Citat:
Ursprungligen postat av flashback-11
När juristprogrammet börjar i vinter fyller jag 22 år, är det en ovanligt sen ålder för att börja plugga juristprogrammet?
Nej. Du är inte färsk ifrån gymnasiet men fortfarande ung.
Citat:
Går det att öva upp problemlösningsförmågan som är en viktig del av utbildningen? (är speciellt handikappad på det området om jag får säga det själv

)
Ja. Vet dock inte riktigt vad du menar med problemlösningsförmåga? Man hittar mer problem än vad man löser problem. Analytisk förmåga är kanske ordet du söker men även den kan tränas upp.
Citat:
Hur kul är egentligen utbildningen/på en skala 1-10...
Kul och kul, min definition av kul gränsar till definitionen av dekadens och jag har företrädesvis kul på min fritid. Sen har man iof ofta kul med kursare inom ramen för utbildningen, men själva pluggandet i sig är inte speciellt kul. På en skala 1-10, kanske 5.
Citat:
...hur skoltrött blir man efter 2-3 år på linjen?
Inte så farligt, då är man ju strax klar. Värre är det två-tre terminer in, då har man inte hunnit bygga upp den falska föreställningen om att man tamefan kan juridik med vilken det falska självförtroendet kommer.
Citat:
Får man jobb efter utbildningen om man går ut med "halvbra" betyg?
Ja. Inte tingstjänstgöring i sthlm och kanske inte jobb hos de tre största byråerna osv., men jobb får man.
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
...Dem flesta är runt 18-19 år gamla på T1.
Är det 90-talisterna som drar ner medelåldern? Vill minnas att det var väldigt få under 20 när jag började.
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Att det faktiskt finns folk som får U, fast de faktiskt vill prestera högre, är för mig en gåta.
Det är ganska lustigt det där, innan man pluggade till jurist hade man jävligt höga tankar om juriststudenterna, när man precis började hade man jävligt höga tankar om sig själv och sina medkursare, nu känns det som att man man ser idioter överallt, ibland i sin egen spegelbild. Jag har en och annan kursare vars fortsatta närvaro på utbildningen är gåtfullare än den kvinnliga orgasmen.