2013-08-24, 21:12
  #253
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton och beskrivningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kan tillägga en sak ang. avstånd mellan BO:s bostad och platsen där han ev. hittades mördad ("Mast 2").

Från Nya vägen, alltså påfartsvägen till den nyare riksväg 41, till den mordplats som kakanapan gav koordinationer till är det 2,2 kilometer. Till detta kommer då avståndet mellan Nya vägen och BO:s bostad bakom den gamla mataffären Gamleboden.

Idag kan man inte åka den närmaste vägen med bil från BO:s bostad, till mordplatsen. Det kunde man fram till för dryg 20 år sedan. Dock kan man cykla den första biten som idag är avstängd för biltrafik.

Från Gamleboden till där Sven Eriksons väg idag börjar vid Nya vägen så är det 1,6 kilometer om man åker bilvägen. Men det är en rätt stor omväg. Om man istället skulle åka enligt hur det var förr så är det inte många hundra meter det handlar om, kanske 500 meter.

Om vi istället lägger till 800 meter till de tidigare nämnda 2,2 kilometer så är sträckan inte mer än 3 kilometer från BO:s bostad till den ev. mordplatsen.

Och GM bodde kanske ytterligare max en kilometer "längre bort"...

Tack för foton och beskrivningar på detta område där mordet skedde för en som inte känner till denna ort.

Mycket intressant tillika tragiskt att se dessa äldre s/v foton med bl.a. likbilen. Fotot där man ser Reijos cykel liggande till höger har jag sett förut.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-08-24 kl. 21:18.
Citera
2013-08-25, 20:05
  #254
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för foton och beskrivningar på detta område där mordet skedde för en som inte känner till denna ort.

Mycket intressant tillika tragiskt att se dessa äldre s/v foton med bl.a. likbilen. Fotot där man ser Reijos cykel liggande till höger har jag sett förut.

Detta kort med den liggande cykeln kan eventuellt vara taget från mord/fynd-platsen och ut mot Fagerhultsvägen, alltså "förlängningen" av Sven Eriksons väg.

Jag har idag åter igen varit på platsen, men jag var i närheten av helt andra anledningar egentligen. Då passade jag på att kolla upp området där jag minns att både Fagersbergsvägen och Fagerhultsvägen började, och detta är knappt 100 meter från den nedlagda affären Gamleboden.

Som synes av mina bifogade bilder så börjar båda dessa vägar precis jämte varandra. De korsar Nya vägen strax senare och då kanske det är drygt 100 meter mellan dom. Fagersbergsvägen har en betydligt "rakare sträckning" medan Fagerhultsvägen är betydligt mer kurvig. Efter Fagerhultsvägen finns några utspridda fastigheter varav åtminstone ett hus är byggt flera år efter mordet.

Efter Fagersbergsvägen finns två fastigheter, förutom den som skymtar precis i början. Den ena ligger en bra bit till höger strax före vägspärren vid Skansen. Nästa fastighet ligger till vänster precis efter vägspärren i Rydboholm.

Bild 33: http://i1001.photobucket.com/albums/af136/Pajosv/Bild33-FagersbergsvaumlgenampFagerhultsvaumlgen_zpscb11fc 75.jpg

Bild 34: http://i1001.photobucket.com/albums/af136/Pajosv/Bild34-Fagersbergsvaumlgen_zps691d6372.jpg

Bild 35: http://i1001.photobucket.com/albums/af136/Pajosv/Bild35-Fagerhultsvaumlgen_zpsbd51213a.jpg
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2013-08-25 kl. 20:07.
Citera
2013-08-25, 22:05
  #255
Medlem
Skaraborg2s avatar
Reijos cykel.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
]Detta kort med den liggande cykeln kan eventuellt vara taget från mord/fynd-platsen och ut mot Fagerhultsvägen, alltså "förlängningen" av Sven Eriksons väg. [/b]

Jag har idag åter igen varit på platsen, men jag var i närheten av helt andra anledningar egentligen. Då passade jag på att kolla upp området där jag minns att både Fagersbergsvägen och Fagerhultsvägen började, och detta är knappt 100 meter från den nedlagda affären Gamleboden.

Som synes av mina bifogade bilder så börjar båda dessa vägar precis jämte varandra. De korsar Nya vägen strax senare och då kanske det är drygt 100 meter mellan dom. Fagersbergsvägen har en betydligt "rakare sträckning" medan Fagerhultsvägen är betydligt mer kurvig. Efter Fagerhultsvägen finns några utspridda fastigheter varav åtminstone ett hus är byggt flera år efter mordet.

Efter Fagersbergsvägen finns två fastigheter, förutom den som skymtar precis i början. Den ena ligger en bra bit till höger strax före vägspärren vid Skansen. Nästa fastighet ligger till vänster precis efter vägspärren i Rydboholm.

Bild 33: http://i1001.photobucket.com/albums/af136/Pajosv/Bild33-FagersbergsvaumlgenampFagerhultsvaumlgen_zpscb11fc 75.jpg

Bild 34: http://i1001.photobucket.com/albums/af136/Pajosv/Bild34-Fagersbergsvaumlgen_zps691d6372.jpg

Bild 35: http://i1001.photobucket.com/albums/af136/Pajosv/Bild35-Fagerhultsvaumlgen_zpsbd51213a.jpg

Återigen tack för dessa foton.

Verkligen intressant. Alltså på det foto där man ser Reijos cykel, så kan alltså detta foto ev. vara taget från den plats där han sedermera kom att hittas.

Jag vet inte hur området såg ut i april 1976. Hur kunde GM få Reijo att komma till denna undanskymda mötesplats? För mig ser det mest ut som vildvuxen skog med stigar och mindre vägar.

Undrar vad h*n kan ha sagt för att få Reijo att cykla dit? Kan h*n ha lockat Reijo med någonting?

Troligtvis cyklade han dit utan några som helst misstankar?
Citera
2013-08-25, 23:17
  #256
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen tack för dessa foton.

Verkligen intressant. Alltså på det foto där man ser Reijos cykel, så kan alltså detta foto ev. vara taget från den plats där han sedermera kom att hittas.

Någon i tråden nämnde ju att fotot med cykeln troligen var fotat mot Sven Eriksons väg. På fotot som publicerades i tidningen Xtra Borås så syns ju något vitt längst bort i bilden, eventuellt en ljus skåpbil, kanske var det teknikernas skåpbil, kanske den VW-buss som syns i förgrunden på en ut av de andra bilderna i Xtra Borås.

Efter vad som sades i artikeln så låg cykeln 200 meter ifrån mordplatsen. Fotot bör ju knappast vara taget precis själva mordplatsen, men däremot från den riktningen och ut mot Sven Eriksons väg / Fagerhultsvägen som vägen sedan "bytte" namn till.

När jag med bil idag passerade det område som jag kallat "Mast 2" så stod det en vit Mazda Miata MX5 (en liten tvåsitsig sportbil cabriolet) parkerad där. Kanske var det någon som gick ut och rastade sin hund där, eller så undersökte de också en eventuell mordplats.

I övrigt så kan jag nämna att det finns ett antal, mer eller mindre igenvuxna, skogsvägar längs med Sven Eriksons väg / Fagerhultsvägen.

När jag besökte dessa platser häromdagen så kan jag även nämna att vid "Mast 1" så var det en aning obehagligt att gå där. Inte i första hand för att ett eventuellt bestialiskt mord hade begåtts där för drygt 37 år sedan, utan för att det var en massa ljud från kraxande kråkor där. Det prasslade bland buskarna och träden och kråkornas flaxande och kraxande hördes konstant i luften. Dessutom hörde jag ideligen avlägsna skall från hundar eller rådjursbockar. Till råga på allt såg jag några jakttorn i närheten och det är tydligen vid den här tiden på året rådjursjakt.

Och ändå var klockan runt fem på eftermiddagen och strålande sol och ljust... Men ljuden av kråkorna, flaxandet, de avlägsna skallen och vetskapen om att en eventuell jakt pågick fick mig faktiskt att vända om och gå mot bilen igen.

Jag hörde inga skott från några jägare, men kråkorna och skallen hördes hela tiden. Jag vände tillbaka till bilen efter efter kanske 200 meter in på skogsvägen vid "Mast 1".

Någon gång under andra halvan av 1980-talet så vet jag att en varg hade förirrat sig ner till dessa breddgrader. Det stod om det i tidningen (Borås Tidning) och jag tolkade det som om en varg hade varit synlig vid fastigheten Skogen 2. Denna fastighet befinner sig ju bara 3-400 meter från "Mast 1".

Vid "Mast 1" på min "karta" så ser man ingen väg på satellitkartan, men vid "Mast 2" så finns det en väg markerad som plötsligt tar slut. I verkligheten när jag besökt dessa båda platser så är det ungefär två lika stora skogsvägar som leder in mot skogen. Varför just skogsvägen vid "Mast 2" är markerad som en väg vet jag inte...

Jag gick minst 100 meter in på skogsvägen från "Mast 1", kanske t.o.m. 150 meter eller mer... Det är en skogsväg, alltså en väg för större skogsmaskiner.... Vid "Mast 2" gick jag inte lika långt eftersom vegetationen såg nästan identisk ut som vid "Mast 1".

Masterna vid "Mast 1" och "Mast 2" står ca: tio meter från Sven Eriksons väg och det är bara 300 meter mellan masterna. Jag vet inte om det är GSM-master eller något annat. Och dessa master är förankrade med långa vajrar som "löper" in i terrängen...

De två senaste gångerna jag i bil passerat fastigheten Skogen 2, i riktning mot de bägge masterna, så har jag reagerat på en ytterligare eventuell mordplats.

Om man med bil åker från gamla Rydboholmsbolagen och upp på Sven Eriksons väg så finns det på vänster sida, innan fastigheten Skogen 2 och Sune Anderssons Bilverkstad och där vägen fortfarande är asfalterad, en "korridor" utan träd som kan ha varit en gammal skogsväg. Denna "korridor" med enbart små tunna unga träd påminner lite om bilden med cykeln. Om mordet skett där så är det väldigt nära Skogen 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet inte hur området såg ut i april 1976. Hur kunde GM få Reijo att komma till denna undanskymda mötesplats? För mig ser det mest ut som vildvuxen skog med stigar och mindre vägar.

Undrar vad h*n kan ha sagt för att få Reijo att cykla dit? Kan h*n ha lockat Reijo med någonting?

Troligtvis cyklade han dit utan några som helst misstankar?

Ja... Det hela är ju lite "knepigt"...

Att Reijo cyklat längs med Sven Eriksons väg / Fagerhultsvägen eller Fagersbergsvägen är inget konstigt, men varför han skulle ha svängt in på någon ut av alla dessa mindre skogsvägar är mer svårförklarligt...

Jag vet inte, faktiskt...

Dessa skogsvägar leder ju oftast bara rakt in i skogen... Det är ju olika typer av skogsmaskiner som gjort dessa skogsvägar...
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2013-08-25 kl. 23:28.
Citera
2013-08-26, 00:03
  #257
Medlem
Pajosvs avatar
Till dig Skaraborg2: Du har säkert bättre koll på svensk kriminalhistoria än vad jag har...

Är inte mordet på Reijo Daag ovanligt ovanligt när det gäller ungdomar som mördar jämnåriga? Tänker då i första hand på:

Mordet på Therese Johansson Rojo:

https://www.flashback.org/t932561

och Sparsör utanför Borås:

https://www.flashback.org/p21307259#p21307259

Mordet på Reijo Daag var ju verkligen bestialiskt. De var ju även de andra också, men...

Sedan är ju det svårt att "gradera" mord...
Citera
2013-08-26, 00:15
  #258
Medlem
Pajosvs avatar
Vi "snackar om" mitten av 1970-talet... I ett litet samhälle nästan ute på landet...

Ett bestialiskt mord som begicks på en 14-årig pojke av en troligen 16-årig pojke och ett fall som juridiskt sett inte är löst ännu.

Över 100 knivhugg... Och motivet är heller inte helt klarlagt...

Om internet och Flashback hade funnits vid den här tiden så är jag övertygad om att det hade blivit en väldigt lång tråd. Bilder, namn och ev. Facebook-sida på BO och GM hade publicerats/länkats och personer på Flashback som visste vilka de inblandade var hade skrivit i tråden.
Citera
2013-08-26, 12:55
  #259
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skogen 2 och Sune Anderssons bilverkstad.

[quote=Pajosv|44947074]Vi "snackar om" mitten av 1970-talet... I ett litet samhälle nästan ute på landet...

Ett bestialiskt mord som begicks på en 14-årig pojke av en troligen 16-årig pojke och ett fall som juridiskt sett inte är löst ännu.

Över 100 knivhugg... Och motivet är heller inte helt klarlagt...

Om internet och Flashback hade funnits vid den här tiden så är jag övertygad om att det hade blivit en väldigt lång tråd. Bilder, namn och ev. Facebook-sida på BO och GM hade publicerats/länkats och personer på Flashback som visste vilka de inblandade var hade skrivit i tråden.[/QUOTE]

Under 1960-talet har jag inget minne av barn/tonåringar mördade jämnåriga i Sverige. Det kanske fanns sådana fall men jag kan inte minnas något sådant. Jag talar alltså nu om mord - inte olyckor eller misshandel varav döden följt.

När det gäller 1970-talet har jag litet sämre koll på men undrar ändå om det fanns något mera fall än mordet på Reijo Daag? I vilket fall som helst så var detta mycket mycket ovanligt.

Undrar om inte mordet i Viskafors kan vara det enda under detta årtionde? Dessutom ovanligt bestialiskt. Över 100 knivhugg. GM måste ha varit alldeles bindgalen!

Du har helt rätt i att hade det funnits internet och därmed ställen som FB och Facebook så hade detta blivit en mycket lång tråd. Dessutom är det heller inte så säkert att den misstänkte 16-åringen skulle ha klarat sig om det hade skett idag?

Det är klart att varken du, jag eller någon annan (förutom GM) vet hur han kunde förmå Reijo att cykla in på någon av alla dessa skogsvägar. Precis som om GM ville vara ensam med sitt blivande offer.

Du nämner en fastighet som kallas för Skogen 2. Var detta ställe bebott i april 1976? Fanns Sune Anderssons bilverkstad vid denna tid?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-08-26 kl. 12:58.
Citera
2013-08-26, 13:52
  #260
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du nämner en fastighet som kallas för Skogen 2. Var detta ställe bebott i april 1976? Fanns Sune Anderssons bilverkstad vid denna tid?

Jag tror att båda dessa fastigheter var bebodda då. Det är alltså två olika fastigheter med olika ägare.

Skogen 2 består av ett bostadshus och något uthus.

Sune Anderssons Bilverkstad består av ett gult bostadshus i trä, en ljusgrå verkstadslokal, någon annan gul träbyggnad samt en jordkällare.

Skogen 2 är en, vad jag uppfattar det som, relativt gammal fastighet. Ett utbyggt och ombyggt äldre torp, kanske... Jag tror att när den varg som jag tidigare nämnde strök omkring i detta område, troligen första halvan av 80-talet (jag skrev nog i ett tidigare inlägg andra halvan av 80-talet, men det var nog första halvan av 80-talet) så var det några djur tillhörande Skogen 2 som reagerat på vargen. Jag vet inte om det var några hundar i en hundgård eller hästar i en hage.

Så... Fastigheten fanns vid tidpunkten för mordet och lär med största sannolikhet ha varit bebodd. Men man kan ju aldrig veta om den stått obebodd en kortare tid vid ett eventuellt ägarbyte.

Sune Anderssons bostadshus som ligger i anslutning till bilverkstaden är troligen nyare än Skogen 2. Dock tror jag att huset och bilverkstaden fanns där när mordet skedde. Jag har då och då hört bilverkstaden nämnas genom åren, bl.a. från bekanta som har haft sin bil där för reparation.

Och jag har hört hans smeknamn genom åren, "Sune på Dammen" eller "Damma-Sune". Det sistnämnda har han använt själv tydligen... Smeknamnen har jag hört sedan första halvan av 1980-talet.

Så jag tror att bilverkstaden och bostadshuset fanns där vid tiden för mordet, men jag är lite mer osäker eftersom jag uppfattar huset (det lilla man ser av det) som nyare.

Jag antar att du sett bilden på båda dessa fastigheter jag tidigare länkat?
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2013-08-26 kl. 14:02.
Citera
2013-08-26, 14:35
  #261
Medlem
Pajosvs avatar
När jag besökt dessa platser så har jag försökt att hitta en skogsväg som liknar den på "cykel-bilden". Alltså en skogsväg med en högerkurva (vilket det givetvis finns många av) som leder en aning uppåt vilket jag tycker det gör på "cykel-bilden" och med en rotvälta på vänster sida.

Men då trodde jag att "cykel-bilden" var fotat från den större grusvägen, Sven Eriksons väg eller Fagersbergsvägen och mot mordplatsen. Men jag tror att det var "mappen" som nämnde att "cykel-bilden" istället kan vara fotad från mordplatshållet och ut mot Sven Eriksons väg.

Vegetationen hinner ju ändras en hel del på 37 år. Vissa skogsvägar kanske har vuxit igen helt medan andra skogsvägar istället blivit uppkörda ordentligt sedan 1976.

I vilket fall som helst så är det nog omöjligt att genom att jämföra de gamla svartvita bilderna med de skogsvägar som finns idag kunna fastslå var mordplatsen var belägen.
Citera
2013-08-26, 21:11
  #262
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vegetationen har förändrats mycket under 37 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
När jag besökt dessa platser så har jag försökt att hitta en skogsväg som liknar den på "cykel-bilden". Alltså en skogsväg med en högerkurva (vilket det givetvis finns många av) som leder en aning uppåt vilket jag tycker det gör på "cykel-bilden" och med en rotvälta på vänster sida.

Men då trodde jag att "cykel-bilden" var fotat från den större grusvägen, Sven Eriksons väg eller Fagersbergsvägen och mot mordplatsen. Men jag tror att det var "mappen" som nämnde att "cykel-bilden" istället kan vara fotad från mordplatshållet och ut mot Sven Eriksons väg.

Vegetationen hinner ju ändras en hel del på 37 år. Vissa skogsvägar kanske har vuxit igen helt medan andra skogsvägar istället blivit uppkörda ordentligt sedan 1976.

I vilket fall som helst så är det nog omöjligt att genom att jämföra de gamla svartvita bilderna med de skogsvägar som finns idag kunna fastslå var mordplatsen var belägen.

Förändringarna är idag så stora så att t.ex. polisman som var på plats den 9 april 1976 skulle ha svårt att känna igen sig.

Tyvärr kommer vi nog aldrig helt säkert t.ex. få det klarlagt om "cykelbilden" togs från den plats där Reijo hittades.

Du har iaf gjort ett bra arbete med att ha försöka att få någon klarhet i var någonstans mordet på honom skedde samt för att ha visat dessa foton. Både de du själv har tagit samt från tidningen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-08-26 kl. 21:15.
Citera
2013-09-01, 13:05
  #263
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jaså har h*n slutat med att leda radioprogrammet? Har ingen aning vad h*n kan göra istället?
Nej, det verkar inte så.
En sån här människa kan aldrig bli frisk och må bra om man h*n inte tar tag i sina grundläggande problem.
Om inte annat för sin egen skull så borde h*n lätta på sitt samvete, erkänna mordet och börja om därifrån med terapi och psykologhjälp. Men h*n kan aldrig må bra om h*n inte erkänner allt h*n har gjort.

Mordet är preskriberat, Cathrine* kommer inte att få något straff, h*n kan bara vinna på att lätta på sitt samvete, erkänna och få hjälp. Och givetvis är det också det enda rätta att göra med tanke på Reijo Daags anhöriga.
Citera
2013-09-01, 19:56
  #264
Medlem
Skaraborg2s avatar
Reijo Daags anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Nej, det verkar inte så.
En sån här människa kan aldrig bli frisk och må bra om man h*n inte tar tag i sina grundläggande problem.
Om inte annat för sin egen skull så borde h*n lätta på sitt samvete, erkänna mordet och börja om därifrån med terapi och psykologhjälp. Men h*n kan aldrig må bra om h*n inte erkänner allt h*n har gjort.

Mordet är preskriberat, Cathrine* kommer inte att få något straff, h*n kan bara vinna på att lätta på sitt samvete, erkänna och få hjälp. Och givetvis är det också det enda rätta att göra med tanke på Reijo Daags anhöriga.

Tyvärr kommer h*n aldrig att erkänna mordet på Reijo fastän det är preskriberat sedan länge. Detta med tanke på BO anhöriga. Naturligtvis är det det enda rätta mot dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in