2010-06-06, 14:47
Medlem
Mer än var fjärde elev i Kirseberg gick ut skolan utan betyg i alla ämnen. Det visar Skolinspektionens rapport.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article893677/Var-fjarde-elev-missar-malet.html

Mer inflyttning större problem
Citera
2010-06-06, 17:34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Jag är Stockholmare och förvisso uppväxt i ett multikultiområde med dess problem osv.

Ändå ser jag på fasa med det som händer i Malmö med omnejd. Såvitt jag förstår så äger blatteriet rum överallt, både i förorter och i innerstan där de tydligen är etablerade i till skillnad från Stockholms innerstad som fortfarande är hyffsat homogen.

Hur fan står man ut i Malmö? Jag tänker på att vistas i stan, när man går ut på helger, ens nära och kära som går i skolan, arbetsplatser etc etc.
Halva staden är numera kulturberikad varav hälften av dessa är från MENA-områdena. Gängkrig pågår ständigt med brutala mord mitt inne i stan på ljusan dagen, beskjutningar, osv

Jag är nyfiken om det är så illa som man föreställt sig?

Hur illa? Vissa områden är det illa, mycket illa som typ "rosengården". Svenskar är lätträknat där. Det har varit så de sista 20 åren, att de har tagit över RG totalt
Att gå runder med utmanade kläder och "rikman" ska man ej göra. Risken att man för en fråga om cigg eller mobbe.
Att åka tåg en fredagkväll ner till malmö, är över 70 % utländska härkomst. Kanske därför det ser ut som de kryllar av blattar i stan på helgkvällerna. Mycket tjafs och hög musik på tågen... de har verkligen myror i byxorna.
Att taxichafförer kan erbjuda stanna kvar och lysa upp med strålkastare, tills man kommit innanför dörren är nytt för mig. Varför? Jo det är en service de har, på grund av alla överfall i mörker. Det betalar jag gärna x-tra för. Bara sett det i malmö o helsingborg.
Jag har slutat att åka till malmö till min tjej, hon får komma hit istället. Jag känner bara mer hat, när man vistas där nere.
Visst det kan vara lugtn ibland, men ibland så var det rena inbördekriget där... Verkade så när de tjafsade på tågen ibland och runt stationen..
Ska jag till kastrup(köpenhamn) så ser jag till hamna på ett tåg som går direkt till köpenhman istället för bytte i malmö. Varför? jo blidde rånade där 3 år sedan på stationen. De ville ha min ryggväska i tron där var värdefulla saker. Det var kl 5 på morgonen, som det kom fram 3 killar med träningsbyxor och kepsar. De ville snacka, men sluta med de tycktre jag skulle lämna ryggväskan, precis när jag skulle gå o stiga på tåget. Vad de beräknat ? jag vet ej men jag gav dem det hade ej tid tjafsa eller till kalla vakter. Men jag anmälde till biljett kontrallanten på tåget sedan. Tydligt var de vanlig förekommande. Men tur de ej såga min "bögväska" för de fanns skatten 1 200 $, 800 dkr, 500 skr, pass biljetter med mera...
Jag tro att mång blattar åker in till malmö från städerna runt om, helst på helgerna. Fler som har tänkt på det?

Kan säga jag lär låta bli tillbringa i malmö mer än nödvändigt. Vet många malmöbor som vill flytta ifrån malmö till stad längre bort. Men vart? Till landskrona är det nog värre...

Rosengården är ett ghetto, där ska man ej tillbringa sin tid. Så där kan jag ej säga mer än vad jag har hört. En gamal kompis som jobbar som "skolfotograf", tyckte ej de var lönnt åka till ställen i rosengården. De fick ej sålt något där. Sedan andra, de var 99 % utländska barn där på dagis. De var för 10 år sedan...
Citera
2010-06-06, 17:52
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Hur illa? Vissa områden är det illa, mycket illa som typ "rosengården". Svenskar är lätträknat där. Det har varit så de sista 20 åren, att de har tagit över RG totalt
Att gå runder med utmanade kläder och "rikman" ska man ej göra. Risken att man för en fråga om cigg eller mobbe.
Att åka tåg en fredagkväll ner till malmö, är över 70 % utländska härkomst. Kanske därför det ser ut som de kryllar av blattar i stan på helgkvällerna. Mycket tjafs och hög musik på tågen... de har verkligen myror i byxorna.
Att taxichafförer kan erbjuda stanna kvar och lysa upp med strålkastare, tills man kommit innanför dörren är nytt för mig. Varför? Jo det är en service de har, på grund av alla överfall i mörker. Det betalar jag gärna x-tra för. Bara sett det i malmö o helsingborg.
Jag har slutat att åka till malmö till min tjej, hon får komma hit istället. Jag känner bara mer hat, när man vistas där nere.
Visst det kan vara lugtn ibland, men ibland så var det rena inbördekriget där... Verkade så när de tjafsade på tågen ibland och runt stationen..
Ska jag till kastrup(köpenhamn) så ser jag till hamna på ett tåg som går direkt till köpenhman istället för bytte i malmö. Varför? jo blidde rånade där 3 år sedan på stationen. De ville ha min ryggväska i tron där var värdefulla saker. Det var kl 5 på morgonen, som det kom fram 3 killar med träningsbyxor och kepsar. De ville snacka, men sluta med de tycktre jag skulle lämna ryggväskan, precis när jag skulle gå o stiga på tåget. Vad de beräknat ? jag vet ej men jag gav dem det hade ej tid tjafsa eller till kalla vakter. Men jag anmälde till biljett kontrallanten på tåget sedan. Tydligt var de vanlig förekommande. Men tur de ej såga min "bögväska" för de fanns skatten 1 200 $, 800 dkr, 500 skr, pass biljetter med mera...
Jag tro att mång blattar åker in till malmö från städerna runt om, helst på helgerna. Fler som har tänkt på det?

Kan säga jag lär låta bli tillbringa i malmö mer än nödvändigt. Vet många malmöbor som vill flytta ifrån malmö till stad längre bort. Men vart? Till landskrona är det nog värre...

Rosengården är ett ghetto, där ska man ej tillbringa sin tid. Så där kan jag ej säga mer än vad jag har hört. En gamal kompis som jobbar som "skolfotograf", tyckte ej de var lönnt åka till ställen i rosengården. De fick ej sålt något där. Sedan andra, de var 99 % utländska barn där på dagis. De var för 10 år sedan...

Rosengården?
Citera
2010-06-06, 18:01
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Rosengården?

Japp en stadsdel i malmö på utkanten, som består av hus runt från 60 - 70 talet. I dag bebodd nästan 100 % av utlänningar. Varning utfärd att beträdda det område. Inte ens brandkåren vågar beträdda området utan poliseskort....
Citera
2010-06-06, 19:44
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Japp en stadsdel i malmö på utkanten, som består av hus runt från 60 - 70 talet. I dag bebodd nästan 100 % av utlänningar. Varning utfärd att beträdda det område. Inte ens brandkåren vågar beträdda området utan poliseskort....

Öh.

Jag reagerade naturligtvis på att han flera gånger skrev fel namn på stadsdelen.

F ö beskriver du Herrgården. Ingen behöver vara direkt rädd för att gå igenom Persborg.
Citera
2010-06-06, 19:51
Medlem
Citat:
För fyra år sedan stängdes högstadiet på Hermodsdalsskolan i Malmö efter en tid fylld av bråk bränder och skadegörelse.

Citat:
Läraren ska alltså, förutom att var en pedagog, till exempel veta när eleven ska gå på fritids eller göra sina läxor.

Citat:
Vi tror att vi ska kunna ta ett större socialt ansvar än vad som är normalt i en svensk skola, säger Henric Kahlmeter, barn- och ungdomschef i kommunen.
-Det vi tänker oss är att lärarna får en koordinerande funktion där de tillsammans med familjerna har koll på vad barnen gör mellan åtta och åtta

http://svt.se/2.22620/1.2029288/storre_socialt_ansvar_for_larare_vid_malmoskola

Så lämpas då ansvaret för ungarna ytterligare över på samhället i detta fall lärarna.
Citera
2010-06-07, 03:55
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg

Så lämpas då ansvaret för ungarna ytterligare över på samhället i detta fall lärarna.

Verkligen lyckat, och föräldrarna går fria som vanligt, näe sätt press på att om inte betygen stiger uppåt så då sänks bidraget varje månad.
Citera
2010-06-07, 12:26
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Verkligen lyckat, och föräldrarna går fria som vanligt, näe sätt press på att om inte betygen stiger uppåt så då sänks bidraget varje månad.

Vissa invandrargrupper verkar vara fullständigt okapabla som föräldrar.

Gud vad pinsamt för dem.
Citera
2010-06-07, 12:50
Medlem
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stort-brak-i-rosengard-1.1117486

Citat:
– De har varit i bråk med varandra förut. Hela slagsmålet startade med att de började tjafsa verbalt om en tidigare händelse, vilken den är vet vi inte än, berättar Lars Håkan Lindholm, informatör vid polisen i Skåne.

Det verbala bråket ska sen ha övergått i slagsmål där flera andra personer anslöt, bland dem ett 20-tal vuxna.
Citera
2010-06-07, 12:52
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Vissa invandrargrupper verkar vara fullständigt okapabla som föräldrar.

Gud vad pinsamt för dem.
Dom kan ju knappast räknas till gruppen föräldrar, mer som levande barnfabriker skulle jag kalla det.
Noll koll när det gäller etik, moral i barnuppfostran.

Endast thuglife och klanen som betyder nånting.

Går dom ens att rädd eller är det helt kört?
Citera
2010-06-07, 15:01
Medlem
charkovs avatar
Malmö. En polisbuss krockade med en bil vid Dalaplan vid 23-tiden på söndagkvällen.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article894213/Polisbuss-krockade-med-smitare.html
Citera
2010-06-07, 16:51
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article893445/Rosengard-efter-skollarmen.html

"Arbetsmiljön i Rosengård är bedrövlig, sa lärarnas skyddsombud i februari och krävde akuta åtgärder."

"De säger att skolan är den bästa i Rosengård, den som har bäst lärare och som är hårdast när det kommer till att sätta betyg."

"Kommer snälla pojkar hit? Lägg av. Klart att det är kriminella som hänger här. Men vad gör man om man inte har pengar?"

"- Alla skolor har problem, inte bara i Rosengård. Men Rosengårds fall är unikt. Det är en orolig stadsdel med oroliga föräldrar och oroliga barn. Och många barn med mycket speciella behov. Ett av våra viktigaste krav var ett nytt skoldaghem, för att tidigt kunna hjälpa barn med särskilda behov, men det verkar inte bli av."

Krav, krav, krav... och åter krav?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in