2013-08-28, 17:37
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokibland
Som du säger, frekvensen kommer att öka och då sker en liten förvrängning av rummet just där den lilla fotonen böjer sig. Och vid krökning av rummet och med en konstant hastigjet hos fotonen innebär det att den tillryggalägger ett större avstånd fast med samma hastighet. Och då tid att tillryggalägga en viss sträcka är måttet på avstånd är självq definitionen av hastighet innebär det ju att det vid ökad fotonvibrationsfrekvens går litet snabbare. Men för att kunna observera / mäta detta krävs följande;
1. Ett hyfsat mikroskop (bättre än Claes Ohlson)
2. Två justeringsnålar (med vass spets, så lan kan rikta in foton A i röven på foton B)
3. Ett starkt batteri, MC batteri går bra.
4. Två tunna koppartrådar du lägger framför respektive bakom fotonerna.
5. Kondensatortrimmad amperemeter.
PS. Jag vet vad jag snackar om, hade 5:a i fysik.

Högstadiefysik räcker tyvärr inte för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Tyvärr kan jag inte så mycket av fysikspråket. Detta är inget ifrågasättande, bara ett försök att förstå...
Vad innebär det att en foton svänger?
Och det är svårt att förstå att en enskild partikel kan ha en våglängd. En våglängd uppfattar jag som avståndet mellan minst två av något.

Fotoner är vågor och partiklar.
Citera
2013-08-28, 17:45
Medlem
djembelelles avatar
Ja, en foton är en partikel. Vad innebär det att den svänger?
Om en foton är en våg, och vågen har en längd, vad är det som är bak- och framsida på vågen?
Jag hoppas bara på att förstå nåt.
Citera
2013-08-28, 17:53
Medlem
Citat:
Tyvärr kan jag inte så mycket av fysikspråket. Detta är inget ifrågasättande, bara ett försök att förstå...
Vad innebär det att en foton svänger?
Och det är svårt att förstå att en enskild partikel kan ha en våglängd. En våglängd uppfattar jag som avståndet mellan minst två av något.
Aningen förenklad men ändå okej förklaring: en foton är en partikel med några "inre" egenskaper, nämligen hur dess elektriska fält (E) och magnetiska fält (B) ser ut. Dessa är två olika 3d vektorer, som varierar i tiden (tänk dig typ två pilar "på" fotonen, som varierar i storlek och riktning när fotonen färdas framåt). Det elektriska och magnetiska fältet är inte oberoende av varandra, utan hänger ihop med varandra (enligt Maxwells ekvationer, om du någonsin hört talas om dem), och när fotonen färdas framåt så "svänger" de periodiskt, så att vid en tidpunkt är E-fältet starkt och B-fältet svagt, och senare är B-fältet svagt, E-fältet starkt etc. En våglängd är hur långt fotonen hinner färdas under en sån cykel (dvs. t.ex. mellan två tidpunkter där E-fältet är maximalt starkt). Frekvensen är hur många gånger en sån cykel hinner hända per sekund, och en högre frekvens (kortare våglängd) innebär en mer energirik foton.

Edit: Man bör inte blanda in våg-partikeldualiteten i det här och prata om att fotonen både är en våg och en partikel etc., då det inte helt direkt hänger ihop och bara leder till förvirring.
Citera
2013-08-28, 17:57
Medlem
djembelelles avatar
Ja men det där var bra! Nu fattar jag nåt tror jag.
Citera
2013-08-28, 17:58
Medlem
Citat:
Som du säger, frekvensen kommer att öka och då sker en liten förvrängning av rummet just där den lilla fotonen böjer sig. Och vid krökning av rummet och med en konstant hastigjet hos fotonen innebär det att den tillryggalägger ett större avstånd fast med samma hastighet. Och då tid att tillryggalägga en viss sträcka är måttet på avstånd är självq definitionen av hastighet innebär det ju att det vid ökad fotonvibrationsfrekvens går litet snabbare. Men för att kunna observera / mäta detta krävs följande;
1. Ett hyfsat mikroskop (bättre än Claes Ohlson)
2. Två justeringsnålar (med vass spets, så lan kan rikta in foton A i röven på foton B)
3. Ett starkt batteri, MC batteri går bra.
4. Två tunna koppartrådar du lägger framför respektive bakom fotonerna.
5. Kondensatortrimmad amperemeter.
PS. Jag vet vad jag snackar om, hade 5:a i fysik.
Haha, du kan kvantgravitation för att du hade en 5:a i gymnasiefysik! Och du vill mäta kvantgravitations-effekter från fotoner med ett mikroskop, batteri och koppartrådar. Jag hoppas att du inte är seriös, i så fall är det underbart roligt.
Citera
2013-08-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Haha, du kan kvantgravitation för att du hade en 5:a i gymnasiefysik! Och du vill mäta kvantgravitations-effekter från fotoner med ett mikroskop, batteri och koppartrådar. Jag hoppas att du inte är seriös, i så fall är det underbart roligt.

Rättelse: Jag hade 5:a i högstadiefysik. I gymnasiet läste jag vårdlinjen. Men där hade jag 5:a i gympa. Klart detta är ett klurigt ämne, men vädet är ett fritt land. Det finns nämligen ett annat sätt att få ljuset att gå fortare. Kanske jag ska berätta om det trots allt... Om någon ber mig snällt. :-)
Citera
2013-08-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Aningen förenklad men ändå okej förklaring: en foton är en partikel med några "inre" egenskaper, nämligen hur dess elektriska fält (E) och magnetiska fält (B) ser ut. Dessa är två olika 3d vektorer, som varierar i tiden (tänk dig typ två pilar "på" fotonen, som varierar i storlek och riktning när fotonen färdas framåt). Det elektriska och magnetiska fältet är inte oberoende av varandra, utan hänger ihop med varandra (enligt Maxwells ekvationer, om du någonsin hört talas om dem), och när fotonen färdas framåt så "svänger" de periodiskt, så att vid en tidpunkt är E-fältet starkt och B-fältet svagt, och senare är B-fältet svagt, E-fältet starkt etc. En våglängd är hur långt fotonen hinner färdas under en sån cykel (dvs. t.ex. mellan två tidpunkter där E-fältet är maximalt starkt). Frekvensen är hur många gånger en sån cykel hinner hända per sekund, och en högre frekvens (kortare våglängd) innebär en mer energirik foton.

Edit: Man bör inte blanda in våg-partikeldualiteten i det här och prata om att fotonen både är en våg och en partikel etc., då det inte helt direkt hänger ihop och bara leder till förvirring.
Bleh, det fetmarkerade ovan är ju helt fel: E och B-fältets styrka varierar i fas, dvs. E och B-fältet är starkt/svagt samtidigt, deras styrkor är faktiskt proportionella mot varandra, medans deras riktningar är alltid vinkelräta mot varandra. Se t.ex. bilden : http://en.wikipedia.org/wiki/File:Electromagneticwave3Dfromside.gif , och tänk dig att fotonen åker med vågen längs den centrala horisontella linjen. Tänk dock på att E,B-fältet är "inre" egenskaper, och inte egentligen "sticker ut från" fotonen på något sätt.
Citera
2013-08-28, 19:03
Medlem
djembelelles avatar
Sedan är det ju så att fotoner är partiklar utan massa. Detta gör så ont i hjärnan.
Citera
2013-08-28, 19:04
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Sedan är det ju så att fotoner är partiklar utan massa. Detta gör så ont i hjärnan.

Du kan se massa som hur starkt partiklar interagerar med Higgsfältet. Fotoner interagerar inte med higgsfältet och är således masslösa... det kanske hjälper lite.
Citera
2013-08-28, 20:31
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Rättelse: Jag hade 5:a i högstadiefysik. I gymnasiet läste jag vårdlinjen. Men där hade jag 5:a i gympa. Klart detta är ett klurigt ämne, men vädet är ett fritt land. Det finns nämligen ett annat sätt att få ljuset att gå fortare. Kanske jag ska berätta om det trots allt... Om någon ber mig snällt. :-)

Jag vill gärna att du berättar om det.
Citera
2013-08-28, 23:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Du kan se massa som hur starkt partiklar interagerar med Higgsfältet. Fotoner interagerar inte med higgsfältet och är således masslösa... det kanske hjälper lite.
Jamen, det där lät ju också bra! Nu försvann huvudvärken.
Citera
2013-08-28, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Jag vill gärna att du berättar om det.

OK. Så här är det.
Ok, ska berätta. Vill dock med anledning om vinkelräta resonemang vad gäller vibrationer i fotoner framhålla det felaktiga i detta resonemang. Inte en chans att fotoners energifält, eller heller annat med inom kvantfysiken är vinkelrät i förhållande till något alls. Det faller nämligen under den väl kända vetenskapliga regeln att man ej kan observera något utan att påverkadensamma. Då man placerar en vinkelhake ( liten jävel av gjuten kobolt, utvecklad så sent som 2010 av Kjell vid Max Plancks Institutet) så kommer fotonens vibration att studsa snett pga materialets resonans, ( dvs mikro-currylinjer, samma fenomen som ger upphov till slagruteffekt då man letar vatten med korslagda pinnar, fast då i större skala).
Nåväl ni fattar. Nu till hur man får ljuset att gå fortare. Här behöver vi en applicera ett neurobiologisk frekvensmodell.
Våra hjärnor skapar under såväl vakenhet som sömn olika vågmönster.
Vi har alfa, delta, beta, theta vågor. Se vidare:

http://www.google.se/search?q=brain+waves&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa =X&ei=9GIeUozwM6ip4gTSrIB4&ved=0CDoQsAQ&biw=533&bi h=247&sei=EmMeUvHPEoi14ASaq4DwBQ

Att få ljuset att gå snabbare handlar helt enkelt om att man ställer in hjärnan på "rätt frekvens". Betänk också att vår uppfattning består i själva verket av en massa "frames per second". Ju fler frames per second cirka 25 st (egentligen medvetande pulser, förmedlas via den nervbanesystemet formatio reticularis, som styr uppmärksamhet och vakenhet ) ger en normal snabbhetsuppfattning av omvärlden, så även om det är fotoner man tittar på. Vilket man ofta gör, förutom då man blundar.
Nåväl, nu tänker vi oss att vi i mikroskopet iakttar två stycken fotoner. Den ena har just krockat den andre i arslet och har via vibrationseffekten fått den andre fotonen att kröka rummet litet extra. Om vi innan vi satte oss vid minroskopet tagit litet "uppåt tjack" hade vi pkat vår hjärnas rytm mer till "alfavågor", och vår uppfattning hade jobbat med upp till 35 frames per second (amfetamin), 45 frames per second (kokain).
Då jävlarimej ser man att fotonerna sticker iväg.snabbare och att hastigjeten ökat. Gör detta experimentet själva får ni se. Här är metoden:

1. Låt lillebror eller någon annan att tända / släcka lampan i sovrummet så snabbt han / hen kan.

2. Ligg på sängen och iakttag blinkningarna. Tänk ut en siffra. Upplevs det Mycket snabbt = 10 Upplevs det Mycket Långsamt = 1.
Mittemellan = 5, osv. Ja ja... ni hajjar... Men anteckna noga hur snabbt ni upplever ljuset komma och gå i en tabell.

3. Gör detta nykter.
4. På uppåttjack. (affe / kola)
5. På nedåttjack. ( Coxilana / gräs)

Jämför resultaten. Facit säger, och ni som själva prövar detta kommer se att ljuset liksom blirnsnabbar betydligt snabbare då experimentet utförs i enlighet med punkt 4, då hjärnans så kallade alfavågor liksom tokslår i knoppen.

Så enkelt är det. Och ni skeptiker... om det inte är ljuset som går snabbare, vad är det då? Tachyoner eller Higgs partikel. Näj... det måst vara fotonerna. God kväll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in