Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Om du blir av med körkortet i en fartkontroll, är det polisens ansvar att du måste skaffa ett nytt? Om du får betala restskatt, är det skattemyndighetens ansvar att du skickar in rätt papper nästa gång? Om du vill bygga om din villa och får avslag på bygglov, är det byggnadsnämndens ansvar att du håller dig inom reglerna?
Det beror helt på omständigheterna. Om jag t.ex. kört 51 km/h för fort så anser jag t.ex. att jag inte borde ha blivit av med körkortet över huvud taget. Men det är att jämföra äpplen med päron, den diskussionen är alltså tröstlös.
Citat:
Nej, det är till syvende och sist skolans ansvar att skolan håller sig inom lagen. Om Skolinspektionen kommer fram till att skolan systematiskt bryter mot lagen, så är det skolans brist på ansvar och kontroll som har lett fram till det. Och det faller naturligtvis på skolan att göra någonting åt det, och inte Skolinspektionen.
Det är inte min uppfattning att skolan har brutit mot lagen. Däremot har en lagöverträdelse ägt rum på skolans område, vilket är ett problem som skolledningen av allt att döma försökt hantera. Tråkigt nog misslyckades de, vilket dock inte innebär att skolan rimligen ska stängas ner.
Citat:
Eftersom SI gång på gång har fört fram dessa klagomål utan att något har gjorts,
Denna incident bevisar inte att ingenting "har gjorts."
Citat:
så måste man ändå dra slutsatsen att skolan inte har något eget intresse av att reformera skolan på eget initiativ.
Nonsens.
Citat:
Så, vad ska man då göra? Bara skita i skolan och lämna den åt sid öde?
Återigen: nonsens. Ingen har påstått något så urbota korkat. Inte jag, i alla fall.
Citat:
Vad händer nästa gång någon blir misshandlad på skolan?
Det får man väl ta ställning till då, inte sant? Antagligen låta snuten utreda skiten, antar jag, precis liksom om detta hade hänt på andra skolor i landet.
Citat:
Vems ansvar är det? Skolan, som isåfall har låtit det hända? Eller Skolinspektionen, som kunde ha valt att stänga skolan men inte gjorde det?
Det är väl snutens ansvar, som sagt. Men skolan och myndigheten har givetvis också sina ansvarsområden.