Citat:
Ursprungligen postat av
Wooloomooloon
Åklagaren sa, jag kan inte bortse från domen 2007. Han röst brast vid ett par tillfällen vid presskonferensen, såklart det är svårt när ytterligare 2 personer samt en hund mördats för att PK inte fälldes 2007. Men denna gång finns det viktiga tekniska beviset. Alltså kommer han att fällas.
Han är extremt farlig, verkar snälldum men totala bilden av hans handlanden är ju så sjukt så man tror inte det är sant. Beräknande, iskall, skrupelfri, sådant man ser i skräckfilmer på tv och inte kan sova på natten. Detta lever många på norra Öland med i verkligheten. Måste sättas stopp på.
Ja, detta är verkligen något utöver det vanliga.
Klarar sig människan undan en gång till så är det ju fan inte klokt alltså.
Som jag påpekat förut tycker jag det ser riktigt bra ut med bevisningen. Blodet som
påträffats är ju en tung sak. Att förklara bort det på ett rimligt och trovärdigt sätt ter sig
som en grannlaga uppgift minsann för den mordmisstänkte herren.
En fällande dom i tingsrätten betraktar jag som helt självklar men däremot är jag lite
mer bekymrad gällande hur det ska avlöpa i nästa rättsinstans med alla dessa jurister
som har att döma i målet. Har i bakhuvudet hur det gick i Palmefallet...
Ja, det måste ha varit fruktansvärt jobbigt för folket på norra Öland som levt med detta
inpå sig. Med en dubbelmördare på fri fot och där man inte kunde veta vad som skulle
hända härnäst. Fyra människor mördade kallblodigt sammanlagt och alla dessa hemska
bränder iscensatta för att försöka dölja dåden och månaderna och åren har gått utan
att man kunnat sätta dit personen som låg bakom de blodiga förfärligheterna som
ju har begåtts för snöd ekonomisk vinnings skull, vilket bara gör alltsammans än
mer vedervärdigt
Oavlåtlig ängslan och anspänning har varit del av vardagen för så många uppenbarligen.
En mentalt väldigt påfrestande osäkerhet har präglat ett helt litet samhälle på en annars
så idyllisk ö. Nu torde en viss lättnad ha infunnit sig och jag tror de flesta känner sig
ganska säkra på att upplösningen av dramat kommer att bli radikalt helt annorlunda
än vad som var fallet förra gången det "begav sig".
Hur skulle synen på svenskt rättsväsende se ut hos folk i gemen om man chockade
med att släppa den här på mycket goda grunder fruktade människan på fri fot ånyo
trots den stabila bevisning som föreligger? (Jag bedömer den nämligen alltså personligen som
just stabil och tillräckligt stark för att utmynna i en fällande dom.)
Finns det minsta utrymme för att det skulle kunna finnas en alternativ gärningsman
i det här fasansfullt grymma mordärendet? Jag bara undrar?
Nej, det här ska nog ordna sig. Nu ska det vara slutmördat för en viss persons del.
Åtminstone de närmaste 18 åren.
Bra förresten av Beatrice Ask idag med uttalandet att hon vill att fler döms till livstids
fängelse.
"Livstidsstraffet bör utgöra normalstraffet för ord", sade hon när hon
presenterade ett förslag om detta idag.
"Att ta livet av någon är den mest klandervärda handling man kan utföra och det finns
ett behov av att markera hur allvarligt samhället ser på detta."
Exakt så!