2013-09-02, 00:21
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
DN/Ipos har kommit:
V - 6,9%
S - 34,4%
MP: 9,7%
C -4,1%
FP - 5,8%
KD - 3,5%
M - 25,6%
SD - 8,4%

http://www.dn.se/nyheter/politik/m-fortsatter-att-tappa/

De rödgröna har enligt mätningen egen majoritet.

Inget dager för alliansen synes än, stjärnorna på himmelen de blänka. De äts upp från två håll - och kan nog mycket väl ha satt sin sista potatis. Jag har mycket svårt att se hur det här ska vändas.
2013-09-02, 00:39
Avslutad
Citat:
Inget dager för alliansen synes än, stjärnorna på himmelen de blänka. De äts upp från två håll - och kan nog mycket väl ha satt sin sista potatis. Jag har mycket svårt att se hur det här ska vändas.
Moderaterna syns ändå en hel del i media med nya lagförslag, Syrien och Obama besök. Oppositionen gör inte ett piss men växer ändå.

Sossarna ligger ovanligt högt i denna mätningen. Tror att några av sossarnas procent ska placeras hos SD så är mätningen mer riktig.
2013-09-02, 05:56
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
DN/Ipos har kommit:
V - 6,9%
S - 34,4%
MP: 9,7%
C -4,1%
FP - 5,8%
KD - 3,5%
M - 25,6%
SD - 8,4%

Skrämmande siffror.

Imam Reinfeldts Allahians får fortfarande på 39% av rösterna. Det svenska folket har tappat överlevnadsinstinkten. Riket tog 1000år att bygga. Att vilja rösta på Imamen som i sju år aktivt har jobbat stenhårt med hjärtefrågan att marginalisera Skandinaviens ursprungsbefolkning och ersätta dessa med MENA. Och visst Imamen har varit ganska framgångsrik.

Teoretiskt sett kan Imam Reinfeldt fortfarande komma att leda en minoritetsregering efter 2014. Men all statistik visar att detta skulle ske till ett pris av ett ännu större SD och en svagare Allahians. Då skulle förmodligen Imamen straffa SD ännu hårdare, då kanske Imamen knäcker 200 000 strecket i bidragsmassinvandring per år.

Sverige är illa ute. Arvet efter Imamen blir svårläkt.
2013-09-02, 06:48
Moderator
v50s avatar
Citat:
DN/Ipos har kommit:

Kompletterar Ipsos siffror med förändringarna sedan förra mätningen inom parentes samt antal deltagare för de som inte känner för att läsa på DN:s hemsida.

2758 personer deltog i telefonintervjuerna som pågick mellan 8-27/8. Antalet osäkra väljare var 17,7%

V - 6,9% (+0,3)
S - 34,4% (+1,3)
MP: 9,7% (-0,8)

SD - 8,4% (+1,1)

C -4,1% (+-0)
FP - 5,8% (-0,6)
KD - 3,5% (-0,8)
M - 25,6% (-0,9)

S+V+MP 51,0% (+0,8)

M+FP+C+KD 39,0% (-2,2) alternativt 35,5% om KD exkluderas då de ligger under 4%
2013-09-02, 07:37
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Kompletterar Ipsos siffror med förändringarna sedan förra mätningen inom parentes samt antal deltagare för de som inte känner för att läsa på DN:s hemsida.

2758 personer deltog i telefonintervjuerna som pågick mellan 8-27/8. Antalet osäkra väljare var 17,7%

V - 6,9% (+0,3)
S - 34,4% (+1,3)
MP: 9,7% (-0,8)

SD - 8,4% (+1,1)

C -4,1% (+-0)
FP - 5,8% (-0,6)
KD - 3,5% (-0,8)
M - 25,6% (-0,9)

S+V+MP 51,0% (+0,8)

M+FP+C+KD 39,0% (-2,2) alternativt 35,5% om KD exkluderas då de ligger under 4%
Intressanta siffror! Jag har ju länge frågat mig varför sossarna inte ökar helt enkelt genom sin regeringsduglighet - att de utgör det enda vettiga alternativet till regeringsbildare vid sidan om alliansen, och här gör det ju det. Dock är det bara en enda undersökning och det bör bekräftas av andra undersökningar Dessutom bör s nog komma upp en sådär 4 % till för att kunna bli riktigt starka i en regering.

Caesar (Ave föresten!) trodde att alliansen skulle få svårt att vända på detta. Jag är inte helt säker på det. Väljarkåren förefaller mer och mer lättrörlig, och större delen av media är på deras sida. Jag tror vi kan se fram emot en kampanj med budskapet att de är regeringsdugliga medan oppositionen är splittrad. Inte omöjligt att de kan vinna många röster på detta.
2013-09-02, 08:17
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Intressanta siffror! Jag har ju länge frågat mig varför sossarna inte ökar helt enkelt genom sin regeringsduglighet - att de utgör det enda vettiga alternativet till regeringsbildare vid sidan om alliansen, och här gör det ju det. Dock är det bara en enda undersökning och det bör bekräftas av andra undersökningar Dessutom bör s nog komma upp en sådär 4 % till för att kunna bli riktigt starka i en regering.

Caesar (Ave föresten!) trodde att alliansen skulle få svårt att vända på detta. Jag är inte helt säker på det. Väljarkåren förefaller mer och mer lättrörlig, och större delen av media är på deras sida. Jag tror vi kan se fram emot en kampanj med budskapet att de är regeringsdugliga medan oppositionen är splittrad. Inte omöjligt att de kan vinna många röster på detta.

Reinfeldt och alliansen har som bekant mässat i tid och evighet att de är det enda dugliga regeringsalternativet då oppositionen är splittrad så det är inget nytt, dock lär de öka på det mantrat x antal gånger ju närmare valet vi kommer.

Dock verkar allmänheten blivit less på regeringen vilket brukar vara fallet när de har suttit i 2-3 mandatperioder, oavsett partifärg och alliansen kör samma mantra och lösningar på alla problem som när de tillträdde 2006 vilket stavas jobbskatteavdrag och med skattesubventionerade rut-/rot-tjänster samt fas 3 och subventionerade jobb för ungdomar osv men något nytt har de egentligen inte kommit med senaste åren.

Att Alliansen sedan gått tills sängs med MP i migrationsfrågan lär reta upp många potentiella väljare som redan gått eller överväger att gå till SD istället alternativt S då de sistnämnda ändå har en mer restriktiv flyktingpolitik än MP och alliansen som i realiteten har genomfört helt fri invandring. Dels genom att öppna portarna för legala invandrare + att man nu senast har gjort det tillåtet för illegala invandrare att få skola och sjukvård + tandvård till samma villkor som inhemska medborgare + att de får det i princip gratis / lägre pris än vanliga medborgare.
2013-09-02, 08:36
Medlem
Powergirls avatar
Vad man konstatera är att Allianspartierna går åt rätt håll dvs bakåt. M och FP har dalat de senaste månaderna och C o KD agerar lindansörer.
S, MP och V konseliderar sina ställningar. Känns ok men vi kan bättre. SDs siffror tar jag i deras egen tråd.
2013-09-02, 09:46
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Kanske är jag ung, kanske är jag naiv - men vad är det egentligen som är så extremt farligt med att inte ha ett färdigt regeringsalternativ? Det är väl helt i sin ordning att väljarna väljer inriktning, genom att de partier som går framåt i valet får mer inflytande. Som det är nu sitter fyra partier och kompromissa sönder sig innan valet - och kvar bli bara en sörja. Vill jag t.ex. har mer miljöinriktning på politiken, så stödjer jag MP och sen får deras eventuella framgång eller tillbakagång i valet avgöra hur stor makt deras parti får i eventuella eftervalsförhandlingar.
Jag tittar knappast tillbaka till borgarnas kaos-problem på 70-talet, och tänker; "shit så, får det inte bli igen!". Jag är helt övertygande att de rödgröna kan bilda regeringen efter valet, även om de inte går till val på en gemensam valplattform. Den enda faran är väl i så fall Vänsterpartiet som alliansen kan använda som ett spöke; "tänker ni verkligen samarbeta med kommunisterna?!?!". Tja alltså, även om jag hatar kommunism och feminism, så ändrar det inte det faktum att vänsterpartiet har en sund välfärdspolitik, försvarspolitik och EU-politik - jag betraktar MP och vissa skikt inom sossarna som betydligt mer extrema än vänsterns ledning. Jag har svårt att förstå att V betraktas som ett större problem än MP.

Det är möjligt att Reinfeldts eviga mantrande kan slå tillbaka på honom själv. Jag tror väljarna är trötta på att behöva välja mellan två block, istället för 8 partier - hans stödpartiers tillbakagång pekar ju på att just så är fallet.

Samtidigt har ju naturligtvis Löfven satt sig själv i skiten genom att han har lovat att presentera ett regeringsalternativ "ett bra tag innan valet". Varför ska du göra det för Löfven? Varför ska du säga att S och MP går till val tillsammans? Resultatet blir bara att Sjöstedt kommer att lacka och meddela att han inte aktivt kommer stödja S+MP. Vilket kommer ge alliansen ännu mer krut i kanonen. Det är ju verkligen att paja oddsen för sig själv.

Möjligen önskar Löfven att ha V, ungefär på samma sätt som alliansen har SD. Om det blir alliansen kontra S+MP blir det ju i praktiken så att man lämnar SD och V vid sidan av (då de inte kommer stödja något alternativ), helt plötsligt har man befriat alliansen från SD. V och SD sitter och med armarna i kors, medan de övriga sex kan faktiskt kan låta "det största blocket vinna"(som de alltid har fantiserat om). I sådana fall kan faktiskt ett alienerat V vara ett sätt att i förlängningen isolera SD - jävligt meta om de har räknat ut det på det sättet, men smart.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2013-09-02 kl. 09:57.
2013-09-02, 10:09
Medlem
Citat:
Samtidigt har ju naturligtvis Löfven satt sig själv i skiten genom att han har lovat att presentera ett regeringsalternativ "ett bra tag innan valet". Varför ska du göra det för Löfven? Varför ska du säga att S och MP går till val tillsammans?
Det är inte säkert.
Beroende på opinionsläge, kan Löfven säga "jag regerar själv".
Tittar vi på Ipsos senaste siffror, så räcker det med att S lyckas knycka 0.6% av rösterna från alliansen, så är S ensamt största block.
2013-09-02, 10:15
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är inte säkert.
Beroende på opinionsläge, kan Löfven säga "jag regerar själv".
Tittar vi på Ipsos senaste siffror, så räcker det med att S lyckas knycka 0.6% av rösterna från alliansen, så är S ensamt största block.
Jo om dessa siffror förblir oförändrade har S+MP eller bara S, goda chanser. Men kan väl anta att det inte kommer gå exakt såsom Ipos förutspår.
2013-09-02, 17:56
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Jo om dessa siffror förblir oförändrade har S+MP eller bara S, goda chanser. Men kan väl anta att det inte kommer gå exakt såsom Ipos förutspår.

I nuläget pekar alla siffror i den riktningen oaktat Ipos enskilda mätning.
2013-09-02, 19:01
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Oppositionen gör inte ett piss men växer ändå.

Det är ju precis så det brukar vara. När det sedan drar ihop till val och vänsterblocket ska snacka politik brukar det gå sämre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in