2013-09-04, 17:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jag är inte så insatt i PUT, UT, Asyl och all skit. Men permanent uppehållstillstånd ges till alla Syrier alltså. Hur ska man argumentera emot det, vilket är det bättre alternativet till PUT att ge till Syrier som kommer? Är det UT som är det bättre alternativet, jag är alltså ute efter det bättre alternativet för att undvika att labila syrier ska rota sig i Sverige?

Måste ha vettiga och kloka argument ute på byn för att smörja opinionen.
Tillfälligt uppehållstillstånd i ett tältläger på Revingehed tills situationen i hemlandet lugnar ner sig.
Detta hade funkar för riktiga flyktingar som gärna hade tagit emot detta skydd. Detta förslag hade man kunnat sälja in i opinonen med att man kan hjälpa fler & att det är viktigt att dessa människor så fort det är säkert, återvänder för att med vår hjälp bygga upp sitt land igen.

Jag har en känsla av att det hade blivit ett ganska litet tältläger dock.
2013-09-04, 18:00
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Fingret.

Ok, det argumentet kommer inte blidka opinionen.

En bra grej att lyfta fram skulle vara om någon kunde plocka fram statistik över hur många syrianer som kommer till Sverige nu jämfört med statistik för varje annat EU-land.

SD skulle kunna framföra stark kritik mot att andra EU-länder inte sköter sitt åtagande och att Sverige inte alls ska behöva ta emot så många. Detta tror jag skulle bita rejält på opinionen.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-09-04 kl. 18:15.
2013-09-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Jag vill gärna poängtera en annan sak som är intressant i sammanhanget. SIFO gav SD i sin telefonmätning 7.6%. Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo_8269384.svd

SIFO genomförde även en webbundersökning där SD samma månad fick 11%. Källa: http://privat.bahnhof.se/wb492673/24%20Main%20frame%20Arkiv.html

Jämför man skillnaden från telefonmätningen till webbundersökningen så underskattas SD med 44.73% i telefonmätningen. 11/7.6=1.44736842

Tar man senaste SIFO-mätningens värde på 9.9% och ökar den med 44.73% så skulle SD hamna på den smått fantastiska siffran 14.32% idag.

Summa summarum: Jag tror inte att Sentio är helt fel ute faktiskt.

Det stämmer och Sifos webbpanel är inte självrekryterad som UM och YG.

Novus har också en liknande webbpanel som Sifo.
Där låg SD på ca 13% i vintras.
2013-09-04, 18:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Det stämmer och Sifos webbpanel är inte självrekryterad som UM och YG.

Novus har också en liknande webbpanel som Sifo.
Där låg SD på ca 13% i vintras.
Det jag inte riktigt fattat är vilka Demoskop frågar. Jag är med i deras webpanel, fast den är inte självrekryterad (som jag tolkar det) för dom ringde upp mig för ett antal år sedan & frågade ut mig (på den tiden jag svarade i telefon). Därefter frågade dom om jag ville vara med i webpanelen, det var inget jag rekryterade mig själv till.
2013-09-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vår uppgift i denna tråden är att analysera och försöka korrigera dessa tendentiösa mätresultat.

En ledstjärna vid alla vetenskapliga undersökningar:
Man får inte påverka försöksobjekten.
Man skall öppet redovisa rådata, metoder och resultat.
Det är bara United Minds som verkar uppfylla dessa kriterier.

Med tanke på att kritiska inlägg här sprids och refereras på många håll
börjar nog en del av instituten ängslas angående sina SD-resultat.
Om de hamnar mer än 2 procentenheter under valresultatet finns
bara ett omdöme att ge.
2013-09-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
En ledstjärna vid alla vetenskapliga undersökningar:
Man får inte påverka försöksobjekten.
Man skall öppet redovisa rådata, metoder och resultat.
Det är bara United Minds som verkar uppfylla dessa kriterier.
Har för mig att även KGB, förlåt, SCB redovisar rådata, men jag kan minnas fel.
Däremot är deras SD-siffror ganska ointressanta då de flesta som blir uppringda av dem skiter i byxan när de hör något som slutar på "centralbyrån" och lovar och svär att alltid rösta på MP hädanefter.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-09-04 kl. 19:27.
2013-09-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Har för mig att även KGB, förlåt, SCB redovisar rådata, men jag kan minnas fel.
Däremot är deras SD-siffror ganska ointressanta då de flesta som blir uppringda av dem skiter i byxan när de hör något som slutar på "centralbyrån" och lovar och svär att alltid rösta på MP hädanefter.

Det stämmer med rådata men SCB ringer upp manuellt
och ställer dessutom därefter många frågor till de uppringda.
Detta innebär att försökspersonerna påverkas i sitt val.

Antalet vägrare hos SCB (anträffas men vägrar svara)
var nästan dubbelt så stort i Södra Götaland 20,5% som i Stockholms län 11%.
Vägrarna var ca 20% vanligare bland etniska svenskar än bland de med utländsk bakgrund.

Bästa hypotes många SD-sympatisörer vägrar.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-04 kl. 20:39.
2013-09-04, 20:07
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jag är inte så insatt i PUT, UT, Asyl och all skit. Men permanent uppehållstillstånd ges till alla Syrier alltså. Hur ska man argumentera emot det, vilket är det bättre alternativet till PUT att ge till Syrier som kommer? Är det UT som är det bättre alternativet, det bättre alternativet för att undvika att labila syrier ska rota sig i Sverige?

Måste ha vettiga och kloka argument ute på byn för att smörja opinionen.

- Man kan hjälpa fler och de som är mest behov av hjälp i närområdet istället för att bekosta världens dyraste invandring till den grupp som har råd och kan ta sig till Sverige.

- Man tar biståndspengar som skulle ha gått till att rädda liv på barn i Afrika. Är syrier mer värda än afrikaner?

- Vad väljer du, att hjälpa 1 man i Sverige eller 100 barn i Syrien? Åtgärderna och summan pengar är densamma.
2013-09-04, 20:21
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det jag inte riktigt fattat är vilka Demoskop frågar. Jag är med i deras webpanel, fast den är inte självrekryterad (som jag tolkar det) för dom ringde upp mig för ett antal år sedan & frågade ut mig (på den tiden jag svarade i telefon). Därefter frågade dom om jag ville vara med i webpanelen, det var inget jag rekryterade mig själv till.
Jag blev i december förra året brevledes erbjuden att delta i Demoskops framtidsundersökning, eller vad de nu kallar den. I brevet stod det att jag blivit slumpmässigt utvald. Efter att ha deltagit i den undersökningen, vilken de tydligen gör en gång per år, blev jag också erbjuden (via e-post) att delta i vad jag tolkar är deras webpanel. Hittills har jag dock endast fått två undersökningar.
2013-09-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
- Man kan hjälpa fler och de som är mest behov av hjälp i närområdet istället för att bekosta världens dyraste invandring till den grupp som har råd och kan ta sig till Sverige.

- Man tar biståndspengar som skulle ha gått till att rädda liv på barn i Afrika. Är syrier mer värda än afrikaner?

- Vad väljer du, att hjälpa 1 man i Sverige eller 100 barn i Syrien? Åtgärderna och summan pengar är densamma.

Jimmie borde låta någon låta researcha fram SD:s egen "Hibo".

"Låt mig berätta om Tengku för dig, Åsa Romson och den ros av silkespapper jag har liggande framför mig här. Tengku var en glad nepalesisk grabb på 9 år som tyckte om sött te, att sjunga och brukade vika rosor av silkespapper som denna till sin handikappade mamma. Nu viker Tengku inga fler rosor. Han dog av tarmparasiter som levde i dricksvattnet som befolkningen i hans fattiga bergsby är tvungen att dricka, eftersom det fattas pengar att borra en brunn. Det fattades pengar, Åsa Romson, lika mycket pengar som en asylsökande ung man kostar en vecka i Sverige. Tengkus mamma kan aldrig få honom tillbaka, Åsa Romson - det är försent. Men dina politiska prioriteringar påverkar fortfarande många, många miljoner barn i världen."
2013-09-04, 21:00
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jimmie borde låta någon låta researcha fram SD:s egen "Hibo".

"Låt mig berätta om Tengku för dig, Åsa Romson och den ros av silkespapper jag har liggande framför mig här. Tengku var en glad nepalesisk grabb på 9 år som tyckte om sött te, att sjunga och brukade vika rosor av silkespapper som denna till sin handikappade mamma. Nu viker Tengku inga fler rosor. Han dog av tarmparasiter som levde i dricksvattnet som befolkningen i hans fattiga bergsby är tvungen att dricka, eftersom det fattas pengar att borra en brunn. Det fattades pengar, Åsa Romson, lika mycket pengar som en asylsökande ung man kostar en vecka i Sverige. Tengkus mamma kan aldrig få honom tillbaka, Åsa Romson - det är försent. Men dina politiska prioriteringar påverkar fortfarande många, många miljoner barn i världen."

Åsa Romson . Vilken mördare...
2013-09-04, 21:02
Medlem
Wittgensteins avatar
Till skillnad från andra i tråden tror jag att det senaste utspelet om PUT till syrianer kommer att ha en inverkan på opinionen. Till och med de mest invandringsvänliga i min bekantskapskrets har börjat knorra lite. De har visserligen inte uttryckligen sagt att de är beredda att rösta SD, men jag tänker vara optimistisk. Dessutom så har vi ett helt år med sjuklöverdårskap att se fram emot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in