2013-08-30, 18:27
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Gör de det, verkligen? Det är alltså tio mil från från Kalmar till Byxelkrok - lika långt som det är från Stockholm till Nyköping. Sannolikheten att någon av nämnemännen är från Öland öht är rätt måttlig, och sannolikheten att nån är från Öland norr om Borgholm mycket liten.

Är ifrån länet menar jag. Det innebär ofta att man har en relation till Öland, inklusive norra. Många många (östra) smålänningar åker över till Öland på somrarna, men få åker till ex Blekinge.
Citera
2013-08-30, 18:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Är kolven ett tänkbart vapen som orsakat skallskadorna?
Ja, det är den. Men det är de flesta någorlunda trubbiga tillhyggen. Det är svårt att se exakt vilken ursprungsskadan var på svårt brandskadade lik.

Citat:
i rättsmedicinska protokollet talas det, efter vad jag sett, om trubbigt föremål eller krossande av skallen mot en hård yta.
Hur kan man vara då inihelvete klantig att man missar denna blodbesudling, som utan problem ses med blotta ögat? Och ändå överlista Kalmarpolisen minst en gång!
Bortförklaringar finns alltid. Tror det landar i att G lånat geväret och fått ett sår på kinden p g a rekylen.
Då måste Gustaf ha varit vänsterskytt. Besudlingen är på kolvens högra sida. Är Gustaf högerskytt, flyger inte den förklaringen.

Citat:
Var otydlig och förtydligade mig i går kväll. Barometern granskade gör ett par år sedan hur många av Kalmar tr:s domar som ändrades i Göta HR och siffrorna var bland de högsta i Sverige.
Jag känner inte närmare till lagmannen i Kalmar, men jag får erkänna att jag har fördomar mot hans namn.
Citera
2013-08-30, 18:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Men hur söker du människa... har du läst om Palmemordet-Christer Petersson Lenamordet på 70-talet mordet i Lindome mannen i Malmö som blev ihjälsparkad utanför sin lägenhet eller Peter i Blekinge som hittades i en sjö? Det finns hur många som helst sök bara!
Vad har trettio-fyrtio år gamla fall att göra med dagens praxis? Alldeles bortsett från att det inte säger nånting om man är tvungen att plocka enstaka fall över så lång tidsperiod för att få ihop nånting.
Citera
2013-08-30, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Om du söker runt så kan du se hur många exempel som helst på mord när en blivit dömd i tingsrätten och sen friad... inte bara mord men även våldtäkter och andra allvarliga brott.
Det hamilkar skriver är mål med ändring i hovrätten där rådmannen/lagmannen blivit nedröstad av nämndemännen i tingsrätten. Läs innantill. För övrigt heter det som Hamilkar poängterar fri bevisföring. *dumstrut påtagen*
Citera
2013-08-30, 21:32
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Håller med. Det är skumt att han stängde av sin telefon när han inte brukar göra det. Och när han dessutom vet att L blir väldigt orolig över att inte veta var han är.

Och det var ju definitivt något som hände den 13:e. L*tta och P försökte få tag på pengar och P skriver till L att det hade löst sig, att stålar var på väg in.

Någon som har något att tillägga på mitt inlägg om L, om vad hon visste eller anade? Varför raderade hon (eller var det P?) sms mellan henne och P? Och varför ringde hon P på kvällen den 13:e då han sades vara hemma efter 19 (sid 195)..? Eller har jag missuppfattat det?

Jag undrar också vad som hände med P:s polare Fr*drik som delgavs misstanke om skyddande av brottsling?
(sid 97)

Att veta är en sak att ana en annan. Tror inte L*tta visste något initialt, men hon anade/förstod efter dem fick beskedet om branden uppe i Sthlm. Verkar ju blivit en hyfsat tryckt stämning kring bordet.

En sak jag reagerar på när jag läser förhören med PK. Han är säker och detaljerad i alla sina vittnesmål utom just vad han gjorde i Kolstad den 13:e - då är han först väldigt vag.

Han är även bombsäker på att han aldrig lånat ut sina vapen till någon, förutom för 20 år sedan då nån äldre gubbe som tydligen hade licens lånat ngn bössa, fram tills han delges infon om att Farbro Blå hittat Gustafs blod på hagelsprakaren. Då kryper det fram att han kanske lånat ut bössan iaf vid ngt lerduveskytte eller nån jaktstig typ.

Känns som han anpassar sin historia.
Citera
2013-08-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Att veta är en sak att ana en annan. Tror inte L*tta visste något initialt, men hon anade/förstod efter dem fick beskedet om branden uppe i Sthlm. Verkar ju blivit en hyfsat tryckt stämning kring bordet.

En sak jag reagerar på när jag läser förhören med PK. Han är säker och detaljerad i alla sina vittnesmål utom just vad han gjorde i Kolstad den 13:e - då är han först väldigt vag.

Han är även bombsäker på att han aldrig lånat ut sina vapen till någon, förutom för 20 år sedan då nån äldre gubbe som tydligen hade licens lånat ngn bössa, fram tills han delges infon om att Farbro Blå hittat Gustafs blod på hagelsprakaren. Då kryper det fram att han kanske lånat ut bössan iaf vid ngt lerduveskytte eller nån jaktstig typ.

Känns som han anpassar sin historia.

Hm, undrar om hon förstod redan då. Hon verkar ju ha känt att något var fel redan under kvällen den 13:e, eftersom hon sökte honom trettiotalet ggr. Och också ringde hans bekanta. G:s bror fick ju också en påstötning på kvällen.

Jag håller med dig - P verkar anpassa historien. Han är inte så jätteslipad när det gäller att komma med förklaringar på märkliga händelser, upplever jag det som. Han kunde ju inte alls förklara hur G:s blod hamnade på kolven.

Konstigt att han klarade sig undan de tidigare morden - om det nu var han som begick dem, förstås.
Citera
2013-08-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Efter att ha läst igenom protokollet ganska snabbt så har jag missat om det finns något vittne som sett PK i Kolstad den 13:e på em. Hans chef, N Claesson, kan inte svara på den frågan eftersom han inte hade daglig kontakt med PK.

Någon som vet något om detta ?
Citera
2013-08-30, 23:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Åklagaren sa, jag kan inte bortse från domen 2007. Han röst brast vid ett par tillfällen vid presskonferensen, såklart det är svårt när ytterligare 2 personer samt en hund mördats för att PK inte fälldes 2007. Men denna gång finns det viktiga tekniska beviset. Alltså kommer han att fällas.

Han är extremt farlig, verkar snälldum men totala bilden av hans handlanden är ju så sjukt så man tror inte det är sant. Beräknande, iskall, skrupelfri, sådant man ser i skräckfilmer på tv och inte kan sova på natten. Detta lever många på norra Öland med i verkligheten. Måste sättas stopp på.
Ja, detta är verkligen något utöver det vanliga.
Klarar sig människan undan en gång till så är det ju fan inte klokt alltså.
Som jag påpekat förut tycker jag det ser riktigt bra ut med bevisningen. Blodet som
påträffats är ju en tung sak. Att förklara bort det på ett rimligt och trovärdigt sätt ter sig
som en grannlaga uppgift minsann för den mordmisstänkte herren.
En fällande dom i tingsrätten betraktar jag som helt självklar men däremot är jag lite
mer bekymrad gällande hur det ska avlöpa i nästa rättsinstans med alla dessa jurister
som har att döma i målet. Har i bakhuvudet hur det gick i Palmefallet...

Ja, det måste ha varit fruktansvärt jobbigt för folket på norra Öland som levt med detta
inpå sig. Med en dubbelmördare på fri fot och där man inte kunde veta vad som skulle
hända härnäst. Fyra människor mördade kallblodigt sammanlagt och alla dessa hemska
bränder iscensatta för att försöka dölja dåden och månaderna och åren har gått utan
att man kunnat sätta dit personen som låg bakom de blodiga förfärligheterna som
ju har begåtts för snöd ekonomisk vinnings skull, vilket bara gör alltsammans än
mer vedervärdigt

Oavlåtlig ängslan och anspänning har varit del av vardagen för så många uppenbarligen.
En mentalt väldigt påfrestande osäkerhet har präglat ett helt litet samhälle på en annars
så idyllisk ö. Nu torde en viss lättnad ha infunnit sig och jag tror de flesta känner sig
ganska säkra på att upplösningen av dramat kommer att bli radikalt helt annorlunda
än vad som var fallet förra gången det "begav sig".

Hur skulle synen på svenskt rättsväsende se ut hos folk i gemen om man chockade
med att släppa den här på mycket goda grunder fruktade människan på fri fot ånyo
trots den stabila bevisning som föreligger? (Jag bedömer den nämligen alltså personligen som
just stabil och tillräckligt stark för att utmynna i en fällande dom.)

Finns det minsta utrymme för att det skulle kunna finnas en alternativ gärningsman
i det här fasansfullt grymma mordärendet? Jag bara undrar?

Nej, det här ska nog ordna sig. Nu ska det vara slutmördat för en viss persons del.
Åtminstone de närmaste 18 åren.

Bra förresten av Beatrice Ask idag med uttalandet att hon vill att fler döms till livstids
fängelse. "Livstidsstraffet bör utgöra normalstraffet för ord", sade hon när hon
presenterade ett förslag om detta idag.
"Att ta livet av någon är den mest klandervärda handling man kan utföra och det finns
ett behov av att markera hur allvarligt samhället ser på detta."

Exakt så!
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-31 kl. 00:15.
Citera
2013-08-30, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, detta är verkligen något utöver det vanliga.
Klarar sig människan undan en gång till så är det ju fan inte klokt alltså.
Som jag påpekat förut tycker jag det ser riktigt bra ut med bevisningen. Blodet som
påträffats är ju en tung sak. Att förklara bort det på ett rimligt och trovärdigt sätt ter sig
som en grannlaga uppgift minsann för den mordmisstänkte herren.
En fällande dom i tingsrätten betraktar jag som helt självklar men däremot är jag lite
mer bekymrad gällande hur det ska avlöpa i nästa rättsinstans med alla dessa jurister
som har att döma i målet. Har i bakhuvudet hur det gick i Palmefallet...

Ja, det måste ha varit fruktansvärt jobbigt för folket på norra Öland som levt med detta
inpå sig. Med en dubbelmördare på fri fot och där man inte kunde veta vad som skulle
hända härnäst. Fyra människor mördade kallblodigt sammanlagt och alla dessa hemska
bränder iscensatta för att försöka dölja dåden och månaderna och åren har gått utan
att man kunnat sätta dit personen som låg bakom de blodiga förfärligheterna som
ju har begåtts för snöd ekonomisk vinnings skull, vilket bara gör alltsammans än
mer vedervärdigt

Oavlåtlig ängslan och anspänning har varit del av vardagen för så många uppenbarligen.
En mentalt väldigt påfrestande osäkerhet har präglat ett helt litet samhälle på en annars
så idyllisk ö. Nu torde en viss lättnad ha infunnit sig och jag tror de flesta känner sig
ganska säkra på att upplösningen av dramat kommer att bli radikalt helt annorlunda
än vad som var fallet förra gången det "begav sig".

Hur skulle synen på svenskt rättsväsende se ut hos folk i gemen om man chockade
med att släppa den här på mycket goda grunder fruktade människan på fri fot ånyo
trots den stabila bevisning som föreligger? (Jag bedömer den nämligen alltså personligen som

Finns det minsta utrymme för att det skulle kunna finnas en alternativ gärningsman

Nej, det här ska nog ordna sig. Nu ska det vara slutmördat för en viss persons del.

Bra förresten av Beatrice Ask idag med uttalandet att hon vill att fler döms till livstids
fängelse. "Livstidsstraffet bör utgöra normalstraffet för ord", sade hon när
"Att ta livet av någon är den mest klandervärda handling man kan utföra och det finns

Exakt så!
Jag tror du slår huvudet på spiken hur många norr om Borgholm känner det. Att du gör det med Flashbacks vackraste språk gör det inte sämre!
Citera
2013-08-31, 00:12
Medlem
countrychicks avatar
http://www.barometern.se/nyheter/oland/min-klient-ar-oskyldig(3918337).gm

"- Min klient står fast vid att han är oskyldig till dubbelmordet och ska berätta sin version i tingsrätten. Det säger försvarsadvokaten Claes Möllersten som företräder den numera 56-årige mannen från Öland som på onsdagen åtalades för dubbelmordet i Flakeböle i december. Hur reagerade din klient på åtalet? – Han har suttit häktad i fyra månader. Under resans gång har vi förstått hur åtalet skulle se ut, så det var en bekräftelse att det skulle bli på det sättet."
Citera
2013-08-31, 00:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag tror du slår huvudet på spiken hur många norr om Borgholm känner det. Att du gör det med Flashbacks vackraste språk gör det inte sämre!
Tackar så mycket för de fina orden även om jag tycker kanske du överdriver en smula...

Ditt eget språk går minsann inte av för hackor.

Och jo, även om jag inte själv är bosatt på den vackra ön och har behövt leva med allt
detta ruskiga omkring mig som utspelat sig, så man kan ju ändå göra sig vissa
föreställningar om hur man haft det bland detta berörda folk i bygden och så pass
länge med, och då när äntligen en lösning är i sikte så bara släpper väl alla dessa
slitsamma spänningar som varit förhärskande och man kan andas ut igen och
förhoppningsvis varar detta lugn som nu till slut återvänt till orten och inte någonting
oönskat sker i någon domstol framöver så att det ska behöva upprepa sig med mera skräck
och rädsla och osäkerhet.

Men det ska bara inte behöva ske, nej.
Nu är det nog med mörkrets tider på de här platserna.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-31 kl. 00:37.
Citera
2013-08-31, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
(Jag bedömer den nämligen alltså personligen som

fängelse. "Livstidsstraffet bör utgöra normalstraffet för ord", sade hon när hon

Exakt så!

Intressant att du bedömer bevisningen så stark. En advokat jag pratat med gör inte den bedömningen. Jag själv är tveksam. MEN: Jag vill bli överbevisad! Vad tycker du gör det hela till ett fall där det "ska ordna sig"? Blodspår, plus det faktum att PK är den mest trolige gärningsmannen? Räcker verkligen det? Spåna gärna rakt ut!

Hörde också Asks ord och tänkte samma sak. Men den eventuella lagen hinner väl knappast träda i kraft innan dom faller, eller? Eller kan en lag tillämpas retroaktivt inom ett visst intervall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in