Citat:
Ursprungligen postat av
transparent113
Ett exmpel på en tjej som sitter på rättspsyk utan att ha gjort en fluga förnär...utom sig själv...
http://doden.blogg.se/
Sorry för OT men tror detta kan vara av intresse för en del här då rättspsyk nämndes i tråden nyligen.
Naturligtvis jättehemskt för tjejen i fråga. Så ska ingen behöva ha det.
Men min poäng var inte vad för sorts brott man fick vård för, utan att även de som sitter på rättspsyk har ett eget ansvar inför sina handlingar. Dessa människor (och då också Berny) är inte en egen art utan tillhör människosläktet lika mycket som oss andra, och om man ska åtnjuta alla fördelar och rättigheter som människa i ett civiliserat samhälle så ska man också uppvisa personligt ansvar. Annars står det en fritt att flytta ut i skogen och skapa sina egna lagar och regler. Och att andra i tråden med grövre psykiska problem än Berny fortfarande anser att eget ansvar gäller, visar på att detta egentligen handlar om Berny Pålsson som enskild person och inte om en grupp. Jag tror inte att de som försvarar Berny ideligen skulle tyckt som de gör om det handlade om en annan person.
Det kan liknas vid MC-gäng som är stolta och skryter om att vara "Outlaws" och att de skiter i allt och alla, de är utanför samhället och behöver inte rätta sig efter våra tramsiga regler etc. Men samtidigt så får väldigt många pension från Försäkringskassan och är så sjuka så, men uppenbarligen inte till den grad att det påverkar deras förmåga att planera och begå brott.
Sorry,
transparent113, för att jag tar upp det i ditt inlägg, du har ju inte skrivit om detta, men det jag hade att säga passade här.