2013-09-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Hur är det egentligen papegojan - det torde väl vara någon som sponsrar dig med kex för att du ska fortsätta köra samma pladder här dag ut och dag in?

Vet för övrigt inte om "en oskyldig" är det bästa sättet att beskriva Sture-gubben. Hans criminal record (och dråpförsöket som han icke åtalades för) är ingen godnatt-läsning för ett barn direkt.

Det är bra att du läser mina inlägg, och att det jag påtalar nöts in ordentligt, även i dig. Repetition är inlärningens moder.

Det handlar om rättssäkerhet för alla, oavsett vad vi tycker om dem som är inlåsta och tillgängliga för övergrepp.

Det kanske handlar mer om dem i denna rättsskandal som inte har criminal record eller de som inte är inlåsta på sluten psykiatyrisk vård.
Citera
2013-09-01, 04:37
Medlem
Jag tycker det är olyckligt att vissa debattörer, nu senast Quoter, fokuserar så på Sture Bergwalls person.

Han är egentligen en bifigur i den stora affären vi diskuterar. Bergwall är skyldig till vissa brott men har inte gjort sig skyldig till vissa brott han dömts för.

Det är alltid en större skandal att någon döms för ett brott hen inte begått eftersom den verkliga gärningsmannen går fri.

Är det så svårt att förstå?

Om Bergwall ska vårdas eller inte vårdas vet jag inte. Det vet jag kanske om han kommer att vårdas på den klinik är jag arbetar.
Citera
2013-09-01, 06:32
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Hur är det egentligen papegojan - det torde väl vara någon som sponsrar dig med kex för att du ska fortsätta köra samma pladder här dag ut och dag in?

Vet för övrigt inte om "en oskyldig" är det bästa sättet att beskriva Sture-gubben. Hans criminal record (och dråpförsöket som han icke åtalades för) är ingen godnatt-läsning för ett barn direkt.

Criminal-record? Ja..försöket till rån var väl inte så imponerande? Liksom hans andra planlösa "bedrifter"..
Citera
2013-09-01, 06:39
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är alltid en större skandal att någon döms för ett brott hen inte begått eftersom den verkliga gärningsmannen går fri.

Är det så svårt att förstå?

Det är alltid "roligare" när en person som redan är dömd för en massa vidriga brott drabbas av en rättsskandal - än när någon helt oskyldig liten stackare råkar ut för samma sak.

Är det så jävla svårt att förstå?
Citera
2013-09-01, 06:41
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Criminal-record? Ja..försöket till rån var väl inte så imponerande? Liksom hans andra planlösa "bedrifter"..

Tror du offren som Sture-gubben förgrep sig på / och försökte dräpa - bryr sig massvis om hur imponerande hans brott är - eller var? Kan säga såhär: det tror inte jag.
Citera
2013-09-01, 06:47
Medlem
Quoters avatar
Att den "oskyldige" Sture-gubben skulle få för sig att ge sig på någon liten pojke - eller ta första bästa kniv och försöka döda något ragg om han skrivs ut typ imorgon är föga troligt. En på miljonen kanske? Det finns trots allt en liten minimal risk att han hittar på något djävulskap, och Förvaltnings- och läkar-folket kommer inte ta några risker denna gången. Ni fattar väl hur jävla mycket liv det kommer bli kring nämnda personer om Sture-gubben så mycket som kröker ett litet hår på en humla? Lika uthängda och bespottad som byfånen Kwast, kommer alla bli.

Det är inte bara en fördel att vara Sveriges mest kända rättsspsyk-patient.
Citera
2013-09-01, 07:20
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Tror du offren som Sture-gubben förgrep sig på / och försökte dräpa - bryr sig massvis om hur imponerande hans brott är - eller var? Kan säga såhär: det tror inte jag.

Tror du anhöriga till offren för alla mord som Sture-gubben dömdes för har fått mer ro eller frid av den här komedin? Kan säga såhär: det tror inte jag.
Citera
2013-09-01, 07:21
Medlem
Crime-boys avatar
felpost
Citera
2013-09-01, 07:38
Medlem
http://nyhetsverket.se/nyhet/25094/Inget-Skadest%C3%A5nd-till-Thomas-Quick%21%21

Artikel om terapin som SB fick.
Citera
2013-09-01, 07:51
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Att den "oskyldige" Sture-gubben skulle få för sig att ge sig på någon liten pojke - eller ta första bästa kniv och försöka döda något ragg om han skrivs ut typ imorgon är föga troligt. En på miljonen kanske? Det finns trots allt en liten minimal risk att han hittar på något djävulskap, och Förvaltnings- och läkar-folket kommer inte ta några risker denna gången. Ni fattar väl hur jävla mycket liv det kommer bli kring nämnda personer om Sture-gubben så mycket som kröker ett litet hår på en humla? Lika uthängda och bespottad som byfånen Kwast, kommer alla bli.

Det är inte bara en fördel att vara Sveriges mest kända rättsspsyk-patient.

Det är så jävla ointressant att diskutera Bergwalls eventuella skuld till vård- och rättsskandalen att jag blir alldeles trött. Skulle han för en sekund ställa sig att flukta vid en lekplats kommer mobben med högafflar. Varför inte ägna lite möda åt de pedofiler som finns ute i stället, och kom tillbaka den dagen han eventuellt släpps ut?
Citera
2013-09-01, 10:01
Medlem
Intressant är däremot den uppmärksamhet detta fått internationellt iom det sista frikännandet. Söker man på internet får man nästan upp lika många träffar från utländska sidor som från svenska.

Det allvarligaste och det som är den stora rättsskandalen i detta här är hur kontrollapparaten inte fungerat, ett antal ansedda personer: poliser, rättspsykologer mm har slagit larm utan att något som helst har hänt. Ansvariga på högsta nivå: rikskriminalchefer, riksåklagare och tom. en justitiekansler har känt till det hela men valt att inte agera - det är det riktigt problematiska i den här affären och det som allvarligast skadar tilltron till rättsväsendet. Att det finns galna psykologer/psykiatriker, karriärlystna åklagare, sovande tingsrättsdomare, sensationslystna kriminalreportrar och giriga advokater är ingen nyhet och något som alltid kommer att finnas.

Kwast, Penttinen, Ståhle, Bergström, Stigson är strängt taget ointressanta figurer och även Sture Bergwall själv. Med Lambertz är det en annan femma, en fd. justitiekansler och numera justitieråd som ger ett närmast surrealistiskt intryck, för att använda Thomas Olssons ord, när man lyssnar på hans argumentation och ser hur han agerar och konspirerar med övriga inblandade.
Citera
2013-09-01, 10:19
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
I detta skriver Du inte om besluten i FVR i alla fall inte så att det syns!

Du kanske ska försöka lära dig att läsa.

Citat:
Det har aldrig varit tal om att SB skulle utredas vad jag förstår inför prövning i FVR
Du kanske ska försöka lära dig att förstå.

SB medverkar varken i behandling eller i de undersökningar som syftar till att bedöma huruvida han ska släppas eller inte. Du kanske kan förklara varför? Vad tjänar han på det?
Senast redigerad av Bohlwinkel 2013-09-01 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in