2011-09-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Hmm vad har Uppsala för antagningssystem egentligen där du behöver läsa 75 HP för att komma in på juristprogrammet och är Uppsalas juristprogram längre än övriga juristprogram i Sverige, är de 4.5. år som övriga borde du ju utan problem kunna läsa det + 75 andra HP till och med 90 om du vill det (om du läser 30 HP per termin) http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lat-studenter-fa-ga-klart-utbildningar_6502000.svd

Det är för en begränsad grupp som tar sig in via "jiktvåan", som kursen kallas. Du blir antagen dit med hjälp av tidigare akademiska meriter (där du måste ha läst 60 hp juridik, om jag minns rätt). Om du kommer in (ca 25-30 pers) så får du hoppa på programmet i mån av plats efter tentan (ju bättre betyg du får desto bättre chanser att få fortsätta).
Citera
2011-09-26, 23:21
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Torde vara Juridik II / JIK II.

För att få söka till Juridik II (Vilket är en spegelbild utav T1 och där studenterna, om de får godkänt, kommer in på T2 på juristprogrammet i mån av plats [Eller kommer alla studenter in? Tror det är i mån utav plats, men det sker ju alltid avhopp T1 > T2]) måste man ha studerat 75 högskolepoäng, varav 15 skall ha varit juridik.

75 hp = ett år och en halv termin. Då har man drygt fem år av studiemedel kvar, juristprogrammet är 4,5 år. Har jag räknat fel eller tänker Filip fel? (Han har f ö en blogg som jag nyss hittade då jag sökte efter andra insändare och artiklar han fått publicerade i tidningen)
Jo därför jag blir förvirrad och kan du hoppa in på termin 2 är det ju bara 4 års studier som det handlar om.
Citera
2011-09-26, 23:26
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Jo därför jag blir förvirrad och kan du hoppa in på termin 2 är det ju bara 4 års studier som det handlar om.
Troligtvis har han studerat någonting annat innan, affärsjuridik tror jag, är inte säker och jag orkar inte kolla upp det. Men han har garanterat studerat någonting annat och tagit fullt studiestöd för det, annars skulle veckorna räcka till. Det är ju sex år man får studiestöd under, det räcker gott och väl för juristprogrammet samt några kurser i stats el. ekonomi, vad man nu föredrar.
Citera
2011-09-27, 00:37
Medlem
Hur svårt brukar det vara att komma in på Juridisk introduktionskurs (jiken) på SU vårtermin? Hård konkurrens?
Citera
2011-09-27, 00:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Troligtvis har han studerat någonting annat innan, affärsjuridik tror jag, är inte säker och jag orkar inte kolla upp det. Men han har garanterat studerat någonting annat och tagit fullt studiestöd för det, annars skulle veckorna räcka till. Det är ju sex år man får studiestöd under, det räcker gott och väl för juristprogrammet samt några kurser i stats el. ekonomi, vad man nu föredrar.
75HP = 2,5 termin = 0,5 termin för mycket för CSN. Har man då dessutom läst mer än så hamnar man ganska snabbt i problem.
Citera
2011-09-27, 00:58
Medlem
tjugosjus avatar
Hur ser det ut sista terminen när man skriver uppsats? Jag tänker mig att möjligheterna att jobba då gör att man inte behöver ta studiemedel den terminen. Det hjälper kanske inte den här killen men andra som ligger just på gränsen.
Citera
2011-09-27, 07:54
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
75HP = 2,5 termin = 0,5 termin för mycket för CSN. Har man då dessutom läst mer än så hamnar man ganska snabbt i problem.

Hur kan det bli 0,5 termin för mycket? Man får läsa med studiestöd i 240 veckor = 12 terminer.

Juristprogrammet är 9 terminer. 9 + 2,5 = 11,5. Alltså bör han klara sig. JIK II räknas som sagt in i de 9 terminerna programmet varar eftersom man inte behöver gå T1 (JIK II motsvarar T1). Har han alltså bara läst 75 hp extra borde det inte vara några problem?
Citera
2011-09-27, 09:54
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hur kan det bli 0,5 termin för mycket? Man får läsa med studiestöd i 240 veckor = 12 terminer.

Juristprogrammet är 9 terminer. 9 + 2,5 = 11,5. Alltså bör han klara sig. JIK II räknas som sagt in i de 9 terminerna programmet varar eftersom man inte behöver gå T1 (JIK II motsvarar T1). Har han alltså bara läst 75 hp extra borde det inte vara några problem?
Det där med matematik, va?
Citera
2011-09-27, 12:19
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosju
Hur ser det ut sista terminen när man skriver uppsats? Jag tänker mig att möjligheterna att jobba då gör att man inte behöver ta studiemedel den terminen. Det hjälper kanske inte den här killen men andra som ligger just på gränsen.

Du styr mycket själv hur du vill lägga upp terminen. Däremot inbillar jag mig att det är vanligare att man skriver klart exjobbet snabbt för att sedan börja jobba på riktigt.
Citera
2011-09-28, 14:20
Medlem
Vilket lärosäte är "bäst"

Detta kanske är en fråga av slaget "hur långt är ett snöre" men jag har iallafall fått den uppfattningen att av Uppsala, Stockholm, Lund, samt Göteborg när det gäller Juristprogrammet borde väl det finnas någon form av rangordning?

För att kunna hjälpa mig med vad som skulle vara bäst för mig så lite info som jag kan komma på just nu:

Trivs nog definitivt bättre med självständigt arbete än om man i huvudsak är beroende av grupparbeten. Jag har inga kontakter öht om bostad i sthlm (kan jag skrota det alternativet då?)
Värderar inte studentlivet speciellt högt, då menar jag studentkrogar/ liknande/fester osv. Som de flesta andra så vill jag ju bara lyckas prestera så bra som möjligt så är det något ställe med lättare konkurrens är ju det ett plus.

Är tacksam för all sorts info, då jag inte har mer koll än vad min "forskning" inom detta har gett mig XD
Citera
2011-09-28, 14:23
Medlem
orzion-2.0s avatar
https://www.flashback.org/t426684 bara att börja läsa finns hur mycket diskussioner och information som helst angående ämnet i den tråden.
Citera
2011-09-28, 17:30
Medlem
Har inte hittat svar på min fundering, men har inte orkat kika igenom hela tråden.

Är ca 35 år och intresserad av juridik, men inser att jag kanske är för gammal för att börja plugga igen. Hur ställer sig potentiella arbetsgivare till en sån som jag? Jag kommer ju vara ca 40 när jag tar examen. Eftersom jag är lite äldre och har barn kommer jag inte vara intresserad av att slita som ett djur de första åren, utan hoppas kunna ha mer normala arbetstider. Skulle detta funka? Kan jag få ett jobb? Vad kan man räkna med för lön om man inte har ambitionen att jobba på fina byrån, utan snarare harva på nåt försäkringsbolag eller t.o.m på någon myndighet?

Jag har en ingenjörsutbildning från Chalmers i bagaget och inbillar mig att juridik har lugnare tempo. Någon som pluggat både juridik och teknik och kan bekräfta?

Ett ytterligare problem är att jag inte har så mycket CSN-pengar kvar att kvittera ut, så jag måste jobba en del samtidigt. Brukar det finnas juridik-relaterade extrajobb att få samtidigt som man pluggar? Det vore ju fint att slå två flugor på smällen och få relevant praktik och kontakter samtidigt som man tjänar lite extra pengar.
Senast redigerad av Augustsson 2011-09-28 kl. 17:32. Anledning: språkfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in