2010-02-05, 20:23
  #11269
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag tror Aftonbladet (normalt inte världens pålitligaste källa) skrev att båda blir fria typ i oktober 2011.

Men han kommer ut till sommaren därför att han har redan suttit av en viss tid sen Tingsrättens dom vann laga kraft. Hennes dom vinner ju laga kraft först nu och därför kommer hon ut först till vintern nån gång.
Citera
2010-02-05, 20:23
  #11270
Medlem
glorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Samma här.

Jag är dessutom nyfiken på att ta del av ljudupptagningen från i synnerhet när Tove och Tim fick ge sina versioner.
Funderar på att beställa dem. Vet dock inte om jag själv i så fall skulle lägga upp dem, eftersom jag skulle finna det rätt osmakligt (de dömda är ju bara 16 år, och jag tycker de bör få nya chanser). Jag har inte riktigt samma intresse som fram tills för ett par veckor sedan, men bör nog göra det ändå - för jag har ju trots allt lagt många timmar på fördjupande i, och funderande kring, fallet. Vet vet, det kanske ger mig ytterligare insikter i fallet, jämfört med när man har det nedskrivna versioner att gå på.

Bra att straffet för Tim förlängdes. Rörande Tove är jag fortfarande kluven, och lär fortsätta vara det.

Hur kan du säga så där? Hur kan du säga att du ger två 16 åringar en ny chans när dom har mördat en 16 årig tjej? Är du lika kall som resten av Sveriges juridik representanter? Vart är samhället på väg idag. 1 år och 8 månader. Det är fan inte klokt hur dom ser på saken. att dom inte ser saken på ett annat sätt i hovrätten finner jag väldigt ironiskt. Och att dom dömer om dom till 1 år och 8 månader är så jävla frustrerande. Usch jävla trångsynta statsmän.
Citera
2010-02-05, 20:29
  #11271
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Men han kommer ut till sommaren därför att han har redan suttit av en viss tid sen Tingsrättens dom vann laga kraft. Hennes dom vinner ju laga kraft först nu och därför kommer hon ut först till vintern nån gång.
Fel!

Det är ingen straffrabatt när man döms till sluten ungdomsvård.

(Eftersom åklagaren överklagade, så vann aldrig tingsrättsdomen laga kraft efter nöjdförklarandet)
Citera
2010-02-05, 20:36
  #11272
Medlem
glorups avatar
.....Tre års ungdomsvård för flickmord

Publicerat i dag. 12:35

En 17-årig pojke som våldtog och dödade en 16-årig flicka efter en fest döms till tre års sluten ungdomsvård.

Skriv ut Tipsa Textstorlek

* 6 Bloggar

* 2 rekommendationer

Annons: Annons:

Hovrätten i Göteborg fastställde på fredagen tingsrättens dom för mordet på en 16-årig flicka utanför Borås i augusti.


Det här är fan skrattretande alltså ! en 17 åring 1 år äldre än tim och tove när dom gjorde brottet får 3 ÅR för att ha våldtagit och mördat en 16 årig flicka efter en fest. Något är ju skumt med det rättsbetänkandet i stockholm. I Göteborg får en Ensam mördare och våldtäktsman 3 hela år. Men på andra sidan landet där det istället finns en mördare och en Anstiftare får dom bara 20 månader.

Artikeln: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tre-ars-ungdomsvard-for-flickmord-1.1040232
Citera
2010-02-05, 20:46
  #11273
Medlem
Barcelona_83s avatar
Herrejesus vad äcklig lagsystemet är. Att högstadie elevel kan gå runt och döda varandra och endast få 2 år max. Fyfan då är det jävligt illa.
Citera
2010-02-05, 20:48
  #11274
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
.....Tre års ungdomsvård för flickmord

Publicerat i dag. 12:35

En 17-årig pojke som våldtog och dödade en 16-årig flicka efter en fest döms till tre års sluten ungdomsvård.

Skriv ut Tipsa Textstorlek

* 6 Bloggar

* 2 rekommendationer

Annons: Annons:

Hovrätten i Göteborg fastställde på fredagen tingsrättens dom för mordet på en 16-årig flicka utanför Borås i augusti.


Det här är fan skrattretande alltså ! en 17 åring 1 år äldre än tim och tove när dom gjorde brottet får 3 ÅR för att ha våldtagit och mördat en 16 årig flicka efter en fest. Något är ju skumt med det rättsbetänkandet i stockholm. I Göteborg får en Ensam mördare och våldtäktsman 3 hela år. Men på andra sidan landet där det istället finns en mördare och en Anstiftare får dom bara 20 månader.

Artikeln: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tre-ars-ungdomsvard-for-flickmord-1.1040232


Det finns omständigheter som gör boråsfallet "värre" juridiskt. Han spöade henne medvetslös för att kunna våldta henne och lämnade henne med ansiktet nedåt i en bäck, väl medveten om att hon fortfarande levde. Är övertygad om att han hade fått livstid om han varit 21+, till skillnad från sturebykräken (straffvärde för vuxna 10 år enl. HovR).
Citera
2010-02-05, 21:21
  #11275
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup

Det här är fan skrattretande alltså ! en 17 åring 1 år äldre än tim och tove när dom gjorde brottet får 3 ÅR för att ha våldtagit och mördat en 16 årig flicka efter en fest. Något är ju skumt med det rättsbetänkandet i stockholm. I Göteborg får en Ensam mördare och våldtäktsman 3 hela år. Men på andra sidan landet där det istället finns en mördare och en Anstiftare får dom bara 20 månader.

Artikeln: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tre-ars-ungdomsvard-for-flickmord-1.1040232

Fredrik var 16 år när mordet och den grova våldtäkten begicks i Sparsör. Det verkar ha missats lite i rapporteringen idag.
Citera
2010-02-05, 21:46
  #11276
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Skit straff dom får. Borde vara värre.
Citera
2010-02-05, 21:52
  #11277
Medlem
Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tre-ars-ungdomsvard-for-flickmord-1.1040232

Tre års ungdomsvård för flickmord. En 17-årig pojke som våldtog och dödade en 16-årig flicka efter en fest döms till tre års sluten ungdomsvård.

LOGIKEN för Tim och Tove är att dom delar på straffet "tre års sluten ungdomsvård"
och sim-sala-bim får dom då 18 månader vardera.

Räkna själv: (3*12)/2=18
Citera
2010-02-05, 22:06
  #11278
Medlem
Annan DN-artikel



DN-artikel om mordet i denna tråd:

http://www.dn.se/sthlm/hovratten-faststaller-tingsrattens-dom-i-sturebymalet-1.1040171
Citera
2010-02-05, 22:09
  #11279
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Fel!

Det är ingen straffrabatt när man döms till sluten ungdomsvård.

(Eftersom åklagaren överklagade, så vann aldrig tingsrättsdomen laga kraft efter nöjdförklarandet)

Enligt aftonbladet är det så här, men de kan förstås ha fel. Men det var härifrån jag fick uppgiften.


Citat:
Flickan har efter att brottet begicks varit omhändertagen enligt Lagen om vård av unga. Denna tid kommer inte att räknas av från straffet.

Det innebär att hon hennes straff verkställs först nu och hon blir fri i oktober 2011. Pojken däremot kommer att gå fri sommaren 2011, eftersom han inte överklagade tingsrättens straff och straffet påbörjades då tingsrättens dom fastställdes.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6549325.ab
Citera
2010-02-05, 22:13
  #11280
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Hur kan du säga så där? Hur kan du säga att du ger två 16 åringar en ny chans när dom har mördat en 16 årig tjej? Är du lika kall som resten av Sveriges juridik representanter? Vart är samhället på väg idag. 1 år och 8 månader. Det är fan inte klokt hur dom ser på saken. att dom inte ser saken på ett annat sätt i hovrätten finner jag väldigt ironiskt. Och att dom dömer om dom till 1 år och 8 månader är så jävla frustrerande. Usch jävla trångsynta statsmän.
Hovrätten anser att straffvärdet är 10 års fängelse. Sedan avräknar dom i enlighet med gällande lagstiftning och praxis för ålder och bristande chans till villkorlig frigivning. Att påstå att juristerna är "kalla" känns lite onyanserat, när hårdare/längre straff är en politisk fråga. Domstolarna tillämpar gällande rätt, allt annat vore barockt. Ring random riksdagsman och skrik istället för att beklaga dig över juristernas arbete.

Det enda man kan ha synpunkter på i detta fall, ur ett juridiskt perspektiv, är balansgången mellan 10 år och livstid som utgångspunkt för beräknande av tiden de ska sitta av. Jag tycker dock att hovrätten på ett bra sätt klargjort varför man bedömt straffvärdet som man gjort; med ledning av tidigare praxis. Denna praxis gäller alltså även för vuxna. Resten är i princip en matematisk operation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in