2013-09-05, 21:41
Medlem
Det finns flera mer eller mindre korrekta översättningar till detta uttryck. Men för att förtydliga min frågeställning: När man talar om konsten att "Not give a fuck" kan denna term enkelt appliceras i flertalet former.
"How to not give a fuck."
"I don't give a fuck."
"I ran out of fucks to give."
"Don't give a fuck."

Vad har vi i Sverige att välja på när man talar om konsten och livsstilen att "Not give a fuck"? Hela uttrycket bygger på att inte göra något, dvs. att inte "give a fuck".
I svenskan har vi exempelvis "Att skita i något", "Jag skiter i det", etc. Här gör vi något istället för att INTE göra något, vilket det, som ovan nämns, gör i engelskan.

Uttrycket "Att inte bry sig" (vilket snarare översätter "To not care" än "To not give a fuck") känns väldigt tamt i jämförelse.

Vilka alternativ har vi att välja på i Sverige, och vilket gör sig absolut bäst enligt er?
Citera
2013-09-05, 21:44
Medlem
Finans.killens avatar
"Jag kommer inte knulla den trumman", säger man om man inte pallar något.

Eller är det bara lokalt?
Citera
2013-09-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiorArmani
Det finns flera mer eller mindre korrekta översättningar till detta uttryck. Men för att förtydliga min frågeställning: När man talar om konsten att "Not give a fuck" kan denna term enkelt appliceras i flertalet former.
"I don't give a fuck."
"Don't give a fuck."

Vad har vi i Sverige att välja på när man talar om konsten och livsstilen att "Not give a fuck"? Hela uttrycket bygger på att inte göra något, dvs. att inte "give a fuck".
I svenskan har vi exempelvis "Att skita i något", "Jag skiter i det", etc. Här gör vi något istället för att INTE göra något, vilket det, som ovan nämns, gör i engelskan.

Uttrycket "Att inte bry sig" (vilket snarare översätter "To not care" än "To not give a fuck") känns väldigt tamt i jämförelse.

Vilka alternativ har vi att välja på i Sverige, och vilket gör sig absolut bäst enligt er?

Att inte bry sig
Citera
2013-09-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiorArmani
"I don't give a fuck."
"Don't give a fuck."

Att inte bry sig
Citera
2013-09-05, 21:51
Medlem
SuicideNotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
"Jag kommer inte knulla den trumman", säger man om man inte pallar något.

Eller är det bara lokalt?

Haha! Det måste vara lokalt.
Citera
2013-09-05, 21:53
Medlem
Summerbirds avatar
"Inte ge ett ruttet lingon" om man ska ha med negation.

Annars tycker jag att "ge blanka fan i" bättre fångar kraftuttrycket.
Citera
2013-09-05, 21:59
Medlem
Psycho-Killers avatar
Skiter väl jag i.

Både tråden o som uttryck.
Citera
2013-09-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
Skiter väl jag i.

Både tråden o som uttryck.

Vitsigt!

Men det skiter du väl också i.
Citera
2013-09-05, 22:05
Medlem
Fenergans avatar
Kort och gott "skiter i"
Citera
2013-09-05, 22:21
Medlem
kaktrollets avatar
"k" är kortfattat att man inte bryr sig det minsta.
Citera
2013-09-05, 22:32
Avslutad
jag pallar inte eller jag bryr mig inte kanske jag har vettigare saker för mig. Jadu skiter jag fullständigt i funkar nog också
Citera
2013-09-05, 22:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
"Det känns som det kvittar"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto