2013-08-29, 01:02
Medlem
[/spoiler]
Imponerande text!

Jag håller helt med dig, finns många andra skolor som jag är övertygad om är betydligt värre. Det här känns som ett drev där journalister hoppar på en efter en och gör det hela absurt stort. Visst det som hänt är skevt och tråkigt, men jag ser det som vissa individer som fått hjärnsläpp.

Finns många skolor som aldrig blir av med mobbning helt, ska man då bara lägga ner hela skolan?
Citera
2013-08-29, 01:18
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Jag tror inte riktigt du förstått vad det här innebär.

Lundsberg har sex månader på sig att komma på en lösning som Skolinspektionen ska ta ställning till, först därefter kan skolan eventuellt öppna igen.

Förhoppningsvis är skolan öppen redan nästa vecka. Skolledningen skall naturligtvis överklaga beslutet och begära inhibition av beslutet hos Förvaltningsrätten på grund av det smått kaotiska läget. Nu misstänker jag att så inte blir fallet då ett inhiberat beslut enbart är en tillfällig lösning.
Citera
2013-08-29, 02:14
Medlem
Cinnabars avatar
Kom just på vad jag tror att problemet är. för dessa barn. De skriker och gråter, försvarar skolan även om de blir brända rent fysiskt, eller lever i ständig rädsla för misshandel. Det miserabla svaret är att de har inget annat. Deras föräldrar har lämnat walk over, mentalt och känslomässigt. Varför har deras föräldrar gjort så? Jo, deras föräldrar gjorde det. Och föräldrarna innan dess. Det är traditionen det.

Vi har alltså familjer där omsorgen och den nära kontakten med de egna barnen aldrig funnits. Då blir skolan familjen (precis som Agnes skriver i DN om internaten). Om en förälder försvinner, eller anklagas för något, försvarar barnet föräldern till varje pris. I det här fallet skolan med den dysfunktionella miljön, där vuxna tittar bort! Lundsberg har blivit en en jättelik, dysfunktionell familj som barnen försvarar till sista droppen.

Därför kan den sjuka strukturen överleva. Detta är ingen skola, det är en familj med svåra problem.

Endast 17 av de 200 eleverna har föräldrar som bor utomlands. De övriga barnen har alltså föräldrar som skickar bort dem, och tycker att det är bra att deras barn bor borta. Moderna familjer föredrar att leva tillsammans. Jag kan förstå tjusningen i ett sommarläger, men inte året runt. Då kapas banden, de ack så viktiga, mellan föräldrar och barn. Att bli fostrade av jämnåriga, bortom vuxnas ögon, är så klart dåligt. Då blir den goda fostran bara ett utanpåverk, inuti lider de här ungarna troligen av en svärm av förvirrade känslor; kanske hat, blockeringar, resignation. Dessa förvirrade ungar skall alltså fostra varandra, men de fostrar inte, de kränker, och svarar bara på egna kränkningar.

Det finns gott om skolor i överklassområden, så jag ser inte behovet av internat. Ungar till föräldrar som bor utomlands ska man så klart hjälpa på något sätt, för dem kan jag förstå behovet av trygg skolgång utan för många byten, men som jag ändå tror, fyller LE mest funktionen av att nätverka och höja "studiebegåvningars" betyg, utöver att känslomässigt blockerade föräldrar varken kan relatera till sina föräldrar eller sina egna barn. Lite stört så där, finstört om man så vill, skickar man i väg barnen som får knyta an till klasskamraterna i brist på mamma och pappa.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-08-29 kl. 02:33.
Citera
2013-08-29, 03:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Road
Är de bara jag eller blir svenska folket bara dummare och dummare? de kostar fan nära 1 miljon för en skolgång på Lundsberg, om man inte vill gå där så behöver man inte, det är jävligt lustigt att hela Sverige snöar in sig på en sån skitsak, det är en skitdyr privatskola, låt dem ha sina pennalist orgies där förfan, det är ju inte så att dem som börjar där inte vet vad de ger sig in på..
Det är inte frågan om det...

Barn kan inte välja direkt när föräldrarna lämnat av dem på Lundsberg.
De är inte myndiga.
De har i princip inget val.

När samhället har skolplikt så är det dess skyldighet att garantera att skolan är säker och att elever som går i en skola kan göra det och känna sig trygga. Att som Lundsberg erhålla landets högsta statsbidrag långt mer än vad problemskolor kommer i närheten av och år efter år uppvisa grava penalistiska inslag, inte vilja upphöra med den kamratuppfostran som är grunden till denna är ett totalt mentalt haveri av skolledningen.

Att som du tycka det är en skitsak när barn blir brännmärkta, det är ditt mentala haveri.
Fattar bara inte hur du tänker eller om du bara helt enkelt låter bli...
Citera
2013-08-29, 03:39
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Sorry om mitt inlägg tolkades som att jag legitimerade svinerierna där, det gör jag inte, tvärt om. All typ av mobbing ska motarbetas. Men jag har uppfattat det så att många, inte minst journalister, vill skaffa sig billiga politiska poäng på det här. Skolan stängs ner, och man ser det som en seger mot "överklassen."

Just precis så är det, det handlar om vänsterjournalister som vill ta billiga politiska poäng, på samma sätt som man hetsar mot kungahus och polisen.

Precis som du är inne på är det två olika saker som man får hålla isär, mobbing och undervisning. Hur mycket är det rimligt att tro att personalen ska kunna kontrollera på en skola? Förekommer mobbing så får man arbeta hårdare mot det, men är det skäl att stänga ner hela skolan? Naturligtvis inte, beslutet är helt klart politiskt.
Citera
2013-08-29, 05:16
Medlem
Funkydudes avatar
Nu går det ju inte till så i Sverige där staten ska lägga sig i allting i samhället men imo skulle man bara dra in bidraget och konstatera att normalt funtade människor inte låter sina ungar gå på sådana skolor och sedan låta dem sköta sig själva. Isolera dem helt enkelt. Blir det för grova övergrepp kan man väl stänga men att nollning urartar känns inte så jätteläskigt.

Behandla dem lite som amish i USA.
Citera
2013-08-29, 06:10
Medlem
Eleve11s avatar
Kan det vara så att skolstyrelsen offrar rektorn för att därefter kunna hävda att rektorn som bar ansvaret nu är utbytt. Kanske fick till och med rektorn ett fint avgångspaket nu innan pension så att han kan leva gott utan arbete och därför var villig att offra sig. Det enda rationella för en styrelse i detta läge är ju faktiskt att hitta en syndabock. Då kan dom skylla ifrån sig och så småningom återuppstarta "det nya lundsberg".

Huruvida beslutet att stänga skolan är korrekt är svårt att svara på. Det går faktiskt bara cirkus 100 elever och det har varit på tok för många uppmärkssammade händelser. Jag minns själv från min skoltid i kommunal skola att det förekom en del skit. Mindre händelser som klarade sig från media. Jag gissar på att det förekommer rätt mycket pennalism på lundsberg som inte nått oss. Något jag också fått höra från tidigare elever.
Citera
2013-08-29, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Dessutom avgår hela styrelsen för den stiftelse som driver Lundsberg. Hela verksamheten är därmed helt utan ledning. Allt prat om att granska och eventuellt överklaga skolinspektionens beslut har därmed upphört. Inte otänkbart att det här var den slutliga dödskyssen för Lundsbergs skola...

Njae, dom ''ställer sina platser till förfogande'', det betyder väl att dom sitter där dom sitter tills ersättare tar deras platser?
Citera
2013-08-29, 07:07
Medlem
blowns avatar
Ännu en vinst för kulturmarxismen. Den helt igenom avgrundsröda pressen skålar för ett väl genomfört drev och det förhastade beslutet.

Det är för mig ganska självklart att det är politiska agendor som ligger bakom stängningen och inte något objektivt beslut. Jag nästan väntar mig att någon svagsint krönikör på vänsterflanken ska komma med ett uttalande om att alla som sett Ondskan borde hålla med om beslutet.

Var finns alla kritiska röster till stängningen? Det är ju näst intill total medvind i media?
Citera
2013-08-29, 07:30
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
[...]

Var finns alla kritiska röster till stängningen? Det är ju näst intill total medvind i media?

Det beror nog på att alla vettiga människor anser att åtgärden var nödvändig om än mycket olycklig.
Citera
2013-08-29, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Road
Är de bara jag eller blir svenska folket bara dummare och dummare? de kostar fan nära 1 miljon för en skolgång på Lundsberg, om man inte vill gå där så behöver man inte, det är jävligt lustigt att hela Sverige snöar in sig på en sån skitsak, det är en skitdyr privatskola, låt dem ha sina pennalist orgies där förfan, det är ju inte så att dem som börjar där inte vet vad de ger sig in på..

Jag tror det är du som är dummast här. Skolan ska följa skollag och andra styrdokument som är stadgade för driften av skolan. Pennalism och andra förseelser (troligtvis också en rad brister i bedömning, betyg, stöd för särskilda behov, ledning) är en klar grund för en stängning av skolan.
Citera
2013-08-29, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuArKeff
Njae, dom ''ställer sina platser till förfogande'', det betyder väl att dom sitter där dom sitter tills ersättare tar deras platser?

Visst, ledamöterna "sitter kvar" till en ny styrelse har nominerats och valts. Men den nuvarande styrelsen lär inte göra många knop under tiden. Och skall man ruska igång skolan igen är tiden en mycket stor bristvara just nu. Så därför ser situationen mycket svår, kanske helt hopplös ut. Med tanke på hur skolan är uppbyggd på före detta elever och den totala inkompetens som ledningen visat under veckan är det förmodligen inte möjligt. På 4 dagar gick Lundsberg från att vara Sveriges finaste skola till total ödeläggelse, den prestationen saknar nog motstycke i landet.

Sannolikt kommer Sigtunaskolan och Grennaskolan att snabbt ta över de elever som vill fortsätta att gå internatskola. Båda dessa skolor har ganska svag ekonomi och välkomnar naturligtvis den extrainkomst Lundsbergseleverna ger. På Grenna säger man att det finns hela 70 platser i beredskap.

När sedan skolåret och tiden går är det till slut inte så självklart att de flyttade eleverna vill tillbaka till Lundberg som då kommer se helt annorlunda ut. Lundsbergs skola bygger ju på gamla traditioner, och att bygga upp traditioner som brutits är mycket svårt. Om traditionerna och mystiken försvinner, så försvinner förmodligen även dragningskraften till skolan. Om Lundsberg återuppstår som en sorts kommunal skola på landet så anser nog många lundsbergare att den lika gärna kan förbli stängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in