2013-08-29, 00:25
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Men det är väl inte det som var huvudproblemet på Lundsberg, utan det där med pennalism och att lärare och rektor tillät det och kanske även uppmuntrade det? Eller? Jag är osäker.
Man tillåter nollning men inte i den form som framkommit här lika lite som att en vanlig skola skulle påstås tillåta misshandel för att man låtit ungarna spela fotboll och två stycken ryker ihop i kamp om bollen.
Sen att media vinklar och misstolkar det enskilda företrädare säger är legio, det är så media jobbar och just nu är Lundsberg att jämställa med tredje riket.
Citera
2013-08-29, 00:26
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Har visserligen inte hängt med i alla turer, men nedläggningen känns ganska mycket som att regeringen duckar för medietrycket istället för att tänka rationellt, och det är i så fall inte första gången det händer. Om mobbning/pennalism är problemet, så borde man i så fall i konsekvensens namn även stänga ner andra skolor där sådant förekommer.

Sedan tycker jag inte att politikerna ska ta beslut över elevernas huvud om vilka skolor som är bäst för dem att gå i. Bevisligen tycker ju den överväldigande majoriteten av eleverna på skolan att den är deras bästa alternativ, så politikernas beslut går ju emot majoriteten av elevernas (och deras föräldrar förmodar jag) vilja. Om någon vantrivs i skolan så bör den rimligaste lösningen vara att eleven byter skola. Men när politikerna får bestämma så stängs hela skolan ner, så att alla får det sämre. Nåja...

Bästa kommentaren som jag har sett angående detta beslut kommer från marknadsliberalens blogg, där han pekar på politikernas hyckleri i frågan, och påpekar att det är skolpolitiken i grunden som är problemet.
http://marknadsliberalen.blogspot.se/2013/08/staten-ansvarig-for-mobbning.html
Citera
2013-08-29, 00:28
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Du menar så här? https://twitter.com/LisaRostlund/sta...03576499310592

Det är en jävla skitskola som bryter ner folk fysiskt och psykiskt. Med kamratuppfostran och pennalism som fortsätter och fortsätter ända upp i styrelsen. Det här är ett beslut som fattats av extremt välgrundade anledningar och strykjärnsgrejen är bara en liten, om än betydlig, detalj i allt skolinspektionen funnit. Vänstermedia? Skärp dig!

Sorry om mitt inlägg tolkades som att jag legitimerade svinerierna där, det gör jag inte, tvärt om. All typ av mobbing ska motarbetas. Men jag har uppfattat det så att många, inte minst journalister, vill skaffa sig billiga politiska poäng på det här. Skolan stängs ner, och man ser det som en seger mot "överklassen."
Citera
2013-08-29, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Har visserligen inte hängt med i alla turer, men nedläggningen känns ganska mycket som att regeringen duckar för medietrycket istället för att tänka rationellt, och det är i så fall inte första gången det händer. Om mobbning/pennalism är problemet, så borde man i så fall i konsekvensens namn även stänga ner andra skolor där sådant förekommer.

Sedan tycker jag inte att politikerna ska ta beslut över elevernas huvud om vilka skolor som är bäst för dem att gå i. Bevisligen tycker ju den överväldigande majoriteten av eleverna på skolan att den är deras bästa alternativ, så politikernas beslut går ju emot majoriteten av elevernas (och deras föräldrar förmodar jag) vilja. Om någon vantrivs i skolan så bör den rimligaste lösningen vara att eleven byter skola. Men när politikerna får bestämma så stängs hela skolan ner, så att alla får det sämre. Nåja...

Bästa kommentaren som jag har sett angående detta beslut kommer från marknadsliberalens blogg, där han pekar på politikernas hyckleri i frågan, och påpekar att det är skolpolitiken i grunden som är problemet.
http://marknadsliberalen.blogspot.se/2013/08/staten-ansvarig-for-mobbning.html

Lundsberg nerlagt? De har tillfälligt verksamhetsförbud, Lundsberg är inte nerlagt de måste bara ta fram en plan hur de ska komma tillrätta med ett problem som har funnits där i årtionden, eller finansiera utbildning på andra sätt än statens medel.
Citera
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu är det knappast journalisterna som avgör vad och från vilken vinkel en fråga skall beskrivas det gör chefredaktören om jag minns rätt..., och de är nog oftast borgeliga då de tillsätts av ägaren.

Men tycker du att brännmärkning av unga pojkar kan ha en politisk vinkling så känn dig fri att ge den, känn dig inte förhindrad att dela med dig till oss andra av din politiska insikt...
Den intellektuelle giganten har talat, sitter chefredaktören och skriver om artiklar som inte följer den allmännborgerliga mallen menar du?

Så kom en halmgubbe, oväntat?
Jag utgår ifrån att man stänger av den eller de elever som beter sig på ett sådant sätt och överlåta till polisen om ett brott har begåtts.
Citera
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Övergrepp sker i alla skolor elever emellan, vad ska en intellektuell gigant som du göra åt det? Ska du och Fru Begler stänga varenda skola där överdrivna nollningar sker.
Sen vad som sagts och inte kan du ta och stoppa i samma låda som katten skiter är du snäll?
Jo och majoriteten försöker göra något åt det men inte ens det lyckas Lundsberg göra...
Skolinspektionen hinner knappt gå utanför dörren innan allt återgår som vanligt igen.
Det är skillnaden.

Joo, jag förstår att det blir pinsamt när rektorn skiter i att ta tag i problemen.
Ger liksom inte en ansvarstagande image över det hela.
Vilket är typiskt...
Citera
2013-08-29, 00:35
Medlem
Citat:
Nolltolerans mot våld? Bor du på månen? Vad tror du barn och ungdomar ägnar sig åt av och till när humöret rinner på?
Våld är inte acceptabelt. Det är nog de flesta överens om. Folk som inte håller sig till lagen får vara beredda att ta konsekvenserna av sitt handlande. Svårare än så är det icke.
Senast redigerad av Kaymano 2013-08-29 kl. 00:37.
Citera
2013-08-29, 00:38
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Sunt förnuft och kritiskt tänkande .
Oj, det var övertygande! Nästan så att jag litar mer på dig än Skolinspektionen, media, personliga berättelser osv.

Kanske kan du utveckla? Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-08-29, 00:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Den intellektuelle giganten har talat, sitter chefredaktören och skriver om artiklar som inte följer den allmännborgerliga mallen menar du?

Så kom en halmgubbe, oväntat?
Jag utgår ifrån att man stänger av den eller de elever som beter sig på ett sådant sätt och överlåta till polisen om ett brott har begåtts.
Du tror en chefredaktör inget gör på tidningen då ?
Du är ju dummare än tåget.

Men tror man det går till så i arbetslivet så förstår jag din förvåning i att skolan stängs pga att ledningen havererat, tom de själva fattar ju att något är fel när de sparkar rektorn och avgår...

Men inte du...
Citera
2013-08-29, 00:41
Medlem
Citat:
Snömos kallas det, våld är visst acceptabelt frågan är bara i vilken form och vilken orsak och i vilket sammanhang. Du sitter bara och vräker ur dig floskler.
Vi är nog inte riktigt på samma våglängd. I den värld jag lever i är inte våld acceptabelt. Vem av oss som har fel får betraktaren avgöra.
Citera
2013-08-29, 00:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Fast nu har man försökt göra något åt det annars var det rätt.
Försöka göra något duger inte när nivån på nollningen hamnar i att folk brännmärks, du verkar liksom ha lite svårt att ta in saker.
Citera
2013-08-29, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stäppis
Skönt att de hade vett att åtminstone sparka rektorn. Han var patetisk att skåda i tv där han stod framför skolan, fyllesvullen med nystruken vit skjorta på och stammade osammanhängande.
De hade inget val. Genomförs inte radikala förbättringar så lär skolan få stänga för gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in