2013-08-29, 03:29
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Jag vill gärna att du berättar om det.
Varför, åh varför 1.0?
Nu kommer säkert den här tråden att spåra ur, som så många andra när dessa högstadiefysiker skall lägga fram sina banbrytande hypoteser.
Citera
2013-08-29, 09:08
Medlem
djembelelles avatar
Eller snarare drogflumfysiker
Citera
2013-08-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Du kan se massa som hur starkt partiklar interagerar med Higgsfältet. Fotoner interagerar inte med higgsfältet och är således masslösa... det kanske hjälper lite.

men da undrar jag varfor tunga saker I rymden, typ svarta hal, kan boja ljus

forlat saknar aao pga ny datorjavel som jag inte kan fa att funka.

mvh lallisen
Citera
2013-08-29, 09:31
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
men da undrar jag varfor tunga saker I rymden, typ svarta hal, kan boja ljus

forlat saknar aao pga ny datorjavel som jag inte kan fa att funka.

mvh lallisen

För att enligt allmän relativitetsteori så påverkar gravitation saker som har en energidensitet, inte bara saker med massa.
Citera
2013-08-29, 11:21
Medlem
Är det bara jag reagerar på att han vill få en foton att krocka in i den andre bakifrån samtidigt som de har samma hastighet? Det är ju som att säga att en bil som ligger bakom en bil och båda kör 90km/h på något vänster ska krocka in i varandra. Det går ju inte, båda har samma hastighet.
Citera
2013-08-29, 12:08
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
För att enligt allmän relativitetsteori så påverkar gravitation saker som har en energidensitet, inte bara saker med massa.
Fan så bra du är på att öppna mina ögon. Sluta aldrig att göra inlägg här.
Citera
2013-08-29, 12:18
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Är det bara jag reagerar på att han vill få en foton att krocka in i den andre bakifrån samtidigt som de har samma hastighet? Det är ju som att säga att en bil som ligger bakom en bil och båda kör 90km/h på något vänster ska krocka in i varandra. Det går ju inte, båda har samma hastighet.
Det är exakt detta som är poängen. En konstant är konstant.
Citera
2013-08-29, 14:35
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokibland
OK. Så här är det.
Ok, ska berätta. Vill dock med anledning om vinkelräta resonemang vad gäller vibrationer i fotoner framhålla det felaktiga i detta resonema...
[...]
Tack!
Citera
2013-08-29, 14:37
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Varför, åh varför 1.0?
Nu kommer säkert den här tråden att spåra ur, som så många andra när dessa högstadiefysiker skall lägga fram sina banbrytande hypoteser.
Jag var uttråkad!
Citera
2013-08-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är exakt detta som är poängen. En konstant är konstant.

Lögg av nu ni verklighetsfrånvända teoretiska fysiker. Inget är konstant. Kom igen då ni räknat ut sista siffran i talet pi. Jaså... går inte det? Nej det går inte på grund av att inte ens i matematiken finner man något absolut konstant ellet ens absolut vinkelrät. Det finns heller inte något i hela universum som väger exakt lika mycket som går att mäta. Läskigt? Ja, men iallafall bara för er som med asperger läst teoretisk fysik på universitetet. För er som vill inruta en blexibel icke konstant verklighet i absoluta sanningar, till er vill jag ge rådet att... tja... uppfinna världens bästa legoklots, eller kanske sortera och kategorisera de ni förmodligen har i en låda någonstans från barndomen.
Detta är tryggt och säkert, och inte lika läskigt som att diskutera hur man faktiskt kan få ljuset att gå snabbare. För visstitusan går det! Och ni som tvivlar... svara på frågan... exakt vad är ljusets hastighet just nu! Och var? Äh... det finns viktigare saker dessutom... ex vår dåliga äldreomsorg, att ta en fylla, fixa ett bra gök som livar upp. Men ni andra tråkmånsar får väl ägna er åt att sortera lego... men var inte ledsna, inte ens denna aspberger aktivitet är konstant utan kan erbjuda överraskningar. Lev väl, hav fun å sluta dissa mina kunskaper i ämnet bara för jag hade 5:a i fysik.
Shooooh! :-)
Citera
2013-08-29, 17:03
Medlem
Giorgis avatar
1) Ingen vetenskapsman hävdar att det finns absoluta sanningar, vi pratar alltid om till vilken grad saker är sant.

2) Ljusets hastighet i vakuum är c, dvs. 299 792 458 m/s =1/√μϵ

där μ och ϵ är vakuumets ledningsförmåga av magnetiska och elektriska vågor. Eftersom metern är definierad efter ljushastigheten, så vet vi dess exakta värde.

3) Allt jag tänker säga om allt annat du skriver är; du har dina preferenser, jag har mina.
Citera
2013-08-29, 19:20
Medlem
Nej ljuset är inte konstant i vakum. Vakumet innehåller virtuella partiklar som slumpmässigt dyker upp. Dessa har energifält som slöar ner ljuset, om än, med en extremt liten magnitud.
Senast redigerad av tesaurus 2013-08-29 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in