2013-08-29, 22:21
Medlem
Baabamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-Skin-Mask
Mina sidor, sen under den raden, fjärde från vänster står överföringar.

Konstigt, för mig står det "insättningar och uttag" :O Fyller säkert samma funktion
Senast redigerad av Baabaman 2013-08-29 kl. 22:25.
2013-08-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medeltidalasse112
Är ny inom aktier. Men har en del pengar ju "över" som tänkte att jag kanske skulle investera istället för att bara ligga på sparkontot. Dvs en del som inte är hela världen om det inte går särskilt bra för.

Min plan är inte att sitta och kolla kursen varje dag utan lägga in en summa i några aktier och låta det ligga där bara i några år helt enkelt och se vad som händer.

Hade tänkt, Sony,Microsoft,Google,Samsung.

2500:- i varje eller 5000:- i varje.
Vad tror ni? Kan det bli något om 3-5år?

Sony och Microsoft släpper ju nya konsoler nu snart så det lär väll öka. Speciellt när "Xbox one" satsar på att bli en mediamaskin också. Sedan google borde väll inte gå utför. Även samsung är väll på framfarten speciellt inom telefoni. Sony verkar ju bli mer populär vid launch också. Även telefonin går väll bra där.

...eller är jag helt ute och cyklar? Tänkte att det skulle vara mer intressant än bara ha pengarna på sparkontot och kanske kan ge mer än 1.5% per år.

Skulle ni rekommendera 2.5 eller 5k i varje? Om det nu är något som låter resonabelt.

Eller en klump i avanza zero och låta det ligga där istället för 1.5% sparkonto?

Med så små summor skulle jag väntat till jag sparat ihop en större summa på grund av courtaget. Om du är nybörjare så tror jag att du faktiskt kommer att sitta och kolla kursen varje dag . Det är otroligt svårt att inte göra det, krävs en del disciplin. Ett tips är att läsa på och lära dig så mycket som möjligt.

De bolagen du nämner har jag ingen koll på vad gäller deras ekonomi men de verkar på snabbrörliga marknader vilket gör det svårt att säga något om deras framtid.
2013-08-29, 23:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Spontant ser det ut som att du har läst på en icke poängsatt utbildning som exempelvis basår, yrkeshögskola, folkhögskola eller liknande. Det måste framgå av intyget att du har följt dina studier i takt med studieplanen fram till ditt avbrottsdatum. Att du har deltagit säger inget om din prestation.

Om man inte klarar sina studier så är det möjligt att få studiemedel ändå om man har särskilda skäl. Du måste alltså skriva till CSN och förklara varför du inte har klarat dina studier, om så är fallet. CSN kommer då bedöma om du har särskilda skäl.

Ja det var en YH utbildning... Ja, jag får ta och skriva en riktigt bra förklaring på det hela
2013-08-30, 01:02
Avslutad
någon som ansökt om csn nyligen och fått det skulle vilja veta tiden det tar.
nu har det snart gått en vecka så borde få besked snart.
2013-08-30, 01:37
Medlem
Ligger riktigt i skiten som jag skrev lite tidigare så saknar jag poäng, Jag gjorde en ansökan om studiemedel och blev nu nekad vilket var väntat eftersom jag saknar poängen. Problemet är att jag på en annan ort och kommer inte ha råd att betala hyran om jag vill fortsätta studera utan studiemedel

Är det någon som lyckats skriva något brev till csn och fått godkänt? Nu menar jag någon som inte har haft ett läkarintyg där personen varit sjuk/deprimerad eller att en närstående har gått bort.

Visst jag har mig själv att skylla på och jag ska ju såklart förr eller senare ta igen alla poäng, men just nu känns det helt meningslöst då man snart blir vräkt för att man inte kan betala hyran
2013-08-30, 09:10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Konstigt, för mig står det "insättningar och uttag" :O Fyller säkert samma funktion

Anledningen att du inte finner "överföringar" är att du sitter på vår äldre sajt medan de andra som beskriver tillvägagångssättet ovan använder vår nya hemsida. Du kan växla mellan dessa två hemsidor uppe till höger på båda hemsidorna via antingen "till nya avanza.se" eller "Till gamla sajten".

Vi kör just nu med två hemsidor då vi är på väg att gå över helt till den nya och först under hösten kommer vi släcka den gamla.

Via "Insättningar & Uttag" på den gamla sajten så finner du samma funktioner som under "överföringar" på vår nya hemsida.

//Sanna, Avanza Bank
2013-08-30, 13:58
Medlem
Betongbarns avatar
Hej!

Jag undrar varför det kan se ut så här på AvanzaMini.

FÖRETAG AB
AKTIER: 24 000
INKÖPSKURS: 0.25
INKÖPSPRIS: 6000
NUVARANDE KURS: 0.25
MARKNADSVÄRDE: 6000
AVKASTNING: -19,01

Borde det inte vara plus minus noll?, eller är det courtaget på affären som visas där?
2013-08-30, 14:02
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Hej!

Jag undrar varför det kan se ut så här på AvanzaMini.

FÖRETAG AB
AKTIER: 24 000
INKÖPSKURS: 0.25
INKÖPSPRIS: 6000
NUVARANDE KURS: 0.25
MARKNADSVÄRDE: 6000
AVKASTNING: -19,01

Borde det inte vara plus minus noll?, eller är det courtaget på affären som visas där?
Hej!

Jo det borde rimligtvis vara +/-0 i det läget. Ring oss gärna på 08-562 250 00 eller skicka ett meddelande i inloggat läge så att vi kan ta en titt på ditt konto och undersöka varför avkastningen är negativ.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-30, 14:03
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Jo det borde rimligtvis vara +/-0 i det läget. Ring oss gärna på 08-562 250 00 eller skicka ett meddelande i inloggat läge så att vi kan ta en titt på ditt konto och undersöka varför avkastningen är negativ.

/Daniel, Avanza Bank

Det ska jag göra, det är ju inte så jag gråter över 19:- men om ett par år när jag har 25miljarder i min depå så vill jag inte ha oförklarliga minusposter på miljonbelopp
2013-08-30, 14:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Det ska jag göra, det är ju inte så jag gråter över 19:- men om ett par år när jag har 25miljarder i min depå så vill jag inte ha oförklarliga minusposter på miljonbelopp
Haha, det förstår jag.

Förmodligen är det precis som du säger att det handlar om courtaget, men då borde inköpskostnaden visa 6019 kr (uppdateras under natten efter köpet).

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-30, 14:05
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

/Daniel, Avanza Bank

Hoppas det får en förklaring annars kan väl det här vara något väldigt allvarligt eller? Hur många har drabbats osv, kan ni spåra felet?
2013-08-30, 14:12
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Hoppas det får en förklaring annars kan väl det här vara något väldigt allvarligt eller? Hur många har drabbats osv, kan ni spåra felet?
Tvivlar på att det är något allvarligt (om det ens är ett fel), om fler kunder är drabbade så har vi gedigna system som kan ta fram dessa kunder och korrigera felet för samtliga som är drabbade.

/Daniel, Avanza Bank

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in