Citat:
Vad jag tror? Jag tror på en lokal översvämning, vilket är den mest rimligaste enligt mig. Jag har inga bevis att det var en lokal översvämning, men jag har argument. Ett sådant argument skulle vara att folket som levde på Noas tid hade inget koncept om en global planet. För dem var "jorden" det geografiska område som de levde på och som var känt för dem. Den vers som du citerade där ordet "jorden" står med, kan betyda ett geografiskt område och inte hela jorden. Finns flera verser som styrker detta argument. Sen får du inte glömma att det hebreiska ordet "erets" kan betyda land och inte hela jorden.
17Jag skall nu låta floden översvämma jorden och förgöra alla levande varelser under himlen. Allting på jorden skall gå under.
18Vattnet steg högt över jorden, och arken drev på vattnet. 19Allt högre steg vattnet över jorden, tills det täckte även de högsta bergen under himlen. 20Vattnet steg mer än sju meter över bergen. 21Hela myllret av varelser på jorden gick under: fåglar, boskap och vilda djur, allt liv som jorden vimlade av, och alla människor. 22Allt som levde och andades dog, alla varelser som levde på land. 23Herren utplånade allt som fanns till på jorden, människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar: allt utplånades från jorden. Kvar blev bara Noa och de som var med honom i arken. 24Vattnet fortsatte att stiga över jorden i 150 dagar.
Vad tror DU?
Det finns träd som är äldre än den påstådda händelsen. Och man kan tycka att minst 9 kilometer vatten skulle tagit kål på dem....
18Vattnet steg högt över jorden, och arken drev på vattnet. 19Allt högre steg vattnet över jorden, tills det täckte även de högsta bergen under himlen. 20Vattnet steg mer än sju meter över bergen. 21Hela myllret av varelser på jorden gick under: fåglar, boskap och vilda djur, allt liv som jorden vimlade av, och alla människor. 22Allt som levde och andades dog, alla varelser som levde på land. 23Herren utplånade allt som fanns till på jorden, människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar: allt utplånades från jorden. Kvar blev bara Noa och de som var med honom i arken. 24Vattnet fortsatte att stiga över jorden i 150 dagar.
Vad tror DU?
Det finns träd som är äldre än den påstådda händelsen. Och man kan tycka att minst 9 kilometer vatten skulle tagit kål på dem....
Sagan om arken är så fullständigt full av felaktigheter och rent nonsens att inte ens dagisbarnen där min tjej Anna jobbar köper den...vi snackar alltså barn upp till 6 år...Men det hindrar tydligen inte vad jag antar är vuxna personer att svälja dessa sagor.