2013-08-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Det finns en hotbild mot honom om han släpps ut. Folk på norra Öland åker omkring beväpnade med hagelgevär.De är rädda och lär skjuta honom om han så mycket som närmar sig dem eller deras hus. Från larm till dess att polis är på plats tar det 46 minuter om de åker från Kalmar. Då kör de i 180 km/h där det är möjligt. Det är något som advokaten måste ha i åtanke.

Ska advokaten ha i åtanke att PK kan bli skjuten?! Och därför ska han dömas, eller hur menar du? Oerhört märkligt inlägg. Dessutom kommer ingen att skjuta PK och riskera att själva sitta inne för lång tid framöver. Bara tufft snack grabbar emellan. Möjligen kommer en och annan att vilja flytta, OM han släpps och OM han kommer tillbaka hit.

[quote=jorick|45024170]
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton

Martinsson,Sibersky,Altin (konstigt att han inte valde någon av dessa, då hade han kanske haft en liten chans till ett lägre straff än livstid) och alla andra stjärnadvokater tycker nog att bevisningen är "alldeles för tunn" och att åklagaren har "alldeles för lite" på fötterna
Om du däremot frågar insatta poliser, åklagare och domare får du motsatta synpunkter på skuldfrågan och den mer än väl tillräckliga bevisningen.
+4 är +4, det kan ingen bortse ifrån.
Telefonens positionering och avstängning osv.

"Telefonens positionering och avstängning osv.". Vad menar du? Har jag ändå missat något? PK:s telefon var avstängd mellan 15.30 och 18.49. Sant. Men t ex arbetskompisen B*ngt vittnar om att PK haft problem med täckningen just när de varit i Kolstad. Vid nåt annat tillfälle hade LK därför sökt B*ngt för att hon då inte kunde nå PK. Positionen var vid avstängning runt Löttorp (KAN ha varit Flakeböle) och vid påstängning igen norr om Löttorp. Talar inte emot att PK kan ha varit i Kolstad under den tiden. Lär försvaret hävda...

Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Jovisst är det så -- Rycker du ut små bitar ur buketten och ställer dem ensamma - då fungerar ju ingenting. Bara stjälken blir kvar. Och han släppas ut igen, ta bussen över bron och börja snickra igen....och elda ...

En viktig sak - som dock inte är bevis MEN väl ett utstuderat faktum är att det är väl snarast omöjligt att låta denne herre gå fri en gång till - och därmed sätta hela Småland i upprorstillstånd.
Och sätta hela polismyndigheten i Kalmar i skamvrån.
Livstids fängelse alltså. Något annat finns inte på kartan.

Du resonerar så märkligt så det går nästan inte att kommentera. Men gör det ändå. Man kan väl för fn inte sätta in någon på livstid bara för att det annars skulle sätta hela Småland i upprorstillstånd?! "Lösryckta bitar"? Foga ihop dem då, så det blir en väl sammanhållen kedja, som inte lätt går att slita av...

Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Håller med, hon vet såklart innerst inne. Hon befarade vad som var i görningen den 13e. Hon skyddar honom.

Tror inte jag. Men hon har självklart undrat och tänkt. Vem skulle inte VILJA tro på den man är mest närmast? Verkar dessutom som hon nu tagit sin hand från honom - om man läser P*tters uttalande i ett av hans sista förhör nu i juni.

---
Återigen. Jag är inte på PK:s sida. Vill bara ha mer FAKTA och riktiga bevis innan det känns gjutet detta. Räcker inte med "telefonpositioneringen" och "blodspår" för mig. Dessutom blir jag heligt trött på er som bara skriver massa kladd och liknande som att "nu måste han sättas dit den jäveln", "annars skjuts han" etc. Mer fakta och resonerande vill åtminstone JAG ha. Kanske är olika för andra? Men dylika kommentarer tillför inte ett smack. Anser jag.

Får försöka snickra ihop nåt FÖR och EMOT om åtalet senare. Om ingen annan hinner före...?
Citera
2013-08-31, 16:00
Medlem
Det kan väl inte ha varit svårt för PK att radera frugans SMS...
Citera
2013-08-31, 16:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag bevarade ett inlägg som inte nämnde geväret. Jag vidhåller vad jag sa. Det vore lätt för någon att kopiera mordet från 2006 och låta PK vara syndabock.

Det innebär inte att blixten slår ned två gånger på samma ställe. Det innebär att blixten slår ner en gång, och någon leder den till samma ställe andra gången.

Man kan fundera över sannolikheten för att någon skulle kopiera sitt gamla mord, när han med nöd och näppe kom undan första gången.
PK är inte en person med en förmåga att se konsekvenserna av sitt handlande och gick det bra förra gången så varför ska det inte gå bra nu. Du tror mördaren tänker som dig och mig men det gör han knappast. Snarare så tror jag det var mer uppmuntrande än avskräckande för honom att det gick bra förra gången och löste han sin pengaknipa med mord då så varför inte igen, vem vet vad han hittat på i sitt liv.
Det dyker upp seriemördare då och då även om de är väldigt ovanliga vi har bl.a. veberödsmannen och den mordiske polisen båda gestaltade Ernst-Hugo i Skånska mord, vi har Alexandersson + några till.

Så att en copycat skulle vara i farten kan vi tillskriva fiktionens värld.
Offrets blod på hans gevär kommer han inte kunna förklara bort på ett trovärdigt sätt sen tillkommer övriga indicier i kedjan.
Livstid blir det och rättvist så.
Senast redigerad av Sonnenwende 2013-08-31 kl. 16:24.
Citera
2013-08-31, 16:26
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av witvath
Jo det är det, bara för att det är "raderat" betyder det inte att det kan återskapas.
Citera
2013-08-31, 16:49
Medlem
MegaLomanis avatar
Är det inte så att täckningen i Kolstad är problematisk? Det är väl därför P hävdar att det är just där han hållit till då ingen kunnat nå honom. Dock har han inte lyckats ljuga ihop någon trovärdig förklaring till vad han gjort där.
I själva verket har han givetvis aktivt stängt av sin telefon under den tid han begått brottet.

Hur det gått till framgår i bilaga D. Där framgår hur L och P haft en intensiv kommunikation och där man till skillnad mot annars har raderat SMS ("ett avvikande beteende").

FUP beskriver det som att de haft ett gemensamt projekt att skaffa pengar till resan och därav den intensiva mobiltrafiken.

Det antyds i FUP bilaga D att L är medveten om vad som pågår.
Citera
2013-08-31, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av witvath

Han försökte i alla fall, han raderade men det gick att återskapa.

"Lotta har i förhör hävdat att hon inte raderat några SMS utan detta måste ha skett i samband
med XRY avläsningen.
XRY är konstruerat på ett sådant sätt att förändringar av den undersökta telefonens innehåll
inte är möjligt. Dessutom kan man konstatera att det bara är vissa SMS som raderats,
företrädelsevis SMS skickade mellan Lotta och Pierre, dock inte alla.
Sannolikheten för att ett tekniskt fel skulle uppstå på avläsningsdatorn som raderar valda SMS
mellan två parter på två olika telefoner förfaller tämligen osannolikt
."

+4 igen.
Citera
2013-08-31, 18:40
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
---
Återigen. Jag är inte på PK:s sida. Vill bara ha mer FAKTA och riktiga bevis innan det känns gjutet detta. Räcker inte med "telefonpositioneringen" och "blodspår" för mig. Dessutom blir jag heligt trött på er som bara skriver massa kladd och liknande som att "nu måste han sättas dit den jäveln", "annars skjuts han" etc. Mer fakta och resonerande vill åtminstone JAG ha. Kanske är olika för andra? Men dylika kommentarer tillför inte ett smack. Anser jag.

Får försöka snickra ihop nåt FÖR och EMOT om åtalet senare. Om ingen annan hinner före...?

Instämmer till fullo. Jag kan ånyo rekommendera uppsatsen om bevisning i indiciemål där det framgår vad som faktiskt krävs för att döma någon i ett indicemål. Den viktigaste är att man kan knyta GM till brottsplatsen eller dess närhet när brotten begicks.

I dagens Ölandsblad (pappersupplagan) går polisen ut och vädjar efter ytterligare vittnesuppgifter och då särskilt sådana som kan knyta PK till brottsplatsen vid brottstidpunkten. Just saying... Jag är ganska säker på att det är den svagaste punkten åtalet eftersom kommer man inte förbi den så tror jag att allt faller.

I Ölandsbladets pappersupplaga finns också en sammanställning för vad som talar för respektive emot PK.

Talar emot PK:

- saknar alibi
- kan beskriva sina förehavanden på fm men har en luddig bild av em, påstår att han varit i Kolstad runt 15:45, ingen har sett honom där och han minns inte varför han åkte dit.
- hans mobil kopplar upp mot en mast som täcker Flakeböle 15:30 (det är omöjligt att åka från därifrån till Kolstad på en kvart, min kommentar). Han skickar ett sms att han ska komma hem lite efter fyra som raderas i efterhand. Enligt spårningen rör sig mobilen norrut.
- mobilen stängs av någon gång mellan 15:30 och 16:22. Sätts på igen 18:49. Under tiden ringer LK 33 ggr och skickar 3 sms.
- de två första samtalen är till en bekant om att låna 25-30 000 kr. PK upplevs som "mycket stressad" "och inte som sig själv". Pk ringer ytterligare sex ggr under kvällen och skickar två sms.
- sms mellan PK och LK har raderats i efterhand
- PK uppger att hans mobil stänger av sig själv. enligt polisens test gör den inte det.
- PK:s teorier om hur G:s blod hamnat på bössan har kullkastats av SKL.
- samma typ av hagel (och förladdning av äldre sort som mycket väl kan vara av samma typ som återfanns på A:s kropp, min kommentar) hittades i PK:s hem
- PK:s ekonomi var i akut kris. I hans bostad hittades polisen verktyg som kan ha använts till att öppna skåpet i Flakeböle med.

Talar för PK:

- Ingen har sett honom på BP vid tiden för morden någon gång runt 17-18-tiden den 13 december.
- vid tiden för de hagelskott som hörts vid 19-tiden har PK alibi
- vem som avlossade dessa vet inte polisen, ingen har tagit på sig salvan (dock vet man att skotten som avlossades inne i garaget inte har hörts ut pga av väggarnas tjocklek, min kommentar)
- mobilspårningen ger inga exakta positioner
- PK har för flera personer förklarat att hans mobil krånglade och kunde stänga av sig
- utredningen visar inte att PK stod i skuld till G och A eller att det fanns några ovanliga ekonomiska transkaktioner dem emellan.
Citera
2013-08-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
PK är inte en person med en förmåga att se konsekvenserna av sitt handlande och gick det bra förra gången så varför ska det inte gå bra nu. Du tror mördaren tänker som dig och mig men det gör han knappast. Snarare så tror jag det var mer uppmuntrande än avskräckande för honom att det gick bra förra gången och löste han sin pengaknipa med mord då så varför inte igen, vem vet vad han hittat på i sitt liv.
Det dyker upp seriemördare då och då även om de är väldigt ovanliga vi har bl.a. veberödsmannen och den mordiske polisen båda gestaltade Ernst-Hugo i Skånska mord, vi har Alexandersson + några till.

Så att en copycat skulle vara i farten kan vi tillskriva fiktionens värld.
Offrets blod på hans gevär kommer han inte kunna förklara bort på ett trovärdigt sätt sen tillkommer övriga indicier i kedjan.
Livstid blir det och rättvist så.

första gången var det ju hans mor som var ett av offren också om jag inte läst fel? gör man en sån grej har man nog inte mycket skrupler att fortsätta...
Citera
2013-08-31, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Instämmer till fullo. Jag kan ånyo rekommendera uppsatsen om bevisning i indiciemål där det framgår vad som faktiskt krävs för att döma någon i ett indicemål. Den viktigaste är att man kan knyta GM till brottsplatsen eller dess närhet när brotten begicks.

I dagens Ölandsblad (pappersupplagan) går polisen ut och vädjar efter ytterligare vittnesuppgifter och då särskilt sådana som kan knyta PK till brottsplatsen vid brottstidpunkten. Just saying... Jag är ganska säker på att det är den svagaste punkten åtalet eftersom kommer man inte förbi den så tror jag att allt faller.

I Ölandsbladets pappersupplaga finns också en sammanställning för vad som talar för respektive emot PK.

Talar emot PK:

- saknar alibi
- kan beskriva sina förehavanden på fm men har en luddig bild av em, påstår att han varit i Kolstad runt 15:45, ingen har sett honom där och han minns inte varför han åkte dit.
- hans mobil kopplar upp mot en mast som täcker Flakeböle 15:30 (det är omöjligt att åka från därifrån till Kolstad på en kvart, min kommentar). Han skickar ett sms att han ska komma hem lite efter fyra som raderas i efterhand. Enligt spårningen rör sig mobilen norrut.
- mobilen stängs av någon gång mellan 15:30 och 16:22. Sätts på igen 18:49. Under tiden ringer LK 33 ggr och skickar 3 sms.
- de två första samtalen är till en bekant om att låna 25-30 000 kr. PK upplevs som "mycket stressad" "och inte som sig själv". Pk ringer ytterligare sex ggr under kvällen och skickar två sms.
- sms mellan PK och LK har raderats i efterhand
- PK uppger att hans mobil stänger av sig själv. enligt polisens test gör den inte det.
- PK:s teorier om hur G:s blod hamnat på bössan har kullkastats av SKL.
- samma typ av hagel (och förladdning av äldre sort som mycket väl kan vara av samma typ som återfanns på A:s kropp, min kommentar) hittades i PK:s hem
- PK:s ekonomi var i akut kris. I hans bostad hittades polisen verktyg som kan ha använts till att öppna skåpet i Flakeböle med.

Talar för PK:

- Ingen har sett honom på BP vid tiden för morden någon gång runt 17-18-tiden den 13 december.
- vid tiden för de hagelskott som hörts vid 19-tiden har PK alibi
- vem som avlossade dessa vet inte polisen, ingen har tagit på sig salvan (dock vet man att skotten som avlossades inne i garaget inte har hörts ut pga av väggarnas tjocklek, min kommentar)
- mobilspårningen ger inga exakta positioner
- PK har för flera personer förklarat att hans mobil krånglade och kunde stänga av sig
- utredningen visar inte att PK stod i skuld till G och A eller att det fanns några ovanliga ekonomiska transkaktioner dem emellan.

En väldigt bra sammanställning. En till punkt som talar för den åtalade är att det inte är bevisat redan nu hur många som deltog vid dubbelmordet, en kanske utförde morden och den åtalade tog sig bara in i kassaskåpet. På en sån grund kan åtalet ogillas direkt. Uppsåt till mord måste bevisas.
Citera
2013-08-31, 19:19
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtomRimligtTvivel
En väldigt bra sammanställning. En till punkt som talar för den åtalade är att det inte är bevisat redan nu hur många som deltog vid dubbelmordet, en kanske utförde morden och den åtalade tog sig bara in i kassaskåpet. På en sån grund kan åtalet ogillas direkt. Uppsåt till mord måste bevisas.

Något som talar mot PK är att det finns ingen annan misstänkt gärningsman.
Citera
2013-08-31, 19:24
Bannlyst
Intervjuade jurudikprofessorn Christian Diesen gör några år sedan. Han sa att det är vilda västern i indiciemål. Det finns prejudikat om det mesta, men inte hur många och starka indicier som krävs för att uppnå "ställt bortom allt rimligt tvivel". Det anses vara bevisvärderingsfrågor, vilket inte HD prövar.
Citera
2013-08-31, 19:58
Medlem
I dag åkte jag runt lite i Vedborm för att känna på stämningen. Några saker jag funderar på:

A/ var har PK parkerat sin bil om han är skyldig. Vilken väg till och från platsen? Kallade vittnen har trots allt inte sett bilen i området på em/kväll.

B/ vid alla riktigt dåliga förhör medverkar polisen Marie Råden, varför används hon? Hon är ett skäl till att Lottas svar är jävligt svävande - MR får Lotta, sonen å Pierre å framstå som några manipulationsgenier eftersom hon inte kan få ett enda konkret svar ur dem.

C/ var i helvete har PK gjort av alla pengar - jag höftar på att han haft upp till 40 papp/mån i handen att röra sig med större delen av år 2007-2013 med tanke på alla lån, inkomster, skadestånd och tomtförsäljningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in