2013-09-04, 16:04
Medlem
TheBITs avatar
Vet någon hur det gäller med godkända men "låsta" poäng?

Dvs, jag har skrivit en tenta, fått tillbaka den och presterat över godkänt i poäng, men läraren väljer att inte rapportera in det förrän längre fram?

Går det att få dispans för csn fram till perioden där man vet att den godkända tentan kommer att rapporteras in?
2013-09-04, 16:05
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Jag har visat för litet studieresultat och fick ett brev av CSN där de vill se att jag klarat av ytterligare 1.5 HP... Har ni något tips på någon distanskurs där man kan tenta av fort som in i helvete så jag kan få ihop mina poäng? Kanske något teoriprov via nätet?
+1

3 hp här, kursen jag redan hade ändrade dom schema på...
2013-09-04, 17:55
Medlem
Fonder har tydligen slutat att ge utdelning. Vad händer med aktieutdelningarna till fonden? Stannar dom pengarna kvar? Ökar mitt fondvärde med motsvarande del istället?
2013-09-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Jag har visat för litet studieresultat och fick ett brev av CSN där de vill se att jag klarat av ytterligare 1.5 HP... Har ni något tips på någon distanskurs där man kan tenta av fort som in i helvete så jag kan få ihop mina poäng? Kanske något teoriprov via nätet?

Citat:
Ursprungligen postat av TheBIT
+1

3 hp här, kursen jag redan hade ändrade dom schema på...

Math.se finns det enkla mattekurser och programmeringskurser där man kan få delpoäng på, båda kan du klara av på ett par timmar inget svårt alls.
2013-09-04, 20:03
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Fonder har tydligen slutat att ge utdelning. Vad händer med aktieutdelningarna till fonden? Stannar dom pengarna kvar? Ökar mitt fondvärde med motsvarande del istället?
Fonder har alltid återinvesterat aktieutdelningarna. Fondens utdelning var av skattskäl som inte längre behövs.
2013-09-04, 21:47
Medlem
fisors avatar
Är jag helt efterbliven eller får man endast 9000 kr första utbetalningen när man läser andra året på universitetet?
2013-09-04, 22:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisor
Är jag helt efterbliven eller får man endast 9000 kr första utbetalningen när man läser andra året på universitetet?
Enda anledningen till att första utbetalningen för vårterminen är större är för atr den är för 6 veckors studier. Det jämnas ut av att den sista innan sommaren bara är för 2 veckor.
2013-09-05, 10:00
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Litteraturtips:

Någon vänlig själ som kan tipsa om bra böcker som berör företagsvärdering, aktieanalys, etc? Vill lära mig både fundamental analys och teknisk, och lite till därtill. Önskar en bok som på ett genomgående sätt går igenom den matematiska aspekten i företagsvärdering och hur man bäst läser av marknaden samt trender i framtiden. Mycket terminologi önskas men också en bok som erbjuder övningar. Vill studera ämnet och inte bara läsa en bok, om ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand,
2013-09-05, 10:26
Medlem
kallesnopp12s avatar
Hejsan!

Jag har en liten fundering över när man ska köra och sälja en aktie så finns det ju ett litet spann(avanza) på vilken kurs man kan köra aktien till. tex 0,23-0,28kr per aktie. Varför är det så och hur funkar det?

Edit: hittade en sida som förklarade det lite men någon får gärna berätta lite mer.
Senast redigerad av kallesnopp12 2013-09-05 kl. 10:37.
2013-09-05, 11:04
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Substansvärde:

När man läser om hur man får fram substansvärdet på ett företag. Så står det att man ska ta företagets

Tillgångar – (kortfristiga + långfristiga skulder)

Delat med antal aktier

= Ska vara substansvärdet i siffror.

Frågan: Vilka antal aktier ska man dela med. Är det företagets totala aktier. Eller antal aktier som finns tillgängliga för köp på t.ex. Avanza? För det är en väsentlig skillnad på 22 tusen och 90 miljoner aktier. Tacksam för svar.

Min andra fråga är, när man kollar boksluten, så är vissa siffror förkortade, dvs man skriver inte ut alla nollor, ska man då alltid lägga på några nollor så decimalerna hamnar rätt?
Senast redigerad av Ubayd-Allah 2013-09-05 kl. 11:27.
2013-09-05, 11:44
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Jag köpte Vostok Nafta igår till 40,40. På Mina Sidor/Kontoöversikt/Värdepapper (Avanza) under kolumnen Inköp så stod det också 40,40, i dag står det 40,56. Tar jag 0,16 x 248 (antal aktier) blir det 39,68. Man har alltså bakat in courtagekostnaden i Inköpspris-kolumnen?
2013-09-05, 11:50
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Jag köpte Vostok Nafta igår till 40,40. På Mina Sidor/Kontoöversikt/Värdepapper (Avanza) under kolumnen Inköp så stod det också 40,40, i dag står det 40,56. Tar jag 0,16 x 248 (antal aktier) blir det 39,68. Man har alltså bakat in courtagekostnaden i Inköpspris-kolumnen?
Precis, du har helt rätt. Vi inkluderar courtagekostnaden i inköpskostnaden för att ge en korrekt bild för vad du faktiskt har betalat för aktien. /Hanna, Avanza Bank

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in