2013-09-04, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Opinior bygger på uppfattningar som är mer eller mindre välgrundade. När "fienden" demoniseras polariseras opinionen mycket starkt. Samarbeta med fienden vill ingen.

Den dag Sd (som ÄR "new kid on the block") lär sig att det är en framgångsväg att inte kritisera sönder allt och alla som "svenskhat" SAMTIDIGT som "old kids in the block" inser att det inte är fruktbart att avfärda varje Sd-inlägg som "rabiat främlingsfientlighet" kommer säkert.

Men inte i morgon.

Vägen till ökat antal väljare för SD går inte via etablissemangets acceptans. Etablissemangets acceptans kommer genom ökat antal väljare. En politiker som känner att lönekuvertet är hotat är en lyhörd och kompromissvillig politiker.
2013-09-04, 15:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
När är nästa debatt mellan riksdagspartierna? Om inte Åkesson nämner något om de permanenta uppehållstillstånden till syrier, förtjänar han att bli bespottad av varenda invandringskritisk väljare i landet. Sedan vill jag inte höra mesigt och försiktigt gnäll från Åkesson som "jag tycker det är märkligt" eller "det är beklagligt att", han ska stå och nästan vråla hur jävla efterblivet och destruktivt detta faktiskt är. Han måste göra stor sak av detta så det får uppmärksamhet. Och till alla er som talar om "taktik" och "strategi" kan stoppa upp det i röven, i längden krävs det jävlar anamma och ett parti med bollar. Ju mer SD närmar sig sjuklövern och etablissemanget desto mer gräver de sina egna gravar, iaf på lång sikt.

Men som sagt, någon som vet när nästa debatt mellan riksdagspartierna är?
Jag håller med till 100 procent.

Frågan är om SD överhuvudtaget har något att förlora på att tuffa till sig. Med tanke på det obefintliga förtroende som allmänheten har för media så tror jag att SD skulle kunna be dem dra åt helvete utan att tappa något väljarstöd överhuvudtaget.

Finns det någon som här på Flashback som skulle kunna tänka sig att byta från SD till sjuklövern om SD skulle tuffa till sig?
2013-09-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag håller med till 100 procent.

Frågan är om SD överhuvudtaget har något att förlora på att tuffa till sig. Med tanke på det obefintliga förtroende som allmänheten har för media så tror jag att SD skulle kunna be dem dra åt helvete utan att tappa något väljarstöd överhuvudtaget.

Finns det någon som här på Flashback som skulle kunna tänka sig att byta från SD till sjuklövern om SD skulle tuffa till sig?

Nej, knappast. Men att SD är emot omfattande invandring är nog det enskilt mest välkända faktumet inom svensk partipolitik. Jag är inte övertygad om att återkommande raseriutbrott inom ämnet är det mest effektiva sättet att öka sitt väljarstöd. Jag förväntar mig att Åkesson lyfter det i nästa debatt, men om det sker lågmält eller genom brandtal tror jag är helt likgiltigt. Alla vet redan vad de tycker.

/SD-trollet
2013-09-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det - och erfarenheterna från tidigare val - tyder väl på att webbmätningarna + den högsta telefonudersökningen Demoskop ger ett KONSERVATIVT snitt på var SD ligger. Även om Sentio skulle ligga lite för högt så överkompenseras det av de andras nedviktningar.

Att ta med övriga telefoninstitut känns som att medvetet inkludera felkällor. De har en FÖR tydlig agendabias för att vara intressanta annat än som indikation på RIKTNING, inte nivå.

"Demoskop ger ett KONSERVATIVT snitt" är nog riktigt.
Skämsfaktorn finns fortfarande kvar och gör att
det blir någon eller några procentenheter för lågt.

Citat:
Demoskop undersökning
http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/valjarbarometern-for-juli-2/
Om undersökningen

Fråga (frågor) om parti:
a. Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval i dag?
(Om ej svar ställs även de uppföljande frågorna:
[b]b[./B] Vilket parti lutar det mest mot för dig?/
c. Vilket parti tycker du är minst dåligt?)

Metod och urval: Telefonintervjuer i enlighet med standard för slumpmässiga befolkningsurval baserat på telefonnummer. För att tillförsäkra god representativitet kompletteras fasta med mobila telefonnummer. Utvald person i ett hushåll ersätts inte av annan person i samma hushåll.
Vägning: För att justera för eventuella skevheter i urvalet vägs resultaten på kön, ålder, parti i senaste riksdagsval samt hushållsstorlek.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-04 kl. 16:26.
2013-09-04, 16:27
Medlem
Jämför med ett riktigt riksdagsval.
Du är anonym till 100%.
Om du inte röstar eller eller röstar blankt vet ingen.
Ingen kontaktar dig efteråt för att pressa fram ett partival,
och vill veta om du lutar åt något parti eller har något du tycker är minst dåligt.

Valförhör av telefoninstitutets förhörsledare.

Intervjuaren som vet ditt namn, adress mm frågar:
Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval i dag?
Om du inte vill svara:
Intervjuaren ger sig inte utan frågar envist:
Vilket parti lutar det mest mot för dig?
Om du inte vill svara:
Intervjuaren ger sig inte utan frågar envist:
Vilket parti du tycker är minst dåligt?

Det är etablerat sedan hundratals år att man skall
ha minimal (helst) ingen direktkontakt med ett försöksobjekt.
Utfrågningar bör vara 100% anonyma utan involvering av "förhörsledare."
Man skall absolut inte komma med ledande frågor
till människor om man vill ha ärliga svar.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-04 kl. 16:45.
2013-09-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Är det inte unikt att det alls går att kommentera en sådan ledare på AB? Jag är inte så insatt i deras kommentarspolicy, men det är intrycket jag har haft vad gäller nästan all MSM på senare år.

Annars är det ju samma typ av dilemma, fast ur en annan synvinkel: Att ta/tillåta debatten, vilket ofelbart leder till snabba framgångar för SD. Eller strypa det offentliga samtalet och istället få en långsammare, men lika säker tillväxt som dessutom undergräver de gamla partiernas/tidningarnas relevans som plattform för folket.

Anders Linderbergs krönikor "brukar" gå att kommentera. Iaf ett flertal gånger tidigare som jag läst dem.
För övrigt ser jag att toppkommentaren av Jessica nu är tillbaka, med 400+ likes. Moderatorerna kanske fick bassning när det blev alldeles för uppenbart

OnT: Även jag undrar när vi kan förvänta oss nästa partiledardebatt. Någon som vet nästa inplanerade?
Detta i kombination med syrien+eritera lär kunna rendera ett större steg i opinionsutvecklingen tycker jag.
2013-09-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
När är nästa debatt mellan riksdagspartierna? <TEXT>

Men som sagt, någon som vet när nästa debatt mellan riksdagspartierna är?

Onsdag den 16 oktober är det partiledardebatt med start klockan 09:00. Om detta är vad du syftar på (?).

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Ovriga-debatter/Partiledardebatter/Kalender/Partiledardebatt-2013-10-16/?sid=72062
2013-09-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Detta i kombination med syrien+eritera lär kunna rendera ett större steg i opinionsutvecklingen tycker jag.
Om nu folk bryr sig. Jag kollade igår på de tidningar som har en spalt för "mest läst idag" och ingen hade nyheten om Syrien-PUT där ens om man utökade listan till 20 mest lästa eller vad det nu var. Däremot var den en av de mest facebook- och Twitterdelade på DN, men med tanke på deras äcklande läsekrets på Södermalm var det förmodligen delningar gjorde av personer som jublade.
2013-09-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om nu folk bryr sig. Jag kollade igår på de tidningar som har en spalt för "mest läst idag" och ingen hade nyheten om Syrien-PUT där ens om man utökade listan till 20 mest lästa eller vad det nu var. Däremot var den en av de mest facebook- och Twitterdelade på DN, men med tanke på deras äcklande läsekrets på Södermalm var det förmodligen delningar gjorde av personer som jublade.

Kan man lita på att det är objektivt.
2013-09-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Hehe jag gillar dina målande beskrivningar
Men ja såklart har du rätt i att det förutsätter att folk faktiskt tar till sig händelserna. I min omgivning blev det ett rätt stort eko av syrien. Dock inte eritrea.
Men som nämnts ovan så är ju Anders Linbergs krönika och dess kommentarer ganska talande. 400+ likes på toppkommentaren skriven av en kvinna dessutom. Det tycker jag är en förkrossande kritik mot Lindbergs krönika och beslutet i sig, jämfört med hur det sett ut tidigare.

Men som sagt, om det visar sig att folk inte bryr sig, och inte reagerar mot detta kanske det inte heller får något utslag i opinionen. Om det blir så, då vill jag nog påstå att 2M syrier är precis vad Sverige behöver!
2013-09-04, 17:50
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88

Nej det är inget skämt. Alla syrier får permanent uppehållstillstånd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17398258.ab

Några procent till för SD.

Jag är inte så insatt i PUT, UT, Asyl och all skit. Men permanent uppehållstillstånd ges till alla Syrier alltså. Hur ska man argumentera emot det, vilket är det bättre alternativet till PUT att ge till Syrier som kommer? Är det UT som är det bättre alternativet, det bättre alternativet för att undvika att labila syrier ska rota sig i Sverige?

Måste ha vettiga och kloka argument ute på byn för att smörja opinionen.

Jag har även ytterligare en glimt in i verkligheten från ett par dagar sedan. En polare som flyttat till nytt hyreshusområde utanför Stockholm i Kista/Järvaområdet med rätt fräscha lägenheter. Jag fick rapport om granskapet där. Svenskarna är skötsamma och håller låg profil medans invandrarna slänger fimpar rakt ner på gräsmattan utanför husen, blir de tillsagda sker ingen förbättring. Annat skräp slängs på ett osvenskt sätt här och var. De unga invandrarna går runt med kamphundar i området.

Vad härligt Sverige!

De Svenskar som inte tidigare kommit i kontakt med mångkulturen kommer förmodligen vända sig till SD där. Och det lär vara många ny blandområden av den här typen som ger nytt bränsle till opinion för SD.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-09-04 kl. 17:58.
2013-09-04, 17:52
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
vilket är det bättre alternativet till PUT att ge till Syrier som kommer?
Fingret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in