2013-08-16, 11:31
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Frågan är varför gm måste haft "enligt folktron" god lokalkännedom? Räcker det inte med en bilkarta över staden? Eller några/något sporadiskt tidigare besök?

Det räcker nog med en karta men han borde nog känna Helena på något sätt då statistiken säger att det är en bekant som utfört dådet.
Citera
2013-08-16, 11:37
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Det räcker nog med en karta men han borde nog känna Helena på något sätt då statistiken säger att det är en bekant som utfört dådet.

Hur stor chans procentuellt är det att statistiken stämmer i detta fallet?
Citera
2013-08-16, 13:38
Medlem
Men finns det något egentligt motiv till Helenas försvinnande ?
Avundsjuka... Pengar.... någonting !
Citera
2013-08-16, 14:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Men finns det något egentligt motiv till Helenas försvinnande ?
Avundsjuka... Pengar.... någonting !

Inget konkret som framkommit. Här kan man bara spekulera.

Helena var "glad i" någon. Någon som blev ratad, och som inte kunde ta det? D v s svartsjukemotiv.

Ett närmande, som Helena inte tillät, och som då gick snett? D v s sexuellt motiv?

Ett "vanligt" bråk som gick överstyr?

Annat?
Citera
2013-08-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Inget konkret som framkommit. Här kan man bara spekulera.

Helena var "glad i" någon. Någon som blev ratad, och som inte kunde ta det? D v s svartsjukemotiv.

Ett närmande, som Helena inte tillät, och som då gick snett? D v s sexuellt motiv?

Ett "vanligt" bråk som gick överstyr?

Annat?

Men kan ett vanligt kärleksgnäll ligga bakom Helenas försvinnande ? En helt vanlig ung man borde väl efter hand talat om vad som hänt.
Citera
2013-08-20, 22:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Men kan ett vanligt kärleksgnäll ligga bakom Helenas försvinnande ? En helt vanlig ung man borde väl efter hand talat om vad som hänt.

Varför inte? Ett "vanligt kärleksgnäll", som du uttrycker det, kan i speciella fall - under vissa extrema omständigheter - eskalera. Hört talas om crime passionnel? Svartsjuka är ju ett av motiven bakom mord/dråp/dödande. Nu behöver ju inte detta vara ett motiv i detta fall, men helt ovanligt är det inte, generellt sett.

Borde berättat? Alla som dödar någon - oavsett om det var planerat eller i "stridens hetta" borde efteråt ha talat om vad de gjort - ta ansvar. Men gör alla som tagit någon av daga det? Nej! I så fall skulle vi inte ha några olösta mord.

Jag tror att en hel del som dödar, i övrigt kan betecknas som "normala", fungerande individer. I flertalet fall dödar dessa (här bortser vi från seriemördare, massmördare, yrkeskriminella osv) vid ett enda tillfälle i livet. Men så kan något extremt inträffa, och något går väldigt, väldigt fel och ger katastrofala följder. En annars "normal" person fortsätter sitt liv, men sannolikt med stor vånda, ångest och skam. (Personer med psykopatiska drag klarar detta förmodligen utan större problem.) Men jag tror också att ett flertal förtränger vad det gjort, som en försvarsmekanism, just för att det de gjort är oerhört svårt för dem att leva med. Kanske anförtror sig gm till någon, kanske är det en "hemlighet" mellan de inblandade. Kanske kan han hålla det för sig själv (genom förträngning?).

Hur det är/var i detta fall, vet bara gm - och säkert några få (?) till.
Citera
2013-08-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Varför inte? Ett "vanligt kärleksgnäll", som du uttrycker det, kan i speciella fall - under vissa extrema omständigheter - eskalera. Hört talas om crime passionnel? Svartsjuka är ju ett av motiven bakom mord/dråp/dödande. Nu behöver ju inte detta vara ett motiv i detta fall, men helt ovanligt är det inte, generellt sett.

Borde berättat? Alla som dödar någon - oavsett om det var planerat eller i "stridens hetta" borde efteråt ha talat om vad de gjort - ta ansvar. Men gör alla som tagit någon av daga det? Nej! I så fall skulle vi inte ha några olösta mord.

Jag tror att en hel del som dödar, i övrigt kan betecknas som "normala", fungerande individer. I flertalet fall dödar dessa (här bortser vi från seriemördare, massmördare, yrkeskriminella osv) vid ett enda tillfälle i livet. Men så kan något extremt inträffa, och något går väldigt, väldigt fel och ger katastrofala följder. En annars "normal" person fortsätter sitt liv, men sannolikt med stor vånda, ångest och skam. (Personer med psykopatiska drag klarar detta förmodligen utan större problem.) Men jag tror också att ett flertal förtränger vad det gjort, som en försvarsmekanism, just för att det de gjort är oerhört svårt för dem att leva med. Kanske anförtror sig gm till någon, kanske är det en "hemlighet" mellan de inblandade. Kanske kan han hålla det för sig själv (genom förträngning?).

Hur det är/var i detta fall, vet bara gm - och säkert några få (?) till.

Det verkar som en händelse lett till en annan. Men om en helt vanlig kille från Mariestad sticker efter en tjej som han gillar och blir brädad så kan han säkert ta livet av henne. Men han har i så fall en vän som ställer upp och hjälper till hela natten. De två måste ha gjort sig av med kvarlevorna samma natt.

Men vem och vilken typ av människa vet på förhand hur det är enklast att göra sig av med en kropp säkert. Det kräver en hel del naturkunskap tex. vilka tjärn som är djupa. Var det finns båt. En vanlig människa funderar ju inte dagligen på hur man gör sig av med ett lik.

Tror du inte personen personerna i fråga redan haft kriminella kontakter......

Lite tankar bara
Citera
2013-08-23, 22:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det verkar som en händelse lett till en annan. Men om en helt vanlig kille från Mariestad sticker efter en tjej som han gillar och blir brädad så kan han säkert ta livet av henne. Men han har i så fall en vän som ställer upp och hjälper till hela natten. De två måste ha gjort sig av med kvarlevorna samma natt.

Men vem och vilken typ av människa vet på förhand hur det är enklast att göra sig av med en kropp säkert. Det kräver en hel del naturkunskap tex. vilka tjärn som är djupa. Var det finns båt. En vanlig människa funderar ju inte dagligen på hur man gör sig av med ett lik.

Lite tankar bara

Ja, jag tror också att han hade en vän, som hjälpte honom. Om de inte var två inledningsvis, så tycker jag inte att det verkar osannolikt att de var två i ett "andra-skede" (bortforsling och/eller vid gömmande av kropp).

Om kroppen gömdes slutgiltigt samma natt, är jag inte säker på. Det som talar emot det är tiden på dygnet. Om det som hände skedde vid, säg, 02.30-tiden, så bör han/de väl endast ha haft ett par timmar på sig, innan det ljusnade? (Är osäker på hur ljust det är i Mariestad nattetid i juni.) Om han/de hade tillgång till privat, enslig plats, så ändras förutsättningarna. Samtidigt vill man säkert bli av med sitt offer snabbast möjligt, och därför göra sig av med kvarlevorna så fort man bara kan. Och det är en risk att ha en kropp liggande (om man nu inte har tillgång till ett "lagringsutrymme. Usch, vilken morbid text... ).

Jag tror inte majoriteten av dem som dödar har en plan innan hur och var de säkrast ska göra sig av med ett potentiellt offer. Är det planerat, så "ja". Men jag tror inte att detta var planerat. Gm kanske hade tur med sitt "gömmande"? Medhjälparen kanske hade erfarenhet/var "kreativ" med idéer? Kanske infann sig ett heureka-ögonblick: "Ja, nu kom jag på den perfekta platsen!"? Eller något annat. Endast några få vet, tror jag.

Om personen (-erna) redan haft kontakt med kriminella, beror nog på vilken "krets" gm tillhör. Och - vad man lägger in i begreppet "kriminell".

Det var några av mina tankar.
Citera
2013-09-02, 10:25
Medlem
Hej, har följt detta hemska fall i pressen under alla år, vid en kortare vistelse i staden i somras, visade en bekant till mig det aktuella området, bilden jag hade i huvudet var helt fel, vilken skillnad när man har den geografiska helheten!

Vill dela med mig av mina tankegångar, de kan naturligtvis vara helt fel.

H, känner sig hotad/ofredad och springer genom skogen som hon är bekant med, hon är jagad, ser att bilen genskjuter henne men hon har inget val och vill komma ur skogen, vid lekplatsen står husen i en rad, det är hennes grannar. Skorna flyger av och ringarna slänger hon ihop med det hon har i fickan, för att hitta dem dagen efter.
Ok, har man sinnesnärvaro att göra detta, nje, ringarna har inget större värde, men för henne har de kanske det. Tjejer har på sig sina ringar när de går ut, de lägger dem inte i en väska. (Skulle jag känna på mig att bli rånad, skulle jag slänga klocka och mobil i en buske)
Att hon är jagad känns på nåt sätt självklart, man springer inte i famnen på någon man flyr från, bilföraren vet att hon kommer ut just där. ( en jägare kan inte genskjuta ett djur om det inte är en hund bakom) förlåt jämförelsen, men hon hade kunnat springa åt vilket håll som helst i skogen, när hon upptäcker att bilen krånglar sig in på cykelbanan.

Sen måste jag fråga er om kvinnan som hörde skriket, varför går hon ut med hunden kl. tre på natten, hon hör skrik, men väcker inte sin gubbe, är han polis? Hur gamla var de då? Som jag förstod det, är det bara en häck mellan deras och H,s gräsmatta, ringer man inte då H,s föräldrar? Eller går och tittar efter vad som händer, stämmer det att hon väntade med att anmäla? Denna kvinna förbryllar mig, eller har min bekant förvirrat mig?
Citera
2013-09-02, 16:06
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerdodde
Hej, har följt detta hemska fall i pressen under alla år, vid en kortare vistelse i staden i somras, visade en bekant till mig det aktuella området, bilden jag hade i huvudet var helt fel, vilken skillnad när man har den geografiska helheten!

H, känner sig hotad/ofredad och springer genom skogen som hon är bekant med, hon är jagad, ser att bilen genskjuter henne men hon har inget val och vill komma ur skogen, vid lekplatsen står husen i en rad, det är hennes grannar. Skorna flyger av och ringarna slänger hon ihop med det hon har i fickan, för att hitta dem dagen efter.
Ok, har man sinnesnärvaro att göra detta, nje, ringarna har inget större värde, men för henne har de kanske det. Tjejer har på sig sina ringar när de går ut, de lägger dem inte i en väska. (Skulle jag känna på mig att bli rånad, skulle jag slänga klocka och mobil i en buske)

Själv har jag ej sett/vart på platsen så det är säkert skillnad mot vad man tror, (där har du nog rätt) sen att tjejer har på sig sina ringar när de går ut och inte lägger dom i ngn väska tror jag med.

Men att hon skulle haft sinnesnärvaro att slänga ringarna självmant i syfte att rädda dom tror jag knappast är något som folk "köper", nä det tror jag inte på men jag kan ju ha fel. En tjej i en svensk småstad tror jag knappast skulle agerat så förberett på den tiden.
Citera
2013-09-02, 18:56
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:

Lite tankar bara
Varför måste det vara fler än en?
Visst kan det vara flera men rent statistiskt i fall av den här karaktären är det en ensam gärnigsman. Tycker att det mesta talar för det även i detta specifika fall.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2013-09-02 kl. 19:12.
Citera
2013-09-02, 19:07
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerdodde

Knappast troligt som någon redan påpekat. Det är GM som tar av henne ringarna, skorna tappar hon i striden alt. tar GM av dem också. Detta tyder på att det redan i detta skede finns en plan om att försvåra identifieringen av kroppen. BO är sannolikt redan död eller allvarligt skadad när ringar och skor flyger av. GM har redan här bestämt sig för att Helena aldrig kommer att hittas igen. Mordet kan vara planerat, finns vissa omständigheter som tyder på det. GM och BO är bekanta med varandra eller så är det ett beställningsjobb (mindre troligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in