Citat:
Ursprungligen postat av
Medeltidalasse112
Är ny inom aktier. Men har en del pengar ju "över" som tänkte att jag kanske skulle investera istället för att bara ligga på sparkontot. Dvs en del som inte är hela världen om det inte går särskilt bra för.
Min plan är inte att sitta och kolla kursen varje dag utan lägga in en summa i några aktier och låta det ligga där bara i några år helt enkelt och se vad som händer.
Hade tänkt, Sony,Microsoft,Google,Samsung.
2500:- i varje eller 5000:- i varje.
Vad tror ni? Kan det bli något om 3-5år?
Sony och Microsoft släpper ju nya konsoler nu snart så det lär väll öka. Speciellt när "Xbox one" satsar på att bli en mediamaskin också. Sedan google borde väll inte gå utför. Även samsung är väll på framfarten speciellt inom telefoni. Sony verkar ju bli mer populär vid launch också. Även telefonin går väll bra där.
...eller är jag helt ute och cyklar? Tänkte att det skulle vara mer intressant än bara ha pengarna på sparkontot och kanske kan ge mer än 1.5% per år.
Skulle ni rekommendera 2.5 eller 5k i varje? Om det nu är något som låter resonabelt.
Eller en klump i avanza zero och låta det ligga där istället för 1.5% sparkonto?
Med så små summor skulle jag väntat till jag sparat ihop en större summa på grund av courtaget. Om du är nybörjare så tror jag att du faktiskt kommer att sitta och kolla kursen varje dag

. Det är otroligt svårt att inte göra det, krävs en del disciplin. Ett tips är att läsa på och lära dig så mycket som möjligt.
De bolagen du nämner har jag ingen koll på vad gäller deras ekonomi men de verkar på snabbrörliga marknader vilket gör det svårt att säga något om deras framtid.