2013-09-01, 10:32
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tycker det är olyckligt att vissa debattörer, nu senast Quoter, fokuserar så på Sture Bergwalls person.

Han är egentligen en bifigur i den stora affären vi diskuterar. Bergwall är skyldig till vissa brott men har inte gjort sig skyldig till vissa brott han dömts för.
Nurse, det där är en mycket märklig inställning givet att tråden handlar om SB och hans skuld till diverse brott. Väldigt många härinne anser att det är mycket intressantare att diskuteras svepande rättspolitiska frågeställningar i minst sagt ett lekmannamässigt perspektiv men det här är inte tråden för den typen av resonemang. Vill man fundera över rättsapparaten måste man göra det med en koppling till SB och då är nedanstående inlägg ett mycket bra exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av labb
Intressant är däremot den uppmärksamhet detta fått internationellt iom det sista frikännandet. Söker man på internet får man nästan upp lika många träffar från utländska sidor som från svenska.

Det allvarligaste och det som är den stora rättsskandalen i detta här är hur kontrollapparaten inte fungerat, ett antal ansedda personer: poliser, rättspsykologer mm har slagit larm utan att något som helst har hänt. Ansvariga på högsta nivå: rikskriminalchefer, riksåklagare och tom. en justitiekansler har känt till det hela men valt att inte agera - det är det riktigt problematiska i den här affären och det som allvarligast skadar tilltron till rättsväsendet. Att det finns galna psykologer/psykiatriker, karriärlystna åklagare, sovande tingsrättsdomare, sensationslystna kriminalreportrar och giriga advokater är ingen nyhet och något som alltid kommer att finnas.

Kwast, Penttinen, Ståhle, Bergström, Stigson är strängt taget ointressanta figurer och även Sture Bergwall själv. Med Lambertz är det en annan femma, en fd. justitiekansler och numera justitieråd som ger ett närmast surrealistiskt intryck, för att använda Thomas Olssons ord, när man lyssnar på hans argumentation och ser hur han agerar och konspirerar med övriga inblandade.
Det räcker nästan inte att säga att kontrollapparaten inte fungerat, det verkar snarare som att kontrollapparaten ingått i någon form av mörkläggningsmanöver och att Lambertz tagit sig alternativt erhållit uppdraget att försöka släta över det hela, medveten om att det kan frånta honom i decennier upparbetad kredibilitet.

Den konspiratoriskt lagde skulle kanske säga att jobbet som justitieråd passar väldigt bra in i scenariot eftersom Lambertz därmed blivit oavsättlig. En snygg reträttpost för en person som går ut och idiotförklarar sig själv inför hela svenska folket. Inte lika kul för Högsta domstolen dock.

Alternativet är att Lambertz är en totalt okunnig idiot. Det verkar inte så sannolikt med tanke på vad han åstadkommit i karriären.
Citera
2013-09-01, 10:37
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Tror du anhöriga till offren för alla mord som Sture-gubben dömdes för har fått mer ro eller frid av den här komedin? Kan säga såhär: det tror inte jag.
Skulle det på något sätt förta lidandet SB åstadkommit hos sina offer eller vart vill du komma?
Citera
2013-09-01, 11:13
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Skulle det på något sätt förta lidandet SB åstadkommit hos sina offer eller vart vill du komma?

Vart jag vill komma? Jag drog en paralell bara. Var det fel på nåt sätt? Eller vill du påstå att anhöriga inte är offer?
Citera
2013-09-01, 11:20
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Vart jag vill komma? Jag drog en paralell bara. Var det fel på nåt sätt?
Den här diskussionen började med att du kallade SBs brott "planlösa bedrifter" och "inte så imponerande". Sedan har du försökt försvara den ståndpunkten genom den ena märkliga parallellen efter den andra.

Det finns i tråden flera exempel på vittnesbörd om det extrema lidande SB åstadkommit genom sina handlingar. Att det finns en rad ouppklarade mord i Sverige påverkar inte detta lidande det allra minsta.
Citera
2013-09-01, 11:43
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Den här diskussionen började med att du kallade SBs brott "planlösa bedrifter" och "inte så imponerande". Sedan har du försökt försvara den ståndpunkten genom den ena märkliga parallellen efter den andra.

Det finns i tråden flera exempel på vittnesbörd om det extrema lidande SB åstadkommit genom sina handlingar. Att det finns en rad ouppklarade mord i Sverige påverkar inte detta lidande det allra minsta.

Kallar du brotts-offrens lidande för en märklig parallell? Påverkar SB:s verkliga brott deras lidande det minsta? Går lidande att mäta på nåt sätt? Den här diskussionen började långt innan om du missat det.
Senast redigerad av Crime-boy 2013-09-01 kl. 11:46.
Citera
2013-09-01, 12:20
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Kallar du brotts-offrens lidande för en märklig parallell?
Ja.

Citat:
Påverkar SB:s verkliga brott deras lidande det minsta?

Nej.

Citat:
Går lidande att mäta på nåt sätt?

Inget hindrar dig att göra sådana mätningar i alla fall.

Citat:
Den här diskussionen började långt innan om du missat det.
Nej.
Citera
2013-09-01, 13:38
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det är så jävla ointressant att diskutera Bergwalls eventuella skuld till vård- och rättsskandalen att jag blir alldeles trött. Skulle han för en sekund ställa sig att flukta vid en lekplats kommer mobben med högafflar. Varför inte ägna lite möda åt de pedofiler som finns ute i stället, och kom tillbaka den dagen han eventuellt släpps ut?

Om du blir alldeles trött - varför går du inte och lägger dig då? Eller använder du tråden som ett sömnpiller?

Vad anser du att vi bör göra i pedofil-frågan?
Citera
2013-09-01, 13:41
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Tror du anhöriga till offren för alla mord som Sture-gubben dömdes för har fått mer ro eller frid av den här komedin? Kan säga såhär: det tror inte jag.

Vad är det du vill ha sagt - egentligen? Du skriver väldigt konstigt, men så är du en konstig skribent också. Hade du helst vilja att inget hände i Quick-ärendet alls senaste 5 åren så de anhöriga fått lugn och ro?
Citera
2013-09-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det är alltid "roligare" när en person som redan är dömd för en massa vidriga brott drabbas av en rättsskandal - än när någon helt oskyldig liten stackare råkar ut för samma sak.

Är det så jävla svårt att förstå?
Ja det är jävligt svårt att förstå eftersom jag har svårt att se det "roliga" i den här affären. Jag råkar veta att Johan Asplunds föräldrar kan hålla sig för skratt . . . .

Försök att använda insidan av huvvet nån gång, som omväxling . . .
Citera
2013-09-01, 15:21
Medlem
Citat:
Nurse, det där är en mycket märklig inställning givet att tråden handlar om SB och hans skuld till diverse brott. Väldigt många härinne anser att det är mycket intressantare att diskuteras svepande rättspolitiska frågeställningar i minst sagt ett lekmannamässigt perspektiv men det här är inte tråden för den typen av resonemang. Vill man fundera över rättsapparaten måste man göra det med en koppling till SB och då är nedanstående inlägg ett mycket bra exempel.

*klipp*

Bäste Bohlwinkel!

Jag är medveten om att man inte kan väja för den person som detta gäller. Däremot anser jag att han, just som person, är en ganska ointressant figur eftersom han (i ljuset av alla friande domar) inte alls intar någon särställning bland psykiskt sjuka brottslingar. I den biten är det kanske ändå bäst att han fortsatt vårdas under, åtminstone, LPT (även om det normalt skulle ses som ett stor misslyckande för rättspsykiatrin. Det misslyckandet är ändå en lite fjärt, om uttrycket tillåts, jämfört med de vansinniga metoder man använt på Säter). Var denna skulle komma att ges, Säter eller annorstädes, har jag ingen synpunkt på. För patientens rehabilitering vore det kanske bättre att han flyttades till vilken slutenvårdsavdelning som helst, eftersom Säter och denne patient inte verkar kommunicera övht.

Den stora stötestenen, även givet trådstarten, är naturligtvis hur det kunde gå så snett i rättsapparaten (med psykiatrins tillskyndande, det är jag den första att framhålla).
Citera
2013-09-01, 16:27
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Bäste Bohlwinkel!

Jag är medveten om att man inte kan väja för den person som detta gäller. Däremot anser jag att han, just som person, är en ganska ointressant figur eftersom han (i ljuset av alla friande domar) inte alls intar någon särställning bland psykiskt sjuka brottslingar. I den biten är det kanske ändå bäst att han fortsatt vårdas under, åtminstone, LPT (även om det normalt skulle ses som ett stor misslyckande för rättspsykiatrin. Det misslyckandet är ändå en lite fjärt, om uttrycket tillåts, jämfört med de vansinniga metoder man använt på Säter). Var denna skulle komma att ges, Säter eller annorstädes, har jag ingen synpunkt på. För patientens rehabilitering vore det kanske bättre att han flyttades till vilken slutenvårdsavdelning som helst, eftersom Säter och denne patient inte verkar kommunicera övht.

Den stora stötestenen, även givet trådstarten, är naturligtvis hur det kunde gå så snett i rättsapparaten (med psykiatrins tillskyndande, det är jag den första att framhålla).
Jag vet mycket litet om metoderna på Säter men menar du att behandlingen av just SB skett med vansinniga metoder eller är dessa metoder rutin på Säter?
Citera
2013-09-01, 16:38
Medlem
Citat:
Jag vet mycket litet om metoderna på Säter men menar du att behandlingen av just SB skett med vansinniga metoder eller är dessa metoder rutin på Säter?
Jag menar det sätt man gav benzodiazepiner till Bergwall då han började erkänna brott. Han var tidigare beroende av detta läkemedel och det syns på videoupptagningar hur han spelar upp "psykotiska" ångestanfall vid vallningar för att få stora mängder benzo.

Det blir ju närmast klassisk betingning . . . .

Länk i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning

Byt ut salivutsöndring mot erkännande och hundmat mot benzo, bara . . . .

Edit: Huruvida dessa metoder är rutin på Säter vet jag inte men jag hoppas verkligen att man inte använt liknande på någon annan patient!
Senast redigerad av NurseRatched 2013-09-01 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in