2013-09-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Till skillnad från andra i tråden tror jag att det senaste utspelet om PUT till syrianer kommer att ha en inverkan på opinionen. Till och med de mest invandringsvänliga i min bekantskapskrets har börjat knorra lite. De har visserligen inte uttryckligen sagt att de är beredda att rösta SD, men jag tänker vara optimistisk. Dessutom så har vi ett helt år med sjuklöverdårskap att se fram emot.

PUT till syrier kommer att påverka genom att många redan upplevde
att smärtgränsen för asylinvandring var nådd socialt och ekonomiskt.
Majoriteten av väljare börjar nu påverkas negativt.
De flesta har inte råd att fly(tta) till överklassens nästan problemfria isolat.
2013-09-04, 22:13
Avslutad
väldigt lustigt att Sifos webbpanel visade 11%. Medans de visade 7,6 samma månad i telefonundersökningen. Lustigt att de inte viktar telefonundersökningarna rätt.

Varför visar Demoskop högst siffror av telefoninstituten. Viktar de ??
2013-09-04, 23:15
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
PUT till syrier kommer att påverka genom att många redan upplevde
att smärtgränsen för asylinvandring var nådd socialt och ekonomiskt.
Majoriteten av väljare börjar nu påverkas negativt.
De flesta har inte råd att fly(tta) till överklassens nästan problemfria isolat.

Sakta men säkert går det upp för fler att allt hänger samman. Alla viktiga frågor är kopplat till den stora elefanten som drar fram över vårt avlånga land. Precis som i djungeln så lämnar den förödelse bakom sig som det har tagit hundratals år för att växa fram.

Sämre skola för barnen, blir så när man tar in analfabeter som löser saker med våld
Otryggare både för en själv och barnen
Vi kan inte få en större hyreslägenhet för de har gått till berikare trots att vi har 10 år i kötid
Våra vuxna barn kan inte flytta hemifrån, alla hyreslägenheter har gått till berikare
Stängd vårdcentral och skola på orten, inga pengar sas det, men det fanns gott om pengar till bostäder och projekt till berikare
Farmor får inte gå ut längre varje vecka, för dyrt med personal
Mamma får inte den cancermedicin som kan rädda hennes liv, läkaren säger att den är för dyr. Blir något billigare istället som förlänger livet med några månader

Massinvandringen till Sverige ca 150 miljarder per år, Spännande säger Reinfeldt med ett hånleende. Tack och godnatt och välkommen till det nya Sverige.

Ny laddar vi för nästa undersökning.
2013-09-04, 23:23
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag håller med till 100 procent.

Frågan är om SD överhuvudtaget har något att förlora på att tuffa till sig. Med tanke på det obefintliga förtroende som allmänheten har för media så tror jag att SD skulle kunna be dem dra åt helvete utan att tappa något väljarstöd överhuvudtaget.

Finns det någon som här på Flashback som skulle kunna tänka sig att byta från SD till sjuklövern om SD skulle tuffa till sig?
Det SD skulle förlora är nya potentiella väljare. De som idag röstar C eller S eller något annat avstår knappast från SD för att de inte är tillräckligt tuffa. Den bild media vill ge av SD är att de är bindgalna outbildade fascister, och alltför skarpa uttalanden från SD konfirmerar bara den bilden hos väljarna och gör att de inte vågar ta steget över. Min gissning är att SD försöker framstå som lugna och sansade för att folk ska fatta att de inte är så extrema som de utmålas för att vara. När folk ser det börjar de tänka att media har fel, och då är bollen i rullning.

Folk som redan röstar SD kan förstås också påverkas om de tycker retoriken är för hård, och gå till något annat parti, eller kanske främst soffan.

OT: Hej igen Flashback. Jag lyckades tappa bort lösenordet till mitt förra användarnamn.
2013-09-04, 23:50
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Det stämmer med rådata men SCB ringer upp manuellt
och ställer dessutom därefter många frågor till de uppringda.
Detta innebär att försökspersonerna påverkas i sitt val.

Antalet vägrare hos SCB (anträffas men vägrar svara)
var nästan dubbelt så stort i Södra Götaland 20,5% som i Stockholms län 11%.
Vägrarna var ca 20% vanligare bland etniska svenskar än bland de med utländsk bakgrund.

Bästa hypotes många SD-sympatisörer vägrar.

Intressant, har du siffran på vad SD fick i rådatan där?
2013-09-05, 01:39
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
När är nästa debatt mellan riksdagspartierna? Om inte Åkesson nämner något om de permanenta uppehållstillstånden till syrier, förtjänar han att bli bespottad av varenda invandringskritisk väljare i landet. Sedan vill jag inte höra mesigt och försiktigt gnäll från Åkesson som "jag tycker det är märkligt" eller "det är beklagligt att", han ska stå och nästan vråla hur jävla efterblivet och destruktivt detta faktiskt är. Han måste göra stor sak av detta så det får uppmärksamhet. Och till alla er som talar om "taktik" och "strategi" kan stoppa upp det i röven, i längden krävs det jävlar anamma och ett parti med bollar. Ju mer SD närmar sig sjuklövern och etablissemanget desto mer gräver de sina egna gravar, iaf på lång sikt.

Men som sagt, någon som vet när nästa debatt mellan riksdagspartierna är?

Åkesson kommer säkerligen att nämna detta men som jag ser det spelar det mindre roll då alla redan vet var SD står i I&I frågan. Det bästa SD kan göra är att nå ut till folk med sin övriga politik som inte är lika känd. Inför valet 2014 har Åkesson guldläge i flertalet frågor där SD dessutom är ensamma om att ha en sund åsikt. Listar några punkter:

* Försvaret

SD har patent på att vilja stärka det obefintliga försvaret, detta samtidigt som Fridolin och Romson tycker att försvaret ska avvecklas helt och vi ska anta ett "icke-våldsförsvar" (hålla upp plakat mot fi som flygbombar oss?). Här ska SD fullständigt äga debatten.

* Skolan

Ständigt havererande där invandrare presterar uselt och gör att svenskar underpresterar pga stökighet i klassrumen. Lärare och rektorer hotas och misshandlas i mångkulturella skolor m.m. Alliansen har misslyckats med att få ordning och reda i skolan och med en vänsterregering kan det bara bli ännu värre. Finns med andra ord stort utrymme för SD att vinna väljare i denna fråga.

* Äldrevården

Våra pensionärer får betala ett högt pris för att vi ska välkomna hela världen till Sverige. Äldreboenden läggs ner för att göras om till flyktingförläggningar. Senast i raden är småorterna Forserum och Anneberg som ska berikas med flyktigförläggningar på bekostnad av äldreboenden. Bara ett stenkast därifrån ligger Mariannelund där en av de grövsta gruppvåldtäkterna i Sveriges historia ägde rum för något år sedan på just ett flyktingboende. SD är ensamma om att se till äldre svenskars bästa och ska äga debatten här.

* Kriminalpolitik

Här står hela 7-klövern som strutsar med huvudet i sanden. Bara att gå in och ta för sig för Åkesson. Spelar inte någon roll längre hur mycket MSM vitpixlar eller utelämnar signalement för nuförtiden vet alla vilka som är gm när det t.ex har varit stenkastning mot brandkår eller överraskningssex i gruppformat.

Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jag är inte så insatt i PUT, UT, Asyl och all skit. Men permanent uppehållstillstånd ges till alla Syrier alltså. Hur ska man argumentera emot det, vilket är det bättre alternativet till PUT att ge till Syrier som kommer? Är det UT som är det bättre alternativet, det bättre alternativet för att undvika att labila syrier ska rota sig i Sverige?

Måste ha vettiga och kloka argument ute på byn för att smörja opinionen.

Det bästa argumentet är väl helt enkelt att Sverige är mättat på invandrare, speciellt från MENA. Vi har ju inte ens bostäder och arbeten åt vår egen befolkning samt att socialbidragen skenar osv osv osv.

En annan aspekt är ju hur fan syrierna lyckas ta sig till Sverige om de nu är riktiga flyktingar. Sätter de sig på en båt lär de hamna på Cypern eller i Grekland och ska således söka asyl där enligt Dublinförordningen. Tar de flyget hit så har de sannolikt flugit från t.ex Turkiet eller Libanon så då är det ju bara att sätta dem på ett returplan dit, inga krig där inte så där får de skyddet de behöver. Sverige kan helt enkelt inte ta ansvar eller konsekvenser för alla världens krig och konflikter.
2013-09-05, 03:01
Medlem
Intelligenskvots avatar
http://privat.bahnhof.se/wb492673/34%20Main%20frame%20Odds2014.html

Intressant. SD förutspås få över 10% och bli tredje största partiet.
2013-09-05, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Intressant, har du siffran på vad SD fick i rådatan där?

Det mesta som finns hittar man här. SCB har kanske mer vid förfrågan.

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/ME0201_2013M05_BR_ME60BR1301.pdf

status.st har sammanställningar inkl. rådata med tabell och grafer.

http://privat.bahnhof.se/wb492673/8%20Main%20frame%20SCB.html
2013-09-05, 10:48
Medlem
Rubrik01s avatar
Personerna bakom interasistmen.se kan ju inte vara de skarpaste knivarna i lådan direkt.

-Jag vet, vi skapar en sida där vi förföljer ett enskilt parti för att verkligen markera att det inte är lika regler för alla.

Men det är bara tacka och ta emot eftersom det i själva verket ökar SD-stöd.
2013-09-05, 11:25
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Personerna bakom interasistmen.se kan ju inte vara de skarpaste knivarna i lådan direkt.

-Jag vet, vi skapar en sida där vi förföljer ett enskilt parti för att verkligen markera att det inte är lika regler för alla.

Men det är bara tacka och ta emot eftersom det i själva verket ökar SD-stöd.

Haha bästa idag. Men låt dom hålla på, som du själv skriver så ökar det bara stödet för SD. Kan ju inte vara många som går på sånt skitsnack.
2013-09-05, 12:17
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Till skillnad från andra i tråden tror jag att det senaste utspelet om PUT till syrianer kommer att ha en inverkan på opinionen. Till och med de mest invandringsvänliga i min bekantskapskrets har börjat knorra lite. De har visserligen inte uttryckligen sagt att de är beredda att rösta SD, men jag tänker vara optimistisk. Dessutom så har vi ett helt år med sjuklöverdårskap att se fram emot.

Samma här. Personligen upplever jag i min bekantskapskrets vad jag tror är början till en islossning. Det är så mycket som spelar in och media har en stor del i det (att folk inte orkar vara så PK längre).

Tintin, pepparkakor, Lucia, Husby, hijabuppror, eritreaamnesti, totalPUTsyrien, tiggare, vägpirater, DN's ljugförsök om invandringen ekonomiska inverkan, Forserum, var tjugonde ung man i Sverige är numera ensamkommande, den extrema bostadsbristen, arbetslösheten, dåliga pensioner, gratis sjukvård och tandvård för illegala osv.

Mycket har hänt 2013!

Värt att notera är även att folk som i 5 år har hyllat Obama nu svär och skrattar åt honom när de ser honom i tidningen.

Någonting är på gång... Tror inte det dröjer länge innan SD spräcker 15%-barriären... och om de börjar närma sig 20% i början på nästa år... så innebär det att ca var fjärde etnisk svensk röstar på SD... troligtvis lika många etniska svenskar som röstar på sossarna (som har ca 70% av invandrarrösterna).
Senast redigerad av MoLoK 2013-09-05 kl. 12:20.
2013-09-05, 13:08
Medlem
Att SD ökar beror inte på att folk successivt byter åsikt, utan på att redan befintliga åsikter tinas fram ur inlandsisen till följd av samhälls- och diskursförändringar.

Vi har 45% som vill minska flyktingmottagandet (SOM), 63% som tror att media döljer sanningar om invandringen (SOM), 26% som tycker att SD har bästa invandringspolitiken (Sifo), 85,4% som tycker att burka är oacceptabelt (MB=mångfaldsbarometern), 66% som anser att vissa invandrargrupper aldrig kommer att kunna integreras, 54% av männen / 46% av kvinnorna som är negativa till religiös mångfald (MB).

Därför är SD:s relativa passivitet inte så kontraproduktiv som den kan verka. Allt finns redan där latent, många ger redan Åkesson helt eller delvis rätt och att åka runt och predika för kören gör som bekant ingen större skillnad. Makten över SD:s siffror ligger i mycket grad i världsläget, i sjuklöverns politik och hos invandrarna själva. Det är där som det latenta SD-stödet pressas upp till ytan. Syrien, vård till papperslösa, Reinfeldts enfaldiga vägran att backa från idiotin osv är var SD:s bränsle kommer ifrån, precis som MP:s bränsle kommit från kärnhaverier i andra länder, SUV-trender, CO2/växthuseffekt, fällda regnskogar och smältande polarisar, inte att Romson och Fridolin uppvaktat väljarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in