Citat:
Ursprungligen postat av
speedy_83
Har du 20k så köper du ju då en bil för 10-12k så klart. Att köpa för alla pengar är ju urbota dumt så klart. Är det då så att man inte har mer än 20k sparat får man nog inse att man rimligen inte ska ha en dyrare bil än så.
Det är ju det som är "problemet" i samhället, folk som bara har några öre på banken ska givetvis ändå har prylar för 100-tusentals kronor och samma saker som personer med välfyllda konton. Poängen är att man rättar sina inköp efter sina tillgångar det är ingen rättighet att ha svindyr bil och annat. Som sagt har man avbetalning på en jävla surfplatta börjar man ju undra på allvar hur pantad och sjukt oekonomiska människor är.
Fast att man inte har pengarna betyder inte att man saknar teckning så att säga.
Man har gott med pengar att betala avbetalningen med när lönen kommer varje månad men man kanske inte är så bra på att lägga undan pengarna inför ett framtida köp. Då är det en bra lösning.
Det kan vara lättare att betala lite varje månad när lönen dimper in på kontot än att spara 20k på ett konto man inte får röra. Det betyder inte att man inte har råd med bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smulhamstern
Du har helt rätt i att det är skönt att ha en liten buffert om något oförutsett skulle hända, men jag sa väl heller aldrig att man skulle använda alla sina pengar ner till den sista kronan när man köper sin bil? I min personliga ekvation hade jag såklart alltid haft marginal om något skulle hända. Dock tror jag, en aning fördomsfullt säkerligen, att den som har surfplattor på avbetalning sällan skaffar sig någon buffert oavsett om bilen kostar 10k eller 150k.
Nä självklart måste inte fallet vara att man måste lägga ned varenda krona för bilen utan man kanske har ett separat konto för bilsparandet samtidigt som man har ett buffertkonto man helt enkelt lämnar utanför bilköpet då det är ens buffert och ingenting annat.
Men sedan kan man ju fundera på hur troligt det scenariot är. Har en känsla av att de flesta anser sin köpbudget vara det de ser på sitt enda konto när de loggar in på internetbanken.
Jag däremot har alltid föredragit att ta mina bilar på avbetalning (20-30k klassen). Då helt enkelt för att jag som sagt tycker det är småsummor jag får betala i ränta.
Jag har ett sparande men det tar jag aldrig från för att köpa en bil utan jag tar istället bilen på avbetalning och betalar en summa varje månad när jag har mycket pengar på kontot vilket bara resulterar i att jag kanske slösar den summan mindre på krogen varje månad.
Hur som helst tycker jag det fungerar bäst för mig. Gäller såklart inte nödvädnigtvis för alla
När jag kallade det du skrev för "bullshit" så var det helt enkelt då jag inte gillar det argumentet även om det är en bra tumregel.
Att spara 1000kr i månaden i 20månader mot att betala 1100kr i månaden i 20 månader. Inte så stor skillnad.
Farliga är väll för idioter som börjar köpa ALLT på avbetalning. Billån är det enda lån jag tagit i mitt liv.