• 1
  • 2
2013-09-03, 18:37
Medlem
Hur gör man om man kollar bilar på blocket som ligger ganska långt bort men inte har pengarna till den på kontot? man orkar ju inte lägg handpenning sedan åka dit igen om det är långt, och man kan inte ta lånet innan man kollat på bilen?
Citera
2013-09-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Hur gör man om man kollar bilar på blocket som ligger ganska långt bort men inte har pengarna till den på kontot? man orkar ju inte lägg handpenning sedan åka dit igen om det är långt, och man kan inte ta lånet innan man kollat på bilen?

Du kan inte ta ett "vanligt" billån om du handlar privat, tror jag iaf.. eller jag e rätt säker faktiskt och om det är hos en handlare så löser dom det på plats.
Citera
2013-09-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Du kan inte ta ett "vanligt" billån om du handlar privat, tror jag iaf.. eller jag e rätt säker faktiskt och om det är hos en handlare så löser dom det på plats.

tänkte mer på om jag handlar från en privatperson. bör man ta ett ganska stort lån sedan betala tillbakade pengar man inte behöver? om jag ska ta ett billån hos banken och vill ha bilen samma dag som jag kollar på den, hur går jag till väga?
Citera
2013-09-03, 18:50
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Hur gör man om man kollar bilar på blocket som ligger ganska långt bort men inte har pengarna till den på kontot?
Man letar upp en billigare bil som man har råd med utan att ta lån.
Citera
2013-09-03, 18:53
Medlem
Citat:
tänkte mer på om jag handlar från en privatperson. bör man ta ett ganska stort lån sedan betala tillbakade pengar man inte behöver? om jag ska ta ett billån hos banken och vill ha bilen samma dag som jag kollar på den, hur går jag till väga?

Men det heter fortfarande inte billån! Som låntagare till en bil får du faktiskt skilja på billån och vanligt lån. Ett billån kan man endast ta om man köper en bil från en handlare. Men i ditt fall menar du ett vanligt lån, och är det oklart vad bilen kommer kosta, är det väl lika bra att ta lån och betala tillbaks det som blir över?
Citera
2013-09-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Man letar upp en billigare bil som man har råd med utan att ta lån.
troligen så har majoriteten av svenska folket lån på sina bilar om de kostar över 150k,i vissa fall har ma fått löneförhöjning eller kanske nyligen fått jobb och därför inte hunnit spara ihop 150k, och orkar heller inte vänta på att spara ihop 150k.
Citera
2013-09-03, 19:13
Medlem
Tolges avatar
Citat:

Klart du kan ta lånet innan du kollar på bilen! Om du är i bilköpes tankar kan du ta ett privatlån så du har det klart sen letar du efter en bil och eventuellt hittar du en och har då pengar på ditt konto så en affär blir väldigt smidig ! du har även 14 dagars ångerrätt på lånet så hittar du ingen bil så kan du alltid dra tillbaka lånet dvs om du har hela beloppet kvar
Citera
2013-09-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolge
Klart du kan ta lånet innan du kollar på bilen! Om du är i bilköpes tankar kan du ta ett privatlån så du har det klart sen letar du efter en bil och eventuellt hittar du en och har då pengar på ditt konto så en affär blir väldigt smidig ! du har även 14 dagars ångerrätt på lånet så hittar du ingen bil så kan du alltid dra tillbaka lånet dvs om du har hela beloppet kvar

vad bra, då får jag hoppas att jag får lånet =) har fyra förfrågningar hos UC, avbetalning på en surfplatta samt dator 20k tot.
Citera
2013-09-03, 20:01
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:

Ansök om lånelöfte hos din bank.Precis som man gör om man är på väg att köpa bostad. SEB & SHB vet jag har speciella billån som du tar ut när du hittat bilen du vill köpa. 20% kontant eller blancolån, resten med bilen som säkerhet.

Citat:
vad bra, då får jag hoppas att jag får lånet =) har fyra förfrågningar hos UC, avbetalning på en surfplatta samt dator 20k tot.

Det som kan sätta käppar i hjulet är dina 4 förfrågningar men redovisa dom hos din bank så löser det sig nog.
Citera
2013-09-03, 21:44
Medlem
Tolges avatar
Citat:
Dom kan vara lite Kinkiga med för många UC förfrågningar på kort tid ibland men har du ej skulder och stadig ekonomi i övrigt så borde det gå bra Men ett tips för framtiden är att inte göra onödiga UC förfrågnigar kan sätta käppar i hjulet för dej om du har oflyt..
Citera
2013-09-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9204moki
Ett billån kan man endast ta om man köper en bil från en handlare.

Det håller inte Handelsbanken(och kanske flera) med om, när jag kollade upp frågan nyligen så går det utmärkt att få ett billån för köp av privatperson. Du får ett "lånelöfte" av banken -> du åker och kollar på bilen -> tycker du om den går du och säljaren till ett bankkontor -> säljaren får sina pengar och du får en belånad bil.
Citera
2013-09-04, 09:02
Medlem
Om du redan har krediter p.g.a. lyxkonsumtion är du väll inte i en position att dra på dig mer onödiga skulder? Lyxfällan nästa? =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in