2013-08-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vekk
Vart har hon stått i kö? Sgs eller boplats? Förstår inte riktigt vad du menar för några poäng?

antagligen dagar
Citera
2013-08-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingboto
Min yngre syster läser på komvux nu i lund därefter hon skall läsa psykologprogrammet eller liknande med start VT14 i Göteborg. Har hon någon chans att ordna lägenhet om hon söker i december med kötid sedan 2010 oktober. Om jag räknat rätt så bör det bli cirka 1300 poäng. Hur många poäng skall man ha om man skall känna sig säker osv?

En central 1a bör hon kunna få utan större problem. På SGS hemsida finns det ganska bra info om hur lång kötid som brukar behövas för de olika områden/lägenheterna. Sen är det väl en del tur och beroende på när under året man söker.
Citera
2013-08-30, 12:59
Medlem
Kingbotos avatar
Tack för svar okej då kan hon känn sig lugn. Vart finns informationen för olika ködagar statistik m.m?
Det är sgs det gäller i detta fallet.
Citera
2013-08-30, 14:06
Medlem
Kingbotos avatar
Hittade beräknade antal kötider, för de som inte såg det så får man gå in på områden och sedan välja ett område>lägenhetstyp där står det beräknad till.
Citera
2013-08-30, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingboto
Hittade beräknade antal kötider, för de som inte såg det så får man gå in på områden och sedan välja ett område>lägenhetstyp där står det beräknad till.

På sgs får hon garanterat ngt. Men kanske inte de allra mest centralt belägna..
Citera
2013-09-01, 22:32
Medlem
Hur vet man om ett studentrum (som man inte förlorar kötiden om får) har kokskåp eller ej? Jag förstår inte hur man ska se det på planlösningen.

I vilka områden finns det enkelrum med kokskåp?
Citera
2013-09-09, 00:20
Medlem
Nebulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvion
Hur vet man om ett studentrum (som man inte förlorar kötiden om får) har kokskåp eller ej? Jag förstår inte hur man ska se det på planlösningen.

I vilka områden finns det enkelrum med kokskåp?

Tror du behöver ge oss lite mera information än det där, men vanligtvis står det i beskrivning om det finns kokvrå, annars får du anta att det är delat. Talar vi SGS eller boplats (Chalmers studentbostäder) förresten? Alla lägenheter/rum som Chalmers studentbostäder har på Gibraltargatan och Kemivägen har kokvrå. Korridorsrum på Viktor Rydberg, Rotary, Olofshöjd (åtminstone de flesta) och Ostkupan har delat kök så vitt jag vet.
Citera
2013-09-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebulin
Tror du behöver ge oss lite mera information än det där, men vanligtvis står det i beskrivning om det finns kokvrå, annars får du anta att det är delat. Talar vi SGS eller boplats (Chalmers studentbostäder) förresten? Alla lägenheter/rum som Chalmers studentbostäder har på Gibraltargatan och Kemivägen har kokvrå. Korridorsrum på Viktor Rydberg, Rotary, Olofshöjd (åtminstone de flesta) och Ostkupan har delat kök så vitt jag vet.
Inser att jag var lite otydlig. Jag pratar om SGS här. Jag fick uppfattningen att vissa lägenheter har kokvrå även om de står listade som "enkelrum". Men det kanske var fel?

En något orelaterad fråga: Vad kan man förvänta sig att el/el och varmvatten kostar om man hyr en lägenhet (1 rum och kök/kokvrå) där det inte ingår? Vad betalar ni?
Citera
2013-09-11, 18:18
Medlem
Nebulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvion
Inser att jag var lite otydlig. Jag pratar om SGS här. Jag fick uppfattningen att vissa lägenheter har kokvrå även om de står listade som "enkelrum". Men det kanske var fel?

En något orelaterad fråga: Vad kan man förvänta sig att el/el och varmvatten kostar om man hyr en lägenhet (1 rum och kök/kokvrå) där det inte ingår? Vad betalar ni?

Okej, då är jag med. Verkar lite luddigt det där, men i regel har inte enkelrum kokvrå/kokskåp. Dock kan man läsa på SGS:s sida denna formulering:

Citat:
Om du flyttar in i ett enkelrum/enkelrum o kokskåp med 10-månadershyra får du vänta i 3 månader innan du kan söka bostad på nytt men du får behålla dina ködagar efter avstängningsperiodens slut...

Vilket antyder att det finns enkelrum med kokskåp...

Annars brukar de rum som har kokvrå kallas för "rum med kokskåp", eller som på CSB "rum och trinettkök". Har svårt att se varför de skulle utelämna kokvrå/kokskåp/trinettkök i beskrivningen, då det ändå är rätt väsentligt.

Till din andra fråga kan jag inte bidra, då el,värme och vatten ingår i min hyra. Men testa att googla "budget flashback student" eller dylikt så får du upp trådar där folk listar sina kostnader.
Citera
2013-09-17, 10:41
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Någon som vet hur det funkar med att byta bostad inom SGS? Om jag tolkar hemsidan rätt så behöver man bara betala dubbel hyra om man får sin nya lägenhet på marknadsplatsen direkt/sista minuten.

Sen undrar jag hur det är att bo på csb's hus i landala? Hört att det ska vara lyhört där, vilket kan bli jobbigt med tanke på spårvagnshållplatsen i närheten.
Citera
2013-09-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDenverGentleman
Någon som vet hur det funkar med att byta bostad inom SGS? Om jag tolkar hemsidan rätt så behöver man bara betala dubbel hyra om man får sin nya lägenhet på marknadsplatsen direkt/sista minuten.

Sen undrar jag hur det är att bo på csb's hus i landala? Hört att det ska vara lyhört där, vilket kan bli jobbigt med tanke på spårvagnshållplatsen i närheten.

Byta bostad med någon annan eller söka en ny bostad då du redan är hyresgäst hos SGS?
Citera
2013-09-17, 22:57
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istiden112
Byta bostad med någon annan eller söka en ny bostad då du redan är hyresgäst hos SGS?
Det senare! Alltså, jag bor redan i en SGS-lägenhet, och har fått erbjudande på en jag hellre vill ha. Det är dock inflyttning väldigt snart, även om det inte är sista minuten/direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in