2013-08-29, 15:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du förespråkar lite "Lundsbergs kultur" alltså .. gör som strutsen - göm huvudet i sanden och låtsas att just den här institutionen/arenan står över samhället och lagen ....

Nej. Det är ett infamt påstående, och var god att inte förvränga det jag skriver.

Det jag föreslår är en markering från fullmäktiges ordförande att beteendet är oacceptabelt. En tydlig och i alla fall utåt sett ärlig ursäkt över den ilska som manifesterats hade räckt så bra så.

Nu vet ju inte jag om du är en vane-rättshaverist, men en av de stora problemen i samhället är lättkränkthet, oförmåga att stå för det man gjort och attityden att "om man inte åker dit har man ingenting gjort" - med följdsatsen "bara om jag får skadestånd eller en dom på saken har jag fått upprättelse". Följden blir att man polisanmäler i stället för att direkt reagera och ta itu med problemet.

Lundsbergsandan skulle i detta fallet innebära att man försöker fördölja och tona ner det hela, låtsas som att det inte finns eller att det inte har hänt. Med tanke på de rättsliga konsekvenserna av att rakryggat erkänna sin dumhet och medge felet, så förstår jag fullt väl att den som polisanmäls för sådant här inte erkänner godvilligt - konsekvenserna i form av straff och social stigmatisering står inte i proportion till gärningen.

Vuxna människor skall kunna hantera marginellt urspårade konflikter med andra vuxna utan att blanda in rättsväsendet, tycker du inte det? Vettigt folk polisanmäler inte sådant här, man löser det i den sociala sfären. På en arbetsplats tillrättavisar man folk som gör så här och i en offentlig miljö (som fullmäktigesammanträden) kan fullmäktiges ordförande mycket väl välja att ta itu med saken direkt den inträffar.

Men har du aldrig tillrättavisat (eller blivit tillrättavisad) av chef med integritet och känsla för vad som är acceptabelt respektive oacceptabelt beteende kan du naturligtvis inte se skillnad på Lundsbergspennalism och att som ledare klandra en fullmäktigeledamot för riktigt dåligt beteende och begära en offentlig ursäkt.

Hade kollegor och kommunledning agerat rakryggat och med integritet hade de omgående talat om för Ingvor Berg att beteendet var oacceptabelt. Då hade ingen polisanmälan behövts utan HW hade fått den upprättelse hon förtjänar ändå.
Senast redigerad av Bergakungen 2013-08-29 kl. 15:15. Anledning: Stavning
Citera
2013-08-29, 15:21
Medlem
eireanns avatar
Har sett på videon från exponerat och första gången dom två gick förbi varandra höll sig Hanna på höger sida. Andra gången gick hon på vänster sida men inte bara det, hon satte också ner sin vänstra hand på bänken och visade tydligt att hon inte tänkte röra på sig.
Det betyder dock inte att tanten hade rätt att nypa henne (det är ganska uppenbart i videon) hon hade även hon två val, att antingen sätta ner handen hon också eller att gå åt vänster.

Antagligen blev Hanna förbannad när Ingvor(?) uttalade sig om SD på det viset (hade jag också blivit) och hoppades att provocera fram en reaktion vilket hon även fick.
Citera
2013-08-29, 15:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Har sett på videon från exponerat och första gången dom två gick förbi varandra höll sig Hanna på höger sida. Andra gången gick hon på vänster sida men inte bara det, hon satte också ner sin vänstra hand på bänken och visade tydligt att hon inte tänkte röra på sig.
Det betyder dock inte att tanten hade rätt att nypa henne (det är ganska uppenbart i videon) hon hade även hon två val, att antingen sätta ner handen hon också eller att gå åt vänster.

Antagligen blev Hanna förbannad när Ingvor(?) uttalade sig om SD på det viset (hade jag också blivit) och hoppades att provocera fram en reaktion vilket hon även fick.
Men likafullt är det Ingvor som gått över gränsen för det tillåtna - inte Hanna.
Citera
2013-08-29, 15:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann

Bra granskat. Ja, jag kan tänka mig att HW provocerat sin motståndare där i gången, rent fysiskt. Hon testade kanske gränser... det finns något arrogant över den kvinnan. Det kan också vara så att "kniparen" föst undan den som stod i vägen, för hårt. Hon behöver inte nödvändigtvis ha gått till angrepp, utan kan bara instinktivt ha skjutsat undan den som stod i vägen. Inte bra det heller förstås.

HW uppfattar jag som en provokatör, och "kniparen" eller "fösaren" (mer troligt) som argsint. Dessa två damer är pinsamma, på var sitt sätt.

Nästa gång HW parkerar sig framför någon vet alla att det är bäst att stanna upp, och vänligt be henne kliva åt sidan och försöka hantera att HW från talarstolen kan ha kränkt och spridit goja. Annars kan det sluta med polisanmälna.

Att inte bli provocerad och aldrig vidröra någon är ett tips till alla politiker... och särskilt de som har med SD-are att göra. Det kan vara lömskt att möta sådana.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-08-29 kl. 15:29.
Citera
2013-08-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej. Det är ett infamt påstående, och var god att inte förvränga det jag skriver.

Det jag föreslår är en markering från fullmäktiges ordförande att beteendet är oacceptabelt. En tydlig och i alla fall utåt sett ärlig ursäkt över den ilska som manifesterats hade räckt så bra så.

Nu vet ju inte jag om du är en vane-rättshaverist, men en av de stora problemen i samhället är lättkränkthet, oförmåga att stå för det man gjort och attityden att "om man inte åker dit har man ingenting gjort" - med földsatsen "bara om jag får skadestånd eller en dom på saken har jag fått upprättelse". Följden blir att man polisanmäler i stället för att direkt reagera och ta itu med problemet.

Lundsbergsandan skulle i detta fallet innebära att man försöker fördölja och tona ner det hela, låtsas som att det inte finns eller att det inte har hänt. Med tanke på de rättsliga konsekvenserna av att rakryggat erkänna sin dumhet och medge felet, så förstår jag fullt väl att den som polisanmäls för sådant här inte erkänner godvilligt - konsekvenserna i form av straff och social stigmatisering står inte i proportion till gärningen.

Nej, ett av de stora problemen är nonchalans och begreppsförflyttning. Det är inte kränkande att orsaka nån fysisk smärta, det är misshandel. Redan att peta på nån mot deras vilja är ofredande. Ja, Ingvor ska ha en dom på sig så att hon förstår att hon är långt ifrån vad som är acceptabelt.

Citat:
Vuxna människor skall kunna hantera marginellt urspårade konflikter med andra vuxna utan att blanda in rättsväsendet, tycker du inte det? Vettigt folk polisanmäler inte sådant här, man löser det i den sociala sfären. På en arbetsplats tillrättavisar man folk som gör så här och i en offentlig miljö (som fullmäktigesammanträden) kan fullmäktiges ordförande mycket väl välja att ta itu med saken direkt den inträffar.

Men varför ska Hanna vara den som gör eftergifter? Borde inte Ingvor hanterat sin frustation (Vuxna Människan) på ett civiliserat sätt? Är det okej att misshandla SD:are om man ber om ursäkt efteråt?

Citat:
Men har du aldrig tillrättavisat (eller blivit tillrättavisad) av chef med integritet och känsla för vad som är acceptabelt respektive oacceptabelt beteende kan du naturligtvis inte se skillnad på Lundsbergspennalism och att som ledare klandra en fullmäktigeledamot för riktigt dåligt beteende och begära en offentlig ursäkt.

Hade kollegor och kommunledning agerat rakryggat och med integritet hade de omgående talat om för Ingvor Berg att beteendet var oacceptabelt. Då hade ingen polisanmälan behövts utan HW hade fått den upprättelse hon förtjänar ändå.

Det är hanteringen av SD som har gått åt skogen, de klarar inte att hantera främlingsfientlighet ens i den frommaste formen. Det räcker liksom inte att önska att opponenter ska vara tyst.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2013-08-29 kl. 15:33.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Spelar ingen roll om hon fälls eller frias för misshandel.

Vi har ju fått svart på vitt vilken småaktig satkäring hon är.

Och rejält korkad, dessutom, som gör detta framför kamerorna. Bättre än så här blir det inte!
Citera
Medlem
Jag har kolat igenom klippet och det hela verkar skogstokigt. Det feta, ohälsosamma S-tanten springer fram som ett jävla jehu och blockorerar medveten vägen (jag har aldrig sett en politiker gå så snabbt), för att sedan skada en annan människa! Efter det brutala överfallet gråter hon ut och spelar offer. Hennes världsbild är så pass skev att hon tror att det är möjligt att gråta lite och bli ursäktad. Denna "Ingvor" är inget annat än ett psykfall.
Citera
2013-08-29, 15:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag har kolat igenom klippet och det hela verkar skogstokigt. Det feta, ohälsosamma S-tanten springer fram som ett jävla jehu och blockorerar medveten vägen (jag har aldrig sett en politiker gå så snabbt), för att sedan skada en annan människa! Efter det brutala överfallet gråter hon ut och spelar offer. Hennes världsbild är så pass skev att hon tror att det är möjligt att gråta lite och bli ursäktad. Denna "Ingvor" är inget annat än ett psykfall.

Du vet om att vi har högertrafik va? Den som gjorde fel var HW. Man kan få plåtskador om man kör på fel sida vägen.
Citera
2013-08-29, 15:41
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Du vet om att vi har högertrafik va? Den som gjorde fel var HW. Man kan få plåtskador om man kör på fel sida vägen.

vem av tanterna är gjord av plåt menar du?

man får faktiskt gå på vilken sida man vill
Citera
2013-08-29, 15:46
Medlem
Citat:
Jag hoppas du är ironisk. Varför skulle gående följa högertrafikregeln, inomhus?
Citera
2013-08-29, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Vuxna människor som beter sig på detta vis
Sossekärringen blir helt mållös och går och nyper Hanna Wigh i armen på film (fanns en tråd tidigare om det igår eller i förrgår)

Vad tror ni hade hänt i media om det hade varit ombytta roller, en Sverigedemokrat skulle nypa en sossekärring?

Då hade det blivit: -Stoppa pressarna! Vi har ett scoop här.
Citera
2013-08-29, 16:16
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

Du vet att man håller till vänster när man går va? Man blir överkörd om man går på fel
sida av vägen. Pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in