2013-08-26, 11:41
Medlem
spoilers avatar
"Malmö stads kostnader för att hyra paviljonger till skolor och förskolor har på något år blivit mer än dubbelt så höga.

Under 2011 betalade kommunen 17 miljoner kronor i hyra för alla skolpaviljongerna.

Hittills i år ligger kostnaden på 38 miljoner kronor.

En ökning på 124 procent.

Som bara fortsätter.

– Det här är ingenting annat än dålig planering. Ansvaret faller tungt på den politiska majoriteten, säger oppositionsrådet Stefan Lindhe (M).

Carina Svensson, socialdemokratisk ordförande i stadsbyggnadsnämnden, har förklarat problemen med ”all inflyttning, överklaganden och förtätning av staden”.

Stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson har också pekat på Malmös snabba tillväxt som roten till det onda. Enligt Larsson finns det ingen kommun som klarar av att möta behovet av samhällsservice när befolkningen växer med ett par procent om året, som i Malmö."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/skolpaviljonger-dyr-krislosning/
Citera
2013-08-27, 17:48
Medlem
Avitalls avatar
Citat:
Nästan var tredje cigarrett i Malmö är obeskattad

http://www.sydsvenskan.se/skane/svarta-cigarretter-okar-i-lund/
Citera
2013-08-27, 18:04
Medlem
spoilers avatar
"Malmös falafelkung har gått i konkurs.
Obetalda fakturor, skatteskulder och misstankar om skattebrott blev för mycket. Delar av kedjan Falafel No 1, och familjens drivande ägare, har försatts i konkurs på egen begäran.
Konkursen berör två krogar som drivs av Malmös kända falafelfamilj Iskandarani:
Krogen på Bergsgatan vid Möllevångstorget.
Restaurangen Meze på Engelbrektsgatan mellan Lilla torg och Gustav Adolfs torg.
Falafelkungen själv, Ahmad Iskandarani, har tillsammans med hustrun Samar El Achei begärt sig i personlig konkurs."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/konkurs-for-malmos-falafelkung/
Citera
2013-08-27, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Sitter du inne hela dagarna ?
Då kan jag avslöja för dig att hela stammar från Afrika har kommit till Malmö.

Hahaha det är helt underbart hur du försöker få det att verka som att du har insiderinformation om Malmös afrikaner! Hur vet du detta, exakt?

"Då kan jag avslöja för dig" hahaha!
Citera
2013-08-28, 11:35
Medlem
Avitalls avatar
Citat:
Bakgrund kan styra skolpengar

Svenskfödda flickor med två högutbildade föräldrar har bäst för-utsättningar att klara skolan – och behöver därför minst pengar.
Enligt ett nytt förslag ska Malmö stad ta hänsyn till fler faktorer när skolans resurser fördelas.

Antal vårdnadshavare, föräldrars socialbidrag – och kanske kön.

Dessa och fyra faktorer till föreslås påverka hur mycket pengar varje Malmöbarn får till sin skolgång.

Det som väger tyngst är om man har kommit till Sverige mindre än två år innan man gick ut nian.

Så här ser det nya förslaget ut

Stadsdelarna finns inte längre utan grundskolan har en gemensam förvaltning. Nu ska man bryta ner statistik från SCB på skolnivå. Utifrån de elever som går där räknas ett snitt ut där man tar hänsyn till följande faktorer:

1. Invandringsår. Ju senare man kommit till Sverige desto svårare är det att nå målen.

2. Ekonomiskt bistånd. Om någon eller båda föräldrarna har ekonomiskt bistånd är risken större att barnet inte når målen.

3. Antal vårdnadshavare. Två är bättre än en. Barn som är fosterhemsplacerade har sämst förutsättningar.

4. Föräldrarnas utbildningsnivå. Ju kortare utbildning desto sämre för barnets förutsättningar.

5. Boområde - hur socialt belastat är det?

6. Skoltyngd. Hur bra är resultaten i skolan?

7. Kön. Fler pojkar än flickor når inte målen.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/bakgrund-kan-styra-skolpengar/
Citera
2013-08-29, 01:14
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avitall
http://www.sydsvenskan.se/malmo/bakgrund-kan-styra-skolpengar/
Fantastiskt, vi tar alla pengar från Äppelviksskolan i Stockholm så dom får noll kronor och blir utan lunch och lägger några miljarder extra på varje arab/afrikansk skola, är det någon som tror att Äppelviksskolan ändå inte kommer prestera väsentligt bättre? Tragiskt att den sjukt dumme svensken fortfarande inte förstår att pengarna/resurserna inte är problemet. Sverige måste tydligen krascha helt för att poletten ska trilla ner, u-lands status here we come!
Citera
2013-08-29, 07:15
Medlem
Som svensk i Malmö? Känner mig som en turist, alltid fler utländska personer än vad det är svenskar, jag hör mer arabiska än Svenska. Man kör som i Turkiet osv, stannar mitt i vägen förövat snacka skit, p-böter ligger överallt och du blir förvånad om du inte möts av avsky, kvinnor som hellre står i kö istället för att prata med mig i kassan som är ledig, eller undviker att direkt titta på män som står i kassan. Inte många som visar respekt och man tittar sig alltid över axeln, svenska barn får allt sämre svenska då man umgås i kretsar där man inte kan bra svenska.

Det ska prutas och allt är enligt deras regler, en del är dock underbara och lever enligt svenska lagar och kultur.
Citera
2013-08-29, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenBittra
Som svensk i Malmö? Känner mig som en turist, alltid fler utländska personer än vad det är svenskar, jag hör mer arabiska än Svenska. Man kör som i Turkiet osv, stannar mitt i vägen förövat snacka skit, p-böter ligger överallt och du blir förvånad om du inte möts av avsky, kvinnor som hellre står i kö istället för att prata med mig i kassan som är ledig, eller undviker att direkt titta på män som står i kassan. Inte många som visar respekt och man tittar sig alltid över axeln, svenska barn får allt sämre svenska då man umgås i kretsar där man inte kan bra svenska.

Det ska prutas och allt är enligt deras regler, en del är dock underbara och lever enligt svenska lagar och kultur.

Skitsnack! Du hör inte mer arabiska än svenska (ja, "svenska" stavas det, inte "Svenska"). Kanske om du hänger i Rosengård Centrum, men vem fan gör det? Du menar alltså på fullt allvar att om du tar en promenad från Möllevången ner till Stortorget så hör du mer arabiska än svenska? Inte ens i områden som Lindängen gör du det, lögnare.

Sen är det verkligen inte fler utländska personer än svenskar om du rör dig utanför "slummen".
Citera
2013-08-29, 09:50
Medlem
[quote=URBANARTS89]Skitsnack! Du hör inte mer arabiska än svenska (ja,
Citera
2013-08-29, 10:01
Medlem
Ursäkta för att min mobil ändrade svenska till Svenska, fast...haka upp sig på det? Kom igen. Mycket väl att det är så att det pratas mer svenska, men det är det jag snappar upp, inte enbart arabiska men andra språk än svenska såklart, ursäkta om jag var otydlig. På bussen (självklart skillnad på vilken buss det är) så är jag en minoritet, och med varandra så pratas det icke svenska, vilket är naturligt.

Var inte så aggressiv min vän :)
Citera
2013-08-29, 10:14
Medlem
Herrn-och-Fruns avatar
Frun talar:

Malmö är så blattefyllt du kan föreställa dig.
Ingen del av stan är "ren" eftersom det är så nära till allt.
Citera
2013-08-29, 10:48
Medlem
Avitalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Inte ens i områden som Lindängen gör du det, lögnare.

Det där är lögn, jag rör mig ofta på Lindängen och jag hör definitivt mer arabiska än svenska.
Jag föreslår att du tar en promenad i området istället för att snacka skit. Varför inte göra ett besök på lindängsbadet eller bara ta en promenad ner till torget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in