2013-09-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
När det gäller testet av mobilen så står det att den låg på en polismans skrivbord x antal timmar. Tyvärr är Fup ganska ohanterlig och det är svårt att gå tillbaka och leta efter uppgifter för att kunna hänvisa till var det står skrivet. Men jag reagerade på en gång när jag läste om testet och att det borde vara omöjligt att använda som bevis hur telefonen fungerade på Öland och under de förhållanden som rådde där.

En annan sak som är konstig är att ingen har sett PKs bil söder om Löttorp på väg söderut mot Kolstad. Någon säger att man till 90 % känner igen de man ser på vägarna. Det är ganska folktomt på väg 136 vintertid men man brukar ändå möta 5-6 bilar även senare på dagen.

Även jag har sedan trådens början bidragit med saker som folk har sagt och säger sig veta om mordbranden. Det har kommit från personer som jag anser är mycket tillförlitliga och jag kände mig lugn att jag inte framförde något som inte var sant. Men dessa händelser nämns inte med ett ord i protokollet. Bl a skulle det ha funnits foton från en övervakningskamera att PK tankade diesel tidig morgon den 14 december. I stället vet man nu genom att titta på kvittot och "räkna baklänges" vad PK köpt och vid viken tidpunkt.

Jag är mycket besviken på att mycket av ryktesfloran inte går att verifiera. Ortsborna borde veta bättre än att hitta på saker. Speciellt när det sades att ingen vågade prata om det som hänt. Någon borde ha haft tillräckligt civilkurage och berättat vad de vet.

Läser man vidare i förhöret med S***-**** E******, den man som först påstods ha sett PK nere i Vedborm, men sedan tvekade om dag och tid, så står det i alla fall på sidan 482 (hvdp) att han sett "PK:s skåpbil" i Vedborm "under torsdagseftermiddagen". Mer frågor kring vilken exakt tid verkar inte ha ställts, eller åtminstone saknas svar på detta.
Citera
2013-09-01, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Och hur många frågor tror du han fick under dessa långa förhör i 2006-ärendet? 125 312 stycken?

Detta har Barometern kommit fram till om utredningen som du hyllar:

Polisen får kritik för mordutredning 2006

Varför behöver han ljuga? Man ljuger bara om man är skyldig.
Jag har fullt förtroende för polisen, de har utbildning och erfarenhet och är skickliga på förhör och att "lägga pussel".

Nämndemännen i tingsrätterna däremot saknar ofta helt både utbildning och erfarenhet, de är politiskt tillsatta och ofta lite udda miljöpartister, vem som helst kan bli nämndeman, om ihåg Cecilia Beckroth
Gjorde tingsrätten rätt som friade mördarna tex i Linda chen och Marinafallet?
Citera
2013-09-01, 13:58
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Varför behöver han ljuga? Man ljuger bara om man är skyldig.

Direkt fel - men något annat hade jag inte förväntat mig av dig.

Citat:
Jag har fullt förtroende för polisen, de har utbildning och erfarenhet och är skickliga på förhör och att "lägga pussel".

Och varför använde de sig inte av utbildningen och erfarenheten till max år 2006 i Mellby-utredningen då?

Citat:
Nämndemännen i tingsrätterna däremot saknar ofta helt både utbildning och erfarenhet, de är politiskt tillsatta och ofta lite udda miljöpartister, vem som helst kan bli nämndeman, om ihåg Cecilia Beckroth

Vilken tur att de outbildade och erfarenhetens-svaga nämndemännen höll med lag-kvinnan när han friades 2007 - eller hur? Då kan du inte skylla på det i alla fall.

Citat:
Gjorde tingsrätten rätt som friade mördarna tex i Linda chen och Marinafallet?

Kalmar tingsrätt gjorde helt rätt som sågade det skrattretande åtal som väcktes för dubbelmordet.
Citera
2013-09-01, 14:00
Medlem
Låt oss försöka reda ut frågetecken tillsammans. Jag sitter på buss utan FUP.

A/ PK och hans mobil har befunnit sig i Vedbormområdet på tors em (innan den stängs av). I det andra eller tredje förhöret går man detaljerat igenom var PK anser sig ha varit under em (kollat till stugor, bl.a. Kolstad). Finns det någon av PK:s egna uppgifter som stämmer överens med telefonpositioneringen?

B/ Åter till polisen Marie Råden - någon sa att utredningen år 2006 sjabblades bort å därför tog msn km en kvinna. Saken är den att MR är kvinnan som 2006 knäckte PK och fick honom att låsa sig - vad gör överhuvudtaget i förhör med familjemedlemmar (PK, Lotta, son) även nu?
Citera
2013-09-01, 14:03
Medlem
DadoPrsos avatar
Det här fallet är långt ifrån så glasklart som en del av er vill få det till. Många omständigheter är märkliga och polisens arbete väcker en hel del frågor. Jag är inte alls övertygad om att PK är rätt gärningsman.
Citera
2013-09-01, 14:13
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
PK köpte 7 liter diesel kl 15.00 samma dag...

Det är väl knappast märkligt med tanke på att han kör diesel...
Citera
2013-09-01, 14:24
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Att PK inte kan bevisa var han var timmarna för morden är väldigt komprometterande för honom.

Knappast, finns många människor som inte kan redogöra för vad de gjort en specifik dag ett par månader tidigare. Minnet fungerar olika för alla.

Citat:
Apropå SMS... tänk vilken slump att en hel del SMS mellan PK och sambon datumen kring mordet är borta. Men innan och efter de datumen är SMSen kvar...

Varför har de i sådant fall inte raderat ALLA sms dem emellan utan bara en del? Varför är även andra sms raderade, exempelvis sms som de skickat och mottagit från vänner/arbetskamrater? En naturlig förklaring kan vara att båda har mobiler vars minnen är tokfyllda och att de raderar enstaka sms:s efterhand som mobilerna varnar om det låga minnesutrymmet.

Citat:
Du ska åka på en sedan länge planerad resa dagen efter... du har inga pengar och du och din sambo ringer desperat runt och ber om lån... en av dina arbetsgivare blir mördad, en person du kände mycket väl.

Nog fan minns man.

Än en gång: min poäng är att om du hade förhörts som misstänkt i detta fall så hade du kunnat berätta vad du gjorde, om än inte spontant så efter att du satt dig ned och funderat igenom saken samt pratat med dina bekanta/arbetet/visakortet/mobilen.

Återigen, minnet fungerar olika för alla människor. Hur och vad man minns så pass lång tid tillbaka är individuellt.
Citera
2013-09-01, 14:36
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Den behöver inte vara stor heller, han åker dit bara på detta.
Telefonpositioneringen och allt annat gör det hela till en solklar fällande dom.
Alla nämndemän har säkert följt detta en längre tid, han är i princip redan dömd.
Hans andra dubbelmord 2006 stärker detta.
Hur skulle det se ut om man släpper ut en seriemördare ännu en gång?

Knappast! Telefonpositioneringen bevisar ingenting utom att PK:s telefon kopplat ner under ett par timmar den aktuella dagen och att han befunnit sig i området. Allt annat är indicier. Den tekniska bevisningen väcker mer frågor än den ger svar.

Ärendet 2006 var dåligt underbyggt och ledde sedermera till en friande dom. Det finns inga belägg överhuvudtaget för att PK är skyldig till detta. Att åklagaren inte blev föremål för utredning avseende tjänstefel är skrämmande

Hur skulle det se ut om man dömde en oskyldig man?.
Citera
2013-09-01, 14:38
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
I stämningsansökan uppger Sambon att Karlsson kommer till Getterum efter kl. 19 den 13 december, för att åka hemifrån igen kl. 20:30. Sedan är det ju inte en så lång körning till Flakeböle från Getterum.

Läs förhören med LK. Hon har inte kunnat säga att PK lämnat gården utan har hävdat att han befunnit sig i garaget.
Citera
2013-09-01, 14:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtomRimligtTvivel
En väldigt bra sammanställning. En till punkt som talar för den åtalade är att det inte är bevisat redan nu hur många som deltog vid dubbelmordet, en kanske utförde morden och den åtalade tog sig bara in i kassaskåpet. På en sån grund kan åtalet ogillas direkt. Uppsåt till mord måste bevisas.
Nej det klarar sig inte PK på, det räcker att visa att han varit på platsen och att han innehar ett vapen av samma typ som det som dödade offret. Hans vapen knyts till mordet och platsen genom blodet.
Även om någon annan har skjutit så måste PK peka ut vem det var och även om så sker kan åka dit på mord genom delaktighet.
Citera
2013-09-01, 14:54
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Absolut att han åker in på alltför många indicier samt det tekniska beviset dvs blodet. Att han enligt telemasterna cirkulerade i området, sambons 33 missade samtal, raderade sms etc etc. Allt detta tillsammans kommer definitivt att fälla honom. Han kan neka hur mycket han vill men han kommer att åka dit.

Telepositioneringen visar INTE att han cirkulerat i området eller att han befunnit sig där en längre tid utan visar bara att hans telefon kopplat upp och ner i samma område.

Missade samtal + raderade sms är knappast något bevis eftersom inget i sms:en styrker att PK begått brottet.
Citera
2013-09-01, 14:54
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssningen
Åter till polisen Marie Råden - någon sa att utredningen år 2006 sjabblades bort å därför tog msn km en kvinna. Saken är den att MR är kvinnan som 2006 knäckte PK och fick honom att låsa sig - vad gör överhuvudtaget i förhör med familjemedlemmar (PK, Lotta, son) även nu?
Är det samma Marie Råden som spelade en betydelsefull roll i utredningen av mordet på Catrine Da Costa?
https://www.flashback.org/t94865
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in