2013-09-03, 22:57
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Även jag som gammalt högerspöke frågar mig var pengarna till ett femte jobbskatteavdrag skall tas ifrån. När till och med jag frågar mig det så undrar jag vad sossar och mittenväljare tänker.

Det verkar som att alliansen tänker köra den brända jordens taktik på kredit. Ta in så mycket skräp som möjligt och sänk samtidigt skatten.

Om väljarna ser igenom detta så kan det mycket väl sluta med att S blir större än alliansen tillsammans och att SD får över 20 procent.
Men är inte de hemska skattesänkningarna som fullständigt UTARMAR svenskarna det HEMSKASTE som kan ske, det lämnar ju folk på gatorna och gör Sverige till världens kapitalistsvin. Jag förstår inte att sossarna både kan vara emot detta, men vill behålla, och samtidigt säga att det är okej att vi tappar världsledningen till Danmark i världen högsta skatter. Varför vill man inte återta ledningen utan nöja sig med att vara nummer två?
2013-09-04, 06:23
Moderator
v50s avatar
Det blir faktiskt intressant och se de kommande mätningarna nu när det framkommit att alla från Syrien automatiskt får permanent uppehållstillstånd och att de får ta hit hela sin familj / släkt samtidigt. Misstänker att det kommer öka på diskussionerna om den flyktingpolitik som alliansen (och oppositionen) för om man bortser från SD.

Sedan tvivlar jag på att folk bryr sig nämnvärt om alliansen inför ett femte jobbskatteavdrag då studier visar att ett sådant kommer längre ner i folks prioriteringar, de ser hellre att man satsar på vård, skola och omsorg istället.

Vidare lär det bli lite svårt för Anders Borg att förklara pedagogiken bakom hans och alliansens mantra om ordning och reda i finanserna och att inte ägna sig åt ofinansierade reformer när man själv de senaste åren och även nu framöver lånar pengar för att ha råd med sina skattesänkningar och man således själv har frångått sina principer. Samt inte minst att statsskulden nu är lika hög/högre än när de tillträdde 2006 trots att man sålt av mängder med statliga bolag för över 100 miljarder kr som skulle gå till att betala på den.
2013-09-06, 07:43
Moderator
v50s avatar
Novus augustimätning genomförd mellan 5/8 - 1/9, 2000 personer intervjuades via telefon och andelen osäkra väljare är 16,7%

S 34,3% (+0,2)
V 7,3% (+1,0)
MP 8,6% (-1,1)

SD 8,5% (-0,5)

M 24,6% (-1,6)
FP 6,5% (+1,1)
C 4,6% (+0,7)
KD 4,6% (+0,6)

Övriga partier 1,0% (-0,4)

S+V+MP 50,2% (+0,1)

M+FP+C+KD 40,3% (+0,8)

http://www.novus.se/media/20391/novus_v_ljarbarometer_6_september_2013.pdf

Oppositionen får således egen majoritet samtidigt som samtliga partier i alliansen kravlar sig över 4%
2013-09-06, 09:16
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
M 24,6% (-1,6)
Det går dåligt för knähunden Reinfeldt, vilken fin start på dagen

Dock kan vi tyvärr vänta oss en uppgång nästa månad då resultatet av Obama-besöket kommer synas.
2013-09-06, 09:33
Medlem
Powergirls avatar
Det fanns en tid när M drömde om att bli största parti i riksdagen. Den drömmen är fortfarande vid liv men annars tyder alla opinionsmätningar på en och samma sak dvs väljarna har genomskådat M:s politik och kvar står bara det gamla högerspöket. Numera utan de nya kläderna och M:s drömmar tar formen av mardrömmar. Vem vill drömma om ett naket högerspöke?
2013-09-06, 09:45
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Det går dåligt för knähunden Reinfeldt, vilken fin start på dagen

Dock kan vi tyvärr vänta oss en uppgång nästa månad då resultatet av Obama-besöket kommer synas.

Ja det var trevligt och se att M minskar, synd bara att inte C och KD är under 4%.

Tvivlar faktiskt på om Reinfeldt tjänar så mycket på Obamas besök, för ärligt talat på vilket sätt kan han påverka USA och vad fick Sverige ut av hans besök, jag tvivlar på att det gav så mycket mer än att Obama ville ge Ryssland en känga i deras frostiga relation. Obama valde trots allt att åka till Sverige istället för att träffa Putin som en markering om jag inte är fel ute innan G20 mötet och hans nästa drag är att träffa gayrörelsen i Ryssland närmsta dagen/-arna.
2013-09-06, 10:05
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det fanns en tid när M drömde om att bli största parti i riksdagen. Den drömmen är fortfarande vid liv men annars tyder alla opinionsmätningar på en och samma sak dvs väljarna har genomskådat M:s politik och kvar står bara det gamla högerspöket. Numera utan de nya kläderna och M:s drömmar tar formen av mardrömmar. Vem vill drömma om ett naket högerspöke?
Det finns inget höger med knähunden Reinfeldts Nya moderater.
2013-09-06, 11:56
Medlem
Bengrots avatar
Vi står i princip still i Novus undersökningar, stabilt strax under 10-strecket. Intressant är MPs extrema tillbakagång! Nu måste snart slaskmedia skriva om deras kräftgång. MP har nästan halverat sin väljarkår! Folk börjar kanske inse att partiet leds av kvinnohatande landsförrädare.
2013-09-06, 13:38
Medlem
Citat:
Novus augustimätning genomförd mellan 5/8 - 1/9, 2000 personer intervjuades via telefon och andelen osäkra väljare är 16,7%

S 34,3% (+0,2)
V 7,3% (+1,0)
MP 8,6% (-1,1)

SD 8,5% (-0,5)

M 24,6% (-1,6)
FP 6,5% (+1,1)
C 4,6% (+0,7)
KD 4,6% (+0,6)

S+V+MP 50,2% (+0,1)

M+FP+C+KD 40,3% (+0,8)

Oppositionen får således egen majoritet samtidigt som samtliga partier i alliansen kravlar sig över 4%

Tråkig undersökning. Det enda glädjande är att Moderaterna sjunker, visserligen skulle jag även kunna vara glad över att MP sjunker, men jag tar inte deras siffror seriöst. Särskilt inte hur överskattade de är i de flesta mätningar. Att SD får 8.5 % är ett skämt för övrigt, de lär ligga på minst 10 % i detta läge.
2013-09-06, 13:52
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:

S 34,3% (+0,2)
V 7,3% (+1,0)
MP 8,6% (-1,1)

SD 8,5% (-0,5)

M 24,6% (-1,6)
FP 6,5% (+1,1)
C 4,6% (+0,7)
KD 4,6% (+0,6)

S+V+MP 50,2% (+0,1)

M+FP+C+KD 40,3% (+0,8)

Skrämmande siffror.

Imam Reinfeldts Allahians har fortfarande 40% av "Det Sovande Folkets" röster. Den arabiska hösten kommer allt närmare Sverige (sakta, men stensäkert) - senaste tillskottet är fri bidragsmassinvandring från Syrien.

Folk inser försent vad som hände 2006-2014. Folk börjar sakta vakna nu, men det kan vara försent - enklaviseringen har accelererat för långt.

Islam knackar nu även på pojkhögers bakdörr - verkligheten har hunnit i fatt dom i Imamens Sverige nådens år 2013. Därför sjunker slutligen Imamens opinionssiffror.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-09-06 kl. 14:06.
2013-09-06, 17:19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

S 34,3% (+0,2)
V 7,3% (+1,0)
MP 8,6% (-1,1)

SD 8,5% (-0,5)

M 24,6% (-1,6)
FP 6,5% (+1,1)
C 4,6% (+0,7)
KD 4,6% (+0,6)

S+V+MP 50,2% (+0,1)

M+FP+C+KD 40,3% (+0,8)

Med dessa siffror skulle vänsterblocket kunna bilda regering med egen majoritet, men bara nätt och jämnt. Alliansledarna är nog inte alltför skrämda - alla fyra partier är med råge över 4% spärren och man räknar nog med att kunna ta ikapp åtskilliga % i valrörelsen, särskillt som man har större delen av media på sin sida, och socialdemokraterna - lite märkligt - fortfarande står och stampar på svaga siffror.
2013-09-06, 18:13
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Med dessa siffror skulle vänsterblocket kunna bilda regering med egen majoritet, men bara nätt och jämnt. Alliansledarna är nog inte alltför skrämda - alla fyra partier är med råge över 4% spärren och man räknar nog med att kunna ta ikapp åtskilliga % i valrörelsen, särskillt som man har större delen av media på sin sida, och socialdemokraterna - lite märkligt - fortfarande står och stampar på svaga siffror.
Vilket vänsterblock? Det finns ju inget.

Skrämmande att kommunisterna går upp och har +7%, vad tänker väljarna med?

Glädjer mig annars åt miljömupparnas nedgång, kanske börjar en del inse att det i verkligheten blir omöjligt för en stor del av befolkningen utanför Södermalm att leva i deras sagovärld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in