Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Caesar (Ave föresten!) trodde att alliansen skulle få svårt att vända på detta. Jag är inte helt säker på det. Väljarkåren förefaller mer och mer lättrörlig, och större delen av media är på deras sida. Jag tror vi kan se fram emot en kampanj med budskapet att de är regeringsdugliga medan oppositionen är splittrad. Inte omöjligt att de kan vinna många röster på detta.
Kanske är jag ung, kanske är jag naiv - men vad är det egentligen som är så extremt farligt med att inte ha ett färdigt regeringsalternativ? Det är väl helt i sin ordning att väljarna väljer inriktning, genom att de partier som går framåt i valet får mer inflytande. Som det är nu sitter fyra partier och kompromissa sönder sig innan valet - och kvar bli bara en sörja. Vill jag t.ex. har mer miljöinriktning på politiken, så stödjer jag MP och sen får deras eventuella framgång eller tillbakagång i valet avgöra hur stor makt deras parti får i eventuella eftervalsförhandlingar.
Jag tittar knappast tillbaka till borgarnas kaos-problem på 70-talet, och tänker; "shit så, får det inte bli igen!". Jag är helt övertygande att de rödgröna kan bilda regeringen efter valet, även om de inte går till val på en gemensam valplattform. Den enda faran är väl i så fall Vänsterpartiet som alliansen kan använda som ett spöke; "tänker ni verkligen samarbeta med kommunisterna?!?!". Tja alltså, även om jag hatar kommunism och feminism, så ändrar det inte det faktum att vänsterpartiet har en sund välfärdspolitik, försvarspolitik och EU-politik - jag betraktar MP och vissa skikt inom sossarna som betydligt mer extrema än vänsterns ledning. Jag har svårt att förstå att V betraktas som ett större problem än MP.
Det är möjligt att Reinfeldts eviga mantrande kan slå tillbaka på honom själv. Jag tror väljarna är trötta på att behöva välja mellan två block, istället för 8 partier - hans stödpartiers tillbakagång pekar ju på att just så är fallet.
Samtidigt har ju naturligtvis Löfven satt sig själv i skiten genom att han har lovat att presentera ett regeringsalternativ "ett bra tag innan valet". Varför ska du göra det för Löfven? Varför ska du säga att S och MP går till val tillsammans? Resultatet blir bara att Sjöstedt kommer att lacka och meddela att han inte aktivt kommer stödja S+MP. Vilket kommer ge alliansen ännu mer krut i kanonen. Det är ju verkligen att paja oddsen för sig själv.
Möjligen önskar Löfven att ha V, ungefär på samma sätt som alliansen har SD. Om det blir alliansen kontra S+MP blir det ju i praktiken så att man lämnar SD och V vid sidan av (då de inte kommer stödja något alternativ), helt plötsligt har man befriat alliansen från SD. V och SD sitter och med armarna i kors, medan de övriga sex kan faktiskt kan låta "det största blocket vinna"(som de alltid har fantiserat om). I sådana fall kan faktiskt ett alienerat V vara ett sätt att i förlängningen isolera SD - jävligt meta om de har räknat ut det på det sättet, men smart.