2013-09-02, 19:53
Bannlyst
Vart tog han Peter vägen som själv påstod sig ha löst fallet för ett par månader sen?
Ansågs han inte trovärdig av polisen?
Citera
2013-09-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Knappast troligt som någon redan påpekat. Det är GM som tar av henne ringarna, skorna tappar hon i striden alt. tar GM av dem också. Detta tyder på att det redan i detta skede finns en plan om att försvåra identifieringen av kroppen. BO är sannolikt redan död eller allvarligt skadad när ringar och skor flyger av. GM har redan här bestämt sig för att Helena aldrig kommer att hittas igen. Mordet kan vara planerat, finns vissa omständigheter som tyder på det. GM och BO är bekanta med varandra eller så är det ett beställningsjobb (mindre troligt).
Skor och ringar skulle försvåra identifieringen, nej, nej, då får GM dra ut tänderna i första hand. Sakerna kan väl ändå inte ha planteras ut, då borde de ha droppats på ett helt annat ställe än på brottsplatsen, tycker man.
Citera
2013-09-02, 20:43
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerdodde
Skor och ringar skulle försvåra identifieringen, nej, nej, då får GM dra ut tänderna i första hand. Sakerna kan väl ändå inte ha planteras ut, då borde de ha droppats på ett helt annat ställe än på brottsplatsen, tycker man.
Det räcker inte att dra ut tänderna heller om vi ska vara noga, då får man också kapa fingrarna. Men vänta lite, det räcker ju inte heller, DNA-material finns i hela kroppen. Du får fundera på om mördaren hade tid och möjlighet att börja dra ut tänder och kapa fingrar på plats ?

Och lär dig skillnaden på begreppen "att försvåra" och "att omöjliggöra".
Citera
2013-09-02, 20:44
Medlem
Rompetrolls avatar
Jag har sedan en tid funderade ang damen med hunden.
Och tiden hon var ute. Har sett någon annan i dessa tankar.
De gånger en hund kan behöva ut så dags finns ju inte så många. En hund med dålig mage som kanske har brått ut. Ev kanske besökare hos damen som har gått sent och hunden behöver en liten snabb kissrunda.
En liten hundvalp som inte kan hålla sej en hel natt.

Kanske jag har glömt något?
En annan medhjälpare kan ha hjälpt till att sprida falska spår. Kanske kan hon inte ens blivit överfallen då och där.
Citera
2013-09-03, 08:17
Medlem
Snälla The Riddle, det är ju du som snackar om att mördaren kalkylerar med att avsaknaden av skor och ringar skulle försvåra identifieringen!
I nästa inlägg rabblar du det ena efter det andra, fingrar, tänder skall också helst bort, därtill nämner du Dna.
Hur skall du ha det egentligen?
På den tiden identifierades en kropp genom tandkort, inte genom svarta skor, rutig skjorta eller fingrar, såvida de inte hade en känd skada.
Nu kan vi väl ha en god ton.
Citera
2013-09-03, 08:33
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebanon-Levi
Vart tog han Peter vägen som själv påstod sig ha löst fallet för ett par månader sen?
Ansågs han inte trovärdig av polisen?
Finns nog ett visst mått misstro mot honom från deras sida kan jag tänka. Hans eget alibi vid försvinnandetillfället är ju dock vattentätt - hemskjutsad av polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
De gånger en hund kan behöva ut så dags finns ju inte så många. En hund med dålig mage som kanske har brått ut. Ev kanske besökare hos damen som har gått sent och hunden behöver en liten snabb kissrunda.
En liten hundvalp som inte kan hålla sej en hel natt.

Kanske jag har glömt något?
Ja, kanske glömde du sanningen? Damen i fråga hade ju tagit sig ett par glas och somnat rätt tidigt framför tv:n. Därför är det ju helt i sin ordning att ta ut hunden på kvällskissen när hon väl vaknade till igen. Personligen har jag inte hittat någon anledning att misstro hennes uppgifter, och det baserar jag på vad som skrivits i media samt information från person(er) som "intervjuat" henne om det hela.
Citera
2013-09-03, 12:06
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Snälla The Riddle, det är ju du som snackar om att mördaren kalkylerar med att avsaknaden av skor och ringar skulle försvåra identifieringen!
Jepp, och det håller jag fast vid.
Citat:
I nästa inlägg rabblar du det ena efter det andra, fingrar, tänder skall också helst bort, därtill nämner du Dna.
Hur skall du ha det egentligen?
På den tiden identifierades en kropp genom tandkort, inte genom svarta skor, rutig skjorta eller fingrar, såvida de inte hade en känd skada.
Nu kan vi väl ha en god ton.

Detta med tänder, fingrar och DNA var ett svar på att du drog upp tänderna i förra inlägget. Observera att jag uttalade mig om vad jag anser kan vara möjligt att GM tog sig till för att försöka FÖRSVÅRA en identifiering, men det är givetvis inget sätt att omöjliggöra en ev. identifiering av en upphittad kropp.
Summan av kardemumman är att jag anser att GM såg till att ringar och tillhörigheter lämnades kvar inte att Helena lämnade sina saker frivilligt.

mvh TR
Citera
2013-09-03, 12:40
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Summan av kardemumman är att jag anser att GM såg till att ringar och tillhörigheter lämnades kvar inte att Helena lämnade sina saker frivilligt.
Var ligger logiken i att lämna kvar ett paket tuggummi och ett cerat, men ta med sig väska och förmodade halssmycken och örhängen?
Citera
2013-09-03, 12:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Var ligger logiken i att lämna kvar ett paket tuggummi och ett cerat, men ta med sig väska och förmodade halssmycken och örhängen?

Ev. halssmycken och örhängen kanske inte ryckts bort, utan satt kvar på kroppen?

Jag tror inte att tuggummipaket och cerat lämnades kvar medvetet av, utan att de ramlat ur ryggsäck och/eller ficka under tumultet, och att han/de inte märkte det i den förmodat stressade situationen. Ryggsäcken var dock "stor", och den skulle dra uppmärksamhet till sig, så den tog gm med sig.

Förresten, är det fastslaget att tuggummipaket och cerat tillhörde Helena - och inte gm?
Citera
2013-09-03, 13:20
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ev. halssmycken och örhängen kanske inte ryckts bort, utan satt kvar på kroppen?

Jag tror inte att tuggummipaket och cerat lämnades kvar medvetet av, utan att de ramlat ur ryggsäck och/eller ficka under tumultet, och att han/de inte märkte det i den förmodat stressade situationen. Ryggsäcken var dock "stor", och den skulle dra uppmärksamhet till sig, så den tog gm med sig.

Förresten, är det fastslaget att tuggummipaket och cerat tillhörde Helena - och inte gm?
Ingenting lär ha lämnats medvetet, åtminstone inte i syfte att försvåra identifiering. I övrigt vet jag att du och jag är ganska ense om det mest troliga händelseförloppet (som har tagits upp många ggr i tråden, men som inte hindrar folk med fantasi att hitta på alternativa tillvägagångssätt).

Ang. cerat och tuggummi så tolkar jag GW i Veckans Brott som om de skulle varit Helenas, men det sägs ju å andra sidan att det också finns DNA-spår som antas vara GM:s, och de skulle ju faktiskt kunna komma just från dessa attiraljer.
Citera
2013-09-03, 13:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Ingenting lär ha lämnats medvetet, åtminstone inte i syfte att försvåra identifiering. I övrigt vet jag att du och jag är ganska ense om det mest troliga händelseförloppet (som har tagits upp många ggr i tråden, men som inte hindrar folk med fantasi att hitta på alternativa tillvägagångssätt).

Ang. cerat och tuggummi så tolkar jag GW i Veckans Brott som om de skulle varit Helenas, men det sägs ju å andra sidan att det också finns DNA-spår som antas vara GM:s, och de skulle ju faktiskt kunna komma just från dessa attiraljer.

Jag har också tolkat det som att de skulle vara Helenas, det var bara en tanke som slog mig. Typ, tänk OM! Men hade polisen trott att sakerna tillhört gm, så hade det säkert aldrig kommit ut att dessa hittats. De har säkert fått bekräftat av Helenas familj att de tillhörde Helena. Men ändå...

Jag har för mig att GW har skrivit/sagt att det fanns sådant (på plats) som talar för att gm var två stycken. Vad kan det ha varit? Fimpar av olika märken i anslutning till ringar eller ovan nämnda tillhörigheter? Spår från två olika sorters skor av större storlek bredvid? Annat?

Ofta är gm ensam vid liknande fall. Däremot tror jag att det är troligt att de var två åtminstone vid bortforsling av kroppen.
Citera
2013-09-03, 14:45
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har för mig att GW har skrivit/sagt att det fanns sådant (på plats) som talar för att gm var två stycken. Vad kan det ha varit? Fimpar av olika märken i anslutning till ringar eller ovan nämnda tillhörigheter? Spår från två olika sorters skor av större storlek bredvid? Annat?
Cigarettfimpar hittade de nog utav en hel del märken beroende på hur noggrant de sökte. Att kunna knyta någon specifik utav dem till en GM ter sig (i nuläget) omöjligt. Hittade de däremot någon form utav fimp från en cannabiscigarett så kan den ju med större sannolikhet antas härröra från GM (med tanke på att området är "lite finare"), men fortfarande väldigt lösa skott.

Det har väl sagts att tekniker tror sig ha en enda chans att lyfta DNA:t från föremålet, så det rör sig nog inte om blodspår, saliv eller hårstrå. Det skars ju loss en stor bit asfalt, för att säkra däckavtryck kan man ju anta, men är det verkligen normalt förfarande i sådana fall?

Skoavtryck känns mer troligt, men fortfarande väldigt svårt att knyta dem till brottet, så anledningen till att arbetslinjen verkar vara att det rör sig om två eller fler GM gissar jag delvis beror på omständigheterna under vilket detta utfördes, samt vittnet "Hannas" redogörelser om att hon hörde mansröster. Sen får man ju hoppas att polisen har ytterligare mer att gå på än vi..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in