2013-09-05, 10:07
Medlem
Windrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woaaah
Hur tror du samhället hade sett ut om folk inte hade "simmat med strömmen"?

Folk får göra vad fan dom vill, men dom ska fan inte klaga när dom blir utstötta/folk kollar snett på dom för att dom simmar mot strömmen.

Vilket denna tråd egentligen handlar om i grund och botten.

Så du tycker ärligt talat att något som rakade ben borde vara något man blir utstött för? Jag vet inte, hur hade det sett ut? Jag tror att det hade varit mycket lättare för många tonåringar att växa upp, enklare att hitta sig själv ung som gammal och en mycket gladare gemenskap bland människor om det inte hade funnit så fåniga saker att noja över. Rent vett, empati och intelligens har inget att göra med "strömmen", så länge det finns så tror jag inte att vi behöver en ström.
Citera
2013-09-05, 10:30
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windrunner
Så du tycker ärligt talat att något som rakade ben borde vara något man blir utstött för? Jag vet inte, hur hade det sett ut? Jag tror att det hade varit mycket lättare för många tonåringar att växa upp, enklare att hitta sig själv ung som gammal och en mycket gladare gemenskap bland människor om det inte hade funnit så fåniga saker att noja över. Rent vett, empati och intelligens har inget att göra med "strömmen", så länge det finns så tror jag inte att vi behöver en ström.

Det ser ut såhär av en anledningen, den anledningen är främst att människan är skapt att vara i grupp och därför tillkommer normer.
Det är ingen slump att det ser ut som det gör då det är vi, människan, som har skapat detta under flera årtusenden.
Hade vi inte varit det så hade det sett ut på ett annat sätt. Allt är logiskt.

Lättare för folk att växa upp? Barn är inte alltid snälla, det har inget med strömmen hit och dit att göra. Det har att göra med att barn är ärliga och inte alltid snälla.

Om man går mot strömmen och nojar över något, ja, då kanske det inte är rätt val om man nojar över det?

Det finns folk som är mindre intelligenta som inte förstår varför en ström finns och varför folk följer den.
Varför följer man strömmen?
Förmodligen för att det har visat sig vara ett bra sätt att ta sig fram på.

Personer som inte följer strömmen är folk som inte förstått varför man följer strömmen, kanske för att de vill känna sig speciella, kanske för att de inte är intelligenta nog att förstå. Detta kan jag inte svara på.

Darwinism, survival of the fittest, visar sig tydligt även socialt. Även om vi vill tro att vi inte längre påverkas av detta så gör vi det.
Addera survival of the fittest i det vi diskuterar om nu kanske det blir mer tydligt.

Människan är skapt för att lyckas. Då blir det rätt tydligt varför folk följer strömmen.

De som inte gör det är inte "fittest" i survival of the fittest.
Citera
2013-09-05, 11:03
Medlem
Windrunners avatar
Citat:
Text.

Jag tycker inte att det är "survival of the fittest" när det gäller att raka benen eller inte, det är bara korkade ideal som får folk att se ner på det ena eller det andra. Någon sa åt dig att orakade ben är äckligt, då helt plötsligt tycker du det. Ser du inte hur vrickad den här synen är på livet? Låter du strömmen bestämma vem du ska rösta på, vilken utbildning du ska välja och vad du ska arbeta med också? I så fall tycker jag mest synd om dig, vilken tråkig tillvaro. Men om du är nöjd med det så är det inte mycket mer jag kan säga dig.
Citera
2013-09-05, 11:17
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är "survival of the fittest" när det gäller att raka benen eller inte, det är bara korkade ideal som får folk att se ner på det ena eller det andra. Någon sa åt dig att orakade ben är äckligt, då helt plötsligt tycker du det. Ser du inte hur vrickad den här synen är på livet? Låter du strömmen bestämma vem du ska rösta på, vilken utbildning du ska välja och vad du ska arbeta med också? I så fall tycker jag mest synd om dig, vilken tråkig tillvaro. Men om du är nöjd med det så är det inte mycket mer jag kan säga dig.

Nu drar du ju iofs ner det på detaljnivå. Ett exempel är att raka benen.
Men det är inte bara det jag pratar om.

Jag låter mina upplevelser, erfarenheter och intressen bestämma vad jag ska rösta/vilken utbildning jag ska välja och mitt jobb.

Tråkig tillvaro?
Jag jobbar med mitt drömjobb, jag får mycket cred för det jag gör och är även eftertraktad i det jag gör.
Jag äger min lägenhet och har en flickvän sedan flera år tillbaka trots att jag är runt 20.
Jag reser, festar och trivs bra med mitt liv.

Bara för att jag uppmanar folk till att följa sociala normer så gör det inte att jag får ett tråkigt liv.

Det du gör nu är att anta att jag ska ha ett tråkigt innehållslöst liv. Varför gör du det?
- Du följer också en ström, inte min, men den motsatta. Du bygger en bild av mig för enbart en liten del av mina åsikter.
Det är PRECIS vad jag gör om folk som inte följer "min ström".
Senast redigerad av woaaah 2013-09-05 kl. 11:20.
Citera
2013-09-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summertimesadness
Jag är så trött på objekifering av kvinnor. Objektifering som leder till manshat och kvinnoförakt. Objektifiering som jag och andra kvinnor tvingas utstå varje dag.

Och för att ta ett exempel, varför är det så provocerande om en kvinna väljer att inte raka sig. Inga män rakar sig ju i lika stor utsträckning som kvinnor! Men normen säger att kvinnor ska raka sig och bara göra så att män är nöjda. Jag vet att många blir provocerade om en tjej inte har rakat benen eller under armarna. Så ni som erkänner att ni blir provocerade av detta: VARFÖR?
För att kvinnor måste vara fina och tillfixade? Varför ska det ens vara relevant om du tycker hon är sexig eller inte (personligheten är ju det samma)

Kan det ha något att göra med:
Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt?
Varför kan inte kvinnor få vara sexiga och snygga utan att objektiferas?
Varför kan inte kvinnor få vara feta och fula utan att män ska kommentera det?
Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter?

JAG TROR ATT NI BLUNDAR FÖR HUR MYCKET NI OBJEKTIFERAR KVINNOR HELA TIDEN.

Så: varför tycker du att en människa som kvinna ska raka benen medans du som man inte ska göra det?

Objektifering av män är större än för kvinnor.
Kvinnor som inte "håller normen" blir varken utstötta från arbetsmarknad eller killar.
Däremot om en man INTE lider av metorexi / anorexi och är plastikoperarad så hamnar den utan kvinna och utan kvinna inga vänner, utstött och ingen arbetsgivare vill ha den..
(Har dock själv asiatisk kvinna) som var i Sverige när jag träffade henne.

Män rakar sig väl oftast under armarna (känner ingen som INTE gör det) och det är väl naturligt att kvinnor gör det med, rakad pung, "fitta" är väl samma sak med, många män tycker det är matcho och de flesta rakar sig nog där, ofta gör söta tjejer det också..
Ovanligt dock med rakade kön på män och kvinnor av annan etnicitet, men händer väl..

"Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt?"

Håller med vore trevligt med söta unga tjejer utan t-shirt och bh..

"Varför kan inte kvinnor få vara sexiga och snygga utan att objektiferas?"

Kvinnan är alltid intressant i en mans ögon oavsett om den är vacker eller ej, ligger i naturen.
En man är dock ALDRIG intressant (däremot plånboken), en man som INTE lider av metorexi / anorexi får dock otrevliga blickar av kvinnor.

Varför kan inte kvinnor få vara feta och fula utan att män ska kommentera det?

Jag hör aldrig kommentarer om detta, men det pratas ofta i media om feta män.
Feta kvinnor är intressanta hos män (finns t.om en "fetisch" som heter bbw)..
Män som väger något extra kilo får ALLTID kontiga blickar och elaka kommentarer från kvinnor.

Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter?

Jag bedömer inte kvinnor efter deras åsikter (som ex. Leif "loket Olsson" och tydligen du), utan efter kompetens.
Ex. fallet om Marie Serneholt.

Varför stoppas komptenta amigösa män på bekostnad av grovt kriminella som Paolo Roberto och "fjollor" som Mons Selelöv (som bara svansar omkring) där han är programledare men har INGEN som helst komptens om någonting..

Vore det inte då bättre med komptenta män..

Så här får ni inte bara svar utan ÄVEN motfrågor..
Citera
2013-09-05, 11:46
Medlem
Windrunners avatar
Citat:
Nu drar du ju iofs ner det på detaljnivå. Ett exempel är att raka benen.
Men det är inte bara det jag pratar om.

Jag låter mina upplevelser, erfarenheter och intressen bestämma vad jag ska rösta/vilken utbildning jag ska välja och mitt jobb.

Tråkig tillvaro?
Jag jobbar med mitt drömjobb, jag får mycket cred för det jag gör och är även eftertraktad i det jag gör.
Jag äger min lägenhet och har en flickvän sedan flera år tillbaka trots att jag är runt 20.
Jag reser, festar och trivs bra med mitt liv.

Bara för att jag uppmanar folk till att följa sociala normer så gör det inte att jag får ett tråkigt liv.

Det du gör nu är att anta att jag ska ha ett tråkigt innehållslöst liv. Varför gör du det?
- Du följer också en ström, inte min, men den motsatta. Du bygger en bild av mig för enbart en liten del av mina åsikter.
Det är PRECIS vad jag gör om folk som inte följer "min ström".

Jag påstod ju inte alls att du har ett innehållslöst liv - men tack för redovisningen - utan byggde bara vidare på din vilja att uppmana folk till att följa en ström. Varför ska man följa folk när det gäller ens utseende och sin kropp men inte andra saker? Bestämmer strömmen i alla fall vad du har på dig och hur du har din frisyr? För om strömmen bara bestämmer att kvinnor ska raka benen så är den rätt jävla värdelös.
Citera
2013-09-05, 11:53
Medlem
Windrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangan74orebro
Objektifering av män är större än för kvinnor.
Kvinnor som inte "håller normen" blir varken utstötta från arbetsmarknad eller killar.
Däremot om en man INTE lider av metorexi / anorexi och är plastikoperarad så hamnar den utan kvinna och utan kvinna inga vänner, utstött och ingen arbetsgivare vill ha den..
(Har dock själv asiatisk kvinna) som var i Sverige när jag träffade henne.

Bara några tankar till ditt inlägg. Alltså, vad fan är det du säger om män? Att de ska träna tills de ser ut som en grupp ballonger och vara plastikopererad? Fy fan vad konstigt, var har du fått den här idén ifrån? Och får du inget jobb om du inte är vältränad eller har vänner? Nej, jag förstår inte mycket av det du säger här. Det är väl snarare kvinnor som har mer hype om plastikoperationer då, med silikonbröst och en söt liten näsa. Män ska enligt normen vara rätt manliga, men jag tror knappast att det är många som tycker att body building-kroppen är snyggt. Män har snarare det rätt lugnt när det kommer till utseende att göra, en hälsosam kropp räcker för vettigt folk. Det gör det i och för sig för kvinnor också, med undantag att de bara ska ha hår på huvudet och ha perfekta bröst och blygdläppar. Typ.

Och jag har nog aldrig stött på en man som rakar sig under armarna, visste inte att det var normen.
Citera
2013-09-05, 11:55
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Jag påstod ju inte alls att du har ett innehållslöst liv - men tack för redovisningen - utan byggde bara vidare på din vilja att uppmana folk till att följa en ström. Varför ska man följa folk när det gäller ens utseende och sin kropp men inte andra saker? Bestämmer strömmen i alla fall vad du har på dig och hur du har din frisyr? För om strömmen bara bestämmer att kvinnor ska raka benen så är den rätt jävla värdelös.

Personligen tror jag att man måste delvis följa strömmen för att kunna passa in.

Du har ju till exempel inte på dig mjukisbyxor på jobbet om du jobbar på ett kontor. Skulle du välja att ha det så är det upp till dig om du vill ha kvar jobbet eller inte.

Samma sak med frisyr, det kanske inte är så passande att ha en halvmeters mohawk om man jobbar som affärsbiträde i en lite finare butik.

Jag tror att man får anpassa sig efter vilka val man gör i livet. Det som du anser vara "strömmen".

Väljer du att gå mot strömmen så kanske det medför att du får ändra om vissa val och värderingar livet. Inte mig emot, helt upp till dig själv.
Men vad jag har märkt så trivs jag bra med att följa strömmen och passa in i samhället. Det har fungerat bra för mig.
Citera
2013-09-05, 11:59
Medlem
Citat:
Bara några tankar till ditt inlägg. Alltså, vad fan är det du säger om män? Att de ska träna tills de ser ut som en grupp ballonger och vara plastikopererad? Fy fan vad konstigt, var har du fått den här idén ifrån? Och får du inget jobb om du inte är vältränad eller har vänner? Nej, jag förstår inte mycket av det du säger här. Det är väl snarare kvinnor som har mer hype om plastikoperationer då, med silikonbröst och en söt liten näsa. Män ska enligt normen vara rätt manliga, men jag tror knappast att det är många som tycker att body building-kroppen är snyggt. Män har snarare det rätt lugnt när det kommer till utseende att göra, en hälsosam kropp räcker för vettigt folk. Det gör det i och för sig för kvinnor också, med undantag att de bara ska ha hår på huvudet och ha perfekta bröst och blygdläppar. Typ.

Och jag har nog aldrig stött på en man som rakar sig under armarna, visste inte att det var normen.

Det jag säger är att om vi män INTE lider av metorexi och anorexi så blir vi objekiferade av er kvinnor och behadlade illa.
Hur kvinnor ser på oss män.
Citera
2013-09-05, 12:04
Medlem
Windrunners avatar
Citat:
Det jag säger är att om vi män INTE lider av metorexi och anorexi så blir vi objekiferade av er kvinnor och behadlade illa.
Hur kvinnor ser på oss män.

Och det jag sa är att det låter som struntprat. Träffar du en tjej som måste ha en extremt muskulös kille så har du nog hittat en väldigt omogen sådan och det är bara till att gå vidare till valfri vettig tjej. De flesta skulle snarare vilja ha en helt normalbyggd kille, håller du dig bara hälsosam så visar kroppen det och då borde det inte vara några som helst problem för dig att göra precis vad du vill utan några dömande blickar. Ingen kommer att döma dig för att du inte har 10 ton muskler, vad löjligt det låter.
Citera
2013-09-05, 12:12
Medlem
Citat:
Och det jag sa är att det låter som struntprat. Träffar du en tjej som måste ha en extremt muskulös kille så har du nog hittat en väldigt omogen sådan och det är bara till att gå vidare till valfri vettig tjej. De flesta skulle snarare vilja ha en helt normalbyggd kille, håller du dig bara hälsosam så visar kroppen det och då borde det inte vara några som helst problem för dig att göra precis vad du vill utan några dömande blickar. Ingen kommer att döma dig för att du inte har 10 ton muskler, vad löjligt det låter.

Det är sanningen, håller inte killen den normen, kanske ngt kilo extra och inga extrema muskler så går de bort direkt..

Kvinnor har inte detta problem.
Ville belysa detta, det finns ALLTID ett intresse för kvinnor även om de väger lite mer än min asiat på 45 kg..
Även mycket kraftiga kvinnor (bbw) är populära bland kvinnor..

Tog upp detta för att jämföra.

Kolla gärna med grundinlägget så ser du att jag besvarar hur verkligheten är, kvinnor har inte några som helst problem, däremot behandlar de män på det sättet som TS säger att män behandlar kvinnor..
Senast redigerad av mangan74orebro 2013-09-05 kl. 12:15.
Citera
2013-09-05, 12:27
Medlem
Windrunners avatar
Citat:
Det är sanningen, håller inte killen den normen, kanske ngt kilo extra och inga extrema muskler så går de bort direkt..

Kvinnor har inte detta problem.
Ville belysa detta, det finns ALLTID ett intresse för kvinnor även om de väger lite mer än min asiat på 45 kg..
Även mycket kraftiga kvinnor (bbw) är populära bland kvinnor..

Tog upp detta för att jämföra.

Kolla gärna med grundinlägget så ser du att jag besvarar hur verkligheten är, kvinnor har inte några som helst problem, däremot behandlar de män på det sättet som TS säger att män behandlar kvinnor..

Letar du lite här på Flashback så finner du många åsikter om kvinnokroppar som är totalt motsatsen, att tjejer på 50+ kg är för mulliga. I verkligheten så är tjejer inte särskilt åtrådda om de har för många extrakilon, men normalviktiga eller några kilon mer är oftast accepterat - precis som med killar. Det finns människor av alla preferenser när det kommer till kroppar, det är väl härligt. Jag tror faktiskt inte att det är så stor skillnad mellan män och kvinnor på den fronten.

Kvinna vill ha ett stor, muskulöst träningsfreak - mannen vill ha en smal, vältränad tjej.
Mannen vill ha lite mulligare tjej - kvinnan vill varken ha en smal eller muskulös kille.
Mannen vill ha en trådsmal tjej - kvinnan tänder på spinkiga killar.

För att vara ärlig så tror jag att man dras till sin like. Att en tjock kvinna hittar en tjock man, och vältränade hittar smalare partners. Hur man ser ut själv reflekterar oftast ens smak.
Men detta är min teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in