Citat:
Ursprungligen postat av
jhon bickle
Kan inte någon som bor i innerstaden förklara vad som är värt att bo där för? Betong, drägg, statuskåta ytliga människor som ska hävda sig, stress, avgaser, brott...
Kan förstå om de kan vara kul i små doser men hela tiden? Är det ro för själen? Och speciellt att betala så oerhört mkt mer för att få uppleva det...
I mina ögon är Stockholm oerhört vackert. Jag är själv från en mindre ort långt bortifrån. Jag vet inte om det bara var en slump, men jag träffade riktigt sköna kompisar då jag bodde i Stockholm som gjorde att jag trivdes riktigt bra. I slutändan vet jag inte om det var Stockholm i sig som gjorde att jag trivdes så bra om jag ska vara helt ärlig.
Angående stressen så är det väl upp till var och en. Vissa kanske förvisso blir stressade av att se andra stressade. Och är verkligen alla i Stockholm statuskåta? Av de jag känner där så är det väldigt få som är statuskåta i mina ögon, även om dom finns. Och visst finns det många som är ytliga. Men det finns väldigt många som inte är ytliga. Man väljer ju vilka man umgås med.
Avgaser är helt klart en nackdel som man inte kommer ifrån. För brott gäller detsamma. Kan dock inte påstå att man känner sig vidare otrygg bara för att man varit i innerstaden och tagit sig en öl sent på natten.
För att återknyta detta vill jag poängtera att jag inte skulle vilja bo i Stockholm med familj. Då är det villa i en mindre ort som gäller. Men som 20-30 åring utan barn har Stockholm mycket roligt att komma med.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
... Jag älskar att inte alla känner mig, att jag enkelt stiftar nya bekantskaper, att det finns 7Eleven mitt i natten, att inte kasta bort tid på kollektivtrafik, att ha kollektivtrafik till Bromma varifrån jag kan åka till hela Europa för några hundralappar och inte minst att en partner är enkelt att hitta.
Att det är enkelt att hitta partner ställer jag mig lite mer tveksam till. Många i Stockholm är singlar och man prioriterar i yngre åldrar karriär före stabila förhållanden i större utsträckning rent statistiskt.