2013-08-31, 08:39
Medlem
[quote=Outsider-Man|45023601]Intressant att du bedömer bevisningen så stark. En advokat jag pratat med gör inte den bedömningen. Jag själv är tveksam. MEN: Jag vill bli överbevisad! Vad tycker du gör det hela till ett fall där det "ska ordna sig"? Blodspår, plus det faktum att PK är den mest trolige gärningsmannen? Räcker verkligen det? Spåna gärna rakt ut!

Han har ju inget ALIBI - det är ett starkt kort som pekar rätt på honom. Varför denne herre inte lyckats träffa någon person (alibi) under mordtimmarna förefaller ju märkligt, han som i detalj annars redogör för vad han är och vad han gör, dag efter dag.... OCH Frugans närmast maniska telefonerande efter honom under mordtimmarna men hon får inget svar.... Sedan tycks det som hon - försöker dölja detta faktum... ( deleata sms) Hon borde ha grillats hårdare, häktats - då hon med all säkerhet vet en hel del om detta mord - i alla fall vet vem som e skyldig.... Såg inte hon hur figuren PK stod och eldade upp kläder efter sig...Det sades icke det direkt i fup , men hon borde ha grillats hårdare på det..
En fru vet alltid vad hennes man har gjort.
Citera
2013-08-31, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Han har ju inget ALIBI - det är ett starkt kort som pekar rätt på honom. Varför denne herre inte lyckats träffa någon person (alibi) under mordtimmarna förefaller ju märkligt, han som i detalj annars redogör för vad han är och vad han gör, dag efter dag.... OCH Frugans närmast maniska telefonerande efter honom under mordtimmarna men hon får inget svar.... Sedan tycks det som hon - försöker dölja detta faktum... ( deleata sms) Hon borde ha grillats hårdare, häktats - då hon med all säkerhet vet en hel del om detta mord - i alla fall vet vem som e skyldig.... Såg inte hon hur figuren PK stod och eldade upp kläder efter sig...Det sades icke det direkt i fup , men hon borde ha grillats hårdare på det..

Tack för försöket, men det imponerar inte. Är bara vagt. "Han har inget alibi". Det har inte jag heller. Är ingen mördare för det. "Redogör i detalj". Det gör han väl knappast. Han har ofta luckor och vet inte var han har varit eller när. "Frugans närmast maniska telefonerande" gör ju knappast honom till en mördare och henne till medbrottsling. Bara ett faktum att hon är orolig för att PK eventuellt har råkat ut för något då han INTE VANLIGTVIS var utan kontakt så länge nära en tid då han sagt han skulle komma hem (DET i sig är däremot ett indicium).

Håller med om att ringandet är maniskt. Men det säger inget mer. Tvärtom, att hon verkligen inte vet nåt om vad han pysslar med, bara att hon är extremt orolig för honom. Hade hon varit medbrottsling hade hon säkerligen inte ringt och sökt honom vid tiden för brottet. Deletade sms. Håller med. Inte bra. Vad som skrivits där kan man ju fundera kring. Tror att de raderats i ren desperation över att "nu kommer vi granskas igen. De har fn inte att göra med vad vi skriver till varandra". Tror möjligen också att L i en tanke tänkt att hon inte vill att något sms kring brottstillfället "felaktigt" skulle peka ut PK som GM. Om hon raderade så var det därför, tror jag. En icke genomtänkt tanke att inte vilja sätta belysning på något som skulle kunna visa saker som inte finns liksom.

"En fru vet alltid vad hennes man har gjort". Knappast. Det kan jag lova. Man kan inte generalisera i såna här fall. Alla relationer ser olika ut och är mer eller mindre sunda.
Citera
2013-08-31, 09:24
Medlem
Det finns en hotbild mot honom om han släpps ut. Folk på norra Öland åker omkring beväpnade med hagelgevär.De är rädda och lär skjuta honom om han så mycket som närmar sig dem eller deras hus. Från larm till dess att polis är på plats tar det 46 minuter om de åker från Kalmar. Då kör de i 180 km/h där det är möjligt. Det är något som advokaten måste ha i åtanke.
Citera
2013-08-31, 09:42
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Tack för försöket, men det imponerar inte. Är bara vagt. "Han har inget alibi". Det har inte jag heller. Är ingen mördare för det. "Redogör i detalj". Det gör han väl knappast. Han har ofta luckor och vet inte var han har varit eller när. "Frugans närmast maniska telefonerande" gör ju knappast honom till en mördare och henne till medbrottsling. Bara ett faktum att hon är orolig för att PK eventuellt har råkat ut för något då han INTE VANLIGTVIS var utan kontakt så länge nära en tid då han sagt han skulle komma hem (DET i sig är däremot ett indicium).

Håller med om att ringandet är maniskt. Men det säger inget mer. Tvärtom, att hon verkligen inte vet nåt om vad han pysslar med, bara att hon är extremt orolig för honom. Hade hon varit medbrottsling hade hon säkerligen inte ringt och sökt honom vid tiden för brottet. Deletade sms. Håller med. Inte bra. Vad som skrivits där kan man ju fundera kring. Tror att de raderats i ren desperation över att "nu kommer vi granskas igen. De har fn inte att göra med vad vi skriver till varandra". Tror möjligen också att L i en tanke tänkt att hon inte vill att något sms kring brottstillfället "felaktigt" skulle peka ut PK som GM. Om hon raderade så var det därför, tror jag. En icke genomtänkt tanke att inte vilja sätta belysning på något som skulle kunna visa saker som inte finns liksom.

"En fru vet alltid vad hennes man har gjort". Knappast. Det kan jag lova. Man kan inte generalisera i såna här fall. Alla relationer ser olika ut och är mer eller mindre sunda.

Bra inlägg. Bevisningen är inte så stark när allt kommer omkring. Beror på om snickaren i rätten kan lämna en förklaring till blodet på geväret. Kan han inte det så borde han dömas till minst 18 år.
Citera
2013-08-31, 09:55
Bannlyst
[quote=cleyton|45023732]
Citat:
Intressant att du bedömer bevisningen så stark. En advokat jag pratat med gör inte den bedömningen. Jag själv är tveksam. MEN: Jag vill bli överbevisad! Vad tycker du gör det hela till ett fall där det "ska ordna sig"? Blodspår, plus det faktum att PK är den mest trolige gärningsmannen? Räcker verkligen det? Spåna gärna rakt ut!

Martinsson,Sibersky,Altin (konstigt att han inte valde någon av dessa, då hade han kanske haft en liten chans till ett lägre straff än livstid) och alla andra stjärnadvokater tycker nog att bevisningen är "alldeles för tunn" och att åklagaren har "alldeles för lite" på fötterna
Om du däremot frågar insatta poliser, åklagare och domare får du motsatta synpunkter på skuldfrågan och den mer än väl tillräckliga bevisningen.
+4 är +4, det kan ingen bortse ifrån.
Telefonens positionering och avstängning osv.
Citera
2013-08-31, 10:57
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
http://www.barometern.se/nyheter/oland/min-klient-ar-oskyldig(3918337).gm

"- Min klient står fast vid att han är oskyldig till dubbelmordet och ska berätta sin version i tingsrätten. Det säger försvarsadvokaten Claes Möllersten som företräder den numera 56-årige mannen från Öland som på onsdagen åtalades för dubbelmordet i Flakeböle i december. Hur reagerade din klient på åtalet? – Han har suttit häktad i fyra månader. Under resans gång har vi förstått hur åtalet skulle se ut, så det var en bekräftelse att det skulle bli på det sättet."

Han tror säkert på själv att han är oskyldig. Det tillhör ju sjukdomsbilden om han har personlighetsklyvning.

I förhören säger Lotta att Pierre kan ha en dubbelnatur och att hon inte känner den andra personen. Något av barnen uttrycker samma sak.
Citera
2013-08-31, 11:08
Medlem
Citat:

Jovisst är det så -- Rycker du ut små bitar ur buketten och ställer dem ensamma - då fungerar ju ingenting. Bara stjälken blir kvar. Och han släppas ut igen, ta bussen över bron och börja snickra igen....och elda ...
Men han har en del på sig nu att förklara - inte bara sitt ALibi och blodig bössa ---Hoppas bara att åklagaren är tillräckligt slipad att sköta detta så han kan imponera på rätten. Vet inte om åklagar-gråtet vid preskonferensen är indikation av för eller nackdel på framgång för åklagarsidan..?

En viktig sak - som dock inte är bevis MEN väl ett utstuderat faktum är att det är väl snarast omöjligt att låta denne herre gå fri en gång till - och därmed sätta hela Småland i upprorstillstånd.
Och sätta hela polismyndigheten i Kalmar i skamvrån.
Livstids fängelse alltså. Något annat finns inte på kartan.

Att Hustrun inte vet något om detta (efteråt) är uteslutet.
Kvinnor har en väldig förmåga att känna lukt - inte bara av brandrök , utan av vad deras make pysslar med..Speciellt i denna relation tycks det som det är damen som är VD...
Citera
2013-08-31, 11:18
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Jovisst är det så -- Rycker du ut små bitar ur buketten och ställer dem ensamma - då fungerar ju ingenting. Bara stjälken blir kvar. Och han släppas ut igen, ta bussen över bron och börja snickra igen....och elda ...
Men han har en del på sig nu att förklara - inte bara sitt ALibi och blodig bössa ---Hoppas bara att åklagaren är tillräckligt slipad att sköta detta så han kan imponera på rätten. Vet inte om åklagar-gråtet vid preskonferensen är indikation av för eller nackdel på framgång för åklagarsidan..?

En viktig sak - som dock inte är bevis MEN väl ett utstuderat faktum är att det är väl snarast omöjligt att låta denne herre gå fri en gång till - och därmed sätta hela Småland i upprorstillstånd.
Och sätta hela polismyndigheten i Kalmar i skamvrån.
Livstids fängelse alltså. Något annat finns inte på kartan.

Att Hustrun inte vet något om detta (efteråt) är uteslutet.
Kvinnor har en väldig förmåga att känna lukt - inte bara av brandrök , utan av vad deras make pysslar med..Speciellt i denna relation tycks det som det är damen som är VD...

Håller med, hon vet såklart innerst inne. Hon befarade vad som var i görningen den 13e. Hon skyddar honom.
Citera
2013-08-31, 11:44
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det hamilkar skriver är mål med ändring i hovrätten där rådmannen/lagmannen blivit nedröstad av nämndemännen i tingsrätten. Läs innantill. För övrigt heter det som Hamilkar poängterar fri bevisföring. *dumstrut påtagen*

Om du inte fattade det så pratade jag med Hamilkar om exempel på mord när en blivit dömd i tingsrätten och sen friad.. du kan fråga om det är ngt du inte förstår.
Citera
2013-08-31, 12:27
Medlem
Lawrence1131s avatar
kan någon som hunnit läsa hel FUP förklara
- var har dessa stora summor pengar tagit vägen, arv mm?
- vad var anledning till insättning 10000 den 14,e på PK.s konto från FA?
- hur kunde L----a beställa musikal biljetter då man står på ruinens brant?
- har PK berättat om sina skador på händerna?
Det är så mycket som är konstigt?
Citera
2013-08-31, 12:32
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Hörde också Asks ord och tänkte samma sak. Men den eventuella lagen hinner väl knappast träda i kraft innan dom faller, eller? Eller kan en lag tillämpas retroaktivt inom ett visst intervall?
Nej!
Han skall dömmas enligt den lag som gällde då morden begicks.
Citera
2013-08-31, 14:42
Medlem
HouseOfSands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawrence1131
kan någon som hunnit läsa hel FUP förklara
- var har dessa stora summor pengar tagit vägen, arv mm?
- vad var anledning till insättning 10000 den 14,e på PK.s konto från FA?
- hur kunde L----a beställa musikal biljetter då man står på ruinens brant?
- har PK berättat om sina skador på händerna?
Det är så mycket som är konstigt?

- Enl P själv så har det "funnits hål att fylla". Hur man gör av med närmare 2miljoner på små hål vet jag inte.

- Det mest tragiska i det hela. Dom 10´ var till för att betala för hotellet när de var i Stockholm...vilket jag antar var en del av motivet till att göra inbrott hos G och A. Det som gör de tragiskt är att om han bara lånat dom där futtiga 10´ direkt hade kanske BO varit i livet idag.

- Antar att hon inte hade koll på hur den ekonomiska situationen var. P verkar ju ha gått till extrema handlingar för att undvika det så som slängt kravbrev å dyl.

- Nej, men han är snickare. Inte för jag snickrar mycket med du behöver inte hålla på speciellt länge fören du har div. småskador på händerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in