Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Ett inte helt ovanlig uttryck inom sportens värld är "det luktar seger". Det har nog funnits i åtminstone 40 år.
Ja, men det där är ju en helt annan konstruktion. Meningar som "det luktar seger" och "jag luktar fisk" är äktsvenska och helt oproblematiska. Problemet är när
lukta används i betydelsen
känna lukten av, på samma sätt som
smell kan göra på engelska.
"I smell fish" och "jag luktar fisk" betyder som bekant helt olika saker.