2013-08-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Den behöver inte vara stor heller, han åker dit bara på detta.
Telefonpositioneringen och allt annat gör det hela till en solklar fällande dom.
Alla nämndemän har säkert följt detta en längre tid, han är i princip redan dömd.
Hans andra dubbelmord 2006 stärker detta.
Hur skulle det se ut om man släpper ut en seriemördare ännu en gång?

Inget av det du skriver har egentligen någon relevans - utom det att blodfläcken inte behöver vara stor. Inte säker på att den räcker dock. Telepositioneringen? Har jag missat nåt? Visar väl inte alls att PK var i Falkeböle vid tidpunkt för morden? Som du resonerar för övrigt skulle det verkligen inte finnas någon rättssäkerhet alls i Sverige. Hoppas jag verkligen inte.

Återkommer till det jag tidigare undrade: Är det någon läst något i fuppen om vittnen som sett PK i Flakeböle mellan 16-19, 13 dec? Trodde jag fanns.

Ingen heller som läst om ögonvittnet chauffören som sett PK på morgonen 14 dec, felparkerad framför en infart, endast några hundra meter från BO:s tomt?
Citera
2013-08-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man

Återkommer till det jag tidigare undrade: Är det någon läst något i fuppen om vittnen som sett PK i Flakeböle mellan 16-19, 13 dec? Trodde jag fanns.

Ingen heller som läst om ögonvittnet chauffören som sett PK på morgonen 14 dec, felparkerad framför en infart, endast några hundra meter från BO:s tomt?

På något ställe nämns det att hemtjänsten gjort en iakttagelse. Jag förknippar det med det du menar. När vi kommenterade det här så lyckades jag både blanda ihop onsdag, torsdag plus förmiddag och eftermiddag. Enligt någon var det inte fråga om en chaufför. Istället var det en granne till brottsoffren som i lugn och ro satt på sin traktor och väntade på att PK skulle flytta på sin bil. PK hade fällt en lustig kommentar. Något om att han hade åkt till fel ställe. Eventuellt hade brevbäraren sett PKs bil vid samma tillfälle. Förmodligen betraktas hemtjänsten och brevbäraren som tillförlitliga källor. Men jag har ännu inte läst det här i Fuppen. Bara notisen om hemtjänsten.
Citera
2013-08-29, 20:53
Bannlyst
Vad är det för slags rättssäkerhet om han får gå lös i samhället och kanske fortsätta med sitt mördande?
Två dubbelmord (2006 ärvde han) och han slog ihjäl grannen i pannrummet (och ärvde) och hur många fler har han tagit livet av (och ärvt)?
Även om nu inte bevisen skulle räcka till så är det säkrast för samhället att han blir inlåst.
Varför ljuger man i polisförhör?

https://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=21708381407375270627 9.0004d139d74fac71b5b32
Citera
2013-08-29, 21:17
Medlem
Jag har skummat lite i huvudbilagan, men framför allt läst telefonkartläggningen. Och av det lilla jag har läst så här långt, tycker jag att det verkar otroligt att inte sambon till P visste eller åtminstone anade något. Hon har t.ex. raderat sms och verkar inte kunna ge förklaringar till hur det har gått till.

Jag tycker att förhören med henne är jobbiga att läsa. Det är svårt att få med sig vad hon egentligen säger (och jag har dessutom inte haft tid att läsa ordentligt). Men har ni förstått vad hon hävdar - menar hon att P kom hem vid 19-tiden den 13:e? Trots att hon försökte ringa honom även senare under kvällen?
Citera
2013-08-29, 21:58
Medlem
Citat:
Vad är det för slags rättssäkerhet om han får gå lös i samhället och kanske fortsätta med sitt mördande?
Två dubbelmord (2006 ärvde han) och han slog ihjäl grannen i pannrummet (och ärvde) och hur många fler har han tagit livet av (och ärvt)?
Även om nu inte bevisen skulle räcka till så är det säkrast för samhället att han blir inlåst.

https://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=21708381407375270627 9.0004d139d74fac71b5b32

Det du nämner handlar ju inte om rättssäkerhet, bara om säkerhet ute i det öppna samhället. Det övriga du nämner har ju heller ingen säker grund, bara det som du (och andra) TROR sig veta och tycker. Farligt med såna "snabb-att-döma-någon-fast-man-egentligen-inget-vet" som du. Gick alla på samma linje - DÅ skulle samhället verkligen bli farligt.
Citera
2013-08-29, 22:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Du är snabb att dra slut slutsatser. Antag att det är en copy cat som utförde mordet i december 2012. Eller att PK är oskyldig till alla morden. Bara för att han var misstänkt i det första dubbelmordet behöver han inte vara skyldig till det andra. I ett rättssäkert samhälle blir inte en oskyldig dömd.
Senast redigerad av Quarrel 2013-08-29 kl. 22:30.
Citera
2013-08-29, 22:27
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Inget av det du skriver har egentligen någon relevans - utom det att blodfläcken inte behöver vara stor. Inte säker på att den räcker dock. Telepositioneringen? Har jag missat nåt? Visar väl inte alls att PK var i Falkeböle vid tidpunkt för morden? Som du resonerar för övrigt skulle det verkligen inte finnas någon rättssäkerhet alls i Sverige. Hoppas jag verkligen inte.

Tror PK får svårt att bortförklara dels varför BOs blod fanns på hanns hagelgevär, men även typen av blodbesudling är för PK extremt besvärande.

Sidan 201, Tekniskt Protokoll i FUP:en:

Citat:
Värdering
Resultaten bedöms som fullt rimliga om blod på geväret
H/2597-12/G128 tillkom genom överföring av flytande blod från Per
Gustav Linder Nordander vid en tidpunkt då Gustav blödde.
Resultaten bedöms som helt osannolika om blod på geväret tillkom
genom överföring av intorkat och återfuktat blod från Gustav Linder
Nordander på Pierre Karlssons kläder.

Slutsats
Resultaten talar extremt starkt för att blod på geväret
H/2597-12/G128 tillkom genom överföring av flytande blod från
Per Gustav Linder Nordander vid en tidpunkt då Gustav blödde
(Grad +4).

Förklaring på sidan 203, Tekniskt Protokoll i FUP:en:

Ang telepositioneringen har PK varit i täckningsområdet för BP när telefonen stängts av, i tidsluckan mellan GNs sista kända positionering och tidpunkten för branden, samt ngt senare slagit på telefonen strax norr om BP. Nu är väl detta inget direkt bevis men en hyfsat starkt indicie, särskilt när han aldrig annars slagit av telefonen tidigare. PK hävdar dessutom att telefonen stängt av sig själv spontant men polisen har inte lyckas återskapa det. Hur telefonen stängts av borde väl gå att se i systemloggen, alternativt om den stängt av sig självt, i felloggen då operativsystemet borde raisat ett event om felet? Undrar om polisen kollat det i telefonen? Hittar inget om det i FUP:en.
Citera
2013-08-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Tror PK får svårt att bortförklara dels varför BOs blod fanns på hanns hagelgevär, men även typen av blodbesudling är för PK extremt besvärande.

Sidan 201, Tekniskt Protokoll i FUP:en:

Bra! Mer sånt. Precis det jag menar att jag vill ha "skrivet i pannan"! Det känns ju verkligen som ett betydande bättre bevis, att blodet som hamnat där varit flytande, än att det "bara" fanns blod på kolven från G.

Telemasterna impar dock fortfarande inte på mig. Nån som analyserat mer ingående vad de egentligen visar i förhållande till om PK:s version med Kolstad är rimlig eller?
Citera
2013-08-29, 22:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du är snabb att dra slut slutsatser. Antag att det är en copy cat som utförde mordet i december 2012. Eller att PK är oskyldig till alla morden. Bara för att han var misstänkt i det första dubbelmordet behöver han inte vara skyldig till det andra. I ett rättssäkert samhälle blir inte en oskyldig dömd.
Du ser för mycket på dåliga deckarserier, blixten slår inte ned två gånger och ett blodigt gevär kan du sällan snacka bort.
Citera
2013-08-29, 22:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du ser för mycket på dåliga deckarserier, blixten slår inte ned två gånger och ett blodigt gevär kan du sällan snacka bort.
Jag bevarade ett inlägg som inte nämnde geväret. Jag vidhåller vad jag sa. Det vore lätt för någon att kopiera mordet från 2006 och låta PK vara syndabock.

Det innebär inte att blixten slår ned två gånger på samma ställe. Det innebär att blixten slår ner en gång, och någon leder den till samma ställe andra gången.

Man kan fundera över sannolikheten för att någon skulle kopiera sitt gamla mord, när han med nöd och näppe kom undan första gången.
Citera
2013-08-29, 22:59
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Man kan fundera över sannolikheten för att någon skulle kopiera sitt gamla mord, när han med nöd och näppe kom undan första gången.

Fast nyckelordet här måste ju vara "kom undan första gången".
Citera
2013-08-29, 23:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Fast nyckelordet här måste ju vara "kom undan första gången".
Visst. Men försvarsadvokaten kan upprepa vad jag sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in