2013-09-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Precis! Bra påpekande. De flesta i bostadskön har med största sannolikhet redan en bostad i Stockholm.

Skulle tippa på att man kan få en lägenhet i Stockholms kommun i någorlunda okej område med en kötid på 6-7 år. Speciellt om man kan tänka sig nybyggen.
Jag vet inte hur det ser ut i dag, men när Hammarby Sjöstad fortfarande såg ut som en byggarbetsplats hade jag flera vänner som flyttade dit, eftersom att det inte var någon kötid till hyresrätterna där. Jag minns att en var 62 kvadrat och kostade drygt 6 000 kronor i månaden, låg vid sport-butiken (var det Adidas?).
2013-09-03, 13:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag vet inte hur det ser ut i dag, men när Hammarby Sjöstad fortfarande såg ut som en byggarbetsplats hade jag flera vänner som flyttade dit, eftersom att det inte var någon kötid till hyresrätterna där. Jag minns att en var 62 kvadrat och kostade drygt 6 000 kronor i månaden, låg vid sport-butiken (var det Adidas?).

Det kostar 10 000 + idag och du måste samtidigt köa i minst 6-7 år för att få ett sådant kontrakt. Därav prisbilden på bostadsrätter i området.
2013-09-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kostar 10 000 + idag och du måste samtidigt köa i minst 6-7 år för att få ett sådant kontrakt. Därav prisbilden på bostadsrätter i området.
Att det är fler som vill bo där nu när det inte är en lerpöl längre kan jag förstå, men att hyran skulle ha dubblats på tio år låter konstigt. Däremot vet jag att en liten trea som bara är marginellt större än en stor tvåa kan kosta löjligt mycket mer...
2013-09-03, 15:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Att det är fler som vill bo där nu när det inte är en lerpöl längre kan jag förstå, men att hyran skulle ha dubblats på tio år låter konstigt. Däremot vet jag att en liten trea som bara är marginellt större än en stor tvåa kan kosta löjligt mycket mer...

Du hittar ingen 62-kvadratare för 6200 i månaden i sjöstan det kan jag lova dig. En kompis blev erbjuden en 64 kvadratare för 10 500 kr i sjöstan, men jag tackade nej. Men det är i ett av dom nyare husen. Ju nyare desto dyrare, men också troligtvis lite kortare kö där.
2013-09-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Hahaha, gud så arrogant inlägg, alla vet... ja alla ignoranta bittra trångsynta människor vet att det finns en bubbla, och det har dom vetat ända sedan 1997.

?? Ja.
2013-09-03, 18:57
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Precis! Bra påpekande. De flesta i bostadskön har med största sannolikhet redan en bostad i Stockholm.

Skulle tippa på att man kan få en lägenhet i Stockholms kommun i någorlunda okej område med en kötid på 6-7 år. Speciellt om man kan tänka sig nybyggen.

Ja, någonstans i storstockholm får man säkert en lägenhet efter 7 års väntetid. I Fisksätra såg jag lediga lägenheter för de som stått i kö i 5 år.
2013-09-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ja, någonstans i storstockholm får man säkert en lägenhet efter 7 års väntetid. I Fisksätra såg jag lediga lägenheter för de som stått i kö i 5 år.

Av de som fått nyproducerade lägenheter i innerstan har de allra flesta stått mellan 4 och 8 år i kö. Och ja, det är i allmänhet asdyrt, mycket dyrare än bostadsrätt (om man som folk brukar antar att priserna aldrig går ner och att lägenheten kostar 0 kronor i underhåll).

4-8 år är ungefär där snittet för hela stan och alla lägenheter ligger också.

Ni vet, ni behöver inte sitta och tycka, höfta och spekulera. Det finns statistik.

https://bokabostad.stockholm.se/StatistikKotid.aspx
2013-09-03, 19:29
Medlem
Nyproducerade lägenheter i Hjorthagen (räknas till innerstan, även om vissa inte håller med) går till folk med under två år i kön. Men då handlar det om 75kvm för 14000 i månaden.
2013-09-03, 19:34
Medlem
Vad tror ni på sikt om priserna i Uppsala, speciellt då främre Luthagen/Luthagen, någon med koll? Du får ge allt mellan 1,3-1,7-8 för en 1/1,5 på ungefär 30-40kvm, oftast låga hyror. Extremt mycket studenter flyttar in och lägenheterna är få, speciellt hyres. Man diskuterar på höja hyreslägenheternas hyror i stora delar av Luthagen med hjälp av något argument "bra läge" ska kosta mera.

Kan tilläggas att Luthagen är enligt mig det finaste området efter över Övfre Slotts, men det är ett relativt litet område. Få invandrare och det bor en majoritet akademiker, "rätt" sida av stan och mycket studentliv i närhet, likaså centrum. Alla det fina med Uppsala ligger mot Luthagen.

Är det att skjuta sig själv i foten att köpa en 1a på ungefär 35kvm för 1,4milj med 400tusen i kontantinsats, hyran är på ungefär 1700. Ger mig en rimlig månadskostnad och ett läge som jag inte skulle vara i närheten av att få annars. Inkomsten är ungefär på 20k netto varje månad.
Senast redigerad av bauws 2013-09-03 kl. 19:38.
2013-09-03, 19:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki

Ja, tex midsommarkransen, nybygge.
2013-09-03, 19:45
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Nyproducerade lägenheter i Hjorthagen (räknas till innerstan, även om vissa inte håller med) går till folk med under två år i kön. Men då handlar det om 75kvm för 14000 i månaden.
tycker du att en hyra pa 14 papp i manaden ar tecken pa en fungerande bostadsmarknad med en ko som ger lagenheter man kan tanka sig bo i? Utan att rakna pa det sa kanns 14000 i manaden som en stor blasning da man borde kunna kopa nagot utan att det blir for stor skillnad pa kostnaden i slutandan.
2013-09-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
tycker du att en hyra pa 14 papp i manaden ar tecken pa en fungerande bostadsmarknad med en ko som ger lagenheter man kan tanka sig bo i? Utan att rakna pa det sa kanns 14000 i manaden som en stor blasning da man borde kunna kopa nagot utan att det blir for stor skillnad pa kostnaden i slutandan.

Om Stockholm vore den världsmetropol vissa tror skulle 14000 för en trea inte vara dyrt alls. Men i en liten stad i europas periferi är det förstås i överkant.

Men med dagens räntor (och antagandet att priserna inte kan gå ner) är det förstås billigare med en motsvarande bostadsrätt. Vilket delvis förklarar den korta kötiden, antar jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in