2013-09-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe68
Svamlar du? Telefonen är lägligt avstängd, och då den satts på igen är han norr om Löttorp. Talar väl inte direkt för att han varit i Kolstad heller. Kan väl kvitta om han har täckning i Kolstad eller inte. Telefonen är ju ändå avstängd. Det är ju inte så att telefonen stängs va då han närmar sig Kolstad eller är det de du tror? För i så fall är det väl väldigt märkligt att han inte får täckning förns han e tillbaks norr om löttorp. Täckning i Kolstad eller inte har ingen betydelse här.

Svamlar? Åtminstone inte medvetet. Men bra att du påpekar det så fint så det blir utrett. Min tanke var att telefonen stängt av sig (som den enligt PK gjort ibland), beroende på nåt märkligt fel - som kanske just utlöstes av att täckning saknades, vilket det ju uppenbarligen gör i Kolstad. Sedan slås ju inte PK:s telefon på igen förrän han är uppåt Böda. Men det gör han ju då såklart själv, inte för att det finns täckning igen. "i så fall är det väl väldigt märkligt att han inte får täckning förns han e tillbaks norr om löttorp" som DU menar, det faller ju bort då. Det begriper ju i alla fall jag (som har väldigt begränsade kunskaper i mobiltelefoni) att en avstängd telefon inte kan söka efter täckning och då slå på sig själv igen. PK kommer ju hävda att det är först då som han ser att den är avstängd och då sätter han på och börjar kolla missade samtal. Rimligt eller inte.

Men kanske är detta inte ens möjligt då, att en telefon stänger av sig, delvis för att täckning saknas. Fattar att det inte är vanligt, men kanske, om nu telefonen inte var helt i sin ordning så... Teknik är ju inget som är helt ofelbart, det har vi nog alla varit med om någon gång? Bra om någon annan vet då och kan klargöra.

Återigen. Jag vill dra alla dessa "bevis" till sin spets för att se hur säkert åtalet är. Inte för att jag bergfast tror på PK:s oskuld.
Citera
2013-09-01, 09:23
Medlem
Wooloomooloons avatar
---
Vet inte hur jag lyckades slå hål på några indicier. Döm själv. Men: Lyckas jag till viss del, kan man ju vara säker på att försvarsadvokaten kommer att lyckas väldigt mkt bättre. Det får inte vara för tunt, åtalet! Det är DET jag är rädd för.[/quote]

Jag ser det såhär. Detta ligger honom i fatet.

2. Motivet fanns klart och tydligt - pengar.
3. Han befann sig i området vid tiden för morden.
4. Han var ytterligt pressad hemifrån att skaffa pengar till resan.
5. Hans mobil var avstängd när morden, rånet, branden utfördes. Lämplig efterkonstruktion att sedan säga, mobilen stängde ibland av sig av sig själv!!!! Detta skedde just under tidpunkten för brotten. Visst det kan ha hänt att det varit dålig mottagning vid några tillfällen i Kolstad men enl polisens rapport är det inget fel på hans mobil.
6. Raderade sms just vid tidpunkten för brotten, otroligt misstänkt och ett avvikande beteende.
7. Han har handlat diesel vid tiden för brotten.
8. Blodet på geväret - Ingen av de mördade jagade. Alltför otroligt att blodet transporterats dit via några kläder.
9. Blodet återfanns på samma typ av gevär som enl analys använts vid morden.
10. De tidigare dubbelmorden som åklagaren inte kan bortse från!!!!!!
Citera
2013-09-01, 09:28
Medlem
Wooloomooloons avatar
11. Plus ingen annan misstänkt gärningsman.
Citera
2013-09-01, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Svamlar? Åtminstone inte medvetet. Men bra att du påpekar det så fint så det blir utrett. Min tanke var att telefonen stängt av sig (som den enligt PK gjort ibland), beroende på nåt märkligt fel - som kanske just utlöstes av att täckning saknades, vilket det ju uppenbarligen gör i Kolstad. Sedan slås ju inte PK:s telefon på igen förrän han är uppåt Böda. Men det gör han ju då såklart själv, inte för att det finns täckning igen. "i så fall är det väl väldigt märkligt att han inte får täckning förns han e tillbaks norr om löttorp" som DU menar, det faller ju bort då. Det begriper ju i alla fall jag (som har väldigt begränsade kunskaper i mobiltelefoni) att en avstängd telefon inte kan söka efter täckning och då slå på sig själv igen. PK kommer ju hävda att det är först då som han ser att den är avstängd och då sätter han på och börjar kolla missade samtal. Rimligt eller inte.

Men kanske är detta inte ens möjligt då, att en telefon stänger av sig, delvis för att täckning saknas. Fattar att det inte är vanligt, men kanske, om nu telefonen inte var helt i sin ordning så... Teknik är ju inget som är helt ofelbart, det har vi nog alla varit med om någon gång? Bra om någon annan vet då och kan klargöra.

Återigen. Jag vill dra alla dessa "bevis" till sin spets för att se hur säkert åtalet är. Inte för att jag bergfast tror på PK:s oskuld.
Jag ser inget svammel i Outsiderns inlägg.
Jag vet inte om täckningsproblem kan göra att telefonen stänger av sig, men jag har haft en HTC dom gjorde likadant. Enligt Elgigantens servicefolk beror det på att bläcket som ska ha kontakt med batteriet är för kort, vilket gör att strömkretsen bryts när telefonen är i vissa lägen. De bytte telefonen utan att undersöka den, eftersom sådana fel inte syns. Om telefonen bara ligger still stängs den inte av.
Senast redigerad av smålandtintin 2013-09-01 kl. 09:42.
Citera
2013-09-01, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
En liten ask?! Det måste väl ha varit typ den sämsta och svagaste asken i världshistorien då. Bevisningen i Mellby-2006-ärenden var ett jävla skämt. Inget tekniskt - ingen bra vittnesuppgift - nästan ingenting. Han hade tjänat på mordet genom att ärva, och saknade alibi. Han betedde sig lite underligt också. Därför häktades han och åtalades - herrejävlar så svaga grunder har jag aldrig varit med om tidigare. Får ju Palmeärendet mot Christer att kännas som ett rock solid-case (vilket det objektivt sett långt ifrån var, men ändå).

Din mening om "de lät helt enkelt en seriemördare få gå lös och fortsätta mördandet" är väl så urbota dum att den inte ens ska behöva bemötas. Troligtvis förstår du inte ens varför.

Har du läst förhören med Pierre från 2006 och om alla tomt och skogsaffärer som gjorts redan innan han mördade sin mamma dagen innan lånen skulle betalas?
Hur han slingrar sig och ljuger om skadan i badrummet och var skorna blev av,
Valdemar Ölander dog också rätt lägligt innan lånen då skulle betalas.
Även om det "bara" är indicer så är alla tillsammans fullt övertygande om att han redan 2006 ska kunna kallas för seriemördare ( Valdemar, grannen som slogs ihjäl i pannrummet, mamman och hennes sambo och kanske fler?):

Citat:
NG Ja och du säger Pierre att han dog någon gång, åtta nio år sedan. Vad dog Valdemar
Ölander av? ......
NG Lånade du pengar av honom någon gång då?
PK En gång lånade jag pengar av honom.
NG Hur mycket då?
PK Ha. Jag komm… Sju eller åtta tusen.
NG Fick han tillbaka de pengarna?
PK Nej.
ST Varför?
PK Därför han dog innan. ....
NG Vad fick ni ärva för någonting efter Valdemar Ölander?
PK Gården.
NG Gården?
PK Ja
NG Vilka var det som fick ärva?
PK Morsan, mamma och jag, morsan och jag.
NG Bara du och Barbro?
PK Ja........
NG Delade du och Barbro på de här 320 000?
PK Nej jag fick nog det mesta, till för att lösa bort det lånet från mitt hus.
NG Det mesta, kan du försöka komma ihåg hur mycket det är?
PK Jag kommer inte ihåg om det var 260 eller 280 000 lånet var på, jag är lite osäker där

Citat:
NG Den uppfattningen som vi fick när vi talade med Tommy Andersson och den
uppfattningen vi har talat med rätt så många där uppe i Byxelkrok, det är att Barbro Karlsson
fick inte många spänn av de där försäljningarna av tomterna.
PK Nej det är hennes egen utsago. Det är, ja, mmm, ja, jag vet, jag vet

Citat:
NG Du måste, Pierre, du måste fundera över den situation du befinner dig i, vad du gör här
hos oss, vad du säger och vilka uppgifter vi har.
PK Ja självklart.
NG Du kan inte sitta och ändra uppgifter från den ena minuten till den andra. Tänk på vad du
säger.
Senast redigerad av jorick 2013-09-01 kl. 10:33.
Citera
2013-09-01, 10:23
Medlem
Ytterligare en sak som bygger upp bilden av att PK är skyldig är Lottas virriga berättelse om eftermiddagen / kvällen den 13 december. Hon är enligt egen uppgift orolig om det har hänt PK något allvarligt. Hon drabbas av "katastroftänk". Med tanke på den spända stämningen mellan henne och PK just denna dag är det kanske förståeligt. Hennes sms till PK är något udda under rådande omständigheter. "Jag är hungrig" ! PK har väl inte kylskåpet med sig. Lotta borde kunna laga någonting åt sig själv. Men när väl PK kommer hem har hon väldigt diffusa minnen av vad som hände. Åt de eller åt de inte innan PK gick ut för att ta hand om rådjuret ? Är hon säker på att PK inte lämnade fastigheten under tiden han var ute ? Vad pratade de om ? Den här eftermiddagen / kvällen är ganska olik alla "vanliga dagar". Väntan på avin från Skatteverket och den spänning som rådde borde leda till att Lotta skulle ha mycket klarare minnen av vad som egentligen hände. I många fall har man starkare minnen av vad som händer och vad man tänker när man är mycket orolig.

Nu behöver inte Lotta vittna under ed. Förmodligen kommer hon inte att vara närvarande i rättssalen. Jag utgår ifrån att nämndemännen läser Fup. De är förmodligen inte ålagda att göra detta men de är heller inte förbjudna att läsa den. Nämndemännen ska grunda sitt beslut enbart på vad som sägs i rättegången. Åklagaren har väl ändå rätt att återge vad Lotta har sagt under förhör ? Oavsett vilket underbygger både PKs och Lottas otydlighet känslan av att de döljer något.

En sak som talar för PK är att det inte finns några blodspår från brottsoffren i hans bil eller på någon annan plats förutom på geväret. När man ser fotot av den blodiga skjortan på brottsplatsen inser man hur blodigt mordet var. PK måste ha haft skyddsdräkt på sig för att inte få blodspår på sig. Kanske gick han direkt ut och styckade rådjuret när han kom hem. Då kunde han skylla eventuella blodspår på slakten. PK hade lagt resterna av rådjuret på brandplatsen. Kanske lämnade han sina egna kläder där också. Ett annat alternativ vore att han lämnade alla sina kläder på brottsplatsen för att de skulle brinna upp. Bo hade förmodligen kläder hängandes i förrådet som PK kunde ta på sig för att inte behöva åka naken hem.
Citera
2013-09-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Mycket snack om telefon som stängts av eller dålig täckning,kan inte begripa problemet?
Ladda hans telefon kör några rundor mellan flakböle och kolstad får man svar på dessa frågor,tar för givet att de som utreder detta gjort något liknande.
Har han varit i kolstad skulle han haft täckning bara någon minut därifrån,jag är säker på det,känner till att täckning kan saknas där runt,men absolut inte långt därifrån,finns flera master på väg upp till norra Öland.

Vad det inte någon här som hade uppgifter om att han setts på plats,och han sagt att han kört fel?något i den stilen,ett sånt vittne vore ju lägligt nu.

Jag är inte så säker på att man "kört några rundor" eller ens gått omkring med PK:s telefon. Står inte beskrivet vilket, hur testet egentligen gått till (se tilläggsprotokoll del 1 sid 37), bara att telefonen under perioden 13 juni - 15 aug inte stängt av sig en enda gång. Men är det som Smålandstintin menar, att han haft liknande problem med sin HTC (se hans inlägg ovan), och att den stängt av sig när man varit i rörelse, men inget hänt om den ligger still - ja, då har polisens test plötsligt fått mindre värde.

Känns lite klumpigt. Borde man inte simulerat mer? Och verkligen AGERAT och rört sig som PK menat, och gjort detta flera gånger om - bara för att verkligen visa på det felaktiga i hans berättelse?!

"uppgifter om att han setts på plats,och han sagt att han kört fel?". Ja, precis, Har själv letat efter det då jag var en av de som förde fram detta på FB efter att ha hört från , enligt mig, en väldigt trovärdig källa, att så skulle vara fallet. Där ser man hur det är med sånt ibland. Har sökt upp detta nu och hittar den J F*******m som enligt, åtminstone vad han själv säger i förhör, inte alls sett PK den aktuella brandmorgonen - utan 3 veckor tidigare!! (se huvudprotokoll sid 703) Känns för mig oerhört märkligt att källan hört så fel eller misstolkat hans uttalande så grymt. Eller är det så att denne chaufför nu backat på vad han egentligen sett enbart av rädsla för att bli inblandad?

Detsamma gäller för den person som "enligt rykten" tidigt efter branden fastslagit att han sett PK:s bil "nere i Vedborm" vid tiden för då man tror morden begicks (och därmed helt omkullkastat PK:s påstådda resa till Kolstad). Denne man (se sid 479 i Huvudprotokoll) har sett PK:s bil nere i Vedborm, men vet inte tidpunkt, och bara att det var den veckan - inte vilken dag...

Jäkligt märkligt hur folk pratar. De VILL mer än de egentligen vet och borde säga. Verkar inte som det finns några helt säkra källor eller vittnen. Tråkigt.
Citera
2013-09-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Jag är inte så säker på att man "kört några rundor" eller ens gått omkring med PK:s telefon. Står inte beskrivet vilket, hur testet egentligen gått till (se tilläggsprotokoll del 1 sid 37), bara att telefonen under perioden 13 juni - 15 aug inte stängt av sig en enda gång. Men är det som Smålandstintin menar, att han haft liknande problem med sin HTC (se hans inlägg ovan), och att den stängt av sig när man varit i rörelse, men inget hänt om den ligger still - ja, då har polisens test plötsligt fått mindre värde.

Känns lite klumpigt. Borde man inte simulerat mer? Och verkligen AGERAT och rört sig som PK menat, och gjort detta flera gånger om - bara för att verkligen visa på det felaktiga i hans berättelse?!

"uppgifter om att han setts på plats,och han sagt att han kört fel?". Ja, precis, Har själv letat efter det då jag var en av de som förde fram detta på FB efter att ha hört från , enligt mig, en väldigt trovärdig källa, att så skulle vara fallet. Där ser man hur det är med sånt ibland. Har sökt upp detta nu och hittar den J F*******m som enligt, åtminstone vad han själv säger i förhör, inte alls sett PK den aktuella brandmorgonen - utan 3 veckor tidigare!! (se huvudprotokoll sid 703) Känns för mig oerhört märkligt att källan hört så fel eller misstolkat hans uttalande så grymt. Eller är det så att denne chaufför nu backat på vad han egentligen sett enbart av rädsla för att bli inblandad?

Detsamma gäller för den person som "enligt rykten" tidigt efter branden fastslagit att han sett PK:s bil "nere i Vedborm" vid tiden för då man tror morden begicks (och därmed helt omkullkastat PK:s påstådda resa till Kolstad). Denne man (se sid 479 i Huvudprotokoll) har sett PK:s bil nere i Vedborm, men vet inte tidpunkt, och bara att det var den veckan - inte vilken dag...

Jäkligt märkligt hur folk pratar. De VILL mer än de egentligen vet och borde säga. Verkar inte som det finns några helt säkra källor eller vittnen. Tråkigt.

När det gäller testet av mobilen så står det att den låg på en polismans skrivbord x antal timmar. Tyvärr är Fup ganska ohanterlig och det är svårt att gå tillbaka och leta efter uppgifter för att kunna hänvisa till var det står skrivet. Men jag reagerade på en gång när jag läste om testet och att det borde vara omöjligt att använda som bevis hur telefonen fungerade på Öland och under de förhållanden som rådde där.

En annan sak som är konstig är att ingen har sett PKs bil söder om Löttorp på väg söderut mot Kolstad. Någon säger att man till 90 % känner igen de man ser på vägarna. Det är ganska folktomt på väg 136 vintertid men man brukar ändå möta 5-6 bilar även senare på dagen.

Även jag har sedan trådens början bidragit med saker som folk har sagt och säger sig veta om mordbranden. Det har kommit från personer som jag anser är mycket tillförlitliga och jag kände mig lugn att jag inte framförde något som inte var sant. Men dessa händelser nämns inte med ett ord i protokollet. Bl a skulle det ha funnits foton från en övervakningskamera att PK tankade diesel tidig morgon den 14 december. I stället vet man nu genom att titta på kvittot och "räkna baklänges" vad PK köpt och vid viken tidpunkt.

Jag är mycket besviken på att mycket av ryktesfloran inte går att verifiera. Ortsborna borde veta bättre än att hitta på saker. Speciellt när det sades att ingen vågade prata om det som hänt. Någon borde ha haft tillräckligt civilkurage och berättat vad de vet.
Citera
2013-09-01, 13:14
Bannlyst
Polsen kommer på han med över tjugo lögner under ett tvåtimmarsförhör( 242) i förundersökningen 2006:

Citat:
NG Om du hade, om du inte hade talat sanning vid ett tillfälle, det hade varit okej men nu, nu
börjar det snart växa svamp på väggarna här
inne alltså.

Så mycket lögner är tydliga tecken på skuld, ingen tvekan om det.
Hur kan då en tingsrätt fria honom och ta risken att han fortsätter seriemördandet?
Och varför valde åklagaren att ej överklaga domen?
Hur många har han på sitt samvete, jag får det till minst sex stycken människor och en hund..
Citera
2013-09-01, 13:25
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Har du läst förhören med Pierre från 2006 och om alla tomt och skogsaffärer som gjorts redan innan han mördade sin mamma dagen innan lånen skulle betalas?
Hur han slingrar sig och ljuger om skadan i badrummet och var skorna blev av,
Valdemar Ölander dog också rätt lägligt innan lånen då skulle betalas.
Även om det "bara" är indicer så är alla tillsammans fullt övertygande om att han redan 2006 ska kunna kallas för seriemördare ( Valdemar, grannen som slogs ihjäl i pannrummet, mamman och hennes sambo och kanske fler?):

Ska du verkligen lägga så mycket krut på vad farbror polis kom fram till i 2006-ärendet?

Läs vad tingsrätten tyckte när han friades istället:

Citat:
Vid bedömningen av åklagarens bevisning gör tingsrätten följande överväganden.
Pierre Karlsson[*] har såväl under förundersökningen som i tingsrätten utsatts för
mycket långa och ingående förhör. I vart fall vid tingsrätten kan konstateras att de
uppgifter han lämnat i stora delar stämmer överens med vad vittnena berättat
.
Uppgifterna i utredningen om Pierre Karlssons relation till Barbro Karlsson och vad
som i övrigt förevarit mellan dem bygger på andrahandsuppgifter och måste därför
värderas med stor försiktighet. Det finns inte heller någon bevisning som
vederlägger Pierre Karlssons uppgifter om att Barbro Karlsson kände till affären
med [MM] och att hon skulle följa med till det avtalade mötet på banken den
31 augusti 2006. Hans uppgifter i det hänseendet får därför godtas.

* Aftonbladet har gått ut med "Snickaren Pierre Karlsson, 55, från Öland" i veckan så 1.06 ska jag väl inte bryta mot genom att klistra in.

På något sätt känns det ganska bra att domstolar inte brukar ingå i sånna här "alla som var fullt övertygande om att han var skyldig"-kampanjer. Vi skulle nog ha några oskyldiga i finkan då.
Citera
2013-09-01, 13:27
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Polsen kommer på han med över tjugo lögner under ett tvåtimmarsförhör( 242) i förundersökningen 2006:

Och hur många frågor tror du han fick under dessa långa förhör i 2006-ärendet? 125 312 stycken?

Detta har Barometern kommit fram till om utredningen som du hyllar:

Citat:
Polisen genomförde ett flertal förhör, över 700 sidor utskrivna på A4-papper, med en misstänkt för dubbelmordet i Mellby år 2006. Förhörsledaren gjorde flera misstag:

Saknar fokus och glider in på andra saker. Ofta pratas det om andra outredda brott exempelvis tidigare bränder och dödsfall. Polisen ställer frågor om sex*övergrepp: ”Har du blivit utsatt för sexuella övergrepp? Har du utsatt någon för sexuella övergrepp?” ”Vad är incest, vet du det?”

Samtalet tas över av förhörsledaren. Svaren från den misstänkte är korta och utläggningarna från polisen är långa. Begränsat med information från den förhörde på grund av dominant förhörsledare.

Låter känslorna ta över. Förhörsledaren grälar med den misstänkte. Förhörsledare och misstänkt svär åt varandra. Den som skriver ut förhör har inte kunnat höra vad som sägs. ”De pratar i mun på varandra”, står det i utskriften.

Polisen får kritik för mordutredning 2006
Senast redigerad av Quoter 2013-09-01 kl. 13:35.
Citera
2013-09-01, 13:31
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Hur kan då en tingsrätt fria honom och ta risken att han fortsätter seriemördandet?

Fortsätter seriemördandet... Ja, ska du inte ringa till Kalmar tingsrätt och fråga lag-'kvinnan' H*e*l*e*n S*v*e*n*s*s*on och hennes nämndegubbar hur de vågade ta risken? Om hon jobbar kvar d.v.s. Så kan du lägga ut svaret här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in