Citat:
Du ska skriva ut k-termen när antingen k-värdet eller riktningskoefficienten (k är i matematiken synonymt med riktningskoefficient) efterfrågas.Fråga:
Hur ska man veta när man ska "skriva ut" k-termen? - alltså skriva ut summan för K efter de steg som genereras för aktuellt antal rutor i ett koordinatsystem? (varje ruta i y-led ska ju generera 200 steg har jag förstått).
Och, tvärtom, när ska man bara ska skriva ut det ursprungliga, direkta resultatet efter att man dividerar två punkter i linjen med varandra?
Hur ska man veta när man ska "skriva ut" k-termen? - alltså skriva ut summan för K efter de steg som genereras för aktuellt antal rutor i ett koordinatsystem? (varje ruta i y-led ska ju generera 200 steg har jag förstått).
Och, tvärtom, när ska man bara ska skriva ut det ursprungliga, direkta resultatet efter att man dividerar två punkter i linjen med varandra?
Citat:
Menar du med "första punkt" den punkten där linjen skär y-axeln? I så fall är det mycket riktigt så att skärningen mellan linjen och y-axeln bestämmer linjens m-värde.
Citat:
Du skulle kunna rita upp ett koordinatsystem och i detta markera ut punkterna (-1, 6) och (3, 4) för att sedan dra en linje mellan dessa punkter. Då kommer du se att linjen inte skär y-axeln vid 6, utan strax under 6 och strax över 5, nämligen vid 5,5. Sitter med denna uppgift:
En rät linje går genom punkterna (-1,6) och (3,4). Bestäm:
a) Linjens ekvation på formen y = kx + m.
För mig var det glasklart här att m = 6. Men tydligen är m = 5,5..??
Ps. Inte heller här "tar man ut" m , vilket ju borde vara 1 00 i så fall (om varje ruta i y-led ger 200 steg).
En rät linje går genom punkterna (-1,6) och (3,4). Bestäm:
a) Linjens ekvation på formen y = kx + m.
För mig var det glasklart här att m = 6. Men tydligen är m = 5,5..??
Ps. Inte heller här "tar man ut" m , vilket ju borde vara 1 00 i så fall (om varje ruta i y-led ger 200 steg).
Ett annat sätt är att först bestämma k-värdet genom att utnyttja formeln för k,
k = (6 - 4)/(-1 - 3) = 2/-4 = -1/2 = -0,5.Då vet vi att för varje steg i x-led, dvs. för varje steg/ruta vi går åt höger, så kommer linjen sjunka 0,5 rutor. Om vi när x = -1 befinner oss på höjden 6 (linjen går ju genom punkten (-1, 6)), och vi förflyttar oss en ruta åt höger så vi hamnar på x = 0, så kommer vi ha förflyttat oss 0,5 nedåt, och 6 minus en halv är ju 5,5.
Annars när du vet k-värdet som du tog reda på genom att utnyttja formeln för k, kan du ju alltid bestämma m genom att byta ut alla bokstäver vi vet i den räta linjens ekvation
y = kx + m.Vi har ju y (t.ex. 4), k (bestämt till -0,5) och x (t.ex. 3 om vi väljer y = 4. Väljer vi y = 6 måste vi välja x = -1), det enda okända är m.
Byt ut,
y = kx + m
4 = -0,5·3 + m
4 = -1,5 + m
5,5 = m.