2013-08-31, 20:56
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssningen
B/ vid alla riktigt dåliga förhör medverkar polisen Marie Råden, varför används hon? Hon är ett skäl till att Lottas svar är jävligt svävande - MR får Lotta, sonen å Pierre å framstå som några manipulationsgenier eftersom hon inte kan få ett enda konkret svar ur dem. .

Farbror polis gjorde inte ett så imponerande jobb med Mellby-2006-ärendet så nu kom någon på att visst ska vi plocka in en kvinna i utredningen denna gång som också kan göra dåligt ifrån sig - så det blir riktigt jävla jämställt.

Om Quoter får gissa så tror vederbörande att den här pågen blir dömd både i tingsrätt och hovrätt. Göta hovrätt är inte kända för att ha så in i helvete höga krav på bevisningen som ex Svea hovrätt drämmer till med då och då.

Sen kan man för övrigt läsa i bilaga C - tekniskt protokoll att: Platsundersökningen påbörjades 2016-04-27 kl 11.00 - 2016 alltså. Vi snackar alltså kriminaltekniker som jobbar i framtiden för plocka fram bevisning. Det är väldigt kompetent folk som jobbar på Polismyndigheten i Kalmar.
Citera
2013-08-31, 21:17
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Jag tycker att de hade honom som i en liten ask och är besviken på domaren och nämndemännen i tingsrätten men framförallt på åklagaren som inte överklagade, redan då fanns indicier på att han mördat flera tidigare, de lät helt enkelt en seriemördare få gå lös och fortsätta mördandet.
Ponera nu att han inte fälls denna gång heller.....

En liten ask?! Det måste väl ha varit typ den sämsta och svagaste asken i världshistorien då. Bevisningen i Mellby-2006-ärenden var ett jävla skämt. Inget tekniskt - ingen bra vittnesuppgift - nästan ingenting. Han hade tjänat på mordet genom att ärva, och saknade alibi. Han betedde sig lite underligt också. Därför häktades han och åtalades - herrejävlar så svaga grunder har jag aldrig varit med om tidigare. Får ju Palmeärendet mot Christer att kännas som ett rock solid-case (vilket det objektivt sett långt ifrån var, men ändå).

Din mening om "de lät helt enkelt en seriemördare få gå lös och fortsätta mördandet" är väl så urbota dum att den inte ens ska behöva bemötas. Troligtvis förstår du inte ens varför.
Citera
2013-08-31, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Sen kan man för övrigt läsa i bilaga C - tekniskt protokoll att: Platsundersökningen påbörjades 2016-04-27 kl 11.00 - 2016 alltså. Vi snackar alltså kriminaltekniker som jobbar i framtiden för plocka fram bevisning. Det är väldigt kompetent folk som jobbar på Polismyndigheten i Kalmar.
Det är kanske samma polis som på flera ställen kodar det som 0310, mord utan skjutvapen på kvinna?
Citera
2013-08-31, 21:38
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Efter att ha läst igenom protokollet ganska snabbt så har jag missat om det finns något vittne som sett PK i Kolstad den 13:e på em. Hans chef, N Claesson, kan inte svara på den frågan eftersom han inte hade daglig kontakt med PK.

Någon som vet något om detta ?

Finns inget vittne som kan styrka det. Nej.
Citera
2013-08-31, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Instämmer till fullo. Jag kan ånyo rekommendera uppsatsen om bevisning i indiciemål där det framgår vad som faktiskt krävs för att döma någon i ett indicemål. Den viktigaste är att man kan knyta GM till brottsplatsen eller dess närhet när brotten begicks.

I dagens Ölandsblad (pappersupplagan) går polisen ut och vädjar efter ytterligare vittnesuppgifter och då särskilt sådana som kan knyta PK till brottsplatsen vid brottstidpunkten. Just saying... Jag är ganska säker på att det är den svagaste punkten åtalet eftersom kommer man inte förbi den så tror jag att allt faller.

Jag håller med. Tycker det är en svag punkt. Ingen kan med säkerhet säga att PK var i Flakeböle vid tiden för mordet.

Jag testar bara att - likt försvarsadvokaten kommer göra (säkert än bättre) att slå hål på det som talar emot PK (alltså FÖR som trolig GM). Lägger in CC:s lista här under. Mina kommenterar i [fet stil inom klamrar].

"Talar emot PK:

- saknar alibi [Det gör honom inte till mördare. Det är många på norra Öland, som likt PK, har ett kringfarande jobb där man jobbar på egen hand som inte, under flera timmar på dagen, är synliga för någon annan.]

- kan beskriva sina förehavanden på fm men har en luddig bild av em, påstår att han varit i Kolstad runt 15:45, ingen har sett honom där och han minns inte varför han åkte dit. [PK kan på fm ganska lätt hänga upp dagen på de möten med andra han då haft, men han har i förhören inte heller exakt koll på vilken tid han gjort något; t ex när han hälsade på P*tter nere i hamnen (visste inte ens om det var dagen innan eller verkligen 13 dec) eller lastade av dörrar hemma hos A och G. Här trodde han att det var mellan 9-10 på torsdagen, men i själva verket är det, som han sen kommer på, på onsdagsmorgonen. När han mötte byggbilen och fick avlastat har han också fel minst en timme på tiden. När han säger att han var i Kolstad har han inget speciellt att hänga upp tiden på, eller vad exakt han gjorde där. Men hur många (räck upp en hand) kan säga exakt vad de gjorde Luciadagen (ändå en ganska speciell dag) mellan klockan 14-16? Var på jobbet? Men VAD gjorde du då?]

- hans mobil kopplar upp mot en mast som täcker Flakeböle 15:30 (det är omöjligt att åka från därifrån till Kolstad på en kvart, min kommentar). Han skickar ett sms att han ska komma hem lite efter fyra som raderas i efterhand. Enligt spårningen rör sig mobilen norrut[PK är en känd tidsoptimist. Kanske får han också "blackout" (pga av stressen med allt omkring och tankarna på morgondagen och resan mot Sthlm - som han ännu inte ordnat pengar till), som han själv spånar kring, och åker först norrut, fast han egentligen ska söderöver, kommer på sig själv och vänder strax efter för att bege sig mot Kolstad. Väl i närheten av Kolstad tappar hans mobil täckningen - som den enligt arbetskompisen B*ngt vittnar om att den gjort tidigare på samma ställe när de båda jobbat ihop.].

- mobilen stängs av någon gång mellan 15:30 och 16:22. Sätts på igen 18:49. Under tiden ringer LK 33 ggr och skickar 3 sms.[Inte så konstigt. LK är självklart orolig över sambon som kommit upp i åren och mkt väl kan drabbas av en hjärtattack, eller bara höra i diket på det hala underlaget. PK brukar ändå höra av sig, nu gör han inte det pga att mobilen saknar täckning och han vill ha klart vissa jobb innan den efterföljande lediga dagen. Att LK blir orolig förstår han men tankarna nu är på att få klart jobb och sedan fixa pengar till resan - som han lovat familj och släktingar.]

- de två första samtalen är till en bekant om att låna 25-30 000 kr. PK upplevs som "mycket stressad" "och inte som sig själv". Pk ringer ytterligare sex ggr under kvällen och skickar två sms. [Självklart är han stressad. Han är sen hem till middagen, har inte fått tag i pengar till resan och har dessutom kört fast i snön där han fått arbeta sig andfådd för att komma loss.]

- sms mellan PK och LK har raderats i efterhand [Både LK och PK inser, när en nära vän mördats, att PK åter kommer att granskas och misstänkas som GM. De vill inte att deras sms, som måhända skulle kunna visa på saker som egentligen inte finns, dvs att det är nåt mystiskt med deras kontakt (T ex "har du fixat det än?") och skulle kunna länkas till morden - som de inte alls ha något att göra med. Smart eller inte. Men i stressen över att åter hamna under lupp raderas vissa sms som låter "misstänkt".]

- PK uppger att hans mobil stänger av sig själv. enligt polisens test gör den inte det. [Nä, men de testade inte mer än ett par dagar heller. Den slås ju inte av alltid. Kanske känsligare när den flyttas runt mellan master? (gjorde den inte under testet). Dessutom behöver den inte varit helt avstängd, den kanske bara inte hade kontakt med någon mast, vilken den tidigare haft problem med vid jobb nere i Kolstad. Hänvisning till vittnesmål B*ngt, se ovan.]

- PK:s teorier om hur G:s blod hamnat på bössan har kullkastats av SKL.[PK spånade om att blodet intorkat kunde ha flyttats mellan de båda i ett tidigare skede, vilket inte är möjligt. Kanske har dock Gustav skurit sig ytligt i ett finger (själv inte märkt det) och droppat blod på PK:s bössa som slarvigt låg bak i PK:s bil (då passligt under jaktsäsongen) när Gustaf letade efter ett verktyg han skulle låna.]

- samma typ av hagel (och förladdning av äldre sort som mycket väl kan vara av samma typ som återfanns på A:s kropp, min kommentar) hittades i PK:s hem [Säger egentligen ingenting. Den typen av hagel är extremt vanlig och kan hittas hos de allra flesta, lite äldre herrar (som inte jagar så ofta) jagande på norra Öland.]

- PK:s ekonomi var i akut kris. I hans bostad hittades polisen verktyg som kan ha använts till att öppna skåpet i Flakeböle med.[Ja, ekonomin var i kris, men fler lån kunde ha tagits (om än till icke förmånliga räntor på giriga lånebolag) om så skulle ha behövts. Alternativet för PK skulle aldrig varit att mörda en god vän och hand fru för att få det han behövde. Aldrig. Verktygen är väldigt vanliga, vilken hantverkare har inte en vinkelslip med tillhörande skivor av olika storlek liggande hemma i garaget eller arbetsbil?]

Talar för PK (emot som GM):

- Ingen har sett honom på BP vid tiden för morden någon gång runt 17-18-tiden den 13 december.
- vid tiden för de hagelskott som hörts vid 19-tiden har PK alibi
- vem som avlossade dessa vet inte polisen, ingen har tagit på sig salvan (dock vet man att skotten som avlossades inne i garaget inte har hörts ut pga av väggarnas tjocklek, min kommentar)
- mobilspårningen ger inga exakta positioner
- PK har för flera personer förklarat att hans mobil krånglade och kunde stänga av sig
- utredningen visar inte att PK stod i skuld till G och A eller att det fanns några ovanliga ekonomiska transkaktioner dem emellan.

---
Vet inte hur jag lyckades slå hål på några indicier. Döm själv. Men: Lyckas jag till viss del, kan man ju vara säker på att försvarsadvokaten kommer att lyckas väldigt mkt bättre. Det får inte vara för tunt, åtalet! Det är DET jag är rädd för.
Citera
2013-08-31, 21:43
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är kanske samma polis som på flera ställen kodar det som 0310, mord utan skjutvapen på kvinna?

Är det den första kodnings-rubriceringen du menar? När offren hittades förstår jag att de körde med den, det fanns ju inget vapen på platsen och ingångshålet/hålen gick knappast att se.
Citera
2013-08-31, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Är det den första kodnings-rubriceringen du menar? När offren hittades förstår jag att de körde med den, det fanns ju inget vapen på platsen och ingångshålet/hålen gick knappast att se.
Har för mig att det fanns något sådant daterat efter rättsmedicinska undersökningen. Ska försöka leta upp när jag inte surfar med mobilen.
Citera
2013-08-31, 22:33
Medlem
"Telefonens positionering och avstängning osv.". Vad menar du? Har jag ändå missat något? PK:s telefon var avstängd mellan 15.30 och 18.49. Sant. Men t ex arbetskompisen B*ngt vittnar om att PK haft problem med täckningen just när de varit i Kolstad. Vid nåt annat tillfälle hade LK därför sökt B*ngt för att hon då inte kunde nå PK. Positionen var vid avstängning runt Löttorp (KAN ha varit Flakeböle) och vid påstängning igen norr om Löttorp. Talar inte emot att PK kan ha varit i Kolstad under den tiden. Lär försvaret hävda...

Svamlar du? Telefonen är lägligt avstängd, och då den satts på igen är han norr om Löttorp. Talar väl inte direkt för att han varit i Kolstad heller. Kan väl kvitta om han har täckning i Kolstad eller inte. Telefonen är ju ändå avstängd. Det är ju inte så att telefonen stängs va då han närmar sig Kolstad eller är det de du tror? För i så fall är det väl väldigt märkligt att han inte får täckning förns han e tillbaks norr om löttorp. Täckning i Kolstad eller inte har ingen betydelse här.
Citera
2013-08-31, 22:45
Medlem
SilhouetteLocadias avatar
Citat:
C/ var i helvete har PK gjort av alla pengar - jag höftar på att han haft upp till 40 papp/mån i handen att röra sig med större delen av år 2007-2013 med tanke på alla lån, inkomster, skadestånd och tomtförsäljningar.

Ryktas det inte om grava problem med spel om pengar?
Citera
2013-08-31, 22:58
Medlem
Mycket snack om telefon som stängts av eller dålig täckning,kan inte begripa problemet?
Ladda hans telefon kör några rundor mellan flakböle och kolstad får man svar på dessa frågor,tar för givet att de som utreder detta gjort något liknande.
Har han varit i kolstad skulle han haft täckning bara någon minut därifrån,jag är säker på det,känner till att täckning kan saknas där runt,men absolut inte långt därifrån,finns flera master på väg upp till norra Öland.

Vad det inte någon här som hade uppgifter om att han setts på plats,och han sagt att han kört fel?något i den stilen,ett sånt vittne vore ju lägligt nu.
Citera
2013-09-01, 08:56
Medlem
Lawrence1131s avatar
Citat:
I dag åkte jag runt lite i Vedborm för att känna på stämningen. Några saker jag funderar på:

C/ var i helvete har PK gjort av alla pengar - jag höftar på att han haft upp till 40 papp/mån i handen att röra sig med större delen av år 2007-2013 med tanke på alla lån, inkomster, skadestånd och tomtförsäljningar.

2008-04-11 900 tusen
2008-08-15 450 tusen
2010-11-17 435 tusen
tillsammans med andra intäkter utgör detta stora summor!
Citera
2013-09-01, 08:59
Medlem
Denna gång är indiciekedjan mot Pierre Karlsson mycket längre jämfört med 2006.

Det kommer bli svårt för honom att trovärdigt förklara varför:

* hans telefon befinner sig i Flakeböle strax innan den stängs av...
* han ska bli trodd på berättelsen om Kolstad - där han dessutom inte vet vad han gjort, i mörkret...
* han svarade "Ja" på Petters fråga "sitter du och äter"...
* han blir observerad då han svänger ner till "svägerska/svåger"...
* hans sms till/från sambon är raderade...
* hans telefon under test inte stängdes av en enda gång...
* han inte kör direkt hem den 13:e, flera timmar försenad kör han istället ändå "sightseeing-rundan"...
* hans idoga försök att låna pengar inför morgondagens stockholmsresan...
* hans onormala och stressade samtalston i en del samtal...
* hans påstående om eventuell sms-trafik med sambon inne i enplanshuset...
* hans hagelgevär bär blodspår från Gustaf...
* hans osammanhängande redogörelse för förmiddag, och eftermiddag den 13 december... (obs; den inleddes redan i första förhören dagarna efter händelsen)

Dessutom;
* alternativ gärningsman saknas. Gamla hot är det ingen som tror på. Copy Cat - osannolikt
* han var den enda utpekade 2006
* han bör vara ganska mör vid det här laget och inte särdeles offensiv, och charmigt oskyldigt övertygande i nästa veckas rättegång! Hans uppträdande betyder mycket.
* vem vet, kanske kommer något exceptionellt hända då??? (Sambo, "svägerska/svåger")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in