Citat:
Ursprungligen postat av
jhon bickle
Dvs jag tycker ni tittar för mkt på marknaden och för lite på vad ni får tillbaka jämfört med alternativen. Skulle inte kunna tänka mig betala mångdubbelt så mkt mer i boendekostnader per månad (givet lån och kontra hyresmöjligheter annorstädes) bara för att bo i innerstaden i Sthlm...
Det gör däremot jag och många med mig. För mig känns i princip allt annat dyrt, då jag inte tycker jag får något alls om jag bor utanför stan. Skulle jag flytta från Stockholm så skulle det inte bli inom Sverige om man säger så.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Som det ser ut nu är det väldigt många som hellre betalar 2 miljoner för 35 kvm vid Medborgarplatsen än 1,5 miljoner för motsvarande i Bagarmossen.
Skillnaden är större än så. Dock mindre än vad jag trodde, fasen vad folk betalar för att bo en bra bit ut i förorten.
Citat:
Ursprungligen postat av
jhon bickle
...konsumtionsmönstret defintivt förändrats och folk är mindre försiktiga med sina pengar idag. De förstår inte värdet av pengar i lika hög utsträckning utan fokuserar mer på objekten de begär här och nu. Kortsiktigthet.
Håller med dig. Många ser inte vilka bisarra summor det rör sig om utan tittar bara på månadskostnaden det närmaste året, dvs inte längre än näsan räcker.
Känns som det i stor utsträckning är två väldigt distinkta läger i tråden. Ett som menar att det är billigt för att det inte kostar så mycket i månaden och alla därmed klarar av att betala sina lån och ett som menar att det smäller när som helst.
Själv är jag lite mitt emellan. Så länge inte fundamenta (räntor, skatteregler osv) ändras så tror jag inte heller att det kommer att smälla drastiskt. Frågan är därmed om man kan kalla det för en bubbla eller ej. Om något så är det snarare en kreditbubbla än en bostadsbubbla. Jag tillhör den skara som höjer ett varningens finger för att fundamenta (i många fall politik) kan ändras snabbare än man tror.