Citat:
Ursprungligen postat av
Mojoyoyo
Hur ser en toppis ut när den verkligen precis håller på att växa upp? Bäbis-stadiet, eller vad man nu skulle kunna säga. För där jag bor har de inte riktigt börjat växa än skulle jag tro men har man tur kanske man kan se någon pytteliten form av dem som kanske är stor om några dagar.
Är det någon skillnad? Jag har exempelvis funnit ett par stycken med helt rätt form på ett ställe som har ett bra habitat men de är nästan helt vita, även på undersidan. Men de är sjukt små och jag funderar på om de kanske hinner förändras lite medan de växer upp. De här stackarna kan inte ha varit ovan jord länge alls. Jag tänker kolla tillbaka på dem snart, men det är väl lika bra att fråga folket här också.
Vad jag kommer ihåg så är det som skiljer sig att på dom små toppisarna så har inte hatten riktigt släppt från stjälken, det går alltså inte att se in under hatten. Sen så har jag för mig att stjälken är rätt så stor jämfört med hatten!
Edit: Jag har förövrigt inte hittat några toppisar i år..... Senaste 4 åren så har jag alltid hittat senast i slutet av augusti, säsongen måste vara riktigt sen iår!
Tror det beror på lite regn. Öste dock ner med regn idag, så om 4 dagar ska jag kolla toppisängen igen!
Är det någon i Luleå-området som hittat någonting iår? Tänkte så att det inte är min toppisäng som har gett upp!