Citat:
Ursprungligen postat av
Henis
Det verkar som en händelse lett till en annan. Men om en helt vanlig kille från Mariestad sticker efter en tjej som han gillar och blir brädad så kan han säkert ta livet av henne. Men han har i så fall en vän som ställer upp och hjälper till hela natten. De två måste ha gjort sig av med kvarlevorna samma natt.
Men vem och vilken typ av människa vet på förhand hur det är enklast att göra sig av med en kropp säkert. Det kräver en hel del naturkunskap tex. vilka tjärn som är djupa. Var det finns båt. En vanlig människa funderar ju inte dagligen på hur man gör sig av med ett lik.
Tror du inte personen personerna i fråga redan haft kriminella kontakter......
Lite tankar bara
Ja, jag tror också att han hade en vän, som hjälpte honom. Om de inte var två inledningsvis, så tycker jag inte att det verkar osannolikt att de var två i ett "andra-skede" (bortforsling och/eller vid gömmande av kropp).
Om kroppen gömdes slutgiltigt samma natt, är jag inte säker på. Det som talar
emot det är tiden på dygnet. Om det som hände skedde vid, säg, 02.30-tiden, så bör han/de väl endast ha haft ett par timmar på sig, innan det ljusnade? (Är osäker på hur ljust det är i Mariestad nattetid i juni.) Om han/de hade tillgång till privat, enslig plats, så ändras förutsättningarna.
Samtidigt vill man säkert bli av med sitt offer snabbast möjligt, och därför göra sig av med kvarlevorna så fort man bara kan. Och det är en risk att ha en kropp liggande (om man nu inte har tillgång till ett "lagringsutrymme. Usch, vilken morbid text...

).
Jag tror inte majoriteten av dem som dödar har en plan innan hur och var de säkrast ska göra sig av med ett potentiellt offer. Är det planerat, så "ja". Men jag tror inte att detta var planerat. Gm kanske hade tur med sitt "gömmande"? Medhjälparen kanske hade erfarenhet/var "kreativ" med idéer? Kanske infann sig ett heureka-ögonblick: "Ja, nu kom jag på den perfekta platsen!"? Eller något annat. Endast några få vet, tror jag.
Om personen (-erna) redan haft kontakt med kriminella, beror nog på vilken "krets" gm tillhör. Och - vad man lägger in i begreppet "kriminell".
Det var några av mina tankar.