Jag hade som plan att läsa ihop en kandidat genom fristående kurser. Har fått en bra lägenhet genom SGS, skrivit kontrakt och fått nycklarna.
Men nu under sommaren har jag kommit fram till att det inte finns någon framtid i det jag tänkt läsa och ska istället påbörja ett program VT2014.
För att få behörighet till programmet måste jag läsa in några kurser på komvux.
Jag undrar om jag kommer behöva läsa de fristående kurserna ändå för att inte bli kickad från SGS eftersom dom inte går med på att man pluggar på komvux när man bor där?
Jag har tagit ca 5p nu i sommar som bör räknas mot poängkravet, så det är bara isf. 10p som saknas. Men känns onödigt att läsa 10p om jag absolut inte måste.
Någon som vet hur hårda det skulle vara i mitt fall? Min sambo kommer plugga heltid med start nu i höst, men vet inte om det kommer hjälpa?
Får dom in studieresultaten en gång per termin eller en gång per år?
På hemsidan står det en gång per år. Såg en notis på hemsidan för några månader sen att de höll på med studiekontroll och man kunde förvänta sig längre svarstid. Det verkar va ett stort projekt att kolla upp alla och det görs säkert bara en gång per år? Så när dom kollar nästa gång kommer jag ha 4,5p för HT2013, men 30p för VT2014. Ska ändå registrera mig på någon kurs och gå dit och skriva tentan på chans.
EDIT: hittade lite info här:
http://www.spionen.se/index.php/nyheter/1021-komplicerad-kontroll-av-hyresgaester
"Manuell granskning
SGS studentbostäder, det största studentbostadsföretaget i Göteborg, har ett annat system för sina studiekontroller. Där skickar man varje år en lista på sina hyresgäster till ladokenheterna och begär ut ett utdrag på papper för alla som tagit 14 poäng eller mindre under föregående termin. Sedan gör man en individuell granskning av varje utdrag.
– Om hyresgästen tagit 30 poäng alla tidigare terminer men bara 14 poäng nu kan det vara något tillfälligt. Syftet med det här är att hitta de som inte längre studerar, inte de som kanske missat någon poäng för mycket, säger Gunnar Wikehult, uthyrningschef på SGS.
Fastnar i kontrollen
SGS skickar sedan ut brev till alla de övriga som tagit för få poäng, omkring 800 stycken varje år, och ber dem att förklara vad som ligger bakom studieresultatet. Oftast finns det naturliga skäl, som sent inrapporterade poäng eller exempelvis föräldraledighet eller sjukdom, som ligger bakom. Men varje år är det omkring 70 personer av de som fastnar i kontrollen som blir uppsagda eller säger upp sig på grund av att de inte studerar längre.
– Då ska vi komma ihåg att det bara är 70 hyresgäster på 7200 bostäder. Men å andra sidan motsvarar 70 lägenheter ett helt nybyggt hus, säger Gunnar Wikehult.
Vill automatisera
För SGS studentbostäder är det mycket arbete med att gå igenom ladokutdragen manuellt och kontakta varje hyresgäst som inte tagit tillräckligt många poäng, och Gunnar Wikehult skulle gärna se att det vore möjligt att automatisera systemet.
– Det skulle spara tid både för oss och för våra hyresgäster, säger han."