Citat:
Nej. Det är ett infamt påstående, och var god att inte förvränga det jag skriver.
Det jag föreslår är en markering från fullmäktiges ordförande att beteendet är oacceptabelt. En tydlig och i alla fall utåt sett ärlig ursäkt över den ilska som manifesterats hade räckt så bra så.
Nu vet ju inte jag om du är en vane-rättshaverist, men en av de stora problemen i samhället är lättkränkthet, oförmåga att stå för det man gjort och attityden att "om man inte åker dit har man ingenting gjort" - med följdsatsen "bara om jag får skadestånd eller en dom på saken har jag fått upprättelse". Följden blir att man polisanmäler i stället för att direkt reagera och ta itu med problemet.
Lundsbergsandan skulle i detta fallet innebära att man försöker fördölja och tona ner det hela, låtsas som att det inte finns eller att det inte har hänt. Med tanke på de rättsliga konsekvenserna av att rakryggat erkänna sin dumhet och medge felet, så förstår jag fullt väl att den som polisanmäls för sådant här inte erkänner godvilligt - konsekvenserna i form av straff och social stigmatisering står inte i proportion till gärningen.
Vuxna människor skall kunna hantera marginellt urspårade konflikter med andra vuxna utan att blanda in rättsväsendet, tycker du inte det? Vettigt folk polisanmäler inte sådant här, man löser det i den sociala sfären. På en arbetsplats tillrättavisar man folk som gör så här och i en offentlig miljö (som fullmäktigesammanträden) kan fullmäktiges ordförande mycket väl välja att ta itu med saken direkt den inträffar.
Men har du aldrig tillrättavisat (eller blivit tillrättavisad) av chef med integritet och känsla för vad som är acceptabelt respektive oacceptabelt beteende kan du naturligtvis inte se skillnad på Lundsbergspennalism och att som ledare klandra en fullmäktigeledamot för riktigt dåligt beteende och begära en offentlig ursäkt.
Hade kollegor och kommunledning agerat rakryggat och med integritet hade de omgående talat om för Ingvor Berg att beteendet var oacceptabelt. Då hade ingen polisanmälan behövts utan HW hade fått den upprättelse hon förtjänar ändå.
Senast redigerad av Bergakungen 2013-08-29 kl. 15:15. Anledning: Stavning
Senast redigerad av Bergakungen 2013-08-29 kl. 15:15. Anledning: Stavning
Den som gjorde fel var HW. Man kan få plåtskador om man kör på fel sida vägen.