2013-04-05, 06:55
Medlem
Clodiuss avatar
Siffror från demoskop:

V 5,9% (-0,3)
S 32,7% (+0,4)
MP 9,3% (+0,3)

M 27,4% (-0,4)
C 4,0% (+1,0)
FP 6,9% (+1,5)
KD 3,6% (+0,1)

SD 9,2% (-1,8)

Fortsatt tungt för både M och S. Efter att de värsta stolligheterna rensats undan av centerstäman återvänder en del väljare, men centern har ändå skadats av turbulensen. folkpartiet står för den största framgången- lite märkligt tycker jag. Varför går det väljare till partiet som misslyckas med allt?

Rödgröna: 47,9%
Alliansen: 41,9%
M+C+FP: 38,3%
M+C+FP+SD 47.5%
Alliansen+SD 50,3%
M+C+FP+MP 47,6%
Alliansen + MP 50,4%

Lite räkneövningar, som visar att läget är jämnt och mycket avgörs av om alla allianspartierna kommer att klara spärren. Just nu lutar det åt det.
2013-04-05, 23:46
Medlem
Kannans avatar
Vilka partier brukar prestera sämre i val än vad opinionsundersökningarna visar? Vill minnas att S har många soffliggare som svarar i telefon men inte går till valstugorna. Känns även som att MP alltid varit överskattat i undersökningar (kanske pågrund av kuksugandet från dess beställare, media?) men aldrig riktigt presterat i ett val.
2013-04-06, 10:00
Moderator
Siegfrids avatar
Påminner igenom om att inlägg som huvudsakligen behandlar Sverigedemokraterna bör läggas i därför avsedd tråd.
Inlägg raderade.
/Mod.
2013-04-06, 10:05
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Vilka partier brukar prestera sämre i val än vad opinionsundersökningarna visar? Vill minnas att S har många soffliggare som svarar i telefon men inte går till valstugorna. Känns även som att MP alltid varit överskattat i undersökningar (kanske pågrund av kuksugandet från dess beställare, media?) men aldrig riktigt presterat i ett val.

Fp känns också som ett parti som har många sympatisörer och andrahandssympatisörer men som sällan presterar i val. Kan bero på att partiet är ett genomgångsparti där man mellanlandar mellan partibyten. "Politikens Hallsberg" har det sagts, ett i dag nästan obegripligt uttalande i och med att tågbyten inte i huvudsak sker där. Partiet har också ett stort antal som anser att Fp är det näst bästa alternativet, vilket de har haft svårt att omsätta i väljare.
2013-04-06, 15:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Siffror från demoskop:

V 5,9% (-0,3)
S 32,7% (+0,4)
MP 9,3% (+0,3)

M 27,4% (-0,4)
C 4,0% (+1,0)
FP 6,9% (+1,5)
KD 3,6% (+0,1)

SD 9,2% (-1,8)

Fortsatt tungt för både M och S. Efter att de värsta stolligheterna rensats undan av centerstäman återvänder en del väljare, men centern har ändå skadats av turbulensen. folkpartiet står för den största framgången- lite märkligt tycker jag. Varför går det väljare till partiet som misslyckas med allt?

Rödgröna: 47,9%
Alliansen: 41,9%
M+C+FP: 38,3%
M+C+FP+SD 47.5%
Alliansen+SD 50,3%
M+C+FP+MP 47,6%
Alliansen + MP 50,4%

Lite räkneövningar, som visar att läget är jämnt och mycket avgörs av om alla allianspartierna kommer att klara spärren. Just nu lutar det åt det.

Över ett år kvar till valet arbetslöshet kommer inte att minska och därför tror jag att 2014 kommer att bli dramatiskt och politiskt turbulent. Reinfeldt kommer med desperata utspel och Lövden med tomma löften. När väljarna inser det kommer de att fly de etablerade partierna.
2013-04-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Fp känns också som ett parti som har många sympatisörer och andrahandssympatisörer men som sällan presterar i val. Kan bero på att partiet är ett genomgångsparti där man mellanlandar mellan partibyten. "Politikens Hallsberg" har det sagts, ett i dag nästan obegripligt uttalande i och med att tågbyten inte i huvudsak sker där. Partiet har också ett stort antal som anser att Fp är det näst bästa alternativet, vilket de har haft svårt att omsätta i väljare.

FP brukar ju oftast av egen kraft lyckas kravla sig över riksdagsspärren också, varför de mer sällan får stödröster av moderater i lika stor mån som C/KD.
2013-04-06, 16:56
Medlem
Svithjods avatar
Har roat/oroat mig med att titta lite på S-kongressen, jisses vilken samling verklighetsfrånvända nötter.
Att stå och mala om feminism och tredelad föräldraförsäkring känns inte direkt som några valvinnande frågor.
Jag undrar hur S kommer klara sig i valrörelsen.
2013-04-06, 19:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Har roat/oroat mig med att titta lite på S-kongressen, jisses vilken samling verklighetsfrånvända nötter.
Att stå och mala om feminism och tredelad föräldraförsäkring känns inte direkt som några valvinnande frågor.
Jag undrar hur S kommer klara sig i valrörelsen.
Jag har också lyssnat lite idag. Jag har inte sett eller lyssnat på någon s-kongress tidigare som jag kan jämföra med, men jag tyckte de gav ett mycket enat, positivt och energiskt intryck. De kan definitivt få kraft i valmaskinen.
Senast redigerad av Madagascar 2013-04-06 kl. 19:53.
2013-04-07, 00:32
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har också lyssnat lite idag. Jag har inte sett eller lyssnat på någon s-kongress tidigare som jag kan jämföra med, men jag tyckte de gav ett mycket enat, positivt och energiskt intryck. De kan definitivt få kraft i valmaskinen.
Tänker du på det här?
http://www.dn.se/nyheter/politik/s-toppar-redan-oense-om-nya-kompromissen
Lokalpolitiker ska kunna säga nej till friskolor och styra upphandlingar till icke vinstdrivande företag. Så blev kompromissen om välfärdsvinsterna som Socialdemokraterna kunde enas om. Men redan i går kväll var ledande social- demokrater oense om hur förslaget ska tolkas.

Också intressant att se hur stödpartiet vänstern ser på Löfvén:
http://www.dn.se/nyheter/politik/v-politiker-jamforde-lofven-med-hitler
Ung vänsters ordförande i Örebro jämför på Twitter S-ledaren Stefan Löfvens politik med Hitlers. ”Jag står för det jag tycker”, säger Markus Allard till Nerikes Allehanda på nätet.

Undrar om vi verkligen skall klumpa ihop V med S i opinionsundersökningarna, känns mer som om S och SD är mer överens?!
Senast redigerad av eternussermo 2013-04-07 kl. 00:43.
2013-04-07, 09:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tänker du på det här?
http://www.dn.se/nyheter/politik/s-toppar-redan-oense-om-nya-kompromissen
Lokalpolitiker ska kunna säga nej till friskolor och styra upphandlingar till icke vinstdrivande företag. Så blev kompromissen om välfärdsvinsterna som Socialdemokraterna kunde enas om. Men redan i går kväll var ledande social- demokrater oense om hur förslaget ska tolkas.

Också intressant att se hur stödpartiet vänstern ser på Löfvén:
http://www.dn.se/nyheter/politik/v-politiker-jamforde-lofven-med-hitler
Ung vänsters ordförande i Örebro jämför på Twitter S-ledaren Stefan Löfvens politik med Hitlers. ”Jag står för det jag tycker”, säger Markus Allard till Nerikes Allehanda på nätet.

Undrar om vi verkligen skall klumpa ihop V med S i opinionsundersökningarna, känns mer som om S och SD är mer överens?!
Äsch... att DN försöker visa på splittring är ju helt självklart. På kongressen klubbade de en kompromiss om vinster i välfärden. Därmed har de enats.

Och på kongressen rådde god stämning, ryggdunk, ovationer etc. etc. Stoltenberg var inbjuden att tala och inspirera. Jag har som sagt ingen erfarenhet av hur det brukar gå till på sossarnas kongresser men jag fick intryck av vitalitet, kraft och vinnarskalle. Jag undrar om det var likadant när de valde Ljuholt för två år sedan.
2013-04-07, 10:40
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Äsch... att DN försöker visa på splittring är ju helt självklart. På kongressen klubbade de en kompromiss om vinster i välfärden. Därmed har de enats.

Och på kongressen rådde god stämning, ryggdunk, ovationer etc. etc. Stoltenberg var inbjuden att tala och inspirera. Jag har som sagt ingen erfarenhet av hur det brukar gå till på sossarnas kongresser men jag fick intryck av vitalitet, kraft och vinnarskalle. Jag undrar om det var likadant när de valde Ljuholt för två år sedan.
Vitalitet, kraft, vinnarskalle??? Det jag sett via tv är svammel, politrukfasoner, inbillskhet och floskelrapande in absurdum.
Inte en chans att feminism, miljöflum, mer skatt mer bidrag jadajadajada kommer ge S en ny storhetsperiod.
2013-04-07, 11:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vitalitet, kraft, vinnarskalle??? Det jag sett via tv är svammel, politrukfasoner, inbillskhet och floskelrapande in absurdum.
Inte en chans att feminism, miljöflum, mer skatt mer bidrag jadajadajada kommer ge S en ny storhetsperiod.
Detta har alltid funnits i sossarna - inget nytt. De har också antagit ambitiösa mål om arbetslöshet - något nyare. Det intressanta tyckte jag var att de gav ett enat intryck och trodde på sin egen politik. Det är ju förutsättningar för att vinna ett val. Minns att Juholt åkte dit för att någon S- eller LO-fraktion sänkte honom via husbladet AB. Då var de synnerligen splittrade - och då går det ju inte att vinna ett val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in