Citat:
Ursprungligen postat av
John-Paul
Stort tack för synpunkter, hur skulle rangordna investmentbolagen och/eller kommentera dessa? (som sagt, nuläge och på sisådär 10-15 års sikts innehav och ev. köpa till lite under dom närmsta åren)
Gällande investmentbolagen som du listade gillar jag Industrivärden och Investor bäst, Industrivärden på grund av portföljen och Investor på grund av ledningen. Industrivärden har en stabil portfölj med svenska kvalitetsbolag och en rätt rejäl substansrabatt vilket gör att man får en liten hävstång på utdelningarna. Portföljen Investor besitter är också stabil (möjligtvis ett frågetecken i Astra) men Börje Ekholm som leder Investor verkar kunna sitt jobb riktigt bra och tyvärr finns där några pluppar i Industrivärdens protokoll, främst då när det köptes massa Volvo-aktier dyrt för att vinna en maktkamp mot Christer Gardell. Kinnevik är jag personligen inte så intresserad av på grund av att deras innehav men tror man på deras onlineinvesteringar har jag inget att anmärka om bolaget i sig. Alla investmentbolag du listat handlas till substansrabatt förutom Ratos men det kan man inte kräva av ett bolag som sysslar med private equity. Är dock tyvärr inte så insatt i Ratos och låter någon annan avgöra huruvida det är ett bra köp eller ej.
Viktigt att påpeka är dock här att allt som du läser om investeringar ska tas med en grov nypa salt, det bästa är att läsa på lite och skaffa sig egna uppfattningar, det kan vara så att Kinnevik visar sig ha varit en bättre investering än både Investor och Industrivärden om 15 år men det är mycket svårt att säga idag om man inte har en spåkula.