Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Återigen tack för dessa foton.
Verkligen intressant. Alltså på det foto där man ser Reijos cykel, så kan alltså detta foto ev. vara taget från den plats där han sedermera kom att hittas.
Någon i tråden nämnde ju att fotot med cykeln troligen var fotat
mot Sven Eriksons väg. På fotot som publicerades i tidningen Xtra Borås så syns ju något vitt längst bort i bilden, eventuellt en ljus skåpbil, kanske var det teknikernas skåpbil, kanske den VW-buss som syns i förgrunden på en ut av de andra bilderna i Xtra Borås.
Efter vad som sades i artikeln så låg cykeln 200 meter ifrån mordplatsen. Fotot bör ju knappast vara taget precis
på själva mordplatsen, men däremot från den riktningen och ut mot Sven Eriksons väg / Fagerhultsvägen som vägen sedan "bytte" namn till.
När jag med bil idag passerade det område som jag kallat "Mast 2" så stod det en vit Mazda Miata MX5 (en liten tvåsitsig sportbil cabriolet) parkerad där. Kanske var det någon som gick ut och rastade sin hund där, eller så undersökte de också en eventuell mordplats.
I övrigt så kan jag nämna att det finns ett antal, mer eller mindre igenvuxna, skogsvägar längs med Sven Eriksons väg / Fagerhultsvägen.
När jag besökte dessa platser häromdagen så kan jag även nämna att vid "Mast 1" så var det en aning obehagligt att gå där. Inte i första hand för att ett eventuellt bestialiskt mord hade begåtts där för drygt 37 år sedan, utan för att det var en massa ljud från kraxande kråkor där. Det prasslade bland buskarna och träden och kråkornas flaxande och kraxande hördes konstant i luften. Dessutom hörde jag ideligen avlägsna skall från hundar eller rådjursbockar. Till råga på allt såg jag några jakttorn i närheten och det är tydligen vid den här tiden på året rådjursjakt.
Och ändå var klockan runt fem på eftermiddagen och strålande sol och ljust... Men ljuden av kråkorna, flaxandet, de avlägsna skallen och vetskapen om att en eventuell jakt pågick fick mig faktiskt att vända om och gå mot bilen igen.
Jag hörde inga skott från några jägare, men kråkorna och skallen hördes hela tiden. Jag vände tillbaka till bilen efter efter kanske 200 meter in på skogsvägen vid "Mast 1".
Någon gång under andra halvan av 1980-talet så vet jag att en varg hade förirrat sig ner till dessa breddgrader. Det stod om det i tidningen (Borås Tidning) och jag tolkade det som om en varg hade varit synlig vid fastigheten Skogen 2. Denna fastighet befinner sig ju bara 3-400 meter från "Mast 1".
Vid "Mast 1" på min "karta" så ser man ingen väg på satellitkartan, men vid "Mast 2" så finns det en väg markerad som plötsligt tar slut. I verkligheten när jag besökt dessa båda platser så är det ungefär två lika stora skogsvägar som leder in mot skogen. Varför just skogsvägen vid "Mast 2" är markerad som en
väg vet jag inte...
Jag gick minst 100 meter in på skogsvägen från "Mast 1", kanske t.o.m. 150 meter eller mer... Det är en skogsväg, alltså en väg för större skogsmaskiner.... Vid "Mast 2" gick jag inte lika långt eftersom vegetationen såg nästan identisk ut som vid "Mast 1".
Masterna vid "Mast 1" och "Mast 2" står ca: tio meter från Sven Eriksons väg och det är bara 300 meter mellan masterna. Jag vet inte om det är GSM-master eller något annat. Och dessa master är förankrade med långa vajrar som "löper" in i terrängen...
De två senaste gångerna jag i bil passerat fastigheten Skogen 2, i riktning mot de bägge masterna, så har jag reagerat på en ytterligare eventuell mordplats.
Om man med bil åker från gamla Rydboholmsbolagen och upp på Sven Eriksons väg så finns det på vänster sida, innan fastigheten Skogen 2 och Sune Anderssons Bilverkstad och där vägen fortfarande är asfalterad, en "korridor" utan träd som kan ha varit en gammal skogsväg. Denna "korridor" med enbart små tunna unga träd påminner lite om bilden med cykeln. Om mordet skett där så är det
väldigt nära Skogen 2.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag vet inte hur området såg ut i april 1976. Hur kunde GM få Reijo att komma till denna undanskymda mötesplats? För mig ser det mest ut som vildvuxen skog med stigar och mindre vägar.
Undrar vad h*n kan ha sagt för att få Reijo att cykla dit? Kan h*n ha lockat Reijo med någonting?
Troligtvis cyklade han dit utan några som helst misstankar?
Ja... Det hela är ju lite "knepigt"...
Att Reijo cyklat längs med Sven Eriksons väg / Fagerhultsvägen eller Fagersbergsvägen är inget konstigt, men varför han skulle ha svängt in på någon ut av alla dessa mindre skogsvägar är mer svårförklarligt...
Jag vet inte, faktiskt...
Dessa skogsvägar leder ju oftast bara rakt in i skogen... Det är ju olika typer av skogsmaskiner som gjort dessa skogsvägar...