2013-08-29, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Catrines vän NK umgicks med en hundägare som disponerade en stuga söder om söder sommaren 1984, nära Farsta. De båda männen färdades dit i bil. Inget vittne har dock sagt att Catrine befunnit sig i stugan. Var Catrine befann sig och när är extremt svårt att utröna när man inte har tillgång till hennes bekanta längre, men hon levde nog i mitten av juni, och snurrade väl runt på Norrmalm, som vanligt, kvartande här och där.

Om "sommarstugan" kommer från p3-dokumentären så åsyftas eller antyds nog Allgéns stuga i skärgården. Där grävde polisen upp hela tomten i jakten på Catrine Da Costas skalle.

Trumvirvel...

På uppmaning av Christina Allgén.
Citera
2013-08-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Om "sommarstugan" kommer från p3-dokumentären så åsyftas eller antyds nog Allgéns stuga i skärgården. Där grävde polisen upp hela tomten i jakten på Catrine Da Costas skalle.

Trumvirvel...

På uppmaning av Christina Allgén.

Nej, stugan kommer från förhör med NK (som kände Catrine sedan 1981). NK förhördes i sept 1984. Jag har postat många bitar av NK:s förhör i tråden, men pga 2 personers patologiska ordbajsande (ngn psykdiagnos måste vara aktuell här alltså) är det lite rörigt, men jag har koll på mina grejer, och stugan nämns bla här:

https://www.flashback.org/sp44616668

Ha ha ha ... spettandet av trädgårdslandet, en riktigt svensk klassiker, fy fan, förlåt att jag svär, men hur j-a dum får en utredare bli?

När rikstokan Christina fått polisen att spetta sönder exmakens trädgårdsland (en helt störd idé från början) i jakt på ett huvud, och när man dessutom inte hittar ngn j-a huvud, då borde utredarna tagit en paus, varsin kall dusch, satt sig runt fikabordet och undrat vad i h-e man sysslade med

Exakt där borde hela utredningen ha frysts och ändrat riktning, och CA borde hållts så kort som möjligt. Hon var uppenbarligen en labil person som vissa poliser utnyttjade, man mjölkade henne på stoff att använda i en skenutredning ...
Citera
2013-08-29, 11:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Eftersom dagboksvittnesvittnets vittnesmål/dagböcker visats sig vara ett hundraprocentigt falsarium blir kan man inte utgå från något som står i dagböckerna.

Trådens vändning de senaste dagarna gör ju i princip tråden meningslös. Enligt er kan ju läkarna precis var som helst, när som helst styckat kroppen. Blir ena tillfället motbevisat försöker ni med ett annat.

Men dagboksvittnet kände ju faktiskt Catrine och dagboksvittnet skrev dagbok, det fanns inte heller någon anledning överhuvudtaget att hitta på något, vad skulle uppsåtet vara och till vilken nytta då ?
Varför skulle dagboksvittnet göra sig allt detta oerhörda besvär med rättegångar och förhör osv. om allt nu bara var påhittat ?
Det finns ingen rimlig förklaring serru
Citera
2013-08-29, 12:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Knullandet, strypningen, drickandet, knarkandet, överdosen och styckningen eller obduktionen kan ha skett var som helst. Men om jag minns rätt skedde det hela på själva rättsläkarstationen. Men visst, det kan ha skett någonstans i någon lägenhet i Vasastan också.

KI och KS är nämligen mycket avskilda på natten. De enda som rör sig på området då (förutom i närheten av akuten) är vaktbolag möjligen.

Nu vill jag veta exakt var fyndplats 2 var nånstans.

KI är ganska öde på natten, det är mer liv och rörelse på KS, de båda gränsar till varandra, Solnavägen går tvärs igenom området med KI på ena sidan och KS på andra.

Och självklart kan alla "aktiviteter" ha skett var som helst, det är dock märkligt att den gamla damen med hund säger sig ha sett de båda läkarna med barnvagnen i släptåg den 11/6 -84 på väg in i anatomiska institutionen som ligger mycket nära rättsläkarstationen.
Bägge läkarna har varit borta från sina hem just denna dag, allmänläkaren hade också dottern med sig.
Ett mycket märkligt sammanträffande måntro ?
Citera
2013-08-29, 12:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Nej, absolut inte. Japp, så kan det ha varit.

Jo, de ska ha träffats oftare än en gång i alla fall. I Styckmordsmålet framkommer det, genom MS, att CdC först lärt känna Allmänläkaren (som försåg henne med tabletter), 1983, och någongång senare Obducenten (1984?). Hon ska ha varit mer bundis med A än O.

Intressant verkligen, Styckmordsmålet är tydligen ett måste för att sätta sig in på djupet i detta fall.
En fråga nu som är rätt så viktig, visade polisen upp fotografier av allmänläkaren för de prostituerade på Malmskillnadsgatan ?
Polisen visade ju upp fotografier på kända torskar för tjejerna på stritan i början av utredningen och av 130 prostituerade kvinnor så kände tydligen hela 50 igen obducenten om jag inte minns helt fel.
Nån som kan bringa klarhet i detta, Eremona kanske ?
Citera
2013-08-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Nej, sjukhus är fulla av folk dygnet runt, eftersom det krävs kvällspersonal och nattpersonal. KS var/är ett av S-Holms största sjukhus, och dessutom så gör vaktbolag rutinkoller, kör runt, låser upp och kikar i olika rum och korridorer på natten, det är bolagens jobb.
Jag har jobbat där både nätter och dagar. Men du vet väl bäst hur det förhåller sig.
Citera
2013-08-29, 12:25
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men dagboksvittnet kände ju faktiskt Catrine och dagboksvittnet skrev dagbok, det fanns inte heller någon anledning överhuvudtaget att hitta på något, vad skulle uppsåtet vara och till vilken nytta då ?
Varför skulle dagboksvittnet göra sig allt detta oerhörda besvär med rättegångar och förhör osv. om allt nu bara var påhittat ?
Det finns ingen rimlig förklaring serru
Vad hennes uppsåt var, och vad hon skulle tjäna på det kan man ju hittills bara spekulera i, men det är nästa steg. Det finns oändligt många saker.

Men första steget är alltså att konstatera att dagböckerna var ett hundraprocentigt falsarium och var en efterhandskonstruktion för att få Thomas Allgén och Teet Härm att bli fällda för mord och sedan deslegitimeras. Det konstaterandet går att göra i dag, faktan ligger på bordet.

Sedan vad hon tjänade på det... Tja, åtalsunderlåtelse finns det något som heter exempelvis.
Citera
2013-08-29, 13:05
Bannlyst
Citat:
Eftersom dagboksvittnesvittnets vittnesmål/dagböcker visats sig vara ett hundraprocentigt falsarium blir kan man inte utgå från något som står i dagböckerna.

Trådens vändning de senaste dagarna gör ju i princip tråden meningslös. Enligt er kan ju läkarna precis var som helst, när som helst styckat kroppen. Blir ena tillfället motbevisat försöker ni med ett annat.

Det finns inga bevis för att dagboken var förfalskad. Förundersökningen gällande misstänkt mened las ner.

Nu är det faktiskt så att det inte gått att fastställa tidpunkten för brottsoffrets död och styckningen av liket med någon säkerhet alls. Därav "vändningen". Det handlar inte alls om att ha blivit "motbevisad", det handlar om att försöka finna tänkbara alternativ. Men, alternativa scenarior suddar inte ut det ursprungliga. Inte i min bok, i alla fall.
Citera
2013-08-29, 13:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Intressant verkligen, Styckmordsmålet är tydligen ett måste för att sätta sig in på djupet i detta fall.
En fråga nu som är rätt så viktig, visade polisen upp fotografier av allmänläkaren för de prostituerade på Malmskillnadsgatan ?
Polisen visade ju upp fotografier på kända torskar för tjejerna på stritan i början av utredningen och av 130 prostituerade kvinnor så kände tydligen hela 50 igen obducenten om jag inte minns helt fel.
Nån som kan bringa klarhet i detta, Eremona kanske ?

Det där har ju varit uppe ett flertal gånger redan men jag ska friska upp ditt minne.

" Det tredje, och för dagen sista, förhöret hölls med kriminalinspektör Pim Martinsson, som var med om den inledande fasen av utredningen kring Catrine da Costas död. Han var bland annat med på de båda fyndplatser där likdelarna hittades i juli 1984.

Martinsson berättade hur man sökte efter en gärningsman genom att fråga ut fler än 150 kända prostituerade och narkotikamissbrukare. ”Men det gav väldigt lite. Vi hittade aldrig någon klar koppling mellan rättsläkaren och Catrine da Costa”, sa Martinsson. Han sa också att efter gripandet av Teet Härm ”var det uppenbart att informationen [om Härm] hade spridits ner på gatan”. I verkligheten var det hela 188 personer som blev intervjuade av polisen."

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/lakarna-vittnade-om-25-ars-helvete.html

Notera speciellt att det var uppenbart att information om TH hade spridits.
Citera
2013-08-29, 13:17
Bannlyst
Citat:
Men du hävdade ju att KR i sitt uttalande "i nära anslutning" syftade på plus/minus två veckor. Och att du själv varit och är inne på samma linje. Hur ska du ha det?

"Plus/minus två veckor" har jag aldrig sagt. Jag har utgått ifrån att KR* (precis som TR) menade att det är några dagar in i veckan efter pingst. Däremot har jag sagt att Styrlin/Nyberg ansåg att det hade varit positivt om Helins GB kunde ha täckt de två första veckorna efter pingsten. Och det har jag själv ansett också. Sedan har jag också sagt/tänkt att flera dagar in i veckan efter pingsten (åtminstone t.o.m den 15:e) skulle kunna sägas vara "i nära anslutning".

*) Det var något som du skrev om KR som jag tolkade som att du läst i dess domslut att den inkluderade de två nästföljande veckorna. Det var bara ett missförstånd från min sida. Du kan helt enkelt i din tur ha tolkat något jag skrivit som att det varit så.
Citera
2013-08-29, 13:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det finns inga bevis för att dagboken var förfalskad. Förundersökningen gällande misstänkt mened las ner.

Nu är det faktiskt så att det inte gått att fastställa tidpunkten för brottsoffrets död och styckningen av liket med någon säkerhet alls. Därav "vändningen". Det handlar inte alls om att ha blivit "motbevisad", det handlar om att försöka finna tänkbara alternativ. Men, alternativa scenarior suddar inte ut det ursprungliga. Inte i min bok, i alla fall.

Angående dagboksvittnet.

" Onsdagen avslutades med ett förhör kring det så kallade dagboksvittnet, Marianne Seppälä, som kände Catrine da Costa. Hon förhördes på ett tidigt stadium om sina kontakter med da Costa kring pingsthelgen 1984. Flera år senare dök hon upp med en dagbok, där hon påstod att da Costa träffat två läkare, tillsammans med den enes dotter.

Dagboken har numera avfärdats som ett falsarium och om detta sa kriminalkommissarie Bertil Salin att ”Dagboken borde ha kommit fram redan 1984”. Seppälä blev långt senare föremål för en förundersökning, misstänkt för grov mened, men den utredningen lades ner med hänvisning till att det gått så lång tid efter ett eventuellt brott.

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/barnets-vittnesuppgifter-ar-nonsens.html

Varför drar du upp det här igen, det är ju avhandlat ett flertal gånger redan och MS blir inte trovärdigare för det.
Citera
2013-08-29, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det där har ju varit uppe ett flertal gånger redan men jag ska friska upp ditt minne.

" Det tredje, och för dagen sista, förhöret hölls med kriminalinspektör Pim Martinsson, som var med om den inledande fasen av utredningen kring Catrine da Costas död. Han var bland annat med på de båda fyndplatser där likdelarna hittades i juli 1984.

Martinsson berättade hur man sökte efter en gärningsman genom att fråga ut fler än 150 kända prostituerade och narkotikamissbrukare. ”Men det gav väldigt lite. Vi hittade aldrig någon klar koppling mellan rättsläkaren och Catrine da Costa”, sa Martinsson. Han sa också att efter gripandet av Teet Härm ”var det uppenbart att informationen [om Härm] hade spridits ner på gatan”. I verkligheten var det hela 188 personer som blev intervjuade av polisen."

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/lakarna-vittnade-om-25-ars-helvete.html

Notera speciellt att det var uppenbart att information om TH hade spridits.

Men, detta skulle vara mer intressant att höra vad samtliga involverade poliser i utredningen hade att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in