2013-08-30, 14:14
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Hoppas det får en förklaring annars kan väl det här vara något väldigt allvarligt eller? Hur många har drabbats osv, kan ni spåra felet?

Jag återkommer med svar, är säkert bara jag som missat något
2013-08-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medeltidalasse112
Är ny inom aktier. Men har en del pengar ju "över" som tänkte att jag kanske skulle investera istället för att bara ligga på sparkontot. Dvs en del som inte är hela världen om det inte går särskilt bra för.

Min plan är inte att sitta och kolla kursen varje dag utan lägga in en summa i några aktier och låta det ligga där bara i några år helt enkelt och se vad som händer.

Hade tänkt, Sony,Microsoft,Google,Samsung.

2500:- i varje eller 5000:- i varje.
Vad tror ni? Kan det bli något om 3-5år?

Sony och Microsoft släpper ju nya konsoler nu snart så det lär väll öka. Speciellt när "Xbox one" satsar på att bli en mediamaskin också. Sedan google borde väll inte gå utför. Även samsung är väll på framfarten speciellt inom telefoni. Sony verkar ju bli mer populär vid launch också. Även telefonin går väll bra där.

...eller är jag helt ute och cyklar? Tänkte att det skulle vara mer intressant än bara ha pengarna på sparkontot och kanske kan ge mer än 1.5% per år.

Skulle ni rekommendera 2.5 eller 5k i varje? Om det nu är något som låter resonabelt.

Eller en klump i avanza zero och låta det ligga där istället för 1.5% sparkonto?

Hade jag varit du hade jag spridit riskerna mer. Med de där företagen lägger du all risk i samma bransch, och som någon nämnde tidigare så svänger det fort i elektronikbranschen. Ena dagen var Nokia kungar och andra dagen (nåja..) så satt de nere i skiten. Lika med Apple.

Ska det ligga länge så hade jag satsat på klassiska svenska storföretag. Då växer pengarna över tid.
2013-08-30, 14:53
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Hoppas det får en förklaring annars kan väl det här vara något väldigt allvarligt eller? Hur många har drabbats osv, kan ni spåra felet?

Det var inget fel & endast courtaget som skapade diffen.

Mvh BB
2013-08-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gioes
Ligger riktigt i skiten som jag skrev lite tidigare så saknar jag poäng, Jag gjorde en ansökan om studiemedel och blev nu nekad vilket var väntat eftersom jag saknar poängen. Problemet är att jag på en annan ort och kommer inte ha råd att betala hyran om jag vill fortsätta studera utan studiemedel

Är det någon som lyckats skriva något brev till csn och fått godkänt? Nu menar jag någon som inte har haft ett läkarintyg där personen varit sjuk/deprimerad eller att en närstående har gått bort.

Visst jag har mig själv att skylla på och jag ska ju såklart förr eller senare ta igen alla poäng, men just nu känns det helt meningslöst då man snart blir vräkt för att man inte kan betala hyran

Be föräldrarna om hjälp?
Hur mycket poäng saknar du?
2013-08-30, 15:37
Medlem
blueCommands avatar
Detta har säkert frågas tidigare, men är det något instrument som kan skuldsätta användaren? Jag vet att CFDer kan göra det, men är det några instrument på Avanza som gör att man kan förlora mer än vad man har satsat? Något instrument (behöver inte vara på Avanza just) som man ska vara extra försiktig med?

Jag har läst på om hur instrumenten fungerar men det blir lätt rörigt när man har hävstångar hit och dit. Frågar hellre två gånger då.
2013-08-30, 15:46
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Tvivlar på att det är något allvarligt (om det ens är ett fel), om fler kunder är drabbade så har vi gedigna system som kan ta fram dessa kunder och korrigera felet för samtliga som är drabbade.

/Daniel, Avanza Bank

Då var det utrett.

Tror jag säkert, ville bara stressa lite ifallatt!
2013-08-30, 16:49
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Detta har säkert frågas tidigare, men är det något instrument som kan skuldsätta användaren? Jag vet att CFDer kan göra det, men är det några instrument på Avanza som gör att man kan förlora mer än vad man har satsat? Något instrument (behöver inte vara på Avanza just) som man ska vara extra försiktig med?

Jag har läst på om hur instrumenten fungerar men det blir lätt rörigt när man har hävstångar hit och dit. Frågar hellre två gånger då.
Hej!

Det enda du kan förlora mer pengar än du satsat på hos oss är om du ställer ut optioner, handlar med terminer, ren blankning eller om du använder valutaväxlingen och växlar för mer pengar än du har.

Alla dessa scenarion kräver att man ansöker om kredit (just av den anledningen att man kan bli skyldig), så om du inte har kredit i dagsläget så kan du köpa vad som helst utan att vara orolig för att bli skyldig pengar (förutom courtage eller prenumerationstjänster), skulle du försöka göra något som gör att du kan bli skuldsatt så blir du då promptad med att du behöver ansöka om kredit.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musifec
Be föräldrarna om hjälp?
Hur mycket poäng saknar du?

Saknar 5 poäng, troligen klarade jag inte omtentan nu, och nästa tenta är om 2-3 månader.
Har ingen jag kan låna av sånna där stora summor, hyra och räkningar+ mat i 3 månader .

Vill ju inte hoppa av och börja jobba heller men det kanske är enda alternativet för att inte bli vräkt.
2013-08-30, 20:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gioes
Saknar 5 poäng, troligen klarade jag inte omtentan nu, och nästa tenta är om 2-3 månader.
Har ingen jag kan låna av sånna där stora summor, hyra och räkningar+ mat i 3 månader .

Vill ju inte hoppa av och börja jobba heller men det kanske är enda alternativet för att inte bli vräkt.
Ja, då sitter du lite i skiten
2013-08-30, 21:19
Medlem
Mindbullets avatar
Citat från den andra klistrade tråden här:
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxedo

Cefour B
Make it or break it. Bara att ro hem storkovan om/när de köps upp. Gick in på 0,23.

.
Nyheten:
Citat:
Beslutet baseras på att det förbereds ett bud på bolaget och att budgivaren och Cefour har aviserat att pågående due diligence-undersökning beräknas pågå fram till och med slutet av november. Med hänsyn till detta kommer det under en, i detta sammanhang, längre tid råda osäkerhet om ett för bolaget väsentligt förhållande. Cefour och AktieTorget har därför i samråd beslutat att tillsvidare flytta handeln till observationslistan.
Frågan lyder:
vad händer med kursen om de nu faktiskt blir uppköpta? Är det till dagspriset på aktien eller blir aktieägarna utköpta med ett ordentligt prispåslag?
2013-08-30, 21:23
Medlem
FarbrorTs avatar
Tog 25HP (Utlandstermin) följt av 44.5 HP (CSN för 30 HP) nästföljande termin. Under sommaren har jag dock bara tagit 0/15 HP än så länge. Har ej redovisat resultat för utlandstermin än, poängen finns dock tillgodoräknade i ladok. Totalt har jag alltså tagit 69,5 av 75HP sedan CSN prövade mitt studiemedel senast.

Efter ansökan fick jag "Vi har tagit emot din ansökan om studiemedel. Vi behöver titta närmare på den...". Behöver jag oroa mig? Innebär det extra väntetid?
2013-08-30, 21:38
Medlem
Detta gäller inte mig, men känner en frågan berör.

Har man rätt till studiemedel för studier vid universitet/högskola om man ursprungligen är från ett annat land (Kina.) Personen har bott i Sverige i fem år och under den tiden arbetat, samt har svenskt medborgarskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in