• 1
  • 2
2013-09-04, 09:16
Medlem
SavageRSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Hur gör man om man kollar bilar på blocket som ligger ganska långt bort men inte har pengarna till den på kontot? man orkar ju inte lägg handpenning sedan åka dit igen om det är långt, och man kan inte ta lånet innan man kollat på bilen?

Ber om ursäkt för inlägget innan..
Inte läst vad de andra har skrivit.
Jag skulle göra så här!
Besök banken, förklara vilken bil (märke, modell osv.) De kanske kostar mellan 145 och 175? Säg att lånet skall vara på 180.
När ni sedan pratat om din ekonomi och avbetalningen osv. så bör du gå ut därifrån med ett lånelöfte. Sen ringer du banken påväg upp till försäljaren eller på platsen så får du in pengarna på kontot. Du blir inte skyldig till lånet bara för att du har lånelöftet.

Detta är hur jag har för mig att det funkar... fixade lånelöfte men bilfirman jag hittade vettig bil hos hade bättre kreditgivare (lägre %)! Så tog inte lånet hos banken.

Det är 20% minst kontant samt bilfirma som gäller. Annars får man nog diskutera en specifik bil med banken. Inte säker på om det går. Skulle rekommendera iaf 30-35% cash då har du råd att sälja den med några tusenlappar kvar
Citera
2013-09-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
vad bra, då får jag hoppas att jag får lånet =) har fyra förfrågningar hos UC, avbetalning på en surfplatta samt dator 20k tot.

Seriöst du har avbetalning på en jävla surfplatta!? OCH en dator...du kanske ska lära dig hantera din ekonomi lite bättre innan du skaffar svindyr bil.

Citat:
Ursprungligen postat av SavageRS
Ber om ursäkt för inlägget innan..
Inte läst vad de andra har skrivit.
Jag skulle göra så här!
Besök banken, förklara vilken bil (märke, modell osv.) De kanske kostar mellan 145 och 175? Säg att lånet skall vara på 180.
När ni sedan pratat om din ekonomi och avbetalningen osv. så bör du gå ut därifrån med ett lånelöfte. Sen ringer du banken påväg upp till försäljaren eller på platsen så får du in pengarna på kontot. Du blir inte skyldig till lånet bara för att du har lånelöftet.

Detta är hur jag har för mig att det funkar... fixade lånelöfte men bilfirman jag hittade vettig bil hos hade bättre kreditgivare (lägre %)! Så tog inte lånet hos banken.

Det är 20% minst kontant samt bilfirma som gäller. Annars får man nog diskutera en specifik bil med banken. Inte säker på om det går. Skulle rekommendera iaf 30-35% cash då har du råd att sälja den med några tusenlappar kvar

På vilket sätt är detta intressant för banken?
Citera
2013-09-04, 11:08
Medlem
SavageRSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Seriöst du har avbetalning på en jävla surfplatta!? OCH en dator...du kanske ska lära dig hantera din ekonomi lite bättre innan du skaffar svindyr bil.

På vilket sätt är detta intressant för banken?

Banken vill veta vad för slags bil man skall köpa, varför vet jag inte. Vi pratade inte mycket ang. värdet efter x-antal år kanske?
Jag förklarade iaf att det var den större motorn med fyrhjulsdrift och att de håller längre i värde än de andra... lättsålda och eftertraktade osv... så kanske därför vi inte pratade mer om det. De vill även veta ca. mil på bilarna i den prisklassen (med samma motor osv.) Oftast vet man vad man söker innan man besöket banken. Går säkert att lösa utan att veta också. Men några idéer bör man väl ändå ha?

Kan inte svara exakt på VARFÖR, men de vill veta

MVH
Citera
2013-09-04, 11:19
Medlem
Citat:
Banken vill veta vad för slags bil man skall köpa, varför vet jag inte. Vi pratade inte mycket ang. värdet efter x-antal år kanske?
Jag förklarade iaf att det var den större motorn med fyrhjulsdrift och att de håller längre i värde än de andra... lättsålda och eftertraktade osv... så kanske därför vi inte pratade mer om det. De vill även veta ca. mil på bilarna i den prisklassen (med samma motor osv.) Oftast vet man vad man söker innan man besöket banken. Går säkert att lösa utan att veta också. Men några idéer bör man väl ändå ha?

Kan inte svara exakt på VARFÖR, men de vill veta

MVH

Ok där ser man, tänkte om det mest var så att bankmannen var intresserad jag har också gjort det dumma valet och låna till bil och de hade inte en fråga kring det utan sa bara jaha, då sätter vi in 180k på ditt konto...
Citera
2013-09-04, 11:31
Medlem
SavageRSs avatar
Citat:
Ok där ser man, tänkte om det mest var så att bankmannen var intresserad jag har också gjort det dumma valet och låna till bil och de hade inte en fråga kring det utan sa bara jaha, då sätter vi in 180k på ditt konto...

Jo jag blev fan orolig över hur lätt det var att få "lånelöftet". Då kan det säkert variera från person till person (på banken)!

Jag använde inte mitt, vet inte om jag skrev det. Hittade billigare kreditgivare via bilfirma. Blev en bil i 100k klassen lånet hos banken var 150k men togs aldrig ut..!
Har kvar bilen än i dag. Kostar en del men är nog värt att ha en fräsch bil som funkar!

Om jag blir tvungen att sälja så plockar jag ur extrasaker jag köpt och säljer som jag köpte... "förlorar" inget utan blir väl någon hundring över enl. blocket ..........

MVH
Citera
2013-09-04, 12:07
Medlem
Citat:
Jo jag blev fan orolig över hur lätt det var att få "lånelöftet". Då kan det säkert variera från person till person (på banken)!

Jag använde inte mitt, vet inte om jag skrev det. Hittade billigare kreditgivare via bilfirma. Blev en bil i 100k klassen lånet hos banken var 150k men togs aldrig ut..!
Har kvar bilen än i dag. Kostar en del men är nog värt att ha en fräsch bil som funkar!

Om jag blir tvungen att sälja så plockar jag ur extrasaker jag köpt och säljer som jag köpte... "förlorar" inget utan blir väl någon hundring över enl. blocket ..........

MVH

Det kan man bara svara på själv, för mig är det absolut inte värt det sett till den höga kostnaden. Sen att du inte förlorar något är ju långt ifrån säkert, det vet man först när man väl sålt allt. Bara för att man begär ett pris på blocket betyder inte det att sakerna säljs för det priset, samt att in bil bör sjunka i värde som alla andra gör.

Men som sagt det är ju HELT ett personligt val, jag lägger säkert pengar på saker som andra tycker är galenskap
Citera
2013-09-05, 03:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Man letar upp en billigare bil som man har råd med utan att ta lån.

Fast det där är ändå rent skitsnack.

Säg att jag ska köpa en bil för 20k och endast har 20k betalar jag hellre 4k i handpenning och behåller 16k som en buffert för oförutsedda händelser. Bilen kan tex gå sönder eller vad som helst. Att leva utan buffert är farligt då man när som helst kan vara i akut behov av pengar. Sedan gör man avdrag på räntan när det är dags att deklarera.

Självklart är det bästa att betala kontant. Men kostnaderna för att ha ett lån är struntsummor. Köp 2öl mindre på krogen så har det gått jämnt ut. Är det värt att leva utan buffert för de småslantarna?

För nu om man sparar ihop och köper bilen när man har pengarna landar man ju på 0 igen.
Citera
2013-09-05, 06:52
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Säg att jag ska köpa en bil för 20k och endast har 20k betalar jag hellre 4k i handpenning och behåller 16k som en buffert för oförutsedda händelser. Bilen kan tex gå sönder eller vad som helst. Att leva utan buffert är farligt då man när som helst kan vara i akut behov av pengar. Sedan gör man avdrag på räntan när det är dags att deklarera.

Självklart är det bästa att betala kontant. Men kostnaderna för att ha ett lån är struntsummor. Köp 2öl mindre på krogen så har det gått jämnt ut. Är det värt att leva utan buffert för de småslantarna?

För nu om man sparar ihop och köper bilen när man har pengarna landar man ju på 0 igen.
Du har helt rätt i att det är skönt att ha en liten buffert om något oförutsett skulle hända, men jag sa väl heller aldrig att man skulle använda alla sina pengar ner till den sista kronan när man köper sin bil? I min personliga ekvation hade jag såklart alltid haft marginal om något skulle hända. Dock tror jag, en aning fördomsfullt säkerligen, att den som har surfplattor på avbetalning sällan skaffar sig någon buffert oavsett om bilen kostar 10k eller 150k.
Citera
2013-09-05, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Har du 20k så köper du ju då en bil för 10-12k så klart. Att köpa för alla pengar är ju urbota dumt så klart. Är det då så att man inte har mer än 20k sparat får man nog inse att man rimligen inte ska ha en dyrare bil än så.

Det är ju det som är "problemet" i samhället, folk som bara har några öre på banken ska givetvis ändå har prylar för 100-tusentals kronor och samma saker som personer med välfyllda konton. Poängen är att man rättar sina inköp efter sina tillgångar det är ingen rättighet att ha svindyr bil och annat. Som sagt har man avbetalning på en jävla surfplatta börjar man ju undra på allvar hur pantad och sjukt oekonomiska människor är.
Citera
2013-09-05, 15:10
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Har du 20k så köper du ju då en bil för 10-12k så klart. Att köpa för alla pengar är ju urbota dumt så klart. Är det då så att man inte har mer än 20k sparat får man nog inse att man rimligen inte ska ha en dyrare bil än så.

Det är ju det som är "problemet" i samhället, folk som bara har några öre på banken ska givetvis ändå har prylar för 100-tusentals kronor och samma saker som personer med välfyllda konton. Poängen är att man rättar sina inköp efter sina tillgångar det är ingen rättighet att ha svindyr bil och annat. Som sagt har man avbetalning på en jävla surfplatta börjar man ju undra på allvar hur pantad och sjukt oekonomiska människor är.

Fast att man inte har pengarna betyder inte att man saknar teckning så att säga.

Man har gott med pengar att betala avbetalningen med när lönen kommer varje månad men man kanske inte är så bra på att lägga undan pengarna inför ett framtida köp. Då är det en bra lösning.

Det kan vara lättare att betala lite varje månad när lönen dimper in på kontot än att spara 20k på ett konto man inte får röra. Det betyder inte att man inte har råd med bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Du har helt rätt i att det är skönt att ha en liten buffert om något oförutsett skulle hända, men jag sa väl heller aldrig att man skulle använda alla sina pengar ner till den sista kronan när man köper sin bil? I min personliga ekvation hade jag såklart alltid haft marginal om något skulle hända. Dock tror jag, en aning fördomsfullt säkerligen, att den som har surfplattor på avbetalning sällan skaffar sig någon buffert oavsett om bilen kostar 10k eller 150k.

Nä självklart måste inte fallet vara att man måste lägga ned varenda krona för bilen utan man kanske har ett separat konto för bilsparandet samtidigt som man har ett buffertkonto man helt enkelt lämnar utanför bilköpet då det är ens buffert och ingenting annat.

Men sedan kan man ju fundera på hur troligt det scenariot är. Har en känsla av att de flesta anser sin köpbudget vara det de ser på sitt enda konto när de loggar in på internetbanken.

Jag däremot har alltid föredragit att ta mina bilar på avbetalning (20-30k klassen). Då helt enkelt för att jag som sagt tycker det är småsummor jag får betala i ränta.

Jag har ett sparande men det tar jag aldrig från för att köpa en bil utan jag tar istället bilen på avbetalning och betalar en summa varje månad när jag har mycket pengar på kontot vilket bara resulterar i att jag kanske slösar den summan mindre på krogen varje månad.

Hur som helst tycker jag det fungerar bäst för mig. Gäller såklart inte nödvädnigtvis för alla

När jag kallade det du skrev för "bullshit" så var det helt enkelt då jag inte gillar det argumentet även om det är en bra tumregel.

Att spara 1000kr i månaden i 20månader mot att betala 1100kr i månaden i 20 månader. Inte så stor skillnad.

Farliga är väll för idioter som börjar köpa ALLT på avbetalning. Billån är det enda lån jag tagit i mitt liv.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-05 kl. 15:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in